چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

محصولی را خریداری کنید که اصالت دارد


محصولی را خریداری کنید که اصالت دارد

تعدد سازندگان محصولات دیجیتالی باعث شده است که مشتری جماعت سردرگم شود و نتواند سره را از ناسره تشخیص دهد

تعدد سازندگان محصولات دیجیتالی باعث شده است که مشتری‌جماعت سردرگم شود و نتواند سره را از ناسره تشخیص دهد. نتیجه آن خواهد شد که حجم زیادی از محصولات دیجیتالی خریداری شده، آن‌گونه که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و باز این چرخه تکرار می‌شود!

یکی از راه‌های عاقلانه‌ای که می‌توان مورد توجه قرار داد تا احتمال خرید محصولات درست و درمون را افزایش داد توجه به اصالت سازنده محصول است. مثال‌های متعددی برای شفافیت بحث می‌توان آورد، اما حتم دارم که برخی از دوستان ترش خواهند کرد که چرا چنین سخنی گفته شده است.

● اصالت یعنی چه؟

هنگامی ‌که شرکتی وارد وادی تولید می‌شود، محدوده مشخصی را برای فعالیت خود انتخاب و برای موفقیت لاجرم بر آن تمرکز می‌کند. چنانچه موفقیت در آن وادی حاصل شود، به توسعه فعالیت‌های خود اقدام خواهد کرد، اما کم نیستند شرکت‌هایی که هیچ تخصصی در وادی خاصی ندارند، اما به دلایلی که برای نگارنده شفاف نیست وارد آن می‌شوند. البته عکس این ماجرا هم صادق است و هستند برخی شرکت‌ها که در حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند که تخصص چندانی ندارند، اما خداوکیلی موفق نشان داده‌اند. برای مثال، هیچ‌یک از متخصصان و این‌کاره‌های بازار باور نمی‌کرد که Samsung بتواند در بازار ذخیره‌سازهای مغناطیسی موفق شود. جالب این است که سودی که این شرکت از بازار هارددیسک‌ها کسب کرده، بیشتر از برخی فعالیت‌های فوق تخصصی خود است!

اصالت یعنی اینکه فلان شرکت در حوزه فعالیت خود هم دانش لازم را دارد و هم تجربیات گران‌قدری گردآوری کرده است و مخاطبان را خوب می‌شناسد و محصولاتی منطبق بر نیازها طراحی می‌کند. البته لازم نیست که شخصا آن محصولات را تولید کند،‌ بلکه طراحی مهم است که خود انجام می‌دهد!

پانل بسیاری از نمایشگرهای Sony که کیفیت قابل توجهی دارند توسط Samsung ساخته می‌شوند. همچنین پانل اغلب نمایشگرهای LG از تکنولوژی‌های فاخر Philips بهره می‌برند. درباره تولیدکننده وطنی نیز می‌توان فراسو را مثال آورد که در حوزه قطعات و لوازم جانبی خوب عمل کرده و سازنده‌ای اصیل قلمداد می‌شود، اما در زمینه تولید نمایشگر، لپ‌تاپ و فلش آن‌گونه که باید موفق نشان نداده است. ممکن است این دسته از محصولات فروش بالایی داشته باشند. مهم میزان فروش نیست، بلکه ارتباط مفهومی محصول با بازار و مشتری مهم است. محصولات بسیاری را می‌توان در همین بازار داخلی نام برد که فروش بالایی دارند، اما از بعد کیفی مزخرف‌ترین موجودات عالم هستند!

● طراحی و سازنده اصلی

شاید این شائبه رخ دهد که شرکت‌های بزرگی مانند nVIDIA و Apple نیز محصولات خود را به شخصه تولید نمی‌کنند، بنابراین آیا محصولات ایشان اصیل نیست؟ ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که شرکت‌های فعال در عالم فانی در چند دسته قرار می‌گیرند. دسته اول، فقط سر در کار طراحی محصولات دارند و حتی یک پیچ ناقابل نیز تولید نمی‌کنند و تولید محصولات را به شرکت‌های دسته دوم می‌سپارند. دسته دوم، شامل شرکت‌هایی می‌شوند که فقط در کار تولید هستند و نامی از آن‌ها در بازار فروش شنیده نمی‌شود. دسته سوم، شرکت‌هایی هستند که هم محصولات را طراحی می‌کنند و هم تولید می‌کنند و اگر عشق‌شان بکشد در بازار حضور می‌یابند.

گونه‌ای دیگر از شرکت‌ها در دسته چهارم قرار می‌گیرند که نام معتبری برای خود دست و پا کرده‌اند، اما نه طراح محصول هستند و نه سازنده، بلکه هر دو را به شرکت‌های دیگر سفارش می‌دهند. این قبیل شرکت‌ها بازار را مانند کف دست خود می‌شناسند و می‌دانند که کدام محصول را باید چگونه بفروشند. برخلاف تصور اولیه باید بگویم که بسیاری از شرکت‌های اصیل در همین دسته آخر قرار می‌گیرند. پیش‌تر شرکت آمریکایی Dell توزیع‌کننده و فروشنده اصلی چاپگرهای HP در سراسر دنیا بود. پس از مدتی HP را رها کرد و به ‌صورت مستقل وارد بازار چاپگرها شد.

طراحی و تولید چاپگرهایی که با نام Dell در بازارهای جهانی توزیع می‌شود و طرفداران پر و پا قرصی نیز دارد به ‌طور کامل توسط Lexmark شکل می‌گیرد. اما هستند شرکت‌هایی که در همان مسیری گام برداشته‌اند که سال پیش Dell طی کرده است، اما اصیل نیستند و استفاده از محصولاتش توسط افراد کاربلدی توصیه می‌شود. همین حالا می‌توانید تشریف ببرید تایوان و از Compal بخواهید که برای شما دو سه هزار عدد لپ‌تاپ بسازد. به ‌طور حتم اجازه دیدرا به مدیران سطح سوم و چهارم هم به مشا داه نخواهد شد و باید از میان مدل‌های محدودی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید تا پس از چند هفته با نام شما در بازار توزیع شود.

اما اگر مجموع سفارش شما از چهل پنجاه هزار عدد فراتر رود، به نحو دیگری با شما برخورد خواهد شد و حتی امکان اعمال تغییر در برخی امکانات و ظاهر بصری لپ‌تاپ را نیز خواهید داشت. بدیهی است که دستگاهی که در حالت دوم تولید می‌شود واجد برخی ویژگی‌هاست که در مدل‌های دیگر وجود ندارد. این موضوع یکی از وجوه اصالت محصول است!

از این‌رو توصیه می‌کنم دستگاهی خریداری کنید که اصیل باشد و بس!