یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مبانی كلامی اندیشه سیاسی شیعه از منظر میرداماد
![مبانی كلامی اندیشه سیاسی شیعه از منظر میرداماد](/web/imgs/16/152/cpkxy1.jpeg)
میرداماد دانشمند معروف و مشهور عصر صفوی (۹۶۹ - ۱۰۴۰ .ق)۲ است. وی در رأس یكی از مهمترین جریانهای علمی شیعی قرار دارد و شاید بتوان گفت مهمترین جریان علمی شیعه در طول تاریخ؛ چون به نظر میرسد درخشانترین دورهای كه اندیشه شیعی در آن رشد چشمگیری در خیلی از زمینهها داشته است عصر صفویه است. اگر در رأس جریان فقهی آن محقق كركی قرار گرفته است جریان عقلی آن به اسم میرداماد رقم خورده است. برای شناخت اندیشه میرداماد شناخت و معرفی آثار علمی او الزامی است:
۱) اعضالات:
میرداماد در این كتاب بیست مشكل را نام میبرد و ادعا میكند كه در طول تاریخ تنها اوست كه توانسته به حل آنها بپردازد. در ضمن مشخص میشود این از دیدگاههای انحصاری اوست و قبلیها هیچ نقشی در آنها نداشتهاند. مشكلات اوّل تا پنجم در مسائل ریاضی، مشكل ششم درباره علم هیئت، مشكلات هشتم تا دهم و دوازدهم درباره بحث های فلسفی و اعضالات یازدهم تا چهاردهم در مسائل كلامی، مشكل پانزدهم یك مسأله منطقی است درباره حمل جزئی بر جزئی و حمل جزئی بر كلّی، مشكل شانزدهم بحث اصولی درباره احكام خمسه و مشكلات هفده تا بیست در مباحث فقهی است؛
۲) رساله السبع الشداد:
میرداماد در آن به مسائل گوناگون اصولی پرداخته از جمله مباحث آن، بحث تصویب در اجتهاد، احكام خمسه، حسن و قبح عقلی، فرق بین ایجاب و وجوب و كراهت در عبادت است؛
۳) كتاب نبراس الضیاء و تسواء السواء: این كتاب از رسالههای كلامی میرداماد است كه درباره مسأله بداء و به مناسبت نقد فخر رازی به شیعه در باب بداء و پاسخ خواجه نصیر طوسی پرداخته و نظر خود را در تبیین این مسأله آورده است؛
۴. رساله خلق الاعمال یا ایقاظات:
این كتاب در یك مقدمه و شش ایقاظ سامان یافته است. ایقاظ اوّل درباره عدم جعل لوازم ماهیات و بحث از خیرات و شرور، ایقاظ دوم بحث از تسلسل در زمانیات، ایقاظ سوم بحث از حدیث «القدریه مجوس هذه الامهٔ»، ایقاظ چهارم درباره حدیث معروف «لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین»، ایقاظ پنجم، درباره قدریه؛ ایقاظ ششم، در سه محور افعال ارادی و علل استنادی آنها و چگونگی صدور شقاوت است؛
۵) تعلیقه بر كتاب كافی:
این كتاب تعلیقه بر مباحث علم و جهل و كتاب توحید و مقدار كمی از كتاب الحجهٔ است؛
۶) اثنی عشر رسالهٔ:
این كتاب دوازده رساله در موضوعات مختلف فقهی، اصولی و ریاضی است. اجتهاد و تقلید، نماز و طهارت (وضو، تیمم و غسل) از جمله مسائل مطرح شده در این كتاب است؛
۷) رساله های منطقی:
هفت رساله منطقی از میرداماد در كتاب منطق و مباحث الفاظ است؛
۸) رساله امانت الهیه:
این رساله تفسیری است از آیه «إنّا عرضنا الأمانهٔ علی السموات و الارض»؛
۹) كتاب جذوات:
این كتاب از جمله آثار فلسفی میرداماد است كه جنبه عرفانی آن بیش از سایر كتابهای میرداماد است و مشتمل بر یك مقدمه، دوازده جذوه و ۲۸ میقات است؛
۱۰) خلسهٔ الملكوت:
كتاب در رشحهایی تنظیم شده كه فقط دوتای آن به دست ما رسیده است. رشح اول بحث از این كه وصف قدیم و ازلیت سرمدی مخصوص خداوند متعال است و رشح دوم هم تكمیل مباحث قبلی است.
۱۱) قبسات:
معروفترین كتاب میرداماد است و جزو معدود كتابهای است كه بحثهایش به صورت كامل به دست ما رسیده یا مؤلف موفق به اتمام آن شده است. كتاب از ده قبس تشكیل شده و به مباحث اقسام حدوث و برخی از صفات خداوند مثل اراده و قدرت و قضا و قدر و چگونگی دخول شرّ در قضای الهی پرداخته است؛
۱۲) افق مبین:
۳ كتاب از دو صرحه و در هر صرحه مسافتها و در هر مسافت فصولی و در هر فصلی عناوینی بحث شده است. البته فقط یك صرحه در اختیار ماست. در صرحه اول هم فقط مسافت اوّل و پنجم و ششم موجود است. در مسافت اوّل بحث از تعریف حكمت و موضوع حكمت است، در مسافت پنجم از احكام و خواص واجب و ممكن و ممتنع بحث شده است و در مسافت ششم به بحث از زمان و دیدگاههای مختلفی كه در آن هست پرداخته است.
۱۳) صراط مستقیم:
كتاب در میثاقهایی تنظیم شده و در هر میثاقی نزعههایی هست منتها فقط میثاق اوّل موجود است و در این میثاق هم دو نزعه است. بحث از اقسام زمانیّات است كه یا دفعی هستند و یا تدریجی و مباحثی اطراف این دو بحث و بعد مطلب قطع میشود؛
۱۴) تقدیسات:
میرداماد در این كتاب درصدد است مشكلاتی را كه دیگران از حل آن عاجز بودهاند حلّ كند و میگوید یكی از این مشكلات مسأله توحید است و به اثبات توحید و نقد اشكالهایی مانند اشكال ابن كمونه میپردازد و مینویسد: ابن كمونه اولین كسی نیست كه این اشكال را بیان كرده است.
در یكی از تقدیسها به نفی صفات سلبیه از خداوند مانند زمان و مكان و شوائب مادّه میپردازد. سپس تحت عنوان حكمهٔ به تفسیر قول خداوند متعال «یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء» و به مباحث علم خداوند میپردازد.
۱۵) تقویم الایمان:
میرداماد در این كتاب در ضمن، بحث را به امامت امام علی علیه السلام میكشاند و در عباراتی موجز نوع دلیلهای روایی را كه در كتابهای مسلمانان آمده را ذكر میكند كه بعد كتاب مستقلی در شرح همین مقدمه نوشته است. بعد میفرماید: دو دسته بحث در باب هستی قابل طرح است یك بخش درباره مسائلی كلّی و یك بخش در باب ربوبیات. بعد به مسایلی میپردازد كه در ربوبیات قابل طرح است.۴
۱۶) شرح مقدمه تقویم الایمان:
این كتاب درباره امام علی علیه السلام و مسائلی كه به نحوی به آن حضرت مربوط است میباشد، نظیر بحث از حدیث افتراق امّت، حدیث ثقلین، سفینه، صحابه و ارتداد آنها، حدیث باب حطّه و شجره، وجوب ظهور اوصیای پیامبر قبل از انقراض جهان، فضایل شیعه، حبّ و بغض علیعلیه السلام، حدیث یوم الدار، استخلاف، منزلت، حضرت علی نفس پیامبر است، حدیث سدّ الابواب، حدیث انا مدینهٔ العلم و علی بابها، كلام مخالفین درباره دانش امام علی، عدم علم خلفا به احكام و قرآن، علم امام علی به غیب، كلام عمر در منقبت امام علی، بیانات امام علی در شناخت خداوند، قضا و قدر، جبر و اختیار، مشیّت و اراده، حدیث پیامبر «اقضاكم علی» و ... .
وی آثار دیگری نیز دارد كه نیازی به ذكر آنها نیست.
● توحید
در مقدّمه شارع النّجاهٔ در ضرورت كسب یقین در اصول دین آورده است:
بر هر مكلّف واجب عینی است قبل از نماز و قبل از وضو و غسل و تیمّم و بالجمله قبل از هر عبادتی از عبادات شرعیّه علم یقینی به معارف مبدأ ومعاد كه اصول دین است به دلیل و برهان مفید یقین تحصیل نماید و حصول این علم یقینی شرط صحّت جمیع عبادات است و هیچ عبادتی بی آن صحیح نیست و اسقاط تكلیف نمیكند و تقلید قول غیر در آن كافی نیست و امّا قدرت بر حل شكوك و شبهات و تحقیق اسرار و مشكلات واجب عینی نیست بلكه واجب كفایی است
میرداماد در كتابهای متعدّدش به این بحثها پرداخته است كه در این بیان، بحث توحید و امامت امام علی بیش از همه مورد توجه میرداماد بوده است.
میرداماد در مورد راههایی كه در باب اثبات وجود خداوند موجود است میفرماید:
مسالك و مشارب در اثبات ذات حق و رجوع به جناب مقدّس او - جلّ كبریائه - مختلف است. عوام اهل نظر در آفاق و انفس تدبّر كرده به طریقه دلیل إنّی استدلال از معلول بر علّت و انتقال از مخلوق به خالق را سبیل عقل میدانند و خواص اصحاب بصیرت و غور به نظر دقیق و به دقیق تأمّل از بطلان جوهری و لیسیّت ذاتی هر ذرّه از ذرّات عالم به مسلك لمّی بر استناد به مبدع حقایق و جاعل ماهیّات تركیب برهان كرده و از هویّات باطل الذوات به موجود حق و حق مطلق رجوع مینمایند و هر ذرّه را در افاده این دقیقه بر سر خود عالمی میدانند و قرآن كریم در حق این دو طایفه میگوید «سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتعیّن لهم انه الحق» و خواص الخواص صدیقین ارباب تحقیق كه بالغ نظران وادی عرفان و ثابت قدمان كوی یقین ایشانند رأساً از ذوات مجعوله وهویّات مصنوعه عزل نظر كرده به دقت نظر در طبیعت مطلق تقرّر و وجود مطلق من بدو الامر از طریق اوثق البراهین اثبات موجود واجب الذات میكنند.۵
میرداماد برای اثبات وجود خداوند متعال، برهان صدّیقین، برهان امكان و وجوب و امكان فقری و نه امكان ماهوی را ذكر كرده است.
یكی از مباحث دیگر كه با بحث خالقیّت هم مرتبط است بحث جبر و اختیار است.
از كلمات میرداماد استفاده میشود كه او در جبر و اختیار اعتقاد به «امر بین امرین» دارد كه به عنوان اندیشهای كه امامان شیعه مطرح كردهاند مشهور است. میرداماد علی رغم دفاعی كه از امر بین امرین دارد و دیدگاه خود را در نوشتههای متعدّد مطابق روایت نشان میدهد و علی رغم نقد شدیدی كه نسبت به اشاعره دارد، در بحث جبر و اختیار بیانی كه در جواب از اشكال ثواب و عقاب دارد به ویژه آنچه كه در پایان تنظیر میكند طبّ روحانی را با طبّ جسمانی با مسأله جبر سازگارتر است تا مسأله امر بین امرین. همچنین درباره عبارت «یرجع الی الفاعل المباشر لانّه المحل القابل دون المفیض الموجد» به نظر میرسد هر كس بتواند هم عبارات میرداماد را به نفع دیدگاه جبر و هم به نفع دیدگاه امر بین امرین توجیه كند در نهایت شاید آنچه كفّه امر بین امرین را متقدّم كند نفی آشكار جبر از سوی میرداماد و دفاع از امر بین امرین در عبارات ایشان باشد.
پینوشتها
۱. دانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی مركز مطالعات ادیان و مذاهب.
۲. مصحّح نخبهٔ المقال فی اسماء الرجال مینویسد: ظفرت بتاریخ میلاده فی سنهٔ ۹۶۹، وفات او را هم معمولاً سال ۱۰۴۰ یا ۴۱ ذكر كردهاند: مدرّس تبریزی خیابانی، ریحانهٔ الادب (انتشارات خیام، چاپ چهارم، ۱۳۷۴) ج ۶، ص ۵۶.
۳. آثار ۱۲ تا ۱۶ نسخههای خطیاند.
۴. میرداماد در تقویم الایمان (ص۳) اشاره میكند كه قضایای فلسفی كه هستی محمول آنها واقع میشود در واقع عكس الحمل است. لذا مینویسد: «فقولنا العقل موجود فی قوّهٔ قولنا بعض الموجود عقل.»
۵. جذوات (تهران: انتشارات بهنام) ص ۳۲ - ۳۳. همین بحث را با مقداری تفاوت در كتاب تقویم الایمان، ص ۱۳ آورده و میفرماید: «ان اقواماً تأمّلون المصنوعات فیؤمنون بالصانع الحق تعالی ... ثم الصدیقون منهم و اولئك الحكماء و حق لاینظرون الاّ فی طبیعهٔ الموجود».
۶. میرداماد، ایقاظات، چاپ شده در حاشیه قبسات، چاپ سنگی، ص ۹۳.
۷. همان.
۸. همان، ص ۹۱ - ۹۲.
۹. عیون المسائل، ص ۴۲.
۱۰. تعلیقه رجال كشی، ج ۱، ص ۱۰۹ - ۱۱۲.
۱۱. همان، ص ۴۱۹.
۱۲. همان، ص ۵.
۱۳. نبراس الضیأ و تسواء السواء، تصحیح و تحقیق حامد ناجی اصفهانی (میراث مكتوب، ۱۳۷۴) ص ۵۵ - ۵۶.
۱۴. همان، ص ۵۷.
۱۵. ایقاظات، ص ۶۸؛ قبسات (مونترال: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مك گیل كانادا با همكاری دانشگاه تهران، ۲۵۳۶ ش) ص ۴۴۹ - ۴۵۲.
۱۶. قبسات، ص ۴۵۶.
۱۷. همان.
۱۸. همان، ص ۴۶۹.
۱۹. افق مبین، (نسخه خطی كتابخانه مؤسسه امام خمینی كه فتوكپی از نسخه آستان قدس رضوی است) ص ۵۰.
۲۰. همان، ص ۴۶؛ قبسات، ص ۴۳۲.
۲۱. قبسات، ص ۴۳۴.
۲۲. ایقاظات، ص ۷۵ - ۷۶؛ قبسات، ص۴۳۱.
۲۳. همان، ص ۴۳۰ - ۴۳۴.
۲۴. تعلیقه كافی، تحقیق سید مهدی رجایی (قم: مطبعهٔ الخیام، ۱۴۰۳ ق) ص ۲۵۶.
۲۵. همان، ص ۲۰۳.
۲۶. الرواشح السماویه فی شرح الاحادیث، ص ۳۲ - ۳۳. همین بحث را با تفاوت مختصری در كتاب تعلیقه بر رجال كشی (ج۱، ص۶۴ - ۶۶) نیز بیان كرده است.
۲۷. قبسات، ص ۳۹۸.
۲۸. الرواشح، ص ۳۴.
۲۹. قبسات، ص ۳۹۸.
۳۰. تعلیقه كافی، ص ۳۰۶ - ۳۰۷.
۳۱. شرح صحیفه سجادیه، تحقیق سیدمهدی رجایی، به اهتمام سیدمحمود میردامادی (قم: مطبعهٔ الخیام، ۱۴۰۶ق) ص ۳۳۶.
۳۲. همان، ص ۲۱۶.
۳۳. شرعهٔ التسمیهٔ، ص ۱۰۶.
۳۴. تعلیقه كافی، ص ۲۰۳.
۳۵. شارع النجاهٔ، ص ۷۳ - ۷۴.
۳۶. البته در كتاب ریاض العلماء، كتابی را به میرداماد نسبت داده به نام مجههٔالاستقامه فی الامامهٔ مشتمل علی اخبار العامه و الخاصه و الادلهٔ العقلیهٔ و النقلیه كه فعلاً كتاب در دسترس نیست ولی بالاخره در آن كتاب چنان كه از گزارش ریاض استفاده میشود علاوه بر ادله نقلیه به ادله عقلیه پرداخته است. عبدالله افندی اصفهانی، ریاض العلماء (قم: مطبعهٔ الخیام، ۱۴۰۱ ق) ج۵، ص ۴۲.
۳۷. تعلیقه رجال كشی، ص ۲۳۲.
۳۸. تعلیقه كافی، ص۲۰۳.
۳۹. نبراس الضیاء، ص۱۰.
۴۰. همان، ص ۶.
۴۱. همان، ص ۹ - ۱۰.
۴۲. تعلیقه كافی، ص ۱۰۸ - ۱۰۹.
۴۳. جذوات، ص ۱۷.
۴۴. شرح الصحیفهٔ السجادیه، ص ۳۲۸.
۴۵. شرعهٔ التسمیه، ص۳۵.
۴۶. شرح الصحیفه السجادیه، ص ۳۲۵ - ۳۲۶.
۴۷. همان، ص ۸۴.
۴۸. منطق و مباحث الفاظ، ص ۲۸۹ - ۲۹۰.
۴۹. افق مبین، ص ۷۶.
۵۰. سبع شداد، (چاپ سنگی همراه با رساله اعضلات) ص ۸۹.
۵۱. قبسات، ص ۴۶۰.
منبع:فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۲۲
نویسنده:قاسم جوادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست