شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
زنان در حكومت امام زمان عجّ
امروز بانوان همانند بسیاری از مردم به آینده میاندیشند؛ به یك انقلاب جهانی و یك حكومت موعود، كه چگونه در برابر قدرتهای بزرگ غلبه پیدا میكند! آیا برنامههای اوچیست؟ چه كسانی با او همكاری میكنند و زنان در آن زمان چه نقشی دارند؟ دشمنانش چه كسانیاند و راز و رمز موفقیتش در گرو چیست؟
ما در این نوشتار كوتاه نقش زنان در ایّام غیبت و ظهور امام زمان، علیهالسلام، را مورد بررسی قرار میدهیم.
نقش زنان در دوران غیبت صغری
در دوران سخت غیبت صغری، در روزهایی كه شیعیان پس از دویست و شصت سال با یك آزمایش بزرگ رو به رو بودند و میبایست با غیبت امام خو كنند، یك زن به عنوان مفزع و پناه معرفی میشود و آن مادر بزرگوار امام حسن عسكری، علیهالسلام، است. در این دوره، اگر چه امام هادی و امام حسن عسكری، علیهماالسلام، زمینه غیبت را از پیش فراهم كرده بودند و شخصیتهای مورد اعتمادی همانند عثمانبن سعید عمری و پسرش محمد بن عثمان رابهعنوان وكیل معرفی كرده بودند، بهدلایلی از موقعیت مادر امام حسن عسكری، علیهالسلام، معروف به »جدّه«، استفاده شد و وی پناه شیعه معروف گردید. ازگفتگوی احمد بن ابراهیم با »حكیمه« دختر امام جواد، علیهالسلام، برمیآید كه پس از گذشت دوسال از رحلت امام حسن عسكری، علیهالسلام، همچنان بسیاری از كارها بهدست مادر بزرگوار امام حسن عسكری، علیهالسلام، انجام میشده است ولی در حقیقت ازطرف حضرت حجهٔبنالحسن، علیهالسلام، و به فرمان آن حضرت صورت گرفته است. شیخ صدوق، رحمهٔاللهعلیه، از احمد بن ابراهیم نقل كرده است كه در سال ۲۶۲ ق. بر حكیمه دختر امام جواد، علیهالسلام، وارد شدم و از پس پرده با وی سخن گفتم و از او درباره اعتقادش به امامان پرسیدم. او همه آنها را یكایك شمرد و آنگاه حجهٔبنالحسن بن علی را نیز نام برد... از او پرسیدم: این فرزند كجاست؟ گفت: در پس پرده غیب است. گفتم پس شیعه به چه كسی پناه ببرد؟ گفت: به جدّه، مادر امام حسن عسكری، علیهالسلام. سپس افزود: این دستور از سوی امام حسن عسكری، علیهالسلام، و بهپیروی از امام حسین، علیهالسلام، صورت گرفته است. زیرا امام حسین، علیهالسلام، در ظاهر برای حفظ جان فرزندش امام سجاد، علیهالسلام، به خواهرش زینب كبری، علیهاالسلام، وصیت كرد و درنتیجه تا مدتی هرآنچه از امام زینالعابدین، علیهالسلام، صادر میشد به حضرت زینب، علیهاالسلام، نسبت داده میشد تا امر پنهان باشد۱ و حساسیتها نسبت به امام سجاد، علیهالسلام، كمتر شود. این امتیاز برای جدّه باقی بود تاآنكه كسانی مانند »عثمانبن سعید« و دیگر سفرا و نایبان خاص امام زمان، علیهالسلام، در بین شیعیان شناخته شدند و منزلت یافتند. پس از شهادت امام عسكری، علیهالسلام، یك بانو، نظر دستگاه خلافت بنیعباس را نسبت به تعقیب امام زمان تغییر داد. نوشتهاند پس از گزارش جعفر كذّاب، كه در خانه امام حسن عسكری، علیهالسلام، فرزند خردسالی از آن حضرت باقی مانده است، آنها به خانه امام هجوم بردند و پس از دستگیری صیقل (یكی از كنیزان امام) فرزند خردسال را از او مطالبه كردند. او نخست انكار كرد و آنگاه برای اینكه موضوع برای آنها پوشیده ماند، گفت من حامله هستم. از اینرو آن كنیز را بهدست »أبی الشوارب«، قاضی وقت، سپردند تا از او مراقبت كند. در مدتی كه صیقل زیرنظر قاضی نگهداری میشد دستگاه خلافت با مرگ عبید بن خاقانی و شورش صاحب الزنج روبهرو شد و صیقل از وضعیت آشفته سود جست و فرار كرد.۲
نقش زنان در دوران ظهور
حال سزاوار است بدانیم زنان در حكومت قائم آل محمد، علیهالسلام، چه میكنند؟ چه كسانی هستند؟ چند نفرند؟ از كجا میآیند و چه مسؤولیتی برعهده دارند؟ براساس برخی از روایات، حضور و نقش این زنان ازنظر زمان و موقعیت، چهارگونه است:
الف) حضور پنجاه زن در بین یاران امام
اولین گروه از زنانی كه به محضر امام زمان میشتابند آنهایند كه در آن ایّام میزیستهاند و همانند دیگر یاران امام، علیهالسلام، به هنگام ظهور در حرم امن الهی بهخدمت امام، علیهالسلام، میرسند. در اینباره دو روایت وجود دارد: روایت اول: امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر روایت كرده است كه فرمود:
یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس إلیه كالطّیر الواردهٔ المتفرقهٔ حتّی یجتمع إلیه ثلاث مأهٔ و أربعهٔ عشر رجلاً فیه نسوهٔ فیظهر علی كلّ جبّار و ابن جبّار...۳ در آن هنگام پناهندهای به حرم امن الهی پناه میآورد و مردم همانند كبوترانی كه از چهار سمت به یك سو هجوم میبرند بهسوی او جمع میشوند تا اینكه در نزد آن حضرت سیصد و چهاردهنفر گرد میآیند كه برخی از آنان زن میباشند كه بر هر جبار و جبار زادهای پیروز میشود.۴ روایت دوم: جابربن یزید جعفی، ضمن حدیث مفصلی از امام باقر، علیهالسلام، در بیان برخی نشانههای ظهور نقل كرده كه: و یجییء واللَّه ثلاث مأهٔ و بضعهٔ عشر رجلاً فیهم خمسون امراهٔ یجتمعون بمكهٔ علی غیر میعاد قزعاً كقزع الخریف یتبع بعضهم و هیالآیهٔ الّتی قال اللَّه: »أینما تكونوا یأت بكم اللَّه جمیعاً إنّ اللَّه علی كلّ شیء قدیر...«۵ بهخدا سوگند، سیصد و سیزده نفر میآیند كه پنجاه نفر از این عده زن هستند كه بدون هیچ قرار قبلی در مكه كنار یكدیگر جمع خواهند شد. این است معنای آیه شریفه: »هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر میكند. زیرا او بر هر كاری توانا است«.
پنجاه زن از سیصد و سیزده نفر!
نكته شگفت در این دو روایت این است كه میفرماید: سیصد و سیزده مرد گرد آیند كه پنجاه نفر ایشان زن هستند! دوم آنكه: در روایتی كه نام یاران برشمرده شده است نام هیچ زنی وجود ندارد.۶ در پاسخ این شبهه میتوان گفت: این چند نفر در زمره همان سیصد و سیزده نفر هستند. زیرا اولاً امام، علیهالسلام، میفرماید: »فیهم«؛ یعنی در این عده پنجاه زن میباشد. دوم: شاید تعبیر مردان بدین سبب باشد كه بیشتر این افراد مرد هستند و این كلمه از باب فزونی عدد مردان، چنین ذكر شده است. سوم: اگر مقصود همراهی خارج از این عده بود امام میفرمود: »معهم«، نه اینكه بفرماید »فیهم«، زیرا این سیصد و سیزده نفر مانند عدد اصحاب بدر برشمرده شدهاند و همه یاران و فرماندهان عالیرتبه و ازنظر مقام و قدرت درحد بسیار بالایی هستند كه برخی با ابر جابهجا میشوند و اینها بدون شك با بقیه مردم آن زمان فرق بسیار دارند. بنابراین اگر بگوییم آنها جزو همان سیصد و سیزده نفر هستند برای آنها رتبه و موقعیت ویژه قائل شدهایم و اگر بگوییم در زمره یاران دیگر حضرت باشند از امتیاز كمتری برخوردارند.
ب) زنان آسمانی
دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند كه خداوند برای حكومت جهانی حضرت ولیعصر، علیهالسلام، در آسمان ذخیره كرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی، علیهالسلام، به زمین میآیند.
ابوهریره از پیامبر، صلّیاللَّه علیه و آله، روایت كرده كه: ینزل عیسی بن مریم علی ثمان ماهٔ رجل و أربع مائهٔ امرأهٔ خیار من علی الأرض و أصلح من مضی. عیسیبن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایستهترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد. آیا این زنان از امتهای پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر، صلّیاللَّهعلیهوآله، و معصومین، علیهمالسلام؛ یا از دورانهای مختلف؟ آنها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شدهاند و برای عهدهداری منصبی در حكومت حضرت میآیند یا برای مسایل دیگر؟ اینها پرسشهایی است كه این حدیث از آنها چیزی نمیگوید.
ج ) رجعت زنان
سومین گروه از یاوران حضرت بقیهٔاللَّه، علیهالسلام، زنانی هستند كه خداوند به بركت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد كرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. این گروه دو دستهاند: برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن بهمیان آمده است. در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد میشود كه به هنگام ظهور قائم آل محمد، صلّیاللَّهعلیهوآله، زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی