دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
چشم انداز حكومت دینی, پارادكس توسعه و چالش های پیش رو
مقاله حاضر به حلّ تعارضی كه میان «توسعه» و «ارزشهای دینی» احساس میشود، پرداخته و آن را براساس مبانی اندیشه سیاسی اسلام تبیین نموده است. نویسنده ب اشاره به مفهوم توسعه، گزینههای احتمالی را در تعامل بین توسعه و ارزشهای اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به تشریح مستدل گزینه مقبول كه در سند چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی تبلور یافته، پرداخته است.
طراحی نمونه توسعه اسلامی و ارائه سرفصلهایی كه از امتیازات نظام سیاسی به شمار میرود، بخش دیگر این مقاله است. سرفصلهای یاد شده به منزله اصولی است كه مدیران و كارگزاران نظام میتوانند در مسیر تحقق سند چشمانداز مورد توجه قرار دهند.
براساس مبانی اندیشه سیاسی اسلامی چگونه در حكومت دینی، جمع میان مقوله توسعه و مفاهیم و ارزشهای دینی، میسور و امكانپذیر است؟
●مقدمه
۱. امروزه مقوله توسعه، در مباحث سیاسی و اجتماعی و اقتصادی چنان جایگاه مهم و منزلت رفیع را به دست آورده است كه هرگز هیچ قدرت سیاسی حاكم بر جامعهای، نمیتواند نسبت به آن بیتوجه باشد و یا حتی با دید تردید و تأمّل به آن نظر افكند.
گویا توسعه از اصول بدیهی هر نظام سیاسی كنونی است كه آن را باید در صدر وظایف خویش قرار دهد و در برنامههای كوتاه مدت و میان مدت و تدوین چشماندازهای دراز مدت، به طور روشن و صریح آن را مدّ نظر داشته باشد و برای نیل به آن راهبردی مشخص اتخاذ كند. بنابراین حكومت اسلامی مبتنی بر آموزههای وحیانی و الهی نیز، نمیتواند چشم بر مقوله توسعه در چشم انداز خویش فروبندد و یا آن را در آرمانها و اهداف میان مدت ی طولانی مدت خود قرار ندهد.
۲. واژه «توسعه» اگر چه در ظاهر معنایی روشن و آشكار دارد و از نظر لغوی واژهای عربی از ریشه وسع، به معنای گشادگی، فراخی و جاداری است.۱ ولی این واژه از جهت اصطلاحی، مفهومی نسبتاً پیچیده است و فهم آن با دشواریهایی همراه است. در اصطلاح برگردانده شده است.۲ توسعه با مفهومdevelopmentرایج، این واژه، از معادل انگلیسی امروزی آن به بعد از جنگ جهانی دوم بر میگردد و مقولهای است كه بیش از پنجاه سال از عمر آن نمیگذرد.۳ در واقع همچون بسیاری از مفاهیم وارداتی دیگر، واژه توسعه هم از واژگانی است كه در دهههای اخیر از سوی تمدن غربی جعل و متداول گردیده است و براساس اصول و مبانی و ارزشهای آن دیار، ساخته و پرداخته و تعریف و تبیین شده است.
در تعریف مصطلح از توسعه، تئوریها و نظریهپردازیهای متعددی مشاهده میشود; از قبیل نظریه رشد، نظریه وابستگی، نظریه روانشناختی توسعه، دیدگاه نوسازی كه هر یك ب نگاه از منظری ویژه، بخشی از واقعیت را مورد توجه قرار میدهند.۴ به عنوان مثال براساس نظریه رشد كه از مهمترین تئوریها در این عرصه است; در ادبیات توسعه، برمفهومی به نام رشد اقتصادی تأكید میشود كه این مفهوم، با مفهوم توسعه متفاوت است.
رشد به عنوان مقدمهای معطوف به توسعه تعریف میشود و در مقایسه گفته میشود: رشد یك نوع پیشرفت كمی است كه بواسطه آن ممكن است تغییرات كیفی در زندگی فردی و اجتماعی حاصل شود. در واقع طبق تئوری رشد، ب افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد تحقق پیدا میكند و پیرو آن، این انتظار به وجود میآید كه درآمد سرانه، آموزش، بهداشت، درمان، فرهنگ و غیره نیز متحول گردد، به این وضعیت توسعه میگویند.۵
۳. از مطالب بند دوم، آشكار میگردد كه مفهوم توسعه، براساس مبانی و ارزشهای تمدن غربی و اصول مادیگرایی استوار است و از اینرو با حكومت دینی و نظام سیاسی برخاسته از ارزشهای الهی و معارف وحیانی قابل جمع نیست و چنانكه عدهای با صراحت اعلام كردهاند، تعارض آشكار میان حكومت دینی و توسعه قابل مشاهده است.۶
در نتیجه در نظر بسیاری از روشنفكران منتقد پذیرش توسعه به عنوان یك اصل آرمانی برای حكومت اسلامی و گنجانیدن آن در برنامه و چشمانداز حكومت اسلامی و سخن از توسعه به زبان آوردن در نظم سیاسی منبعث از مفاهیم مذهبی امری تناقض نماست و نامی جز پارادكس نمیتوان بر آن نهاد.
۴. به عقیده اینان به ناچار باتوجه به مقدمات سه گانه بالا، پذیرش یكی از گزینه های سه گانه ذیل اجتناب ناپذیر است:
۱. نفی توسعه و تكیه بر مبانی و ارزشهای حكومت دینی.
۲. نفی حكومت دینی و گام نهادن در مسیر توسعهای كه امروزه از بدیهیات نظام اجتماعیمیباشد.
۳. حفظ پوسته حكومت دینی و تحول از درون در مسیر توسعه مادی.
از سه گزینه بالا، شماره یك، نه تنها قابل پذیرش نیست بلكه ناشدنی و غیرممكن است، چون در عصر حاضر، اگر نظامی بخواهد، راهی، جز مسیر توسعه و پیشرفت مادی را طی كند، یقیناً دوام نمیآورد و محكوم به شكست خواهد بود. هرگز در عصری كه بشر، به تكنولوژی مدرن دست یافته و طبیعت را همچون خمیری در دست خویش، به دلخواه خود شكل میدهد و برای آسایش و آرامش مادی، از مواهب طبیعت استفاده میكند، نمیتوان مردم و شهروندان جامعه را اقناع كرد و آنها را به پذیرش زندگی سخت و طاقتفرسای دورانهای گذشته وادار كرد. چنانكه عقل نیز هرگز پشت كردن به توسعه و رفاه و پیشرفت را نمیپذیرد و رد میكند. بنابراین نوبت به گزینه دوم یا سوم میرسد. اما گزینه شماره دو را عدهای از روشنفكران و نویسندگان سكولار پیشنهاد میكنند و معتقدند برای نوسازی و خردگرایی، و توسعه، راهی جز ریشه كن كردن دین باقی نمیماند. آنان معتقدند: باید از ذهنیت دینی به ذهنیت عقلانی عبور كرد.۷
حتی برخی از افراطیون این دیدگاه بر این باورند:
«برپایی حكومت اسلامی جز به سقوط نمیانجامد. زیرا توانایی برخورد و همسازی با جهشهای دوران جدید را ندارد.»۸
با این وجود، تجربه جمهوری اسلامی و سپری شدن بیش از ربع قرن از نظام اسلامی در ایران، نشان داد كه با توجه به اعتقادات و فرهنگ عامه مردم مسلمان و آموزههای اسلامی، گزینه عدم نه صحیح است و نه شدنی و هر نظامی كه بخواهد در فكر توسعه مادی بدون توجه به فرهنگ دینی جامعه باشد، محكوم به شكست است.
در نتیجه، تنها راه پیشرو، استقبال از گزینه سومی است كه عدهای از روشنفكران مسلمان نه تنها از آن دفاع میكنند بلكه معتقدند: ما بخواهیم یا نخواهیم، مسیر جبری و قطعی اسلام سیاسی، به سكولاریزم اسلامی منتهی خواهد شد. این گروه معتقدند:
«سكولاریستی شدن امروزه تحت پوشش دینی و شعارهای دینی همه قلمرو اسلام را در مینوردد و هیچ كس این را نمیداند، بلكه بر عكس مردم توهم میكنند، دین پس از مدتها غیبت بازگشته است.» و بر این دیدگاه چنین میافزایند: «مسلمانان به طور ناخودآگاه تعالیم دین اسلام را به سمتی میغلطانند كه به نوعی سكولاریستی شدن، بدون اعتراف صریح به آن تبدیل میشود. سكولاریستی شدن بدون اعتراف و بدون اندیشیدن به آن.»۹ در اصل از نگاه این گروه، رهبران نظام اسلامی، پرچم سكولاریزم خواهی بردوش میگیرند.حال آنكه عناصر زبان دینی را به كار میبرند.»۱۰
در همین راستا گرایشهایی كه گمان دارند، هر چه رابطه دین و سیاست استحكام یابد، فقه بیشتر به سوی عرفی شدن حركت میكند، قابل ارزیابی است.۱۱ چكیده و ماحصل سخن آنكه: مشكل اساسی حكومت اسلامی در ارتباط با مقوله توسعه آن است كه: میان حكومت اسلامی و توسعه تعارض حاكم است و نتیجه جبری و قهری و لاینفكّ این تعارض چیزی جز كنار رفتن حكومت دینی به نفع توسعه نخواهد بود و حكومت اگر چه خود را دینی بنامد یا مردم خیال كنند، حكومت دینی مستقرّ است، ولی واقعیت پنهان آن چیزی جز حركت به سمت نظام لائیك و سكولار نخواهد بود.
نویسنده:مصطفی جعفر پیشه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی هواشناسی قتل شهرداری تهران تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی سلامت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش باران
خودرو بانک مرکزی بنزین قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
مهاجرت تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس لیگ برتر انگلیس لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی
باتری اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت ناسا عکاسی سامسونگ
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب