پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
دنیای اسلام و دنیوی شدن
![دنیای اسلام و دنیوی شدن](/web/imgs/16/152/g2okb1.jpeg)
درباره سکولاریسم و ابعاد آن، تاکنون بحثهای مختلفی از منظرهای گوناگون صورت گرفته است، اما آنچه این گفتوگو را از سایر گفتوگوهای همسنخ خود متمایز میکند، نگاه متفاوت حجتالاسلام دکتر داوود مهدویزادگان، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که اعتقاد دارد برخلاف نظر خیلیها که قائل به چالش و بحران برای دنیای اسلام در مواجهه با سکولاریسم هستند، این سکولاریسم بود که با ورودش به جهان اسلام و ایران اسلامی به چالش جدی کشیده شد.
وی درخصوص مبدأ فرآیند سکولاریزاسیون هم نظر دیگری دارد. البته وی بعد از خاتمه این مصاحبه، آمادگی خود برای پاسخگویی به انتقادات یا بحثهایی که درخصوص دیدگاهشان مطرح میشود را نیز اعلام کرد.
واژه سکولاریسم و واژگان هم ریشه با آن (مثل سکولاریزاسیون و سکولار) مدتهاست در کشورهای اسلامی به یکی از مباحث محافل دانشگاهی و حتی بعضا حوزوی قرار گرفته است. اما گاهی حتی در بین این مباحث احساس میشود در تعاریف این واژگان تفاوتها و اختلافهایی وجود دارد. تعریف این اصطلاحات از نظر شما چیست؟
این سه مفهوم را باید در کنار هم تعریف کنیم تا بتوانیم به مراد خودمان از این بحث نزدیک شویم. به همین منظور ابتدا سکولاریسم را تعریف میکنیم. این اصطلاح یک مفهوم ایدئولوژیک است؛ یعنی باور به معنای این جهانی و امور این جهانی و دنیوی. در اینجا نوعی لاادریگری نسبت به جهان دیگر و امور ماورایی وجود دارد.
همچنین امور آن جهانی در تنظیم باورها و اعتقادات شخص دخالت ندارد. در حقیقت نوعی اصالت دادن به زندگی دنیوی محسوب میشود. در باطن آن میتوان گفت سکولاریسم نوعی مادیگرایی است. مادیگراییای که اندیشمندان اسلامی از همان ابتدای آشناییشان با رویکردهای سکولاریسم آن را احساس کردند و متوجه شدند سکولارها اصالت را به ماده و امور مادی و دنیوی میدهند.
اما مفهوم سکولار به معنای حاملان این ایدئولوژی در نظر گرفته میشود. این حاملان، در حقیقت، هم حملکننده امور انسانی هستند و هم امور غیر انسانی. وقتی گفته میشود شخصی سکولار است، این بدان معناست که آن شخص، حامل اندیشه سکولار است. ما از این زاویه میتوانیم بگوییم روشنفکری نیز از همین جنس است و حاملان اصلی ایده سکولاریسم، روشنفکران هستند که در آثار و گفتارشان این مساله مشهود است.
حاملان غیرانسانی سکولار نیز عبارتند از: تکنولوژی، صنعت، رسانه، دانشگاه و غیره. البته در خود مساله حاملان غیرانسانی سکولار بحثهایی وجود دارد که بنده در اینجا به آن نمیپردازم.
مفهوم بعدی در رابطه با این بحث، اصطلاح سکولاریزاسیون است که در واقع به معنای فرآیندی است که به دنیوی شدن و این جهانی شدن منجر میشود. این فرآیند، از نقطهای آغاز و به نقطهای ختم میشود که در بحث سکولاریزاسیون ما باید بهدنبال این باشیم که ابتدای این فرآیند کجاست. برداشت رایجی که در این زمینه وجود دارد و به ذهن متبادر میشود، این است که این فرآیند از یک امر غیردنیوی آغاز و به یک امر دنیوی ختم میشود. به عبارت دیگر، ما از یک امر ماورایی و قدسی عبور میکنیم و به یک امر این جهانی و دنیوی میرسیم.
یعنی مراد شما این است که لزوما سکولار شدن و دنیوی شدن به این معنا نیست؟ اینکه از یک امر قدسی و ماورایی آغاز و به یک امر دنیوی ختم شود.
دقیقا! بحث بنده برخلاف آنچه رایج است، این است که همواره اینگونه نیست که ما از یک وضع قدسی عبور کنیم و به یک امر غیر قدسی برسیم. بلکه وضع دیگری هم وجود دارد که برای توضیح آن لازم است در مفهوم دنیوی شدن دقیقتر شویم و آن این است که دنیوی شدن، پدیدهای مربوط به امروز یا دو سه سده اخیر نیست، بلکه سابقه دیرینهای دارد.
اساسا هبوط آدم به این جهان، نوعی دنیوی شدن است. زندگی و حیات بسیاری از جوامع، دنیوی بوده است. پس باید یک معنای جدیدی از دنیوی شدن را در نظر گرفت و آن، این است که نوع خاصی از دنیوی شدن ایجاد شده باشد و آن، به دو سه سده اخیر و دوره بعد از رنسانس اختصاص ندارد.
ویژگی ممیز مفهوم دنیوی شدن به معنای جدید این اصطلاح با معنای قدیمی آن ـ که به آن اشاره کردید ـ در چیست؟
معنای جدید دنیوی شدن عبارت است از خصلت عقلانی داشتن دنیوی شدن. در گذشته، زندگی و حیات دنیوی وجود داشت، اما خصلت عقلانی نداشت؛ یعنی عقلانیت به شکل امروزین وجود نداشت.
این عقلانی، نهادینه است، یعنی خود عقلانیت هم از فیلتر سکولار گذشته است؛ یعنی این حیات دنیوی و اصالت دنیا و ماده، عقلانیت را به خدمت گرفته است. طبیعی است تفسیری که در این حالت از عقلانیت ارائه میشود، آن نوع عقلانیتی است که به کار این جهان میآید. عقلانیتی که به کار زندگی مادی نیاید، کنار گذاشته میشود؛ بنابراین یک نوع تصرف در عقلانیت به شمار میرود.
سکولار، نوعی دنیوی شدن خاصی است که ویژگی عقلانی در آن است و ما این نوع تجربه دنیوی شدن را به این صورت نداشتیم. پس عالم سکولار، عالمی است که به ماده و دنیا اصالت میدهد و آن هم بر نوعی عقلانیت سکولار مبتنی شده است.
مهدویزادگان: طبق برداشت رایج، وقتی سکولاریسم وارد خاورمیانه شد جهان اسلام را به بحران کشاند اما واقعیت برعکس این است و جهان اسلام ایدههای سکولاریسم را به چالش جدی کشانده است
در نتیجه، مبدأ سکولاریزاسیون لزوما این نیست که باید یک امر قدسی باشد، بلکه یک امر غیر قدسی هم میتواند باشد. ما در گذشته، زندگی دنیوی داشتیم، ولی از این نوع خاص نبوده است. بنابراین میتوان گفت از یک وضع دنیوی به یک وضع دنیوی جدیدی سیر میکنیم. لزوما این نیست که این وضع از یک امر اخروی و قدسی شروع شود. اساسا میتوان گفت حیات اروپای قرون وسطی، یک حیات دنیوی بوده است و این نیست که لزوما آنها در حیات قدسی زیست میکردند و الان دنیوی شدهاند.
ولی در بحثهای جامعهشناسان، اندیشمندان و فیلسوفان غربی، آنها همیشه سکولاریزاسیون را بههمان معنای اول (یعنی از یک امر قدسی به یک امر دنیوی) در نظر میگیرند.
برای مثال دورکیم، برای تحلیل دین به جوامع ابتدایی استرالیا بر میگردد. این جنبه در تحقیقات مغفول مانده است که لزوما فرآیند سکولار از عالم قدسی آغاز نمیشود، بلکه بیشتر از عالم دنیوی شروع میشود و حتی اگر بخواهیم با یک بحث فلسفی شروع کنیم، میتوانیم بگوییم اصلا غیر از این نیست؛ چون امر دنیوی از امر دنیوی زاده میشود.
سکولاریسم از چه زمانی به دنیای اسلام وارد شد؟
در جهان اسلام نیز از همان زمان که زمزمه سکولاریسم در اروپا شروع شد، در ایران هم آغاز شد و حتی نمایندگانی از آنجا به ایران میآمدند. اما به صورت بارز میتوان گفت از تصرف مصر توسط ناپلئون و همچنین جنگهای عثمانی با ایران و غرب و فتح قسطنطنیه که مقارن با دوره رنسانس بود، آغاز شد.
غربیها از این دوره در اندیشه افزایش گستره نفوذ خود بر جهان اسلام بودند. فروپاشی عثمانی هم مقطعی بود که حکومتهای سکولار بسیاری را به وجود آورد. در تمام نقاط، پادشاهانی به قدرت رسیدند که بنیاد آنها را سکولاریسم شکل میداد. در ایران هم حکومتی که به وجود آمد، سکولار بود.
ورود سکولاریسم به ایران چه بحرانها و چالشهایی بهدنبال داشت؟
یک برداشت رایج وجود دارد و آن این است که وقتی سکولاریسم وارد خاورمیانه شد، جهان اسلام را به چالش و بحران کشاند و این جوامع بحران زده شدند و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و عدهای از این مساله به بحران هویتی یاد کردند.
اما به نظر بنده، قضیه برعکس این مساله است؛ چرا که معتقدم بیش از اینکه سکولاریسم، جهان اسلام را به چالش کشانده باشد، قضیه برعکس بوده و این جهان اسلام بوده که سکولاریسم را به چالش جدی کشانده است.
شواهد شما برای این مساله چیست؟
بنده شواهد متعددی دارم که این سکولاریسم بوده که با ورودش به دنیای اسلام دچار بحران و چالش شده است. شاهد اولم اینکه اگر شما کارهای ابوزید را که نقد تفکر دینی است ملاحظه کنید (برای مثال کتاب «نقد گفتمان دینی» او که در همین راستا نوشته است) این سوال برایتان بهوجود خواهد آمد که چرا وی این کتاب را نوشته و اینکه آیا جامعه مصر یک جامعه سکولار نیست و فرآیند غربی شدن را طی نکرده است؟ پس چرا این شخص چنین دغدغهای دارد؟ این مساله جز این نیست که او یک مقاومت شدید را در برابر سکولاریسم احساس میکند که میخواهد آن را نقد کند یا مثلا در گفتمان ابوزید در توضیح سکولاریسم، او وقتی از جدایی دین از سیاست سخن میگوید، براین باور است که این مفهوم میتواند دو معنا داشته باشد: یکی جدایی دین از دولت و جامعه و تبدیل شدن آن به یک امر شخصی و فردی و قول دیگر اینکه وقتی از سکولاریسم سخن گفته میشود، یعنی جدایی دین از دولت و سیاست.
ابوزید میگوید ما قائل به این معنای دومی هستیم و قائل به جدایی دین از جامعه نیستیم. اگر این مساله را به سه دهه یا دو دهه قبل یا دوره پهلوی و آتاترک برگردانیم، آیا آنها هم قائل به سکولاریسم حداقلی بودند یا از سکولاریسم حداکثری دفاع میکردند.
ما شاهد این هستیم که آنها از سکولاریسم حداکثری دفاع میکردند و مخالف حضور دین در جامعه بودند. اما الان میبینیم ابوزید از سکولاریسم حداقلی دفاع میکند. پس ملاحظه میشود آنها عدول کردهاند و اردوگاه آنها دچار چالش شدید شده است و مجبور به عقبنشینی شدهاند.
مثال دوم و شاهد بعدی بنده بر مدعای خودم این است که بابی سعید در کتاب «هراس بنیادین» میگوید ما نماینده سکولاریسم در جهان اسلام را آتاترک میدانیم و به گفتمان آتاترک تعبیر میکند. او میگوید چرا این گفتمان امروزه به صورت گذشته حضور فعال ندارد و کنار گذاشته شده است یا جدی گرفته نمیشود یا در حقیقت هژمونی آن از بین رفته است. بنابراین میتوان ادعا کرد سکولاریسم دچار چالش جدی شده است.
شاهد سوم بنده بر این مدعا، وقوع انقلاب اسلامی است. آنها ایران را جزیره ثبات خود قلمداد کرده و فکر میکردند سکولارها بر ایران حاکم هستند و هر گونه میخواهند میتوانند عمل کنند، اما وقوع انقلاب اسلامی ایران، آنها را به عقب راند و این هم نوعی چالش است. یا بحث ضدیت غرب با انقلاب اسلامی را نیز میتوان ناشی از همین مساله دانست.
بنابراین، این حرف که گفته میشود در اندیشه اسلامی با آمدن سکولاریسم دچار بحران شده است، این گونه نیست، بلکه این عالم سکولار است که با جهان اسلام دچار چالش شده و تصورم بر این است که کانون این به چالش کشیده شدن سکولاریسم، انقلاب اسلامی و مرکز آن نیز اندیشه شیعی و عقیده شیعی بوده است که در حقیقت، کانون و مرکز این ضدیت به شمار میرود.
بنده حتی نظریه هانتینگتون را نیز در راستای همین مساله به چالش کشیده شدن سکولاریسم میدانم و همچنین مقابله روشنفکران ایرانی با اندیشه اسلامی را نیز در همین راستا میبینم.
در این سی سال تجربه نظام اسلامی، شاهد خشونت سکولارهایی بودیم که حرفی برای گفتن نداشتند و به سبب عصبانیت ناشی از همین مساله، مدام در این سی سال بهدنبال توطئه علیه نظام اسلامی بودند که با ترور بزرگان انقلاب همچون استاد شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدوقی، شهید اشرفیاصفهانی و غیره که کانون و مرجع فکری این انقلاب بودند، در پی حذف این عده بر آمدند یا اینکه گروههای ضد انقلاب را برای مقابله با نظام اسلامی تجهیز کردند. اینها حرفی برای گفتن نداشتند و به همین سبب رو به این کارها آوردند.
شما نمیتوانید یک مورد را مثال بزنید که اینها حرف از گفتوگو و منطق در برابر اندیشه اسلامی بزنند یا بحثی داشته باشند. آنها همیشه به دنبال تحکم بودهاند و حرفهای تحکمآمیز زدهاند و این نشانه استیصال آنها در برابر منطق اسلامی است که آنها را به چالش کشاند.
سیدجواد میرخلیلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست