سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

پادکست یک رادیوی شخصی در درون اینترنت


پادکست یک رادیوی شخصی در درون اینترنت

همراه با فناوری های نوین

پادکست جدیدترین فناوری تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادکست می توان صدای خود را در اینترنت منتشر کرد به طوری که مانند یک رادیو شخصی باشد.

واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را این طور معرفی کرده است: «برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده است و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود.»پادکست از ترکیب ۲ واژه ( Brodcastو (Ipod تشکیل شده است.« Ipod» نام پخش کننده موسیقی شرکت اپل است و Brodcast در زبان انگلیسی به معنای انتشار است. از جمله معادل های پیشنهاد شده برای پادکست در فارسی «پادپخش» است. واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم از جمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز درباره هیچ یک اجماع وجود ندارد.

● پادکست چیست؟

به زبان ساده تر پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطی و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صداست که کاربران از طریق آن می توانند ساخته های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند که از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می شود. به زبان ساده تر جدیدترین فناوری برای انتشار صوت روی شبکه اینترنت است. پادکست یک فایل چند رسانه ای است که با استفاده از فیدهای عمومی برای پخش صدا روی رایانه های شخصی و موبایل، روی اینترنت فرستاده می شود. برای گوش کردن به پادکست در ابتدا نرم افزارهای خاصی را روی سیستم تان نصب می کنید، بعد نام و آدرس پادکست های مورد علاقه تان را به این نرم افزار می دهید.

هنگامی که به اینترنت متصل می شوید این نرم افزار به طور خودکار به آدرس پادکست های مورد علاقه شما سر می زند و هر یک که به روز شده باشد، فایل صوتی مربوط به آن را روی سیستم شما دانلود می کند و در پایان فایل های صوتی جدید را داخل دستگاه پخش موسیقی آی پاد شما می ریزد. این فرآیند پس از مرحله اولیه تنظیمات به طور خودکار اتفاق می افتد و شما در هر زمان بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا دسترسی به دستگاه رایانه فقط با دستگاه پخش موسیقی می توانید پادکست های جدید را گوش کنید.

● کاربردهای پادکست

موارد زیر از جمله کاربردهای پادکست است:

۱) ایجاد ایستگاه های رادیویی اینترنتی شخصی با کمترین هزینه و توسط یک دستگاه رایانه شخصی.

۲) آموزش الکترونیکی و غیر حضوری در مواردی که احتیاج به توضیح شفاهی وجود دارد.

۳) کتاب خوانی، پخش موسیقی، تبلیغ خدمات و محصولات، ارتباطات مردمی و روابط عمومی، رپرتاژ و گزارشگری، تولید برنامه های تفریحی و سرگرم کننده از قبیل لطیفه، فال، قصه گویی و آموزش برای کودکان.

۴) ساخت وبلاگ های صوتی که در آن وبلاگ نویس به جای نوشتن مطالب شخصی در اینترنت با مخاطبان خود حرف می زند و صدای ضبط شده را روی وبلاگ قرار می دهد.

● محبوبیت جهانی پادکست

در سال ۲۰۰۵ میلادی، ناسا صدای یکی از فضانوردان این سازمان را که در جریان یک سفر فضایی ضبط شده بود، به شکل پادکست روی سایت قرار داد. در جریان سفر شاتل دیسکاوری به دور کره زمین، استیو رابینسون از سرنشینان شاتل فضایی یک پیام چند دقیقه ای از صدای خودش ضبط کرد که چند روز این پیام به شکل پادکست روی سایت ناسا قرار گرفت.در بین سیاست مداران هم یک سناتور دموکرات آمریکایی یک پادکست شخصی راه اندازی کرد و به دنبال آن بود که کاخ سفید هم بخشی از سخنرانی های جرج بوش را به صورت پادکست روی سایت ریاست جمهوری قرارداد. شرکت آی بی ام (IBM) هم به تهیه و ارائه پادکست در سایت خود روی آورده است. حتی سرویس یاهو هم موتور جست و جوی مخصوصی برای جست و جوی فایل های صوتی و پادکست ها راه اندازی کرده است.

● چگونه یک پادکست داشته باشیم

مرحله اول راه اندازی پادکست ضبط برنامه است. شما می توانید با کمک یک دستگاه ضبط صدای دیجیتال (VoiceRecorder) صدای خود را ضبط کنید. پس از ضبط صدا صدای خود را ویرایش کنید و به آن موسیقی یا صداهای دیگری بیفزایید. از جمله نرم افزارهای حرفه ای ویرایش صدا سوند فورژ(Sondforge) و کول ادیت (Cooledit) است که از آن ها برای ویرایش برنامه های حرفه ای رادیویی هم استفاده می شود. البته شما احتیاج به این نرم افزارهای حرفه ای ندارید و می توانید یک نرم افزار رایگان و ساده تر از اینترنت دریافت کنید. پس از تهیه فایل«mpt» شما باید فایل «RSS» هم برای پادکست تان تهیه کنید. با حاضر شدن فایل ها شما باید آن ها را در فضایی مناسب در اینترنت قرار دهید تا برای دیگران هم قابل دسترسی باشد.در مجموع تولید پادکست مانند تولید محتوای کیفی دیگر مانند متن، موزیک و فیلم است. در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده کرد تا شنوندگان خاص خود را پیدا کنند.

● کاربردهای پادکست در روابط عمومی ها

امروزه سازمان ها و شرکت های تجاری در سراسر دنیا برای دسترسی مستقیم به مشتریان خود، پادکست را به رسانه های سازمانی خود می افزایند. پادکست پدیده ای نوین و ابزاری عالی در روابط عمومی است؛ رسانه ای که می تواند روابط عمومی خلاقی را طراحی کند. کارشناسان روابط عمومی چهره شرکت و سازمان محسوب می شوند، به طوری که مسئولیت اطلاع رسانی، تصویرسازی و غیره را بر عهده دارند. در حوزه روابط عمومی پادکست ابزار قدرتمند جدیدی است که به این چهره صدا می بخشد و صدا بیش از متن صرف موثر است، این رسانه نه تنها قدرتمند است، بلکه کاربرد آن آسان و گستردگی آن بیش از هر رسانه موجود دیگر است و به میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی می کند و می توان گفت رسانه ای است که اثربخشی یک پیام رادیویی را افزایش می دهد.پادکست به عنوان فناوری نوین در عرصه ارتباطات یک رسانه محسوب می شود که می تواند سرویس های خوب علمی، آموزشی، تخصصی و سرگرمی را ارائه دهد.

اما حس شنوایی که جزو مهم ترین حواس انسان محسوب و به وسیله آن بسیاری از نیازهای ارتباطی انسان برآورده می شود، اطلاعاتی را که مورد نیاز مخاطبان است به صورت شنیداری در اختیار آن ها می گذارد. پادکست با تکثر صدا می تواند صداهایی را که در گذشته قابل شنیدن نبود از جمله گروه های محروم و ستمدیده، به گوش همگان برساند. تکثر صدا، تکثر رسانه ای را در پیش دارد که به گسترش عرصه عمومی منجر می شود. از طرفی استمرار، کیفیت و تنوع در این رسانه بسیار مهم تلقی می شود، به خصوص برای روابط عمومی ها که وظیفه خبری و اطلاع رسانی را به عهده دارند، می تواند این پدیده پررنگ تر جلوه کند که رسیدن به این فضای مطلوب راه طولانی ولی امید بخشی را در پی دارد.

غفوری