دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
از خدا بی واسطه بخواه , مطمئن باش بی واسطه خواهد داد

● خوشه ای ازوصایای امام علی ( ع ) به فرزند عزیزش امام حسن (ع ) (۱)
انسان وقتی بدنیا می آید ، دو چیز است که هیچگاه از او جدا نخواهد شد ، ۱ نیاز به غذای جسم ۲ نیاز به غذای روح
و این دو نیاز است که مانند هاله ای سنگین ، روی زندگیش می گسترد و همه تصمیماتش را تحت الشعاع قرار می دهد . و حتی همین دو هستند که می توانند بهترین ابزار برای بهره کشی دیگران از او باشند .
همه بشریت در هماره تاریخ ، می دانسته اند ، که در آفرینش وجود کاملی هست که به هیچ چیز از جنس نیازهای ما نه محتاج است و نه وابسته ، و هموست که قادر مطلقی است که می تواند به همه کس ، همه چیز بدهد .
اما چگونه باید از او خواست ؟ ، و یا او چگونه می شنود ؟ و یا از همه مهمتر ، او چگونه می دهد ؟
این تنها سوال مشترکی است که همه انسان ها با آن مواجه بوده و با پاسخی که به آن می دهند پایه های سرنوشت خویش را گذارده و بنای آنرا می سازند .
و البته همین جا نیز هست که در آسیب شناسی دلایل وابستگی انسان ها به دیگرانی از جنس خودش ، در طول تاریخ ، به این نکته اساسی می رسیم که : << هرگاه انسانهایی ، فرصت پیدا کردند تا خود را بیابند و در دست یابی به خزائن مادی و معنوی جهان هستی
( آنهم به هر اندازه ) از دیگران پیشی بگیرند و در این مسیر در چنگال نفس خود اسیر شدند ، اهریمن وار دیگران را به زیر سلطه خویش کشیدند و آنگونه رفتار کردند که نتیجه اش چیزی نبود جز استثمار و استحمار آنها >> .
به مردم القا کردند که " خداوند آنقدر بزرگ است و دور که شما کوچکترین ها ، امکان حتی فکر کردن به او را نخواهید داشت ، چه رسد به آنکه از او افاضه فیضی بخواهید و یا اجابت دعایی و یا اعطای نعمتی ! "
پس باید دیگرانی باشند تا واسطه این امر شده ، هم برایتان دعا و طلب کنند ، و هم در گرو آبرو و شان ملکوتیشان ، از او ، برایتان ، فیض و رحمت و نعمت ، دست و پا کنند . !
اما آیا واقعا اینگونه است ؟ آیا همویی که تک تک خلق را عیال خود دانسته (۲) و به خلقت همه آنها مباحات کرده است (۳)، بشر را خلق کرده تا بر او فخر و تکبر کند ؟ و یا در جایگاهی بس رفیع بنشیند و عطای رحمت خویش را محصور به موانعی از جنس همین آدمیان کند که هرگاه اینان خواستند ، او عطا نماید ؟!!
حاشا و کالله ، که او هرگز چنین نبوده و نیست ، که او نه درخلقت ، محتاج شریکی بوده (۴) و نه در عطا و بخشش ، نیاز به واسطه ای (۵) ، که او " غنی عن العالمین (۶) " است .
در این جا گوشه ای از کلام امام همام علی ( ع ) در وصایایش به فرزند عزیزش امام حسن ( ع ) را می آوریم ، که چقدر زیبا و دلنشین ، وجود خداوند حکیم را برایش توصیف می کند و چگونه او را به او فرا می خواند !!
پسرم ، اول خودسازی !
پسرم! همانا تو را به تقوی الهی سفارش می کنم که پیوسته در فرمان او باشی ، و دلت را با یاد خدا زنده کنی ، و به ریسمان او چنگ زنی ، چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سررشته آن را در دست گیری. (۷)
پسرم ، فقط خداوند صاحب همه چیز و همه علم و جاودانه است !
پسرم! در وصیت من درست بیاندیش ، بدان که در اختیاردارنده مرگ همان است که زندگی در دست او، و پدیدآورنده موجودات است . همو می میراند ، و نابودکننده همان است که دوباره زنده می کند ، و آنکه بیمار می کند شفا نیز می دهد . بدان که دنیا جاودانه نیست ، و آنگونه که خدا خواسته است برقرار است ، از عطا کردن نعمتها ، و انواع آزمایشها ، و پاداش دادن در معاد ، و یا آنچه را که او خواسته است و تو نمی دانی .
پس اگر درباره جهان ، و تحولات روزگار مشکلی برای تو پدید آمد آن را به عدم آگاهی ارتباط ده، (۸)
پسرم ، خداوند واسطه ای برای نعمت و رحمتش قرار نداده است !
بدان ، خدایی که گنجهای آسمان و زمین در دست اوست ، به تو اجازه درخواست ( بی واسطه از او) داده ، و اجابت آن را ( فقط خودش ) بعهده گرفته است .
تو را فرمان داده که ( فقط ) از او بخواهی تا عطا کند ، درخواست رحمت کنی تا ببخشاید ، و خداوند بین تو و خودش کسی را ( به عنوان واسطه ) قرار نداده تا حجاب و فاصله ( بین تو و خودش ) ایجاد کند ،و تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری. و در صورت ارتکاب گناه در توبه را مسدود نکرده است . در کیفر تو شتاب نداشته ، و در توبه و بازگشت ، بر تو عیب نگرفته است .
در آنجا که رسوایی سزاوار توست ، رسوا نساخته ، و برای بازگشت بخویش شرائط سنگینی ( اعم از شفاعت کسی و یا شان و منزلت واسطه ای ) مطرح نفرموده است .
در گناهان ، تو را به محاکمه نکشیده ، و از رحمت خویش ناامیدت نکرده ، بلکه بازگشت تو را از گناهان ، نیکی شمرده است. (۹)
پسرم ، کلید گنجینه های الهی فقط خواست توست از او !
هرگاه او را بخوانی ، ندایت را می شنود ، و چون با او راز دل گویی راز تو را می داند ، پس حاجت خود را ( فقط ) با او بگوی ، و آنچه در دل داری نزد او باز گوی ، غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن ، تا غمهای تو را برطرف ، و در مشکلات تو را یاری رساند .
از گنجینه های رحمت او چیزهایی را درخواست کن که جز او کسی نمی تواند عطا کند ، مانند عمر بیشتر، تندرستی بدن ، و گشایش در روزی ،
( و بدان که ) خداوند کلیدهای گنجینه های خود را در دست تو قرار داده ( نه هیچ واسطه ای دیگر ) ، چرا که به تو اجازه دعا کردن و خواستن داد . پس هرگاه اراده کردی می توانی با دعا ، درهای نعمت خدا را بگشایی ، تا باران رحمت الهی بر تو ببارد .
هرگز از تاخیر اجابت دعا ناامید مباش ، زیرا بخشش الهی باندازه نیت توست .
گاه ، در اجابت دعا تاخیر می شود تا پاداشی بیشتر ازخواسته دعا کننده بدهد .
گاهی درخواست می کنی اما پاسخ داده نمی شود ، زیرا بهتر از آنچه خواستی به زودی یا در وقت مشخص ، به تو خواهد بخشید ، یا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستی ، آنرا اجابت نمی کند، زیرا چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود مایه هلاکت دین تو خواهد بود.
پس خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تامین ، و رنج و سختی را از تو دور کند ، که نه مال دنیا برای تو پایدار، و نه تو برای مال دنیا باقی خواهی ماند. (۱۰)
محمد صالحی
۱) نامه ۳۱ نهج البلاغه - بر اساس ترجمه محمد دشتی
۲) الخلق عیال الله – رسول اکرم ( ص) بحار، ج ۷۴، ص .۳۱۶
۳) فتبارک الله احسن الخالقین – سوره مومنون ، آیه ۱۴
۴) ام جعلوا للله شرکا خلقوا کخلقه فتشابه الخلق علیهم قل الله خالق کل شیئ و هو الواحد القهار، سوره رعد ، آیه ۱۶
۵) اذا سئلک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان – سوره بقره – آیه ۱۸۶
۶) سوره آل عمران ، آیه ۹۷
۷) انی اوصیک بتقوی الله ای بنی ولزوم امره ، و عماره قلبک بذکره ، والا عتصام بحبله و ای سبب اوثق من سبب بینک و بین الله ان انت اخذت به .
۸) فتفهم یا بنی وصیتی ، و اعلم ان مالک الموت هو مالک الحیاه ، و ان الخالق هو الممیت ، و ان المفنی هو المعید ، و ان المبتلی هو المعافی ، و ان الدنیا لم تکن لتستقر الا علی ما جعلها الله علیه من النعماء ، و الابتلاء ، و الجزاء فی المعاد ، او ما شاء مما لا تعلم ، فان اشکل علیک شی ء من ذلک فاحمله علی جهالتک .
۹) اعلم ان الذی بیده خزائن السموات و الارض قد اذن لک فی الدعاء ، و تکفل لک بالاجابه ، و امرک ان تساله لیعطیک ، و تسترحمه لیرحمک ، و لم یجعل بینک و بینه من یحجبک عنه و لم یلجئک الی من یشفع لک الیه ، و لم یمنعک ان اسات من التوبه و لم یعاجلک بالنقمه ، و لم یعیرک بالانابه ، و لم یفضحک حیث الفضیحه بک اولی ، و لم یشدد علیک فی قبول الانابه ، و لم یناقشک بالجریمه و لم یؤیسک من الرحمه ، بل جعل نزوعک عن الذنب حسنه .
۱۰) فاذا نادیته سمع نداک ، و اذا ناجیته علم نجواک ، فافضیت الیه بحاجتک ، و ابثثته ذات نفسک ، و شکوت الیه همومک ، و استکشفته کروبک ، و استعنته علی امورک ، و سالته من خزائن رحمته ما لا یقدر علی اعطائه غیره ، من زیاده الاعمار ، و صحه الابدان ، و سعه الارزاق ثم جعل فی یدیک مفاتیح خزائنه بما اذن لک فیه من مسالته ، فمتی شئت استفتحت بالدعاء ابواب نعمته ، و استمطرت شابیب رحمته ، فلا یقنطنک ابطاء اجابته ، فان العطیه علی قدر النیه و ربما اخرت عنک الاجابه ، لیکون ذلک اعظم لاجر السائل ، و اجزل لعطاء الامل و ربما سالت الشی ء فلا تؤتاه ، و اوتیت خیرا منه عاجلا او آجلا ، او صرف عنک لما هو خیر لک ، فلرب امر قد طلبته فیه هلاک دینک لو او تیته ، فلتکن مسالتک فیما یبقی لک جماله ، و ینفی عنک و باله ، فالمال لا یبقی لک و لا تبقی له .
http://mahsan.parsiblog.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست