جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
رصد فرهنگی یک پدیده ورزشی بازی تیمهای پیروزی و سپاهان
![رصد فرهنگی یک پدیده ورزشی بازی تیمهای پیروزی و سپاهان](/web/imgs/16/150/eelu31.jpeg)
در جامعه نوین امروزی به دلیل فضای متعامل بین لایه ها و طبقات اجتماعی و نیز حاکمیت فضای اطلاع رسانی به دلیل قرار داشتن در عصر ارتباطات، با برنامه ها و فعالیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی ، هتری، ورزشی و... که موجب بروز پدیده ها و رخدادهایی می شوند .در برآیند این پدیده ها می توان ضمن بازشناسی و باز تعریف این وقایع و نیز بهره گیری از تشابهات انگیزشی و بازسازی و همانند سازی مکانی بسیاری از این عوامل انسانی و جغرافیایی مؤثر و متأثر را هدایت شده و به صورت کانالیزه به سمت اهداف و برنامه های جهت دار رهنمون و راهنمایی کرد. یکی از این پدیده اجتماعی که قابلیت و پتانسیل بازکاوی و بازسازی آن در دیگر زمینه های فرهنگی و اجتماعی و... وجود دارد حضور خیل عظیم تماشاگران در عرصه ورزش فوتبال و حضور با انگیزه آنان در ورزشگاهها می باشد.با ملاحظه برخی رفتارها ،کنشها و احساسات شخصی برخی تماشاگران و طرفداران تیمهای فوتبال که اخیراً به منظور تماشای مسابقات به سمت ورزشگاهها سازیر می شوند، می توان بر اساس آن دریافت که غالب افراد علاقمند به حضور در ورزشگاهها ، روحیات مشابهی در این زمینه دارند، به نظر می رسد این قابلیت وجود دارد که با تأمل ، تمحَص و تحلیل این کنشهای رفتاری و احساسی ، زمینه های مشترک و مشابه فرهنگی و اجتماعی و روحی را برای جذب و جلب جوانان و نوجوانان به فعالیتهای مختلف فرهنگی ،عبادی و مذهبی در کانون الهی مسجد مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن برنامه ریزی و طراحی فرهنگی در مساجد صورت گیرد.
عوامل موثر و جاذبه های ورزشگاهها :
۱) وجود فضای رقابتی در ورزشگاهها (برگزاری مسابقه ) .
۲) ارضاء و تخلیه هیجانهای روحی و اشباع نیازهای احساسی هواداران تیمها.
۳) وجود پدیده الگوپذیری از قهرمانان و افراد برتر تیمها ، در اموری چون : صحَت فیزیکی ، حرکات نمادین و نمایشی و احساسی و قدرت و قوت و توانایی خارق العاده آنان.
۴) وجود زمینه های ارضای نیاز های خود اظهاری و خودنمایی در ورزشگاهها (که بعضاً به صورت منفی بروز می یابد).
۵) امکان حضور جمعی و فعالیتهای مشترک اجتماعی و دوستانه و همدلی و وفاق بر اساس یک علائق و اهداف مشترک.
۶) امکان ایجاد همخوانی سلائق مختلف متناسب با هدف واحد ( تیم مورد حمایت ) .
۷) نتایج حاصله از رقابتها در ورزشگاهها قابل لمس و مشاهده و عینی و غیر انتزاعی می باشد ، نظیر : پیروزی تیم مورد حمایت ، لذت رویت نتیجه آنی و سریع حمایت و طرفداری بر اثر پیروزی تیم مورد حمایت.
۸) فرایند تبلیغی فعالیتهای ورزشی در ورزشگاهها ، از سوی رسانه های ارتباط جمعی در سطح سراسری و به نحو گسترده و عمومی پوشش داده شده و بدان دامن زده می شود. ( فضاسازی فراگیر ویژه مسابقات ورزشی ) .
۹) ارضای نیازهای روحی ملی میهنی ( غرور ملی ) و روحیه وطن پرستی در صورت رقابت در سطوح ملی.
۱۰) انطباق پذیری میان حامیان تیمها با قهرمانان مورد نظرشان در کنشهای رفتاری در جریان و روند اجرای یک مسابقه. ( خواست مشترک و همدلی در راستای تحقق هدف واحد ) .
۱۱) ویژگی دینامیکی و پویایی فعالیتهای ورزشی و رقابت ورزشگاهها و سرزندگی حاصل از رقابت سالم که به حمایتگران نیز انتقال می یابد.
۱۲) وجود مخالفان و رقیبان جناح و تیم مخالف در یک مکان و امکان ابراز عقیده و اظهار شعار و احساسات متخالف در روند اجرای یک فعالیت.
۱۳) آزادی ابراز عقیده و شعار به صورت نسبی و امکان اظهار عقاید متخالف که به نحو منفی در پراکنده گویی و شعارهای مبتذل علیه تماشاگران و حامیان تیم رقیب ظاهر می گردد. ( ارضای هیجانهای کاذب و منفی افراد و تخلیه روانی و ناهنجاریهای درونی)
۱۴) سادگی وساده گویی و روانی زبانی درابراز شعارها واظهارات حمایتگران تیمها از دو طرف (موافق و رقیب).
۱۵) امکان تجدید نظر در شعار و عقیده شخصی گروههای حمایتگر از یک تیم و مخالفین و رقبای آنها و رسیدن به توافق و تفاهم مشترک در صورت مساوی شدن نتیجه مسابقات.
۱۶) نوع دیالوگ و گفتمان حاکم بر ورزشگاها و شیوه و روش آن یکجانبه نبوده و به صورت گروهی ، مشارکتی و توافق جمعی و آزادی فردی صورت می گیرد.
۱۷) به روز بودن نوع فعالیت در ورزشگاهها که کاملاً مبتنی بر نیازهای روحی روز مخاطبین و تماشاگران
می باشد.
۱۸) امکان جابجایی و تحولات و تغییرات آنی و بالبداهه از سوی بازیکنان و اعضای تیمها و کارشناسان و مربیان متناسب با وقایع درون رقابتی و تغییر سیستمهای فعالیتی متناسب با نیازهای تیمی و گروهی و نیز تعویض بازیکنان وارنج آنها بر اساس شیوه رقابتی مناسب در زمان خاص که به عنوان پدیده شکلی در رقابتهای درون ورزشگاهها ، ایجاد جذابیت برای مخاطبین می نماید.
۱۹) وجود جذابیتهای خاص رشته های مختلف ورزشی به ویژه ورزش ملی فوتبال که از گستردگی و وسعت خاصی در جلب و جذب تماشاگران برخوردار است.
محمد علی موظف رستمی
گروه توسعه وتجهیز فرهنگی مساجد
انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مسعود پزشکیان انتخابات 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران پزشکیان جلیلی ریاست جمهوری
تهران هواشناسی قوه قضاییه پلیس شهرداری تهران بازداشت قتل سلامت گرما سازمان هواشناسی آموزش و پرورش وزارت بهداشت
خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا قیمت خودرو دولت سیزدهم سهام عدالت قیمت دلار بازنشستگان بانک مرکزی مسکن قیمت سکه بازار خودرو
بهاره رهنما پیمان جبلی محرم تلویزیون بازیگر سینما سینمای ایران تخت جمشید
اینستاگرام دانش بنیان ماهواره کنکور ۱۴۰۳
فلسطین انگلیس جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا غزه روسیه جو بایدن دونالد ترامپ حزب الله لبنان فرانسه سازمان همکاری شانگهای
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند یورو 2024 استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر کریستیانو رونالدو ترکیه نقل و انتقالات لیگ برتر سپاهان نقل و انتقالات
سامسونگ هوش مصنوعی گوگل ایلان ماسک هواپیما اپل ربات
دیابت سبک زندگی سرطان خواب فشار خون اضطراب