یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
راهحلی هوشمندانه برای شارژ خودروی الکتریکی
یکی از مشکلاتی که باعث میشود بسیاری از مردم به سراغ خودروهای الکتریکی نروند نگرانی از تعداد محدود ایستگاههای شارژ خودرو است که به مشکلی تقریبا دائمی تبدیل شده است.
چه اتفاقی می افتد اگر مقصدتان ایستگاه شارژ نداشته باشد یا وقتی در خانه هستید مجبور باشید خودرویتان را در خیابان پارک کنید؟ صاحبان برخی از اسکوترها یا دوچرخه های الکتریکی می توانند وسیله نقلیه شان را برداشته و با خود به خانه برده و شارژ کنند.
استریما، خودروساز ایتالیایی همین ویژگی را در خودروهای الکتریکی بایرو قرار داده است! قرار نیست کسی خودرو را با خودش به داخل منزل ببرد. طراحان، باتری های این خودروی جدید را قابل حمل ساخته اند.
گرچه نام بایرو در دنیا زیاد شنیده نشده است، اما این خودروی کوچک دو نفره چند سال است در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی به فروش می رود. بایرو دو موتور الکتریکی ۴۸ ولت (در عقب خودرو) دارد که به خودرو سرعتی معادل ۴۵ کیلومتر در ساعت می دهد. البته ویژگی ارتقای سرعت موجود در خودرو، هرزمان که نیاز باشد سرعت آن را به شکلی مقطعی افزایش می دهد.
خریداران تاکنون می توانستند بین خرید باتری های سربی، لیتیوم ـ یونی یا لیتیوم مکسی که ظرفیت بالاتری دارند، انتخاب کنند، اما هیچ یک از این باتری ها به گونه ای طراحی نشده بود که بتوان بسرعت ازخودرو خارج ساخت. اما اکنون استریما ویژگی راحت برداشتن باتری لیتیوم یونی را نیز به آن افزوده است.
این باتری مانند باتری های لیتیومی قبلی این خودروی الکتریکی، سرعتی معادل ۴۰ کیلومتر برساعت را فراهم می کند و چهارساعته شارژ می شود، اما باتری های جدید برخلاف باتری های قدیمی چرخ دارد و روی شیاری قرار گرفته است، بنابراین وقتی خودرو پارک شده است براحتی از شیار خود که در صندوق عقب خودرو قرار دارد، جدا می شود و برای این منظور نیاز نیست هیچ اتصال یا سیمی قطع شود. وقتی کاربر قصد دارد باتری ۱۲ کیلوگرمی را بیرون آورد یک دسته تلسکوپی را باز می کند و سپس باتری را مانند یک چمدان بیرون می کشد. برای شارژ باتری ها الزامی به درآوردن آنها نیست و این گزینه فقط برای زمانی که راننده قصد دارد باتری را در جای دیگری مثل داخل خانه شارژ کند، در نظر گرفته شده است.
این ویژگی علاوه بر موضوع شارژ آسان کمک می کند براحتی بتوان باتری خالی شده را با یک باتری پر جایگزین کرد که برای خودروهای اجاره ای یا مشترک بین اعضای خانواده گزینه مناسبی است. همچنین در نظر داشته باشید خودروی بدون باتری را نمی توان براحتی دزدید.
قیمت خودروی بایرو ـ بدون باتری ـ در کشورهای اروپایی حدود ۳۰ میلیون تومان است و قیمت باتری اش نیز از شش میلیون تومان برای نوع سربی شروع می شود و تا ۱۵ میلیون تومان برای باتری های مدرن تر می رسد.
gizmag
مترجم: نادیا زکالوند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست