چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
حضرت زهرا علیهاالسلام علت خلقت
●فدك چیست؟
الف) موقعیت جغرافیایی فدك
فدك دهكدهای در شمال مدینه بود كه تا آن شهر دو یا سه روز راه فاصله داشت.۱ این دهكده در شرق خیبر و در حدود هشت فرسنگی۲ آن واقع بود و ساكنانش همگی یهودی شمرده میشدند. امروزه فاصله خیبر تا مدینه را حدود ۱۲۰ یا ۱۶۰ كیلومتر ذكر میكنند.۳
ب) فدك و رسول خدا(ص)
در سال هفتم هجرت، پیامبر خدا(ص) برای سركوبی یهودیان خیبر كه علاوه بر پناه دادن به یهودیان توطئهگر رانده شده، از مدینه به توطئه و تحریك قبایل مختلف علیه اسلام مشغول بودند، سپاهی به آن سمت گسیل داشت و پس از چند روز محاصره دژهای آن راتصرف كرد.
پس از پیروزی كامل سپاه اسلام - با آن كه اختیار اموال و جانهای شكست خوردگان همگی در دست پیامبر(ص) قرار داشت - رسول خدا(ص) با بزرگواری تمام، پیشنهاد آنان را پذیرفت و به آنها اجازه داد نصف خیبر را در اختیار داشته باشند و نصف دیگر از آن مسلمانان باشد. بدین ترتیب، یهودیان در سرزمین خود باقی ماندند تا هر ساله نصف درآمد خیبر را به مدینه ارسال دارند.
با شنیدن خبر پیروزی سپاه اسلام، فدكیان كه خود را همدست خیبریان میدیدند، به هراس افتادند؛ اما وقتی خبر برخورد بزرگوارانه پیامبر(ص) با خیبریان را شنیدند، شادمان شدند و از رسول خدا(ص) خواستند که با آنان همانند خیبریان رفتار كند. پیامبر خدا(ص) این درخواست را پذیرفت.۴
ج) تفاوت فقهی حكم خیبر و فدك
رفتار رسول خدا درباره فدك و خیبر یكسان مینماید؛ ولی این دو سرزمین حكم همسان ندارند. مناطقی كه به دست مسلمانان تسخیر میشود، دو گونه است:
۱. مكانهایی كه با جنگ و نیروی نظامی گشوده میشود. این سرزمینها كه در اصطلاح «مفتوح العنوهٔ» (گشوده شده با قهر و سلطه) خوانده میشود، به منظور تقدیر از تلاش جنگجویانِ مسلمان در اختیار مسلمانان قرار میگیرد و رهبر جامعه اسلامی چگونگی تقسیم یا بهرهبرداری از آن را مشخص میسازد.۵ منطقه خیبر، جز دو دژ آن به نامهای «وطیح» و «سلالم»،۶ این گونه بود.
۲. مكان هایی كه با صلح گشوده میشود؛ یعنی مردم منطقهای با پیمان صلح خود را تسلیم میكنند و دروازههای خود را به روی مسلمانان میگشایند. قرآن كریم اختیار این نوع سرزمینها را تنها به رسول خدا(ص) سپرده است۷ و مسلمانان در آن هیچ حقی ندارند.
فدك و دو دژ پیش گفته خیبر این گونه فتح شد؛ بنابراین، ملك رسول خدا(ص) گشت. طبری مورخ بزرگ میگوید: «و كانت فدك خالصهٔ لرسول الله(ص) لانهم لم یجلبوا علیها بِخِیْلٍ و لا ركاب؛۸فدك ملك خالص پیامبر خدا(ص) بود. زیرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پیاده نظام نگشودند.»
د) ارزش اقتصادی فدك
درباره ارزش اقتصادی فدك بسیار سخن گفتهاند. برخی از منابع شیعی درآمد سالیانه آن را بین بیست و چهار هزار تا هفتاد هزار دینار نوشتهاند۹ و برخی دیگر، نصف درآمد سالیانه آن را ۲۴هزار دینار نگاشتهاند. ابن ابی الحدید معتزلی۱۰از یكی از متكلمان امامی مذهب چنان نقل میكند كه ارزش درختان خرمای این ناحیه با ارزش درختان خرمای شهر كوفه در قرن هفتم برابر بود.۱۱
به نظر میرسد میتوان تا حدودی ارزش واقعی اقتصادی آن را از یك گزارش تاریخی زمان خلافت عمربن خطاب دریافت. وقتی خلیفه دوم تصمیم گرفت فدكیان یهودی را از شبه جزیره عربستان اخراج كند، دستور داد نصف فدك را كه سهم آنان بود، از نظر زمین و درختان و میوهها قیمت گذاری كنند. كارشناسان ارزش آن را پنجاه هزار درهم تعیین كردند و عمر با پرداخت این مبلغ به یهودیان فدك، آنها را از عربستان بیرون راند.۱۲
بنابراین، میتوان ارزش اقتصادی فدك در زمان رسول خدا(ص) و ابوبكر را چیزی نزدیك به این مقدار دانست.
اختلاف حضرت زهرا(س) با حكومت بر سر فدك چگونه بود؟
گزارشهای منابع شیعی و سنی نشان میدهد حضرت زهرا(س) و حكومت هر یك دو ادعا درباره فدك داشتند.
الف) ادعاهای حضرت زهرا(س)
چنان كه نزد شیعیان مشهور است، حضرت زهرا(س) فدك را ملك خود میدانست و برای اثبات مالكیت خود دو راه را به صورت طولی پیمود؛ یعنی وقتی از راه اول نتیجه نگرفت سراغ راه دوم رفت.۱۳ این دو راه عبارت است از بخشش و ارث.
۱. بخشش (نحله)
عمده منابع شیعی و نیز منابع متعدد اهل سنت این نكته را بیان میكنند كه نیمی از فدك در سال هفتم هجری به ملكیّت شخص پیامبر اكرم(ص) درآمد و پیامبر(ص) - طبق آیه «و آتِ ذالقربی حقَّه؛۱۴ حق خویشان خود را بپرداز» - آن را به حضرت فاطمه زهرا(س) بخشید.۱۵
حضرت فاطمه(س) پس از پیامبر اكرم(ص) برای اثبات این ادعا حضرت علی(ع) و امّ ایمن را گواه قرار داد. حكومت سخن حضرت زهرا(س) را نپذیرفت و بااین بهانه كه اولاً حضرت علی(ع) در این گواهی صاحب نفع است و ثانیاً - حتی اگر شهادت علی(ع) پذیرفته شود - در اثبات امور مالی گواهی دو مرد یا یك مرد و دو زن لازم است، گواهی امام علی(ع) و ام ایمن را رد كرد.۱۶
●نقد رأی دستگاه خلافت
كردار حكومت از نظر قوانین و سنت اسلامی مردود است؛ زیرا:
۱. در آن زمان فدك در دست حضرت فاطمه(س) بود. در آیین دادرسی پیامبر اكرم(ص) - البینهٔ علی المدعی و الیمین علی من انكر- شاهد آوردن وظیفه مدعی و سوگند خوردن وظیفه منكر است. پس حضرت منكر به شمار میآمد و باید سوگند میخورد دیگری در این ملك حقی ندارد.
۲. با توجه به آیه تطهیر۱۷ كه مفسران شیعه و سنی شأن نزول آن را درباره اهل بیت پیامبر اكرم(ص) میدانند،۱۸اهل بیت آن حضرت(ع) از هر گونه رجس و پلیدی دورند؛ و بدیهی است كه مصداق این آیه نمیتواند ادعای نادرست مطرح كند.
۳. محدثان شیعه و سنی بر این نكته اتفاق دارند كه پیامبر اكرم(ص) درباره حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: «ان الله یغضب لغضبها و یرضی لرضاها؛۱۹ خداوند برای خشم فاطمه خشمگین و برای خشنودیاش خشنود میشود.» این جمله كه حكومتگران نیز آن را شنیده بودند، نشان میدهد فاطمه(س) در همه شؤون زندگانیاش جز در مسیر خداوند گام بر نمیدارد و بیتردید چنین فردی هرگز ادعای دروغ بر زبان نمیراند.
۴. شاهد ادعاهای حضرت زهرا(س) شخصیتی مانند علی(ع) است كه با آیاتی چون «آیه ولایت»۲۰ و آیه تطهیر تأیید گردیده و در آیه مباهله به منزله نفس پیامبر(ص) مطرح شده است.۲۱ افزون بر این، با بیشترین تأییدات از سوی پیامبر(ص) روبهرو است. تنها حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیث مادار؛۲۲ علی با حق است و حق با علی است و حق بر محور علی میگردد.» برای اثبات درستی گفتار و كردارش كافی است.
این روایات در جامعه آن روز شایع بود و مسلماً حكومتگران با آنها آشنا بودند. بیتردید رد كردن شهادت چنین گواهی نشان دهنده بیاعتنایی به آیات و روایات و یا دستكم نا آگاهی از آنها است. راستی آیا رواست تصور كنیم شخصیتی كه از آغاز اسلام همه هستیاش را خالصانه در طبق اخلاص گذاشته و به درگاه خداوند پیشكش كرده است، بخواهد به سود همسرش گواهی دهد؟
آیا میتوان كسی را كه در طول زندگانیاش از دنیا به حداقل اكتفا و اموال خود را عمدتاً وقف كرده است، به دنیاطلبی و گواهی دروغین متهم كرد؟
۵. در میان اصحاب پیامبر خدا(ص) به فردی به نام خزیمهٔ بن ثابت برمیخوریم كه به جهت شدت ایمانش پیامبر(ص) او را به لقب «ذوالشهادتین» مفتخر كرد و گواهیاش را با گواهی دو شاهد برابر شمرد.۲۳
اگر پیامبر(ص) شهادت چنین شخصی را در همه موارد با گواهی دو شاهد برابر دانست، چرا حاكم پس از او نمیتواند گواهی حضرت علی(ع) را كه به مراتب از «خزیمه» برتر است، با شهادت دو شاهد برابر بداند؟
۶. به گواهی حكومتگران، پیامبر خدا(ص) «ام ایمن» را زن بهشتی معرفی كرد۲۴واضح است چنین شخصیتی هیچگاه گواهی دروغ نمیدهد.
در این جا از نظر تاریخی پرسشی اساسی رخ مینماید: به راستی اگر پیامبر اكرم(ص) فدك را به حضرت فاطمه(س) بخشیده بود، چرا آن حضرت(س) نتوانست شاهدان بیشتر بیاورد، با آن كه از نظر زمان حدود چهار سال (۷-۱۱هجری) فدك در اختیار وی قرار داشت؟
منبع:
۱- تفسیر نمونه،ج ۱.
۲- درّالمثور، سیوطی،ذیل آیه مورد نظر.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست