یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا

کیا اسپورتیج ۲۰۱۱


کیا اسپورتیج ۲۰۱۱

در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ و زمانی که خودروسازان درحال اعلام آمارهای فروش سالیانه خود بودند, “جیم هنری” یکی از کارشناسان بخش اقتصادی شبکه CBS اعلام کرد « علی رغم اینکه شرکت های کیا و هیوندای به رکوردهای فروش بسیار خوبی در پروسه ۱۲ماه گذشته و در مقایسه با سال ۲۰۰۹ در بازار ایالات متحده دست پیدا کردند, اما مدیران این دو مجموعه در ایالات متحده برای افزایش این سقف زیرفشارهستند

در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ و زمانی که خودروسازان درحال اعلام آمارهای فروش سالیانه خود بودند، “جیم هنری” یکی از کارشناسان بخش اقتصادی شبکه CBS اعلام کرد: « علی‌رغم اینکه شرکت های کیا و هیوندای به رکوردهای فروش بسیار خوبی در پروسه ۱۲ماه گذشته و در مقایسه با سال ۲۰۰۹ در بازار ایالات متحده دست پیدا کردند، اما مدیران این دو مجموعه در ایالات متحده برای افزایش این سقف زیرفشارهستند! زیرا روئسای کیا درحالی که فکر می کردند به فروش ۶۰۰ هزار دستگاه تا پایان ۲۰۱۰ خواهند رسید، تا نوامبر۲۰۱۰ این رقم در ۳۰۰ هزار دستگاه خلاصه شد که ۱۰۰ هزار دستگاه آن تنها مربوط به فروش سورنتوی جدید بود. »

این اتفاقات درحالی رخ داد که میزان فروش کیا در همین بازار و در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۶۱ هزار دستگاه اعلام شد و کارشناسان پیش بینی می کنند با وارد شدن اسپورتیج جدید این خودرو خواهد توانست بدلیل قیمت و کیفیت بشدت رقابتی در بازار، گوی سبقت تعداد فروش را از سایر محصولات کیا برباید.

اسپورتیج اولین بار درسال ۱۹۹۳ و با چهره ای شبیه یک پراید شاسی بلند روی پلت فرم و پیشرانه مزدا “بونگئو” وارد بازار شد. سپس نسل دوم در سال ۲۰۰۴ با چهره ای کاملا متفاوت و با نگاهی به بازارهای جهانی اعلام حضور کرد و توانست با فروش حدود ۲۰۰هزار دستگاه در سال ۲۰۰۹ (در بازار وسیع ایالات متحده) در لیست خودروهای قابل اطمینان موسسه ” کانسیومر ریپورتز ” و نهایتا در لیست بیست تایی موسسه Insure بعنوان دومین خودرویی سال ۲۰۰۹ با عنوان کمترین هزینه بیمه ای معرفی گردد.

البته در تست ایمنی که از سوی موسسه IIHS صورت گرفت، در بخش ایمنی سقف حائژ نمره ضعیفی شد وهمین مسئله سبب گردید تا موسسه فوق به کیا اعلام کند چنانچه بدنبال دریافت مجوزهای لازم برای فروش این خودرو در بازار ایالات متحده است باید به استانداردهای این مرکز، یعنی تحمل ۳برابر وزن خودرو بر روی سقف اسپورتیج دست پیدا کند. اما در سال ۲۰۰۷ کیا در نمایشگاه دیترویت گونه ای مفهومی با نام Kue Concept رونمایی کرد که سرآغازی برای خلق نسل جدید اسپورتیج گردید.

اگر نگاهی به سگمنت های موجود در بازار بیاندازیم، گروهی که کیا اسپورتیج تصمیم گرفته در آن حکم‌فرمایی کند – معروف به گروه مرگ – مینی اس یو وی ها با رقبایی چون تویوتا Rav۴ ، هوندا CR-V ، بی ام و X۳ ، مرسدس بنز GLK ، هیوندای توسان ، آئودی Q۵ ، فورد Escape و نیسان قشقایی وروگ است که با تمامی این اوصاف کمپانی کره ای یک شانس بزرگ برای تولید این خودرو یافت وآن آنالیز نقاط قوت وضعف تمامی رقبا برا رسیدن به بهترین خروجی بود.

به همین دلیل موتورهای که کیا برای این کامپک SUV در نظر گرفته دو نوع بنزینی Theta II از نوع ۴سیلندر با گنجایش ۲.۴ و ۲لیتربا قدرت های ۱۷۲ و ۱۶۱ اسب و یک مدل دیزلی ۲لیتری ۱۷۲اسبی که البته با جستجوی بیشتر در اینترنت به این مجموعه پیشرانه های ۱.۶ Gdi بنزینی و دو نوع ۱.۷ و ۲لیتری CRDi توربو دیزل برای بازار اروپا هم یافت شد که البته گفته می شود یک نمونه دولیتری بنزینی توربو هم در آینده به این مجموعه اضافه می گردد که حدود ۲۷۰ اسب قدرت دارد وهمان موتورمشترک با سوناتا توربواست.

جعبه دنده از نوع شش سرعته خودکار بوده که عکس العمل فرزی به تصویض ها نشان نمی دهد، به همین دلیل رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر در ۱۱.۸ ثانیه (۱۰.۶ بصورت استاندارد) و ۴۰۰ متر را با سرعت ۱۳۰ کیلومتر و در زمان ۱۸ثانیه طی می کند.

بدلیل وزن پایین ۱۳۹۷ کیلوگرمی و در نظر گرفتن ۸.۶ کیلوگرم برای یک اسب بخار و به کمک فرمان هوشمند که سبک به نظر می رسد، تقسیم نیرو و پایداری خودرو درمدل ۲چرخ متحرک که در اختیار ما بود در حدی خوب بنظر می رسید که توانست تا حداکثر ۰.۷۹ جی فشار جانبی را تحمل کند که برای یک شاسی بلند کامپت از المان‌های مثبت محسوب می گردد که با توجه به تقسیم میزان عرض بر ارتفاع و رسیدن به عدد ۱.۱ (که سنگ محک خوبی برای بررسی تعادل یک شاسی بلند است) و سیستم تعلیق مستقل در جلو و چند اتصالی در عقب، باعث ایجاد یک سواری خشک و اسپورت گردیده که در ردیف عقب بیش از جلو مشهود و ملموس بوده و ایجاد صدا در داخل کابین می کند و در برابر رقیب نرمی چون Rav۴ به مشکل برخواهد خورد.

البته کیا اعلام کرده که مهندسین وی درحال کارکردن بروی فرمان پذیری وافزایش لذت سواری این مدل هستند تا کمی حرکات ریز بدنه درهنگان تعویض خطوط پوشش داده شود اما بهتر بود خودرو پس از تکمیل تمامی بخشهای فرایند تولید به بازارعرضه گردد.

سیسم ترمز هم بدلیل پشتیبانی مجموعه کمکی ترمز و ضد بلوکه، از خود چابکی وعکس العمل‌های خوب نشان داد ولی باید به این نکته اشاره داشت که تمامی توانایی‌های این خودرو برای شهر تعریف شده ونباید فکر آفرود رفتن با آنرا چون شاسی بلند است درسر بپرورانید.

صندلی های جلو نیز در کنار تنظیمات دستی ( که در قشقایی نیز اینگونه است ) حالت اسپرت نداشته اما در ردیف جلو برخلاف عقب، بدن در آن بازی نمی کند ولی راحت بوده واین امر با ارگنومی خوب و فضای پا و شانه و کاهش فضای سر ترکیب شده است ، که اگرچه باید به دید بسیار ضعیف اطراف بدلیل طراحی ستونها A و C و درپوش موتور اشاره کرد که راننده را در هنگام دور زدن محتاط می کند، که چنین مشکلی تا حدودی دربرخی خودروهای این کلاس دیده شده اما در اسپورتیج شدت بیشتری دارد.

در مبحث ابعاد و در مقایسه با نسل گذشته نیز اکسلها ۱۰میلی متر، طول ۸۸ میلی متر، عرض ۵۳ میلی مترافزایش وارتفاع هم ۵۸ میلی متر کاهش یافته که همین امر سبب بیشتر شدن فضای پا و گردن و همچنین کاهش ارتفاع سر تا سقف – که برای افراد با قدی ۱۸۰ سانتی مترمشکل ساز خواهد بود – گشته است.

حتی کیا دراین مدل برای سیستم الکترونیکی تلفن همراه والبته چند رسانه ای از سیستم UVO ماکروسافت سود برده که چیزی شبیه سیستم سینک فورد است ولی خوب مثلا سیستم جهت یاب بروی این مدل آپشن محسوب می شود!

در کل و در زمان کوتاهی که با کوچک دوست داشتنی کیا در سواحل نیلگون خیلج فارس گذراندیم آنرا نمونه ای ایده آل برای مصرف کنندگان خودروهای شاسی بلند شهری یافتیم، اگرچه پیشرانه ۲ لیتری و جعبه دنده آن با توجه به وزن کمش از خود لختی نشان می دهند و سواری خشک و کابین و تایرهای صدا داری دارد ولی بدلیل هماهنگی قابل قبول تمامی قسمتها و عرضه یک باکس نسبتا کامل با توجه به قیمت رقبای موجود در بازار ایران چون قشقایی، توسان، X۳ ،GLK وRav۴ پیش بینی می شود با ورودش تمامی معادلات بازار را برهم بزند و بتواند مشتریان خانم بیشتری را بسوی خود جلب کند!

● سایر مشخصات فنی کیا اسپورتیج اس.ال ۲۰۱۱

حجم موتور : ۱۹۹۸ سی سی ؛ چهارسیلندر ؛ شانزده سوپاپه

حداکثر قدرت : ۱۶۱ اسب بخار در دور موتور ۶۲۰۰

حداکثرگشتاور : ۱۹۴ نیوتن متر در دور موتور ۴۵۰۰

قطر پیستون در کورس : ۸۶ در۸۶ میلی متر

وزن خالص : ۱۳۹۷ کیلوگرم

شتاب اولیه : ۱۰.۶ ثانیه

حداکثرسرعت : ۱۸۲ (کیلومتر بر ساعت)

ضریب پسا: ۰.۳۷cd

نوع جعبه دنده: ۶سرعته خودکار

سیستم تعلیق جلو: مستقل با شمش پیچشی و سیستم ضد شوک گازی و میله های تعادلی

سیستم تعلیق عقب: نیمه بیضوی دو مرحله ای وسیستم مونوتیوب ضد شوک گازی و بازوهای تعادلی

تنوع محصول: نه مدل رنگ بدنه ، سه گونه رینگ و تریم داخلی

حجم مخزن سوخت : ۵۵ لیتر

میانگین مصرف سوخت شهری : ۱۱.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

طول/عرض/ارتفاع : ۴۴۴۰/۱۸۸۵/۱۶۳۵ میلی متر

فواصل اکسل ها : ۲۶۴۰ میلی متر

رینگ و تایر عقب و جلو: ۲۰۵ /۷۰R ۱۶

قیمت در زمان تست : حدود ۱۸ هزار دلار ( ۲۱میلیون تومان در جزیره کیش) قیمت در بازار آزاد تهران ، ۸۰ تا ۸۵ میلیون تومان

سایر امکانات: کروزکنترل، قفل مرکزی، بلوتوث، جک آی پاد، فرمان تلسکوپی، ترمز ABS ، شش عدد ایربگ، سیستم ثبات و پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کنترل باد تایرها، ترمز در سراشیبی، امکام نمایش عقب خودرو در آینه وسط، حسگر دید عقب، حسگر پنجره های جلو ، فرمان تلسکوپی امکانات.

نوشته : مسیح فرزانه - علیرضا محمد زاده