یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
چیستی فلسفه سیاسی اسلامی
فلسفه سیاسی به دانشی گفته میشود که مطالعه رفتار و اعمال ارادی مردم، سازمانها، نهادها و زندگی سیاسی بر اساس مفاهیم اعتباری فلسفه و اعتباریات عملی ثابت عقلایی و شرعی برای رسیدن به جامعه مطلوب را وجه همت خویش میداند. فلسفه سیاسی اسلامی با سیاست مدن بر اساس علتهای چهارگانه صوری، مادی، فاعلی و غایی، نسبتهای مختلفی برقرار میکند؛ همچنین با دیگر دانشهای بشری نسبتهای تداخل، تباین و تناسب نیز برقرار میکند. فلسفه سیاسی از آن جهت «اسلامی» خوانده میشود که در حوزه تمدنی و فرهنگی اسلام به وجود آمده و پرورش یافته است. مقاله حاضر در پیارائه مفهوم «فلسفه سیاسی اسلامی» و تبیین عناصر بنیادین آن است.
واژه «فلسفه» کلمهای یونانی به معنای دوستی دانش یا دوستدار دانش است. در زبان عربی کلمه حکمت و علم مترادف فلسفه میباشند. اخوانالصفا آغاز فلسفه را محبت دانشها، وسط آن را شناخت موجودات به حسب قدرت انسان، و پایان آن را گفتار و کردار موافق دانش میدانند.۱ فارابی نیز فیلسوف کامل را کسی میداند که ادراکات را به افعال در خود و دیگران متصل کند.۲ او ضمن آنکه فیلسوف کامل را با مَلِک و امام یکی میداند، ملک یا امام و بنابراین فیلسوف کامل را کسی میداند که بنابر ذاتش و صناعتش، ملک، امام و فیلسوف است.۳ قطبالدین شیرازی نیز در تعریف علم، آنرا در برگیرنده معرفت و صناعت میداند۴ و صناعت را به گونهای تعریف میکند که شامل خُلْقیات نیز میشود.۵
پس آشکار میشود که در کلمات فیلسوفان، واژه فلسفه در برگیرنده هر سه معنای ادراکات، خُلْقیات و صناعات است. دقیقاً این معنای کلی و مبهم معنای کلمه فلسفهای است که در طبقهبندی سنتی، مقسم تمامی دیگر دانشها قرار میگیرد و این ویژگی مقسم است که از نوعی ابهام و کلیت برخوردار میباشد تا شامل اقسامش گردد؛ از اینرو نباید دچار مغالطه شد و آثار و خواصی را که فیلسوفان برای فلسفه برمیشمارند به این معنای فلسفه ـ فلسفه مقسمی ـ مترتب کرد و از آن نتایج ناسره گرفت.
اما واژه فلسفه در طبقهبندی سنتی از دانشها بهعنوان دو قسم برای فلسفه مقسمی نیز به کار میرود و در این هنگام به دو قید «نظری» و «عملی» مقید میشود.۶ همانگونه که آشکار است، حیثیات تقیدیه تنها از یک یا چند جهت خاص مقید را توضیح داده و حالت ابهام یا کلیت آن را از بین میبرند و نمیتوانند توضیحدهنده مقید خود از تمامی جهات باشند و از این جهت است که برای روشن شدن ابهامات یا تخصیص کلیات یک مقید از چند قید استفاده میشود. اکنون میباید دید که دو کلمه «نظری» و «عملی» ابهام واژه فلسفه مقسمی را از کدام جهت رفع کرده و کلیت آن را تخصیص میزنند. فیلسوفان فلسفه نظری را علم به احوال اشیا و موجوداتی میدانند که وجود آنها در قلمرو قدرت و اختیار بشر نیست و در مقابل، فلسفه عملی علم به موجوداتی تعریف شده که وجود آنها متوقف بر حرکات اختیاری آدمی است.۷ با توجه به دو تعریف بالا، آشکار میشود که دو قید نظری و عملی ابهام و کلیت واژه فلسفه را از جهت گستره شمول آن در سه حوزه ادراکات، خُلْقیات و صناعات رفع نمیکند، بلکه دو قید مزبور از این جهت درصدد آشکار کردن معنای فلسفه است که دانش فلسفه موجودات را به دو قسمت تقسیم میکند: موجوداتی که وجود آنها بستگی به اراده آدمی ندارد و موجوداتی که وجودشان با اراده آدمی ارتباط دارد.
علم به گروه اول فلسفه نظری و علم به گروه دوم فلسفه عملی خوانده میشود؛ آنچه که اولاً و بالذات به دو قسمت تقسیم میگردد موجودات هستند و فلسفه ثانیا و بالعرض به دو قسمت نظری و عملی تقسیم میشود. و از اینرو نباید دچار مغالطه شد و آثار ویژگیهای موجودات را به فلسفه نظری و عملی در این معنا مترتب کرد؛ از اینرو واژه فلسفه در دو ترکیب فلسفه نظری و عملی در معنای بالا هنوز از جهت گستره شمول، ادراکات، خلقیات و صناعات را دربر میگیرند و دو قید نظری و عملی از این جهت ساکت هستند. اما به هنگام تعریف و شناسایی خود فلسفه عملی به اعتبار علتهای چهارگانه وجودیاش ـ و نه به اعتبار تقسیم موجودات به ارادی و غیرارادی ـ تعاریف متفاوتی نسبت به تعریف آن به اعتبار موجودات مییابد. چنانکه صدرالدین شیرازی در تعریف آن به اعتبار علت غاییاش، میگوید: «غایت حکمت عملی نیل به سعادت اخروی و استعلای نفس میباشد».۸ به همین ترتیب، تعریفهای فلسفه عملی به علتهای فاعلی، مادی و صوری آن، تنها از جهت همین علتها سرشت فلسفه عملی را شناسایی کرده و از شناسایی جهات دیگر ساکت خواهد بود.
نکتهای که در اینجا اهمیت مییابد این است که غالبا فیلسوفان مدنی، فلسفه عملی را به یکی از دو طریق شناسایی میکنند: تعریف به موضوع آن و تعریف به علت غایی آن، در صورت اخیر، فلسفه عملی و دانشهای زیرین آن هر چند «فلسفه عملی» خوانده میشوند، ولی اصطلاح به کار رفته در اینجا دیگر معنای اصطلاح «فلسفه عملی» که در آغاز گفتار تعریف شد را نمیدهد و آن به این دلیل است که قید عملی در کاربرد اخیر قیدِ «متعلق فلسفه» نیست بلکه قیدِ خود «فلسفه» است؛ به این معنا که این قید درصدد رفع ابهام از کلیت واژه فلسفه بوده و گستره شمول آن را از ادراکات (معقولات)، خلْقیات و صناعات به یک یا چند مورد خاص آن محدود میکند. کافی است نگاهی به کتاب احصاءالعلوم فارابی بکنیم تا مثالهای این کاربرد از فلسفه عملی را بیابیم. فارابی در این کتاب از علم عدد نظری و عملی،۹ علم هندسه عملی و نظری،۱۰ علم موسیقی عملی و نظری،۱۱ علم کلام عملی و نظری۱۲ نام میبرد، در حالی که تمامی این علوم به لحاظ کاربرد اول، در زمره دانشهای فلسفه نظری قرار میگیرند، یعنی دانشهایی هستند که درباره موجودات خارج از قدرت ما بحث میکنند. از سوی دیگر، از علم مدنی،۱۳ علم فقه۱۴ و علم کلام۱۵ نظری و عملی سخن میگوید که در کاربرد نخست، در زمره فلسفه عملی (علم مدنی عملی) قرار دارند.
اما قید عملی و نظری در کاربرد جدید خود در برگیرنده دو معنا میتواند باشد که در کلمات فیلسوفان مدنی آمده است. معنای نخست آن است که دو قید نظری و عملی بیانگر این نکته هستند که آیا فلسفه به عمل و کیفیت آن مربوط میشود یا نه؟ و از اینرو فلسفه نظری علمی است که به عمل و کیفیت آن ارتباط نمییابد و فلسفه عملی برعکس؛ معنای دوم آن است که آیا بهدست آوردن و کسب فلسفه نیازمند ممارست و تمرین و تکرار است یا نه؟ که در صورت نخست، آن را فلسفه عملی و در صورت اخیر، فلسفه نظری خوانند؛ از اینرو تعریفهای علم مدنی، فلسفه عملی و یا دانشهای زیرین آن یعنی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن، در میان فیلسوفان عملی به وسیله الفاظ و اصطلاحات ویژهای انجام میگیرد که نشاندهنده رهیافت فیلسوف مذکور در پرداختن به حکمت عملی یا یکی از دانشهای سهگانه زیرین آن است. به این بیان که فیلسوف عملی یا در پی بررسی خُلْقیات و صناعات مربوط به سه دانش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن است ـ مانند مسکویه ـ۱۶ و یا در پی کاوشهای مربوط به ادراکات ذهنی دانشهای سهگانه بالا ـ مانند ابوالحسن عامری ـ۱۷ و گاهی نیز این فیلسوف هر دو هدف را با هم پیگیری میکند ـ مانند فارابی.۱۸
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست