یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
کدام بازی ها حرام است
چرا بعضی بازیها مانند پاسور، آن هم با بودن شرط، حرام هستند؛ ولی فوتبال حرام نیست؛ در صورتی که امروزه شرطبندی برای جام در آن است و به طور کلی، فلسفه حرام بودن یا نبودن بازیها چیست؟
در بیان احکام الهی، چند نکته زیر را باید در نظر داشت:
۱) احکام الهی، مبتنی بر مصلحتها و مفسدهها میباشند؛ اما باید دانست که گستره مصالح و مفاسد، شامل ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی و سرانجام انسان در آخرت میباشد.
۲) احکام الهی برای پاسخگویی به نیازهای بشر میباشند و نیازهای بشر، دو گونهاند؛ ثابت و متغیر که برای نیازهای ثابت، احکام ثابت و برای نیازهای متغیر، احکام متغیر وضع شده است. این بدان جهت است که نه وضع قانون ثابت، نسبت به موضوعات متغیر منطقی است و نه وضع قانون متغیر و گوناگون برای همه موضوعات متغیر، ممکن است؛ زیرا روز به روز با قانون جدید و بلاتکلیفی مواجه خواهیم شد. قوانین ثابت بیشتر در جنبه عبادات و مسائل شخصی رخ مینمایند و قوانین متغیر معمولاً در مسائل اجتماعی بروز پیدا میکنند که از آنها به احکام حکومتی تعبیر میکنیم. ناگفته نماند که احکام حکومتی و تمام احکام متغیر، باید در چهارچوب خاصی و منطبق بر اصول کلی بینشهای اسلامی وضع شوند. از این رو، همان احکام متغیر، باز مبانی ثابتی دارند؛ مانند تحقق عدالت، حفظ حقوق عموم مردم و عنصر زمان، مکان و مصلحت جامعه اسلامی از مؤلفههای مهم تأثیرگذاری در تشخیص و تعیین این احکام میباشند.
۳) احکام ثابت خود به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
الف) احکام اولیه، مانند حرمت بیحجابی، حرمت خوردن گوشت مردار و وجوب خواندن نماز به شکل صحیح.
ب) احکام ثانویه که به دلیل وضعیت خاص، مانند اضطرار، اجبار و یا مصلحت مهمتر، از سوی فقیه جامع الشرایط، صادر میشوند. بنابراین، نقش عنصر مصلحت، چه در احکام اولیه، چه در احکام ثانویه و چه در احکام حکومتی که در آنها مصلحت جامعه اسلامی لحاظ میشود، یک امر عقلی و شرعی است؛ چنان که رسول خداصلیالله علیهوآله با این که گوشت الاغ مکروه است و مسلمانان در یکی از جنگها، به خاطر شدت گرسنگی از آن خوردند، به لحاظ بیم بر جاماندن اسباب و وسایل جنگی و صدمه دیدن توان رزمی سپاهیان، خوردن گوشت الاغ را به حکم حکومتی حرام اعلام کرد.
درباره بازی شطرنج و پاسور باید دانست که به طور کلی در اسلام بازی با آلات قمار، حرام است و حکم به حرمت بازی با پاسور از آن جهت است که به عنوان یکی از ابزارهای قمار شناخته میشود. بنابراین، تا زمانی که به این عنوان شناخته میشود، حکم آن حرمت خواهد بود؛ البته اگر مرجع تقلیدی در صدق عنوان وسیله قمار بودن پاسور تردید کند، فتوا به حرمت نمیدهد؛ چنان که از فتوای مرحوم آیتالله اراکی(ره) چنین به دست میآید.
در مورد شطرنج، یک دیدگاه این است که به طور کلی، امروزه در سطح جهان آن را وسیله قمار به حساب نمیآورند؛ بلکه نوعی وسیله بازی فکری میشناسند و بر این اساس، شطرنج از نظر موضوع حکم شرعی، تغییر ماهیت داده و به تبع آن، حکمش نیز دگرگون شده است.
● از منظر فقهی
اگر کارتهای پاسور از نظر عرف متدین وسیله قمار محسوب نشوند، بازی با آنها بدون شرطبندی و برد و باخت بنا بر نظر برخی مراجع، اشکال ندارد. دراین باره به نظرات مراجع زیر توجه فرمایید:
مراجع تقلید بزرگواری چون حضرات امام، تبریزی، خامنهای، صافی، نوری و وحید میگویند: بازی با آلات قمار - هر چند بدون برد و باخت - حرام است۱.
آیهالله فاضل: اگر در عرف از وسیله قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد، اشکال ندارد۲.
آیهالله بهجت و آیهالله مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست۳.
آیهالله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرطبندی باشد، چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب، بازی با آن جایز نیست۴.
حکمی که در مورد پاسور و شطرنج گفته شد، فرقی ندارد که بازی به وسیله این آلات باشد یا به وسیله رایانه۵.
برای توضیح بیشتر درباره حکم شرعی بازی با شطرنج و پاسور باید به نکات زیر توجه کرد:
۱) بازیها به چهار گروه زیر تقسیم میشوند:
الف) بازی با آلات قمار، با شرطبندی.
ب) بازی با آلات قمار، بدون شرطبندی.
ج) بازی با غیرآلات قمار، با شرطبندی.
د) بازی با غیرآلات قمار, بدون شرطبندی.
۲) اگر چه درباره تعریف «قمار» میان علما اختلاف نظر وجود دارد، ولی بدون تردید, قسم چهارم، قمار نیست و به هیچ وجه، حرمتی ندارد. همان طور که تردیدی در قمار بودن بازی قسم اول و حرام بودن آن نیست؛ بلکه قسم سوم نیز تقریبا مورد اتفاق نظر علمای دینی است که حرام است و بسیاری از فقها, اصلا ملاک قماربازی را همراه بودن آن با برد و باخت و شرطبندی میدانند؛ خواه بازی با آلات قمار باشد و یا مانند فوتبال که فی نفسه حرام نیست؛ اما اگر با شرطبندی مالی همراه باشد, قمار محسوب شده، حرام میگردد. پس شرطبندی در هرگونه بازی، حرام است؛ مگر در موارد استثنایی، مانند شنا و تیراندازی.
۳) تنها مورد محل اختلاف, قسم دوم است; یعنی بازی با آلات قمار، بدون آن که با شرطبندی همراه باشد؛ اما مقصود از وسیله قمار، این است که چیزی در نگاه نوع مردم و در عرف متدینین، وسیله و ابزار قماربازی باشد؛ اگر چه در برخی موارد خاص, چند نفر بدون برد و باخت و شرطبندی، بلکه به قصد سرگرمی یا بازی فکری، با آن بازی کنند. این بازی با وسیله قمار، طبق روایات حرام است؛ اما دلیل تغییر حکم برخی بازیها بدان جهت است که ممکن است در گذشته چیزی از آلات قمار به شمار میآمده، ولی رفته رفته، تغییر ماهیت داده، به طوری که در عرف متدینین، از ابزار قمار محسوب نشود و به عنوان یک بازی تفریحی و سرگرمی یا یک بازی فکری درآید (چنان که برخی در مورد شطرنج اظهار میدارند). در این صورت، حکم آن تغییر خواهد یافت؛ زیرا حکم، تابع موضوع است و اگر موضوع عوض شود, در واقع، موضوع جدید, حکم جدیدی خواهد داشت. بنابراین، بهتر است به جای عبارت تغییر حکم، در این گونه موارد، به عنوان تغییر موضوع یاد کنیم؛ تا افرادی که دقت کافی به عمل نمیآورند، نگویند اگر حلال و حرام پیغمبرصلیاللهعلیهوآله، ابدی است، پس چرا حکم خدا عوض میشود و در یک زمان حرام است و در زمانی دیگر حلال.
۴) گاهی مرجع تقلید به عنوان یک کارشناس امور دینی و با استفاده از آیات و روایات، به طور کلی، یک وسیلهای را از آلات و ابزار قمار میداند و در این صورت، حکم به حرام بودن بازی با آن میدهد. بنابراین، فتوای هر مرجع تقلیدی، برای مقلدین وی اعتبار دارد؛ همان طور که اگر به پزشکی مراجعه کنید، با توجه به تخصص او، به دستورات او عمل میکنید. از این رو، ممکن است یک مرجع تقلید، مانند حضرت آیهالله سیستانی یا صافی گلپایگانی، بازی با شطرنج را مطلقا حرام بدانند؛ ولی برخی مراجع دیگر، مانند امام خمینی, مقام معظم رهبری, آیهالله فاضل, مکارم و بهجت به عنوان وسیله قمار بودن، حرام می دانند که اگر از وسیله قمار بودن خارج باشد، دیگر حرام نخواهد بود.
بنابراین هرگونه بازی، اگر همراه شرطبندی باشد، حرام است؛ اگر چه بازی آن مانند فوتبال حلال باشد و همچنین هر چیزی که از آلات قمار باشد، حرام است؛ اگر چه شرطبندی نداشته باشد؛ مانند تخته نرد؛ ولی در صورتی که قبلا از وسایل قمار بوده، اکنون شک داریم که از آلات قمار خارج شده است و یا در عرف جامعه اسلامی از آلات قمار خارج شده باشد، باید نسبت به حکم آن، به مرجع تقلید خود مراجعه کنیم.
خداوند متعال قمار را در ردیف میگساری و بتپرستی و از کارهای پلید شیطانی دانسته و دستور به اجتناب داده است؛ «یا ایها الذین آمنوا انما الخمر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون; ای کسانی که ایمان آوردهاید! بدانید که شراب, قمار, بتها و چوبهای مخصوص برد و باخت, به تمامی پلید و ناپاک و از کارهای شیطانی هستند؛ پس از این کارها بپرهیزید تا رستگار شوید»۶.
«میسر» یعنی قمار و قمارباز را «یاسر» گویند و ریشه آن «یسر» به معنی آسانی است و علت نامیدن قمار به «میسر» بدان جهت است که به وسیله قمار, مال دیگران توسط قمارباز، به آسانی و بیزحمت به چنگ میآید.۷ از امام رضاعلیهالسلام نقل شده است که «میسر، همان قمار است».۸ از پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآله پرسیدند یا رسول الله میسر چیست؟ فرمودند: «هر چیزی که با آن قماربازی کنند؛ حتی مانند قاب یا گردو».۹
خداوند متعال میفرماید: شیطان همواره در صدد ایجاد دشمنی و کینهتوزی میان شما اهل ایمان و نیز بازداشتن شما از یاد خدا و برپایی نماز است و قماربازی و میگساری، ابزار شیطان در نیل به این هدف است. آیا باز هم دست از این کار برنمیدارید؛ «انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه والبغضاء فی الخمر والمیسر و یصدکم عن ذکر الله و عن الصلوه فهل انتم منتهون».۱۰
در آیه دیگر، خداوند متعال باز هم میگساری و قماربازی را در یک ردیف و از گناهان کبیره دانسته است که گرچه ممکن است احیانا دارای منافعی هم باشند، اما قطعاً آثار زیانبار آنها به مراتب بیشتر از سود آنهاست؛ «یسئلونک عن الخمر والمیسر قل فیها اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما».۱۱
نکته مهم دیگر، بازتاب روانی بازی قمار است که قمارباز، همیشه بازنده است؛ چون حتی اگر ببرد، حریصتر میشود و باز هم دست به قمار میزند.
چه قدر قساوت قلب میخواهد کسی که اموال و دارایی و گاهی تمام زندگی و خانه و کاشانه دوستش را بگیرد و او و خانوادهاش درمانده شوند و خود با دارایی آنها به عیش و نوش بپردازد. در برخی روایات وارد شده است که قریش (همان طور که امروزه نیز گاهی به چشم میخورد) آن قدر به قماربازی ادامه میدادند که حتی زن و بچه خود را بر سر این قمار گرو گذاشته، میفروختند و این است که بازی با آلات قمار حتی اگر بدون برد و باخت باشد نیز حرام شمرده شده است، تا شخصی به این وادی خطرناک که شبکه شیطانی است، نزدیک نشود و کسی هم که میبازد و میکوشد برای جبران شکست روحی و مادی خود بازی را ادامه دهد, چون اعصابش خرد شده است، چه بسا تمام زندگی خود را میبازد و برای تسکین شکست و ناراحتیهای خود به انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی پناه میبرد و در منجلاب مفاسد گرفتار میشود و شاید بدین جهت باشد که شراب و قمار با هم در این آیات ذکر شدهاند.
در خصوص برخی بازیها مانند شطرنج , اگرچه از نظر فقهی اشکال آن برطرف شود ولی باید دانست که «فقه»، مرز حداقلی میان حرام و واجب را مشخص میکند و از دیدگاه برخی کارشناسان، شطرنج، یک ورزش خسته کننده است و نشاط روحی و جسمی انسان را کاهش میدهد.
پینوشت:
۱. صافی، جامع الاحکام، ج۱، س ۱۰۴۵؛ امام، استفتائات، ج۲، س۱۸؛ خامنهای، اجوبهالاستفتائات، س۱۱۱۶؛ نوری، استفتائات، ج۱ س۵۵۹ و ۵۶۰؛ وحید، منهاج الصالحین، ج۳، م۱۹؛ تبریزی، استفتائات، س ۹۸۱.
۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۹۵۱.
۳. مکارم، استفتائات، ج ۱، س۵۴۱ و ۵۴۴؛ بهجت، توضیح المسائل (متفرقه، س۹).
۴. سایت آیهالله سیستانی.
۵. دفتر مقام معظم رهبری.
۶. مائده، آیه ۹۱.
۷. سیدعلی اکبر قرشی، قاموس قرآن، چاپ هشتم، جلد ۷، ص۲۶۳.
۸. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۱۹.
۹. همان،
۱۰. مائده، آیه ۱۱.
۱۱. بقره، آیه ۲۱۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست