شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

زنان در حكومت امام زمان عجّ


زنان در حكومت امام زمان عجّ

زنان در حكومت قائم آل محمد, علیه السلام, چه می كنند چه كسانی هستند چند نفرند از كجا می آیند و چه مسؤولیتی برعهده دارند ما در این نوشتار كوتاه نقش زنان در ایّام غیبت و ظهور امام زمان, علیه السلام, را مورد بررسی قرار می دهیم

امروز بانوان همانند بسیاری از مردم به آینده می‏اندیشند؛ به یك انقلاب جهانی و یك حكومت موعود، كه چگونه در برابر قدرتهای بزرگ غلبه پیدا می‏كند! آیا برنامه‏های اوچیست؟ چه كسانی با او همكاری می‏كنند و زنان در آن زمان چه نقشی دارند؟ دشمنانش چه كسانی‏اند و راز و رمز موفقیتش در گرو چیست؟

ما در این نوشتار كوتاه نقش زنان در ایّام غیبت و ظهور امام زمان، علیه‏السلام، را مورد بررسی قرار می‏دهیم.

نقش زنان در دوران غیبت صغری

در دوران سخت غیبت صغری، در روزهایی كه شیعیان پس از دویست و شصت سال با یك آزمایش بزرگ رو به رو بودند و می‏بایست با غیبت امام خو كنند، یك زن به عنوان مفزع و پناه معرفی می‏شود و آن مادر بزرگوار امام حسن عسكری، علیه‏السلام، است. در این دوره، اگر چه امام هادی و امام حسن عسكری، علیهماالسلام، زمینه غیبت را از پیش فراهم كرده بودند و شخصیتهای مورد اعتمادی همانند عثمان‏بن سعید عمری و پسرش محمد بن عثمان رابه‏عنوان وكیل معرفی كرده بودند، به‏دلایلی از موقعیت مادر امام حسن عسكری، علیه‏السلام، معروف به »جدّه«، استفاده شد و وی پناه شیعه معروف گردید. ازگفتگوی احمد بن ابراهیم با »حكیمه« دختر امام جواد، علیه‏السلام، برمی‏آید كه پس از گذشت دوسال از رحلت امام حسن عسكری، علیه‏السلام، همچنان بسیاری از كارها به‏دست مادر بزرگوار امام حسن عسكری، علیه‏السلام، انجام می‏شده است ولی در حقیقت ازطرف حضرت حجهٔبن‏الحسن، علیه‏السلام، و به فرمان آن حضرت صورت گرفته است. شیخ صدوق، رحمهٔالله‏علیه، از احمد بن ابراهیم نقل كرده است كه در سال ۲۶۲ ق. بر حكیمه دختر امام جواد، علیه‏السلام، وارد شدم و از پس پرده با وی سخن گفتم و از او درباره اعتقادش به امامان پرسیدم. او همه آنها را یكایك شمرد و آنگاه حجهٔبن‏الحسن بن علی را نیز نام برد... از او پرسیدم: این فرزند كجاست؟ گفت: در پس پرده غیب است. گفتم پس شیعه به چه كسی پناه ببرد؟ گفت: به جدّه، مادر امام حسن عسكری، علیه‏السلام. سپس افزود: این دستور از سوی امام حسن عسكری، علیه‏السلام، و به‏پیروی از امام حسین، علیه‏السلام، صورت گرفته است. زیرا امام حسین، علیه‏السلام، در ظاهر برای حفظ جان فرزندش امام سجاد، علیه‏السلام، به خواهرش زینب كبری، علیهاالسلام، وصیت كرد و درنتیجه تا مدتی هرآنچه از امام زین‏العابدین، علیه‏السلام، صادر می‏شد به حضرت زینب، علیهاالسلام، نسبت داده می‏شد تا امر پنهان باشد۱ و حساسیت‏ها نسبت به امام سجاد، علیه‏السلام، كمتر شود. این امتیاز برای جدّه باقی بود تاآنكه كسانی مانند »عثمان‏بن سعید« و دیگر سفرا و نایبان خاص امام زمان، علیه‏السلام، در بین شیعیان شناخته شدند و منزلت یافتند. پس از شهادت امام عسكری، علیه‏السلام، یك بانو، نظر دستگاه خلافت بنی‏عباس را نسبت به تعقیب امام زمان تغییر داد. نوشته‏اند پس از گزارش جعفر كذّاب، كه در خانه امام حسن عسكری، علیه‏السلام، فرزند خردسالی از آن حضرت باقی مانده است، آنها به خانه امام هجوم بردند و پس از دستگیری صیقل (یكی از كنیزان امام) فرزند خردسال را از او مطالبه كردند. او نخست انكار كرد و آنگاه برای اینكه موضوع برای آنها پوشیده ماند، گفت من حامله هستم. از این‏رو آن كنیز را به‏دست »أبی الشوارب«، قاضی وقت، سپردند تا از او مراقبت كند. در مدتی كه صیقل زیرنظر قاضی نگهداری می‏شد دستگاه خلافت با مرگ عبید بن خاقانی و شورش صاحب الزنج روبه‏رو شد و صیقل از وضعیت آشفته سود جست و فرار كرد.۲

نقش زنان در دوران ظهور

حال سزاوار است بدانیم زنان در حكومت قائم آل محمد، علیه‏السلام، چه می‏كنند؟ چه كسانی هستند؟ چند نفرند؟ از كجا می‏آیند و چه مسؤولیتی برعهده دارند؟ براساس برخی از روایات، حضور و نقش این زنان ازنظر زمان و موقعیت، چهارگونه است:

الف) حضور پنجاه زن در بین یاران امام

اولین گروه از زنانی كه به محضر امام زمان می‏شتابند آنهایند كه در آن ایّام می‏زیسته‏اند و همانند دیگر یاران امام، علیه‏السلام، به هنگام ظهور در حرم امن الهی به‏خدمت امام، علیه‏السلام، می‏رسند. در این‏باره دو روایت وجود دارد: روایت اول: امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر روایت كرده است كه فرمود:

یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس إلیه كالطّیر الواردهٔ المتفرقهٔ حتّی یجتمع إلیه ثلاث مأهٔ و أربعهٔ عشر رجلاً فیه نسوهٔ فیظهر علی كلّ جبّار و ابن جبّار...۳ در آن هنگام پناهنده‏ای به حرم امن الهی پناه می‏آورد و مردم همانند كبوترانی كه از چهار سمت به یك سو هجوم می‏برند به‏سوی او جمع می‏شوند تا اینكه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده‏نفر گرد می‏آیند كه برخی از آنان زن می‏باشند كه بر هر جبار و جبار زاده‏ای پیروز می‏شود.۴ روایت دوم: جابربن یزید جعفی، ضمن حدیث مفصلی از امام باقر، علیه‏السلام، در بیان برخی نشانه‏های ظهور نقل كرده كه: و یجیی‏ء واللَّه ثلاث مأهٔ و بضعهٔ عشر رجلاً فیهم خمسون امراهٔ یجتمعون بمكهٔ علی غیر میعاد قزعاً كقزع الخریف یتبع بعضهم و هی‏الآیهٔ الّتی قال اللَّه: »أینما تكونوا یأت بكم اللَّه جمیعاً إنّ اللَّه علی كلّ شی‏ء قدیر...«۵ به‏خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر می‏آیند كه پنجاه نفر از این عده زن هستند كه بدون هیچ قرار قبلی در مكه كنار یكدیگر جمع خواهند شد. این است معنای آیه شریفه: »هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر می‏كند. زیرا او بر هر كاری توانا است«.

پنجاه زن از سیصد و سیزده نفر!

نكته شگفت در این دو روایت این است كه می‏فرماید: سیصد و سیزده مرد گرد آیند كه پنجاه نفر ایشان زن هستند! دوم آنكه: در روایتی كه نام یاران برشمرده شده است نام هیچ زنی وجود ندارد.۶ در پاسخ این شبهه می‏توان گفت: این چند نفر در زمره همان سیصد و سیزده نفر هستند. زیرا اولاً امام، علیه‏السلام، می‏فرماید: »فیهم«؛ یعنی در این عده پنجاه زن می‏باشد. دوم: شاید تعبیر مردان بدین سبب باشد كه بیشتر این افراد مرد هستند و این كلمه از باب فزونی عدد مردان، چنین ذكر شده است. سوم: اگر مقصود همراهی خارج از این عده بود امام می‏فرمود: »معهم«، نه اینكه بفرماید »فیهم«، زیرا این سیصد و سیزده نفر مانند عدد اصحاب بدر برشمرده شده‏اند و همه یاران و فرماندهان عالی‏رتبه و ازنظر مقام و قدرت درحد بسیار بالایی هستند كه برخی با ابر جابه‏جا می‏شوند و اینها بدون شك با بقیه مردم آن زمان فرق بسیار دارند. بنابراین اگر بگوییم آنها جزو همان سیصد و سیزده نفر هستند برای آنها رتبه و موقعیت ویژه قائل شده‏ایم و اگر بگوییم در زمره یاران دیگر حضرت باشند از امتیاز كمتری برخوردارند.

ب) زنان آسمانی

دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند كه خداوند برای حكومت جهانی حضرت ولی‏عصر، علیه‏السلام، در آسمان ذخیره كرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی، علیه‏السلام، به زمین می‏آیند.

ابوهریره از پیامبر، صلّی‏اللَّه علیه و آله، روایت كرده كه: ینزل عیسی بن مریم علی ثمان ماهٔ رجل و أربع مائهٔ امرأهٔ خیار من علی الأرض و أصلح من مضی. عیسی‏بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته‏ترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد. آیا این زنان از امتهای پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر، صلّی‏اللَّه‏علیه‏وآله، و معصومین، علیهم‏السلام؛ یا از دورانهای مختلف؟ آنها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده‏اند و برای عهده‏داری منصبی در حكومت حضرت می‏آیند یا برای مسایل دیگر؟ اینها پرسش‏هایی است كه این حدیث از آنها چیزی نمی‏گوید.

ج ) رجعت زنان

سومین گروه از یاوران حضرت بقیهٔاللَّه، علیه‏السلام، زنانی هستند كه خداوند به بركت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد كرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. این گروه دو دسته‏اند: برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن به‏میان آمده است. در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می‏شود كه به هنگام ظهور قائم آل محمد، صلّی‏اللَّه‏علیه‏وآله، زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.