چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اقسام لذت در اندیشه اپیکور
اپیکور دو نوع دستهبندی از لذات ارائه میدهد که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. در یک تقسیمبندی لذات را به دو دسته فعال و منفعل یا متحرک و ساکن تقسیم میکند. لذت متحرک عبارت است از جستجوی چیزی که انسان به آن گرایش دارد. لذت ساکن عبارت است از حالت اعتدالی که محصول وضعی است که اگر مفقود باشد انسان بدان گرایش پیدا میکند، به عنوان مثال، میتوان گفت که ارضای گرسنگی در حین انجام گرفتن، لذت متحرک است و حالت سکونی که پس از ارضای کامل گرسنگی دست میدهد، لذت ساکن.
اپیکور طبعاً از این دو نوع لذت نوع دوم را بیشتر مقرون به حزم میداند. زیرا این لذت پاک و بیغش است و به وجود درد به عنوان محرک نیازمند نیست. اگر بدن در حال اعتدال باشد دردی وجود ندارد، پس ما باید در طلب اعتدال باشیم و لذتهای آرام را بخواهیم، نه خوشی شدید را. بدین ترتیب میبینیم که در عمل، اپیکور به آنجا میرسد که به جای وجود لذت، فقدان الم را مطلوب انسان خردمند میداند. وی بر این باور بود که در جهان رنجها و مصائب فراوانی وجود دارند که لذت مطلق در رهایی از آنهاست. در همین رابطه است که میگوید اگر میخواهی کسی را ثروتمند کنی، دارایی او را افزایش مده، بلکه امیالش را هرس کن. «قناعت بسیار پیشه کنیم، نه بدین سبب که همیشه به خست زندگی نماییم، بلکه با این هدف که دغدغه خاطر کمتری داشته باشیم».
«باید خود را از زندان اشتغالات خصوصی و مشغله عمومی رهانید». «بهتر است بیواهمه بر بستری از برگ بخوابی تا با ترس و دلهره بر تختی زرین».به تعبیر دیگر لذت ساکن و ثابت عبارت است از فقدان الم. نوع جسمانی این نوع لذت را «بیدردی» میگویند و نوع روحانی آن را «آرامش». لذت متحرک فرایندی است که به وسیله آن فرد یا به لذتی ایستا و ثابت میرسد (مثل نوشیدن پس از تشنگی) و یا لذتی ثابت را تغییر میدهد (مثل نوشیدن در زمان سیرابی). علاوه بر لذات متحرک جسمی، لذات متحرک روحی نیز وجود دارد، به عنوان مثال لذت حل یک مسئله علمی و فلسفی و یا لذت انجام یک گفتگوی ثمربخش با دیگران. اپیکور لذایذ متحرک را بخش اصلی از یک زندگی خوب و موفق میداند، بنابراین یک زندگی موفق اپیکوری یک زندگی یکنواخت نیست، بلکه دارای لذتهای متحرک منظمی است.
اپیکور در نامهای که در بستر مرگش نوشته است میگوید علی رغم وجود درد شدید جسمانی بهترین روز زندگیاش را میگذراند، زیرا لذتهای گذشته بحثهای فلسفیاش را با دوستانش به یاد میآورد. در عین حال، این لذایذ متحرک، باید به دقت کنترل شوند، اینجاست که اپیکور تقسیمبندی دیگری از لذت ارائه میدهد و بر اساس آن لذت لازم الاستیفاء و لذات غیر ضروری را تعیین میکند. با توجه به اینکه اپیکور عالیترین مرتبه لذت را دفع الم میداند تمایلات و لذتها را به سه دسته کلی تقسیم میکند:
۱) امیال و لذتهای طبیعی و ضروری،
۲) امیال و لذتهای طبیعی و غیر ضروری،
۳) امیال و لذتهای غیر طبیعی و غیر ضروری.
حسین راضی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست