دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

چگونه چین در سال ۲۰۰۹ بزرگترین صادرکننده جهان می شود؟


چگونه چین در سال ۲۰۰۹ بزرگترین صادرکننده جهان می شود؟

آمارهای سال۲۰۰۹ از یک اتفاق جالب ودر عین حال پیش بینی شده حکایت می کنند.حکایت از پیشی گرفتن چین از آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان.گرچه این سبقت،میلیمتری و با اختلافی …

آمارهای سال۲۰۰۹ از یک اتفاق جالب ودر عین حال پیش بینی شده حکایت می کنند.حکایت از پیشی گرفتن چین از آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان.گرچه این سبقت،میلیمتری و با اختلافی ۱۰۰ میلیون دلاری است ولی یک پیروزی بزرگ برای اقتصاد چین بشمار می رود.چین در حالی این رتبه را کسب می کند که بحران اقتصادی باعث کاهش تقاضا برای کالاها شده بود.البته اخیرا تقاضا برای کالاهای چینی افزایش خوبی داشته و دولتمردان چینی معتقدند که کشورشان یک دوره رکود را پشت سر گذاشته است.

اما چرا چین؟

یکی از دلایل آن که البته منحصر به این سال نبوده و چین را از باقی کشورها متمایز کرده،این است که سطح دستمزد کارگران در این کشور بسیار پایین است در نتیجه تولیدکنندگان ترجیح می دهند که کالاهای خود را در این کشور تولید کنند،تا جایی که حتی شرکت تویوتای ژاپن نیز به تولید اتوموبیل در کشور رقیب می پردازد.البته این دستمزدهای پایین ریشه در عدم حمایت از کارگران دارد.مثلا نبود سندیکای ویژه ای برای حمایت از آنها.البته با ادامه این وضع می توان انتظار نارضایتی کارگران و به تبع آن ناپایداری این وضعیت را داشت.

دومین و شاید مهم ترین علت این رشد در صادرات،سیاست پایین نگه داشتن عمدی ارزش پول چین است که از سال ۱۹۹۱ اتخاذ شده.این کار باعث شده تا چین بتواند کالاهای ارزانتری نسبت به سایر کشورها تولید کند و در نتیجه در رقابت با سایر کشورها موفق باشد.کشورهای دیگر این سیاست را به نوعی،تقلب چینی ها در این ماراتن اقتصادی می دانند.کشورهایی نظیر آمریکا فشارهای زیادی را برای افزایش ارزش پول به سران چین آورده و همواره به این سیاست معترضند،اما آنها به هیچ وجه حاضر به انجام این کار نیستند،زیرا خود بهتر و پیشتر از آمریکاییها به تاثیرات این کار پی برده بودند!

دلیل دیگر که نمی تواند بی تاثیر باشد آن است که دولت چین به صورت عمده از طرف شرکت های چینی اقدام به مذاکره و بستن قراردادهای تجاری با دیگر کشورها می کند.در حالی که این کار در غرب معمولا انجام نمی شود و شرکت ها برای مذاکره و بستن قراردادهای تجاری باید خودشان دست بکار شوند.

بازارهای عمده چین ابتدا ایالات متحده وسپس کشورهای اتحادیه اروپا می باشند بعد از آنها نیز چند کشور آمریکای لا تین بویژه برزیل قرار دارند.لازم به ذکر است که در سال گذشته رشد صادرات چین بیشترین نرخ را در رابطه با ایران داشته است.

بهرحال چین توانسته در سال های اخیردر همه ابعاد اقتصاد خود پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و فارغ از اینکه این رشد ناشی از نادیده گرفتن حقوق کارگران بوده یا پایین نگه داشتن عمدی ارزش پول،این رتبه بنام چین ثبت شده.پیش بینی می شود اگر این روند همچنان ادامه یابد چین تا ۱۰ سال آینده ۲۵% از کل بازار جهان را دست خود خواهد گرفت.

نویسنده:محمد مهدی دهدار