دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
سه د رس از صنایع غذایی د رباره خد مات مشتری

خدمات مشتری عالی، دستاورد جانبی مدیریت درست است و در این خصوص، هیچ کس بیشتر از آنهایی که در صنعت رستوران داری مشغول به کارند، آشنایی ندارد.
همه مالکان کسبوکارهای کوچک ــ خصوصا در صنعت خدمات غذایی ــ به شما خواهند گفت که مشتریهای آنها طی این پنج سال تغییر کردهاند. اگر این حرف درست باشد، پس آیا این موضوع، از لحاظ منطقی به معنای آن نیست که در طول این پنج سال معنای خدمات مشتری هم تغییر کرده است؟ به این ترتیب، چگونه میتوانیم به نحوی موثر معنای خدمات را در دنیای معاصر بازتعریف کنیم؟ همان دنیایی که به طور دیجیتالی سریعتر میشود، دنیایی که در آن زندگی و کار میکنیم. در اینجا مبنای جلب رضایت مشتری را در هر صنعت و نه فقط صنایع غذایی، اما با تکیه بر ویژگیهای این صنعت شرح میدهیم.
برای بسیاری از مالکان رستورانها، خدمات، دارایی اولیه برند آنها است. آنها باور دارند که خدمات خوب مزه یک خوراک خوشطعم را حتی بهتر هم میکند. برای دیگر متصدیان خدمات غذایی، این خدمات ـــ کیفیت، ارزش، سرعت و دقت مهمترین بخشهای این داد و ستد هستند، البته باید در نظر گرفت که ارائه خدمات مناسب همواره مطلوب است؛ اما یک دارایی ضروری نیست. حقیقت این است که خدمات بهراستی یک عمل معاملهای نیست. خدمات، یک محصول جانبی فرآیندهای اصلی دیگر است که موفقیت کامل یک کسبوکار را تضمین میکند، مانند استخدام صحیح و آموزش مناسب کارمندان، فروش وسوسهآمیز و تمرین مدیریت خدمتکاران.
● میهماننوازی یا خدمات مشتری؟
اغلب مالکان رستورانها و آن دسته از اعضای تیمشان که مستقیما با مشتری روبهرو میشوند، گاه میهماننوازی را با خدمات مشتری اشتباه میکنند، اما این دو مقوله متفاوت از هم هستند: خدمات یک نیاز مشتری را برآورده میکند، اما میهماننوازی در خدمت کامروایی همه مشتریان است. میتوانید از دستگاههای خودپرداز بانک یا از یک ماشین اتومات فروش کالا، خدمات دریافت کنید، اما نمیتوانید از این وسایل انتظار میهماننوازی داشته باشید.
نزد مشتریان امروز، میهماننوازی همان مولفه کلیدی است که تمایز بین خدمات غذایی عالی، از خدمات جزئی، پیشپاافتاده و متوسط را مشخص میکند. برای نمونه، اگر در فروشگاهی یک جاروبرقی خریداری کنید ــ فارغ از اینکه چقدر سخت دنبال کسی گشتید که در انتخاب برند مورد نظر راهنماییتان کند یا کارمندان فروشگاه چطور با شما رفتار کردند ــ با همه این حرفها، وقتی به خانه میرسید، به هر حال یک جاروبرقی دارید. پس، حتی اگر هیچ خدمات متمایزی در هنگام خرید وجود نداشته باشد، شما با اینحال یک کالای مشخص و عینی را بعد از معامله در اختیار دارید؛ اما چه میشود که مشتری یک رستوران مشخص میشوید؟ خاطرات و نیکنامی. در حالیکه فهرست خوردنیها، قیمتها، چیدمان اشیا در فضا و درجه نظافت همگی در این نیکنامی وخاطرات نقش دارند، این خدمات مناسب و میهماننوازی آنها است که یک خاطره مثبت میآفریند و سبب نیکنامی میشود و در نتیجه، اعتماد مشتری را جلب میکند و این کسبوکار با روندی مثبت پیش میرود.
● هسته خدمات مشتری عالی
انگیزشهای اصلی در جلب رضایت مشتری چه هستند؟ در اینجا سه مبنایی را ذکر میکنم که هر صنعت، نه فقط صنعت غذایی، باید پیگیری کند:
۱. روی مهره رُخ (قلعه) تمرکز کنید و نه شاه
تداوم کسبوکار، رکن اصلی سودآوری در هر کسبوکار موفق است. هر کسی با مُهره شاه در شطرنج آشنا است، اما عده کمی بلد هستند و میدانند که چطور با مهره تعیینکنندهتری مثل رخ بازی کنند یعنی بازگشت مشتری: سوالاتی مثل «آیا باز هم شما را در اینجا ملاقات خواهیم کرد؟» و «آیا به دوستان خود خواهید گفت که ما را امتحان کنند؟» دو نمونه از مهمترین پرسشهای مرتبط با تجربه مشتری هستند. اگر پاسخ مشتری به هر دو مثبت (آری) بود، پس شما انتظارات آنها را برآورده کردید و مهره رخ را در اختیار دارید و اگر نه، یک شانس مهم را از دست دادهاید.
۲. اشخاص ماهر را استخدام کنید
تداوم هر کسبوکاری، همواره به ضعیفترین افرادی هم که مجال مییابند تا وارد تیم کاری شما شوند، بستگی پیدا میکند. کاری کنید تجربه مشتریان همیشه منحصر به فرد و استثنایی باشد، پس افراد ماهر و توانمند را استخدام کنید. وقتی افراد ماهر را استخدام میکنید ــ با وجود هزینهها، تلاشها و تعهدات ــ اتفاقات خوب هم به تدریج رخ میدهند. پس ابتدا برای جذب استعدادها تلاش کنید و بعد برای جذب مشتریان.
۳. انسجام مهم است
بدانید کدام مشتریها پس از دریافت خدمات شما ناراضی بودهاند و تجربه ناخوشایندی داشتهاند؟ عدمانسجام در کیفیت، خدمات، سرعت و دقت، مهمترین آفتها در این خصوص هستند، پس وقتی در زمینه خدمات مشتری مشکلاتی در کسبوکارتان پیش میآید ــ پیش از آنکه کارمندان را سرزنش کنید ــ احتمال یک «اتصال کوتاه» در سیستم کاری خود را مورد بررسی قرار دهید. وقتی مدیریت کسبوکار با شتابزدگی دست به گزینش کارمندان نالایق زد، موضوعاتی مثل خدمات نامناسب، به طور متناوب ظاهر میشوند.
در این وضعیت، مشکلات مربوط به نظافت اولویت ندارد، زیرا تیم کاری شما، به علت کمبود کارمند ماهر یا به علت خطاهای درونگروهی، نظم و انسجامِ کاری را از دست داده یا شاید برنامهریزیهای قبلی نابسنده بودهاند و به همین علت شما در ساعات اوج کاری، نامنسجم و آشفته عمل کردید. این روال باعث میشود کارمندانی که مستقیما با مشتریان چهرهبهچهره میشوند، هر چند با لبخند ظاهر میشوند و خدمات لازم را ارئه میکنند، اما عملا دچار استرس باشند، به ستوه بیایند، به همدیگر عتاب کنند و نتیجتا فروش کم شود. به طور متعارف، خدمات مناسب منسجم، نتیجه سیستمی است
که:
یک. فرهنگی را پرورش دهد که بر دقت، توجه، مسوولیت و احتیاط اتکا دارد.
دو. مثبتبودن را رواج دهد و فعالیت در هسته کسبوکار را مفرح کند.
سه. تیمهای کاری را به طور روزانه آموزش دهد و ترغیب کند که هر روز از روز قبل بهتر باشند.
نویسنده: جیم سالیوان
مترجم: سیمین راد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست