چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

قرآن؛ راهی به سوی نور


قرآن؛ راهی به سوی نور

نوجوانی و جوانی بهترین فرصت زندگی برای خودسازی و سازندگی است. جوانان ارزنده‌ترین ذخایر و سرمایه‌های جوامع انسانی هستند از این رو، رشد و بالندگی هر کشور در گرو آموزش و پرورش …

نوجوانی و جوانی بهترین فرصت زندگی برای خودسازی و سازندگی است. جوانان ارزنده‌ترین ذخایر و سرمایه‌های جوامع انسانی هستند از این رو، رشد و بالندگی هر کشور در گرو آموزش و پرورش صحیح نیروی جوان است.

در جهان امروز که عصر انفجار اطلاعات است، از یک سو دسترسی جوانان به انواع آگاهی‌ها، زمینه رشد و پیشرفت فناوری را فراهم کرده است و از سوی دیگر سوداگران بین‌المللی و سودجویان سیاسی و اقتصادی پیش از دوره‌های گذشته از سرمایه جوانان استفاده می‌کنند، بدین لحاظ پرداختن به مسائل جوانان در جهان امروز حایز اهمیت است.

در ایران به دلیل این که حدود نیمی از جمعیت آن جوان است، موضوع جوانان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و قرآن بهترین وسیله برای هدایت جوانان است چرا که راه طولانی تاریخ را به سلامت و شایستگی پیموده و از گزند آفات و دستبرد زمان در امان مانده است.

قرآن اساس اسلام است و باید هر چه بیشتر شناخته شود. تاریخ قرآن باید روشن شود و تحولات آن به دقت مورد شناسایی قرار گیرد. اگر چه در این زمینه کار بسیار شده است، اما نباید غافل بود که دشمنان قرآن با همه توان پا به این عرصه نهاده‌اند و ما نیز باید با یک عزم و اتحاد ملی و با حفظ انسجام اسلامی کوشش کنیم که قرآن را خوب بشناسیم و دستورات آن را وارد عرصه‌های مختلف زندگی کنیم، زیرا قرآن کتابی برای هدایت است.

ذالک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین (سوره بقره آیه ۲).

این کتاب که هیچ شک در آن نیست راهنمای پرهیزکاران است.

متولیان امر ‌آموزش و پرورش می‌توانند گامهای بزرگی در این مسیر بردارند و بیش از پیش کوشش کنند تا آیات قرآن کریم را فراخور هر کتاب درسی و بنا بر تناسب موضوعات و مفاهیم مندرج در آن‌ها به شکل‌های مختلف از قبیل مباحث تحقیقی هر کتاب و یا به عنوان منابع قابل رجوع به آنها به صورتهای مختلف در آخر کتاب و یا پاورقی آن آورده شود تا زمینه پویایی هر چه بیشتر را در میان دانش‌آموزان ما ایجاد کند و سبب انس و الفت و تقویت روحیه علمی و مذهبی آنان شود.

باید این دید جدید را ایجاد کرد که قرآن یک کتاب درسی در میان سایر کتابهای درسی نیست بلکه مادر همه علوم است و ما می‌توانیم آیات مربوط به هر حوزه درسی (علوم، ریاضی، ادبیات، هنر، حرفه و خلاقیت و...) را استخراج کرده و با نظارت کارشناسان قرآنی و متناسب با روحیه و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان آن را وارد کتابهای درسی به شکل‌های مختلف و متنوع کنیم.

آشناشدن دانش‌آموزان با آیات زیادی پیرامون مسائل مختلف از قبیل هوا، فضا، ستارگان، سیارات، اتم، موسیقی، نقاشی، هنر، رنگ، کاغذ، چاپ، فصل، سال، دریا، زمین و دیگر شگفتی‌های آفرینش شعف برانگیز است.

در پایان باید به این باور رسید که قرآن برای همه طبقات نازل شده یعنی یک زبانی دارد که این زبان، هم زبان عامه مردم است و هم زبان فلاسفه و هم زبان عرفانی و اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت به حب واقع (صحیفه نور. ج ۲۰ ص ۱۵۶)

خدایا ما را با قرآن زنده بدار، با قرآن بمیران و با قرآن محشور نما.

راضیه روستایی‌