سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
امر به معروف و نهی از منكر
هدف از خلقت رسیدن به كمال و سعادت و رسیدن به لقای خالق هستی است. اما این بدین معنا نیست كه خداوند سبحان رفع موانع و هموار ساختن راه بندگان به سوی او را وظیفه سالكان طریق حق برنشمارد. اینجاست كه در لغتنامه هدف خلقت «راه» با «امر» و «بیراهه» با «نهی» شناخته میشود; چرا كه این دو واژه مقدس هم بشریت را به بهشتبرین رهنمون میسازد و هم زمین را به بهشت تبدیل مینماید.
گرچه «معروف» حق است و ماندگار و «منكر» باطل است و گذرا، اما گاهی زرق و برق منكر، فلسفه وجودی خلقت را به بیراهه میكشاند كه معروف اندیشی و معروف زیستن در هیاهوی روزگار گم میشود; پس به جاست كه آن را با همتخویش به عنوان اصلی از اصول احیا نماییم. ما هماره در زندگی بزرگان دین و طریقت، پیكار با منكر و احیای معروف را مشاهده میكنیم و اینها الگوها و اسوههای زندگی ما هستند. آیتالله طالقانی رحمه الله در اینباره میگوید: از نظر قرآن مساله امر به معروف و نهی از منكر، مسؤولیت عمومی است; یعنی هر فردی نسبتبه فرد دیگر، هر طبقهای نسبتبه طبقه دیگر و حكومت این وظیفه را نسبتبه مردم و مردم نسبتبه حكومت این وظیفه را به عهده دارند كه مراقب هم باشند و از انحراف و اعمال بد چه فردی و چه اجتماعی از فحشا و فساد و فسق و فجور و هم انحرافات سیاسی جلوگیری كنند و راه خیر و سعادت و تقوا را به هم بشناسانند و مضار كارهای انحرافی و منكر را بفهمانند، البته یك حكومت اسلامی غیر از مسؤولیت تبیینی، مسؤولیت اجرایی هم خواهد داشت، و حقیقت جهاد اسلامی هم یك نوع مسلحانه امر به معروف و نهی از منكر است.
اجمالا میتوان شیوههای امر به معروف و نهی از منكر را اینگونه بیان كرد:
۱- شیوه بازسازی روانی (امید دادن)
۲- شیوه كنایی (از باب به در بگو دیوار بشنود): قرآن به حضرت عیسی علیه السلام میگوید: «آیا تو به مردم گفتی من و مادرم را خدا بدانند؟» در اینجا دوگانه پرستی نهی شده است اما در قالبی كه مخاطب در واقع دیگران هستند.
۳- شیوه ایجاد محبت; یعنی ابتدا لطف و محبت، سپس امر و نهی: در روایت آمده است كه مردی شامی به امام حسن مجتبی علیه السلام جسارت كرد، حضرت او را به منزل برد و چنان مورد تفقد قرار داد كه او از حرفهای خود شرمنده شد.
۴- مختصر گفتن: در حدیث میخوانیم: «اذا وعظت فاوجز» یعنی هر گاه كسی را موعظه میكنی خلاصه بگو.
۵- مخفیانه بودن: در حدیث میخوانیم: «هر كس برادر دینی خود را مخفیانه موعظه كند او را آراسته است ولی هر كس او را آشكارا موعظه كند، شرمندهاش كرده است.» (بحار، ج ۷۵، ص ۳۷۴)
۶- استمداد از وجدان: شخصی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: من فردی زنا كارم حضرت فرمود: آیا حاضری كسی با ناموس تو این كار را بكند گفت: نه پیامبر فرمود: پس تو نیز این كار را نكن.
۷- در صورت امكان در قالب طنز باشد: روزی بهلول وارد مجلس هارون شد، چون هارون در مجلس حضور نداشتبهلول جای هارون نشست، خادمان او را از آنجا بلند كردند و كتك زدند. همین كه هارون وارد مجلس شد، به او گفت: من چند دقیقه جای تو نشستم، كتك خوردم، وای به حال تو كه عمری در جای اهل بیت پیامبر نشستهای. او با این طنز به هارون گفت: راه تو باطل و حكومت تو غصبی است.
جواد بابایی المشیری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست