چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا

اصول برنامه ریزی بازدید کننده


اصول برنامه ریزی بازدید کننده

امروزه گردشگری برای اینکه بتواند در اهداف خود از جمله حفظ جاذبه ها و جلب رضایت بازدید کنندگان موفق باشد نیازمند برنامه ریزی بازدید کننده است واین نکته ای است که با یکبار مراجعه …

امروزه گردشگری برای اینکه بتواند در اهداف خود از جمله حفظ جاذبه ها و جلب رضایت بازدید کنندگان موفق باشد نیازمند برنامه ریزی بازدید کننده است واین نکته ای است که با یکبار مراجعه به بناهای تاریخی کشور در زمان های خاص مانند نوروز خلا آن را کاملا احساس خواهید کرد لذا متن زیر به نکاتی اشاره دارد که می تواند برای برنامه ریزی گردشگری مفید واقع شود

برنامه ریزی بازدید کننده

مدیریت بازدید کنندکان یکی از روش های مهم مدیریت اثرات گردشگری ،به ویژه اثرات محیطی آن است.مدیریت بازدید کننده در طی ۲۰ سال گذشته به عنوان روش مناسبی برای کاهش اثرات منفی گردشگری نگریسته شده است لذا علاوه بر برنامه ریزی کالبدی و محافظتی، باید استفاده بازدید کننده نیز از جاذبه ها به دقت برنامه ریزی شود تا ضمن تضمین رضایت مشتری از تخریب جاذبه ها نیز جلوگیری کرد.

نکات کلیدی برنامه ریزی بازدید کننده:

۱) توجه به ظرفیت تحمل محل برای جلوگیری از تخریب سایت و حفظ سطح بالای رضایت مشتری

۲) اطلاع رسانی دقیق به بازدید کنندگان

۳) پیش بینی راهنمایان مجرب و آموزش دیده

۴) فراهم کردن امکان دسترسی ساکنین محل به سایت مورد نظر با قیمت مناسب

۵) به کار گیری روش هایی برای جلوگیری از استفاده بی رویه توسط بازید کنندگان:

ـ توزیع گردشگران در کلیه سایت ها به منظور کاهش فشار بر روی یک سایت خاص

- ساخت ماکتی از اماکن آسیب پذیر به منظور مشاهده بازدید کنندگان

- تهیه و بکار گیری برنامه های منطقی جریان بازدید کننده برای گشت زنی در سایت

۶) به کار گیری وسایل سرگرمی به منظور جلو گیری از بی حوصلگی بازدید کننده در هنگام انتظار و یا صف

۷) به کار گیری روش هایی برای کاهش فصلی بودن گردشگری

۸) تبلیغ مقاصد جایگزین

۹) بازاریابی دقیق برای جذب گونه خاص بازدید کننده که نسبت محیط و فرهنگ محل حساس باشند

۱۰) تدوین و اجرای برنامه ها حفاظتی مناسب برای جلوگیری از دزدی و آسیب رساندن عمدی به سایت

سالار احمدی