یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تاکید بر عناصر ۴P


بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تاکید بر عناصر ۴P

هدف از این پژوهش, بررسی میزان تاثیر اینترنت بر آمیخته بازاریابی ورزشی محصول, توزیع, ترویج و قیمت و نیز الویت بندی تاثیر اینترنت و امکانات آن بر عناصر آمیزه بازاریابی ورزشی در وضعیت های جاری و مطلوب از دید کارشناسان و بازاریابان ورزشی می باشد

هدف از این پژوهش، بررسی میزان تاثیر اینترنت بر آمیخته بازاریابی ورزشی )محصول، توزیع، ترویج و قیمت( و نیز الویت بندی تاثیر اینترنت و امکانات آن بر عناصر آمیزه بازاریابی ورزشی در وضعیت های جاری و مطلوب از دید کارشناسان و بازاریابان ورزشی می باشد. لذا پژوهشگران در این پژوهش درصدد بررسی این موضوع هستند که در وضعیت کنونی، بازاریابان محصولات و فراورده های ورزشی تا چه حد از رسانه تعاملی و فراگیر اینترنت در فعالیت های بازاریابی خود سود می برند و در وضعیت آرمانی و مطلوب وضع چگونه ای خواهد بود؟

روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل خبرگان مدیریت ورزشی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری )گروه اول( و موسسات و شرکت های تولید کننده محصولات و فراورده های ورزشی شهر تهران )گروه دوم( می باشد. نمونه گروه اول شامل ۱۵ نفر از استادان و خبرگان مدیریت ورزشی است که از دانشگاه های مختلف به صورت تصادفی بر اساس نام دانشگاه ها انتخاب شدند و نمونه گروه دوم نیز شامل ۳۰ شرکت و یا موسسه تولید کننده فرآورده ها و محصولات ورزشی است که به صورت تصادفی از کتابچه سازمان مدیریت و برنامه ریزی که اسامی تمام شرکت ها در آن موجود می باشد، انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای است که از اعتبار بالایی برخوردار است. در این پرسشنامه، هر یک از عناصر ۴P، پنج پرسش را به خود اختصاص داده اند و به منظور بررسی میزان تاثیر اینترنت بر هر یک از این عناصر، از پاسخ های ۵ گزینه ای بر اساس مقیاس لیکرت استفاده شده است. از آمار توصیفی برای توصیف داده ها، محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و دامنه تغییرات استفاده شده و به منظور تحلیل استنباطی داده ها به دلیل توزیع غیر طبیعی داده ها، از آزمون های غیر پارامتریک ویل کاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید.

بر اساس یافته های پژوهش، از دید کارشناسان و خبرگان ورزشی به صورت منفک و جدا از هم، در سطح معنی داری a=%۵، تفاوت معنی داری مبنی بر تاثیر اینترنت بر هر یک از عناصر ۴P، بین نظرات کارشناسان و بازاریابان وجود ندارد.

با اهتمام به نتایج حاصل از داده ها و بررسی منفک آن در شرایط جاری و آرمانی و استنتاج از یافته های پژوهش، این مفاهیم قابل استنباط است که اینترنت از دید کارشناسان و بازاریابان ورزشی قادر است تاثیری شگرف بر معادلات بازاریابی ورزشی داشته باشد، اما در حال حاضر سهم این تاثیر در کشور ما بسیار ناچیز و نا محسوس است. لذا عنایت ویژه در ارتباط با بسترسازی، جهت کاربری این رسانه در معادلات بازاریابی ورزشی مورد نیاز جامعه می باشد.

عنوان فایل
بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تاکید بر عناصر ۴P application/pdf
barresie vaziate bazaryabi.pdf
830 KB
دانلود

بهرام یوسفی

حمیدرضا طاهری

وحید شجاعی



همچنین مشاهده کنید