سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
عزّت حقیقی در پرتو عبادت حقیقی

یکی از ویژگیهای بارز اهل ایمان، برخورداری از روحیه عزتمندی و ذلتناپذیری است همچنان که قرآن کریم درباره مؤمنان میفرماید: "و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین"(منافقون: ۸). اسلام، محور و پایه همه تعلیمات اخلاقی خود را بر عزت و کرامت نفس نهاده و در آموزههای دینی، روی هیچ موضوعی به این اندازه تکیه نکرده است. در این راستا اسلام هر چیزی را که زمینهساز ذلت باشد یا کمترین رابطهای با خوار شدن انسان داشته باشد، نهی کرده است. در آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع)، مطالب بسیاری درباره علل و عوامل عزّت وارد شده است، عواملی که با تدارک آنها فرد عزیز و در نتیجه نفوذناپذیر، محکم، راسخ و شکست ناپذیر میشود. برخی از این علل و عوامل عبارتند از:
۱) اطاعت و بندگی خدا
هیچ چیز همچون بندگی و اطاعت از خدا، آدمی را عزت نمیبخشد. از رسول خدا (ص)
روایت شده است: "خداوند هر روز ندا میدهد که من پروردگار عزیز شمایم و هر که خواهان عزت دو جهان است، خدای عزیز را اطاعت کند"(۱). حضرت در توصیه خویش به ابوامامه فرمودند: "یا ابا امامه ! اعز امر الله، یعزک الله؛ ای ابوامامه، امر خدا را عزیز بدار تا خداوند تو را عزت بخشد"(۲). از امیرالمؤمنین علی (ع) نیز روایت شده: "لا عز الا بالطاعه؛ هیچ عزتی نیست مگر به سبب اطاعت و فرمانبرداری (پروردگار)"(۳)، نیز میفرمایند: "اذا طلبت العز فاطلبه بالطاعه؛ هرگاه خواهان عزت شدی، آن را در اطاعت و فرمانبرداری خدای بجوی"(۴). از این روست که امام علی (ع) در مناجات خویش به خداوند چنین عرضه میدارد: "خدایا، همین قدر برای عزت من کافی است که بنده تو باشم و همین اندازه برای فخر و مباهات من کفایت میکند که تو پروردگارم باشی"(۵).
از امام صادق (ع) روایت شده است: "برای کسی که خود را برای خدا خوار و ذلیل نسازد، هیچ گونه عزتی نخواهد بود و همچنین انسانی که نسبت به خداوند تواضع و فروتنی نورزد، هیچ رفعت و سربلندی نخواهد داشت" (۶).
۲) تقوای الهی
در تعالیم نورانی اهل بیت (ع) رابطهای مستقیم میان تقوا و عزت به چشم میخورد بدین معنا که هر قدر تقوای فرد فزونی یابد، عزتش افزوده خواهد شد و بالعکس هر قدر انسان از مسیر تقوا فاصله بگیرد به همان میزان از عزت او کاسته خواهد شد. رعایت تقوای الهی از چنان جایگاهی در عزتبخشی برخوردار است که امام متقیان علی (ع) درباره تقوا چنین فرمودهاند: "لاکرم اعز من التقوی؛ هیچ کرامتی چون تقوا، انسان را عزیزترین نمیسازد"(۷)، نیز فرمودهاند: "لا عزّ اعز من التقوی؛ هیچ عزتی عزت بخشتر از تقوا نیست"(۸). تقوا سرافرازی میآورد و پردهدری سرافکندگی، تقوا راه مینماید و خودخواهی به گمراهی میکشاند، تقوا ارجمند میکند و گناه خوار میسازد، تقوا آزاد میکند و نافرمانی به اسارت در میآورد، تقوا استوار میسازد و نفسانیت فرو میپاشد و چه نیکو فرموده است امیرالمؤمنین علی (ع): "التقوی تعز، الفجور تذل؛ تقوا عزت میبخشد و تبهکاری ذلیل میسازد"(۹). از رسول خدا (ص) نیز نقل شده: "من اراد ان یکون ان اعز الناس فلیتق الله؛ هر که میخواهد که با عزت ترین مردمان باشد، پس تقوای الهی پیشه کند"(۱۰).
۳) بینیازی از مردم
یکی از عوامل عزتمندی، بینیازی از مردم است. امام باقر (ع) میفرماید: " الیاس مما فی ایدی الناس عزّ للمؤمن فی دینه؛ چشم نداشتن به دست مردم، موجب عزت دینی مؤمن است"(۱۱). لقمان حکیم در نصیحت به فرزندش عزت در دنیا و آخرت را این گونه تبیین مینماید: "ان اردت ان تجمع عزّ الدنیا فاقطع طمعک مما فی ایدی الناس فانما بلغ الانبیاء و الصدیقون ما بلغوا بقطع طمعهم؛ اگر میخواهی عزت دنیا را به دست آوری، طمع خویش را از آنچه در دست مردم است، قطع کن؛ زیرا پیامبران و صدیقان به سبب بر کندن طمع خود، به آن مقامات رسیدند"(۱۲). همچنین امام صادق (ع) میفرماید: "لا یزال العز قلقا حتی یاتی دارا قد استشعر اهلها الیاس مما فی ایدی الناس فیوطنها؛ عزت پیوسته بیقراری میکند تا به خانهای در آید که اهلش چشم طمع به دست مردم نداشته باشند، پس در آنجا مستقر میشود"(۱۳).
۴) ایمان و باور دینی:
ایمان به معنای باور به آموزههای دینی و التزام به آن میباشد. ایمان، اساسیترین ارزشها و مبنای سایر ارزشهاست. از منظر قرآن، ایمان پایه عزت و افتخار و موجب سربلندی است. قرآن در اینباره میفرماید: "ولا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین؛ ایمان داشته باشید، سربلند خواهید بود و نباید به خود سستی و اندوه راه دهید"(آل عمران: ۱۳۸). ویلیام جیمز از روانشناسان معروف غرب، در تأثیر ایمان بر آدمی مینویسد: "ایمان از نیروهایی است که بشر به کمک آن زنده است و فقدان آن، یعنی مرگ و نابودی"(۱۴).
قرآن در همین زمینه میفرماید: "بهترین امت خواهید بود اگر امر به معروف و نهی از منکر نمایید و ایمان به خدا داشته باشید"
(آل عمران: ۱۱۰)؛ یعنی ایمان به خدا، انسانها و جوامع بشری را به سمت و سوی پیشرفت و ترقی هدایت میکند. به راستی چرا ایمان مایه عزّت است؟! چگونه ایمان مایه عزت یک انسان و یا یک ملت میشود؟ حقیقت آن است که تعالیم انبیا، پاسخ الهی به نیازهای انسان در داشتن زندگی سعادتمندی در دنیا و آخرت است. اگر این تعالیم، بویژه تعالیم اسلام که کاملترین ادیان الهی میباشد، به مرحله عمل برسد و انسانها با باور به این تعالیم، آنها را در سلوک عملی خود پیاده کنند، موجب پیشرفت و سازندگی جوامع بشری و در نتیجه، کسب فضایل انسانی و اخلاقی و نیز موجب رشد و بالندگی و عزت آنان میشود. امام صادق (ع) فرمودند: "فالمومن یکون عزیزاً و لایکون ذلیلاً؛ مومن عزیز است و هرگز ذلیل نمیشود"(۱۵).
۵) اجتناب از معاصی:
امام علی (ع) فرمود: "من اراد الغنی بلا مال و العزّ بلا عشیره و الطاعه بلا سلطان فلیخرج من ذلّ معصیه الله الی عزّ طاعته فانه واجد ذلک کلّه؛ هر کس میخواهد بدون برخورداری از مال و ثروت، بینیاز باشد و بدون داشتن فامیل و تبار، عزتمند و بدون بهرهمندی از قدرت، فرمانش برده شود، پس باید از خواری معصیت خدا به عزت طاعت او روی آورد. در این صورت، همه آنها را مییابد"(۱۶) و در بیانی دیگر میفرماید: "من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیه؛ کسی که به کرامت [و عزت] نفس خود عقیده دارد، با گناه خوارش نخواهد ساخت"(۱۷).
علی خانی
پینوشتها در دفتر روزنامه موجود است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست