چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

تکنیک‌هایی برای جست‌و‌جو در گوگل


تکنیک‌هایی برای جست‌و‌جو در گوگل

امروزه بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنت از موتور جست‌و‌جوی گوگل برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. بسیاری از این کاربران از امکانات قدرتمند این وب‌سایت اطلاع …

امروزه بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنت از موتور جست‌و‌جوی گوگل برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. بسیاری از این کاربران از امکانات قدرتمند این وب‌سایت اطلاع داشته و با این وجود برای جست‌و‌جوی موثر و بهینه از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. علی‌رغم این‌که وب‌سایت‌گوگل در بخش راهنمای خود به توضیح این ویژگی‌ها پرداخته است در این نوشته قصد داریم مهمترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

فعال و غیر‌فعال‌سازی امکانInstant : Google Instant ویژگی است که نتیجه جست‌و‌جوی هر عبارت را در حین تایپ آن نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید این ویژگی که در حالت پیش فرض در وضعیت فعال قرار دارد موجب حواس پرتی شما نشود، باید با داشتن یک کاربری گوگل به بخش Setting بروید و در انتهای صفحه علامت Use Google Instant را بردارید.

ادامه جست‌و‌جو از هر جای صفحه : اگر در وضعیت Google Instant قرار دارید و عبارت مورد نظر خود را تایپ کرده‌اید، می‌توانید از هر کجای صفحه با تایپ عبارت بعدی به جست‌و‌جوی خود ادامه دهید، بنابراین نیازی نیست مجددا به جعبه جست‌و‌جو رجوع کنید.

مقایسه عبارات با better than: در صورتی که قصد خرید محصولی را داشته و می‌خواهید در گوگل به دنبال آن بگردید، برای اینکه بهترین نتیجه را به‌دست آورید قبل از نام محصول مورد نظرتان از عبارت better than استفاده کنید.

یافتن دقیق عبارتی خاص: در صورتی که عیناً به دنبال یک عبارت درصفحات وب هستید، باید آن را بین دو دابل کوتیشن قرار دهید. در این حالت ترتیب کلمات نیز اهمیت پیدا می کند.

یافتن حداقل یکی از کلمات: اگر می‌خواهید از چند کلمه‌ای که وارد کرده‌اید،‌ حداقل یکی در نتایج جست‌و‌جو باشد، از OR (حتماً به حروف بزرگ‌) بین کلمات استفاده کنید. (مثلا hosting OR design)

یافتن کلمات عمومی: گوگل و بسیاری از موتورهای جست‌و‌جو کلمات عمومی مانندa ،‌ the ،an ،where ،how ،and و ... را در جست‌و‌جوها در نظر نمی‌‌گیرند. در این حالت برای آن‌که گوگل این کلمات را نیز مد‌نظر قرار بدهد، قبل از کلمه‌ مورد نظر یک علامت (+) قرار دهید.

یافتن کلمات مترادف: شما می‌توانید از موتور جست‌و‌جوی گوگل بخواهید به دنبال صفحاتی با کلمات مترادف کلمه‌ شما بگردد. برای انجام این کار قبل از کلمه‌ مورد نظر یک علامت (~) قرار دهید. (مثلا ~ Design)

جست‌و‌جو در سایتی خاص: فرض کنید تنها به دنبال کلمه‌ای کلیدی در سایتی خاص هستید. برای انجام این نوع جست وجو باید از فرمان site استفاده کنید. اگر خواستید سایتی را از نتایج جست‌و‌جو حذف کنید یک علامت (-) قبل از فرمان site بیاورید.

مثال:

Site: yahoo.com web design (تنها در سایت yahooجست وجو به دنبال عبارت می‌گردد.)

Site: yahoo.com web design - (در سایت‌های غیر از yahoo جست وجو انجام می‌گیرد.)

Site:.gov web design - (کلیه‌ سایت‌های gov. را از نتایج حذف می‌کند.)

نسخه ابری آفیس مایکروسافت

مایکروسافت در حال راه‌اندازی نسخه ابری نرم‌افزار دفتری خود یعنی آفیس است. این سرویس جدید که با نام آفیس ۳۶۵ شناخته می‌شود دارای بخش‌های پست‌الکترونیکی، ورد، اکسل و دیگر برنامه‌ها است و به روی وب عرضه خواهد شد. این شرکت ادعا می‌کند سرویس جدیدش توسط رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و سیستم عامل اپل قابل دسترسی است. استفاده از این سرویس برای شرکت‌های کوچک که دارای حداکثر ۲۵ کارمند هستند، چهار پوند در ماه برای هر کاربر هزینه دارد و مجموعه‌های بزرگ‌تر باید برای هر کاربر ماهیانه مابین شش تا هجده پوند هزینه بپردازند. لازم به ذکر است که این سرویس به‌زودی جایگزین نرم‌افزار فعلی مبتنی بر وب مایکروسافت خواهد شد.