یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
چهل منقبت حضرت فاطمه زهرا س
۱) آفرینش زهرا (س) قبل از خلقت دیگران همانند پدر و همسر و فرزندانش بوده است.
۲) آفرینش زهرا (س) از نور عظمت حضرت حق تبارک و تعالی است. همان نور واحدی که حضرت رسول اکرم و علی بن ابی طالب نیز از آن آفریده شده است و مایه خلقت یک سوم همان نور بوده است. نوری نهفته در خزانه علم خدایی ، نور قدس ، نور جلال ، نور کمال و نور کبریایی الهی.
۳) حضرت فاطمه همتای پدر و همسر و فرزندانش سبب آفرینش آسمان ها و زمین ، بهشت و دوزخ ، عرش و کرسی ، و فرشتگان و انس و جن بوده است. وجود مقدس زهرا (س) یکی از پنج تن است ؛ همان کسانی که علت آفرینش جهان و آدم و آدمیان و ملکوت ، زمین ها و آسمان ها ، نار و نور ، بهشت و دوزخ و سایر مخلوقات جهان بوجود نمی آمدند. اگر حضرت زهرا (س) نبود اثری از آدم و اولاد آدم نبود. اگر او نبود موسی و عیسی و نوح و ابراهیم (ع) آفریده نمی شدند.
۴) نام گذاری زهرا (س) از طرف خداوند متعال می باشد ، همانند اسم گذاری محمّد (ص) و علی وحسن و حسین (ع) و همین مطلب دلالت دارد بر اینکه این پنج نفر _ در برابر پروردگار _ از خود هیچگونه اختیاری ندارند و تمام امورشان حتی انتخاب نامشان ، مربوط به خدای متعال بوده و به کسی در مورد آنان اجازه دخالت داده نشده است.
۵) نام فاطمه (ع) همانند نام پدر و همسر و فرزندانش _ از اسماء خدای تبارک و تعالی مشتق شده است.
۶) انبیاء به حضرت فاطمه (ع) و نام های او توسل کرده اند _ همان گونه که به وجود و نام پدر و همسر و فرزندان زهرا (ع) توسل نموده اند- تمسک به اوست که وسیله نجات انبیاء و اوصیا و سایر افراد بشر از مشکلات بوده است.
۷) نام حضرت فاطمه (ع) هم ردیف پدر و همسر و فرزندانش بر ساق عرش و درهای بهشت نوشته شده است.
۸) وجود شبح حضرت زهرا (س) در راستای عرش الهی و تصویرش در بهشت ، هم ردیف اشباح و تصاویر پدر و همسر و فرزندانش است.
۹) هر فرد مسلمان و مؤمنی که با حضرت محمّد (ص) بیعت کرده و به او ایمان آورده و رسالت و اطاعتش را پذیرفته و آن حضرت را پیام آور از جانب خدای خود می داند و پیشوایانش علی (ع) و واولاد علی (ع) هستند ؛ ناگزیر حضرت زهرا (س) رهنمای او ، مرجع او و درمشکلاتش همانند پدر و همسر و فرزندانش دستاویز و پناهگاه اوست.
۱۰) اشتراک حضرت فاطمه (ع) با پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و حسنین (ع) درمقام عصمت و طهارت ، یکی از مناقب دیگر اوست. او نیز عصمه الله و مورد خطاب آیه تطهیر می باشد.
۱۱) آن امانتی که از جانب خدای تعالی بر آسمانها و زمین و کوه ها عرضه شد ، وآن ها زیر بار آن امانت وزین و مسئولیت سنگین نرفته و از قبولش امتناع نمودند ولی بشر آن را پذیرا شد ، همانا ولایت پنج تن (ع) بوده است ؛ و وجود مقدس حضرت زهرا (س) جزء امانت معروضه می باشد.
۱۲) حضرت فاطمه (ع) در مقام رکن بودن نسبت به امیرالمؤمنین (ع) با پبامبر اکرم (ص) همسان و همتا بوده است و این منقبت منحصر است به رسول خدا (ص) و صدیقه زهرا (س)
۱۳) اشتراک فاطمه (ع) با پدر و همسر و فرزندانش در مجاز بودن به ورود به مسجد پبامبر اکرم (ص) و پاک بودنش در هرزمان و در هر حال.
۱۴) محدثه بودن فاطمه (ع) است ، به این معنی که فرشتگان با او سخن می گفتند و این مقام از شئون امیر المؤمنین و یازده اولاد معصوم اوست و با وجود این که حضرت زهرا (س) منصب امامت نداشت ، هم صحبت ملائکه بوده است.
۱۵) چنانکه حضرت رسول اکرم (ص) به شیعیان و دوستان امیر المؤمنین و یازده اولادش (ع) و مژده رستگاری داده است ، درموارد بسیار به شیعیان و محبّان فاطمه (ع) نیز بشارت نجات و رهایی از عذاب داده است و این خود از شئون مخصوص صاحبان ولایت است.
۱۶) سواره محشور شدن حضرت زهرا (س) همانند پدر و همسر و فرزندانش
۱۷) رسول اکرم می فرماید: در روز قیامت ، من دست به دامان جبرئیل می شوم ( گویا مقصود پبامبر (ص) این باشد که جبرئیل نماینده خدای متعال است و من متمسک به دامان و رحمت الهی هستم ) سپس در ادامه سخن چنین می فرماید: دخترم زهرا (س) دست به دامان من ، و علی بن ابی طالب متمسک به فاطمه (ع) است و یازده فرزندش دست به دامان علی (ع) هستند.
۱۸-)سخن گفتن حضرت فاطمه (ع) با مادرش آن گاه که در رحم مادر بود و او را به شکیبایی دعوت می فرماید و این خود از نشانه های مقام ولایت است.
۱۹) حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیها نیز _ همانند امیرالمؤمنین و فرزندان معصومش (ع) - در هنگام ولادت لب به شهادتین گشوده است و این خود از شئون مخصوص صاحبان ولایت است.
۲۰) اشتراک فاطمه (ع) با پدر و هسر و فرزندانش در علم به آنچه در گذشته واقع شده است و آنچه که در آینده بوقوع خواهد پیوست و آنچه تا روز قیامت واقع شدنی نیست ، و این دانش نیز مخصوص اولیاء خداست و دارا بودن چنین علمی ازنشانه های مقام ولایت می باشد.
۲۱) فاطمه (ع) همانند ائمه اطهار (ع) مبارک ، با طهارت و پاک و پاکیزه از مادر تولد یافته است.
۲۲) رشد حضرت رقیه زهرا (ع) همسان با ائمه اطهار در هر روز به قدر یک ماه است و در هر ماه به اندازه یک سال است. ممکن است در این جا مقصود نمو معنوی و روحی باشد نه رشد جسمانی ، در هر حال و بهر معنایی که در باره ائمه اطهار (ع) متصور است ، عینا در فاطمه (ع) نیز چنان است.
۲۳) هنگام ولادت فاطمه (ع) نور او تمام خانه های مکه ، شرق و غرب را فرا گرفت ، چنانکه در تولد پیامبر اکرم (ص) نیز تمام جهان از نور مبارکش روشن شد، گویی با نور افشانی این موجود مقدس ، خدای تعالی به اهل آسمان و زمین به فرشتگان وتمام مخلوقات اعلام می فرماید: اینک تولد یافت آن بشری که نور جهانیان از اوست ، و سبب خلقت عالمیان و علت آفرینش تمام مخلوقات بوده است.
۲۴) در آن هنگام که حضرت زهرا (س) از جناب خدیجه (ع) ولادت یافت ، فرشتگان میلاد او را به یکدیگر بشارت می دادند و تهنیت می گفتند ، چنانکه تولد پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز ملائکه مقدم مبارکشان را به یکدیگر مژده می دادند.
۲۵) حب فاطمه (ع) _ همانند حبّ همسر و فرزندانش _ ، بر همگان واجب است حتی بر رسول خدا (ص)
۲۶) اشتراک حضرت زهرا (س) و هم ردیف و هم درجه بودن اوست با پدر و همسر و فرزندانش در قبه الوسیله یا درجه الوسیله بهشت.
۲۷) اشتراک حضرت فاطمه (ع) با پدر و همسر و فرزندانش (ع) در قبه ای از نور که زیر عرش بر پا می شود و جز پنج تن (ع) کسی را به آن رتبه والا راه نیست و این مقام غیر از درجه الوسیله است که قبلا بیان شد.
۲۸) ورود پنج تن (ع) به بهشت قبل از همه _ در حالیکه حضرت فاطمه (ع) _ پیشاپیش پدر و همسر و فرزندانش (ع) ، نخستین کسی است که وارد بهشت می شود.
۲۹) فاطمه (ع) یکی از کلماتی است که حضرت آدم (ع) فرا گرفت و حضرت ابراهیم (ع) نیز با همان کلمات امتحان شد ؛ یعنی با کلمات : محمّد ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین (ع) .
۳۰) حضرت فاطمه (ع) یکی از افرادی است که آیه مباهله در شأن آنها نازل شده است و آن وجود مقدس ، بین چهار معصوم قرار گرفته است یعنی بین محمد و انفسنا (علی) و ابنائنا (حسن و حسین ) (ع).
۳۱) سنی و شیعه در این موضوع متفق القول و هم عقیده هستند که احکامی که در اسلام در مورد محبت یا عداوت ، صلح و یا جنگ ، دشنام دادن و اذیت کردن نسبت به پبامبر اکرم (ص) جاری است ، عینا نسبت به زهرا (س) نیز معتبر و واجب الاجرا است. یعنی اگر کسی نسبت به رسول خدا (ص) دشمنی ورزد و یا آن حضرت را بیازارد و یا دشنام دهد چنانکه مجازاتش حد زدن بر او و یا کشتن او یا موجب کفر اوست ، عینا در موارد حضرت زهرا (س) با پبامبر اکرم (ص) یکسان و برابر است.
۳۲) همتا بودن فاطمه (ع) با علی (ع) در صفات و ارزش های معنوی .اگر فاطمه (ع) آفریده نمی شد هر گز برای علی (ع) همتایی وجود نداشت ، همچنین اگر علی (ع) خلق نمی شد ، فاطمه را در این جهان نظیر و مانند نبود.
۳۳) علما و دانشمندان چنین فتوی داده اند که هر کس پیامبر اکرم (ص) و یا علی (ع) را دشمن بدارد کافر است. فاطمه (ع) نیز در این مورد با پدر و همسرش شریک است و مشمول این حکم می شود .
۳۴) چنانکه پیامبر اکرم (ص) و امیر المؤمنین (ع) و فرزندان معصوم او (ع) ملجأ و مرجع توسل جمیع انبیاء بوده اند ، بشر از آدم تا خاتم مأمور به توسل به حضرت صدیقه زهرا (س) نیز بوده است. از همان وقتی که آدم (ع) آفریده شد و برای استجابت دعا و رفع مشکلاتش توسل به پنج تن (ع) و شفیع قرار دادن آنها در پیشگاه پروردگار بی همتا توسط جبرئل به او آموخته شد ، تکلیف بنی آدم روشن گردید.
۳۵) حضرت فاطمه (ع) همسان با امیر المؤمنین و حسنین (ع) در فضیلت سوره " هل اتی " شریک و سهیم است.
۳۶) حضرت فاطمه (ع) در هنگام ولادتش حورالعین و بانوان عالی مقام را که از جانب خدای متعال به نزد آن حضرت ارسال شده بودند کاملا می شناخت و قبل از سلام و احوالپرسی _ با ذکر نام _ یک یک آنان را مخاطب قرار داد. از این مطلب معلوم می شود که ملاقات و آشنایی حضرت زهرا (س) با آنان بی سابقه نبوده و آن وجود مقدس قبلا عوالمی را طی کرده است که در مسیر ملکوتی خویش آن فرستادگان آسمانی را دیده و شناخته است.
۳۷) پیامبر اکرم (ص) با کمال صراحت می فرماید: خدای تبارک و تعالی یک بار بر زمین نظر افکند و از اولین و آخرین مرا بر گزید و دفعه دوم علی را و در سومین نظر اولاد معصوم او را و در چهارمین بار زهرا (س) را از میان جمیع زنان عالم _ از اولین و آخرین _ انتخاب نمود.
۳۸) بزرگترین مقام شفاعت را در روز قیامت ، حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیها _ همسان با پیامبر اکرم (ص) و امیر المؤمنین (ع) _ حائز می باشد ، بلکه می توان گفت آن حضرت را در این رتبه و مقام امتیازی است مخصوص بخود و بی نظیر.
۳۹) در روز قیامت منبری از نور بر پا می شود که پیامبر اکرم (ص) بر آن جلوس می نماید و در حالی که جبرئیل و انبیاء و اولیا گرد آمده اند خداوند تبارک و تعالی مقام ومنزلت زهرا (س) و پدر و همسر و فرزندان معصومش را به اهل محشر معرفی می فرماید و در هنگام ورود فاطمه (ع) به صحنه محشر از جانب حضرت حق تبارک و تعالی ندا می شود: " ای اهل محشر نگاهتان را فرو افکنید تا فاطمه عبور نماید."
۴۰) چنانکه برتری حضرت رسول اکرم (ص) بر انبیاء و مرسلین و ملائکه ، با تفحّص و تحقیق در روایات معتبر ثابت شده است ، به همان طریق افضلیّت حضرت زهرا (س) نیز بر جمیع مخلوقات از انس و جن و ملک منصوص ومسلم است.
نقل از " فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها )" ، علامه محمد امینی نجفی ، ص ۳۷۹ - ۳۳۸
انتشارات استقلال ، ۱۳۷۶
مریم ابدالی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست