چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
نصب جعبه سیاه در یک کشتی استثنائی
مجموعه ناوگان دریائی فرانسه از کشتیهای مختلفی تشکیل شده است که در مجموع عالیترین کیفیت سرویسدهی را به مشتریان عرضه میکند. در این میان، کشتی SeaFrance Rodin یکی از سریعترین کشتیهای این ناوگان میباشد. این کشتی که ساخت فنلاند است، در نوامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به آب انداخته شد. طول این کشتی ۱۸۵ متر و عرض آن ۲۸ متر است و با وزنی معادل ۳۲ هزار تن، توانائی حمل ۱۲۰ کامیون یا ۷۰۰ ماشین را در هر سفر دریائی دارد. این کشتی از لحاظ ضریب امنیتی، به استاندارد ایمنی کشور فرانسه و نیز استانداردهای بینالمللی بسیار نزدیک است. از لحاظ مقاومت بدنه، چگونگی هدایت، سیستم اطفاء حریق، راههای حفاظت و نجات درائی (Salvage) و موارد دیگر، با آخرین تکنولوژی پیشرفته ساخته کشتی در جهان هماهنگی دارد.
● تجهیزات ایمنی
یکدستگاه اندازهگیری تمام اتوماتیک، در جهت تسریع عملیات بارگیری و جلوگیری از خطاهای احتمالی، مسئول بارگیری را یاری میکند.
دوربین ویدئویی بسیار پیشرفته قابل کنترل که به صفحه تلویزیونی متصل است، در هر لحظه نگهبانها را از بسته بودن دربهای عایقی آگاه میسازد. همچنین افسر چهارم که مأمور امنیت میباشد همواره میتواند از طریق این دوربین وضعیت محوطه پارکینگ ماشینها را در زمان بارگیری و در طول سفر زیر نظر داشته باشد.
رادارهای شناسائی ضد تصادف، در هر لحظه سرعت، مسیر و موقعیت کشتیهای دیگر را برای جلوگیری از حوادث احتمالی در مناطق مورد نظر، بر روی مانتیورها نشان میدهند.
محل پارکینگ ماشینها و قسمتهای مختلف کشتی به سیستم بسیار پیچیده هشداردهنده آتشسوزی و تجهیزات پیشرفته اطفاء حریق، مجهز شده است.
کنترل تجهیزات حفاظتی کشتی از قبیل اطفاء حریق، کنترل دربهای عایقی و غیره در بخش مرکزی کشتی قرار داده شده است و این بدان جهت است که مأموران در مواقع لزوم بهراحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
● کنترل امنیت
تجهیزات و وسایل امنیتی در کشتی SeaFrance Rodin بههمراه جزوات آموزشی، در اختیار مأموران بارگیری قرار داده شده است،ملوانها نیز قبل از خدمت در کشتی با بهرهگیری از این جزوات با نحوه کار تجهیزات آشنا میگردند. کشتی نیز قبل از سفر از لحاظ مدیریت کیفیت ایمنی، مورد بررسی قرار میگیرد.
● خروج از کشتی
مطابق مقررات، کشتی SeaFrance Robin به دربهای عایقی ضدآب مجهز شده است. در این سیستم کشتی به چند قسمت تقسیم میشود. در صورتیکه یکی از این قسمتها بر اثر سانحهای از آب پر شود، با بسته بودن دربهای عایقی دیگر، کشتی باز هم میتواند به حالت شناور در آب باقی بماند.
در مواقع ضروری جهت خروج مسافران از کشتی، از یک دستگاه تمام اتوماتیک استفاده میشود این دستگاه بهصورت خودکار، تونل پارچهای (Grand Sock) را به سمت قایقهای نجات وصل میکند و مسافران از طریق آن بسیار سریع به سمت قایقها روانه میشوند.
برنامه خروج مسافران از کشتی بسیار ساده است؛ کشتی به سه قسمت تقسیم میشود که هر قسمت راههای خروجی مخصوص بهخود را دارد، فاصله بین سکوی خروج مسافران و محل استقرار آنها، بسیار کم است. از طرفی تعداد و محل قایقهای نجات و مقدار گنجایش قایقها در کشتی از طریق کمیسیون مرکزی امنیت مورد تأیید قرار میگیرد.
کشتی SeaFrance Robin به سیستم ضبط اطلاعات و وقایع سفرهای دریائی (جعبه سیاه) مجهز شده است. این جعبه، همه اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت کشتی، دماغه، تصاویر راداری، علائم هشداردهنده و گفتوگوهای عرشه ناوبری را در خود ثبت و ضبط میکند. همچنین بر روی کشتی، باندی برای فرود اضطراری چرخبال در نظر گرفته شده تا از طریق آن در مواقع ضروری مسافران از کشتی خارج شوند.
مترجم: سپیده جواهری
منبع: اینترنت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست