پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
بررسی محاسن و معایب MVM۱۱۰
به سال ۱۳۷۹ بازمیگردیم، یعنی زمانی که یک خودروی عجیب و غریب به بازار آمد که قیمتی در حد و اندازههای قد و قواره خود نداشت و کمی گران به نظر میرسید. خودروی کوچکی که بعدها ثابت کرد که بسیار بزرگ است و نمیتوان از جثه یک خودرو به تواناییهایش پی برد.
کمپانی کرهای دوو، خودروی کوچک شورولت را که اسپارک نام داشت. به خط تولید خود فراخوانده بود و نام دوو ماتیز را بر روی آن نهاده بود. این خودروی سه سیلندر شتاب بالایی داشت و بسیار هم راحت بود. همچنین توسط خودروساز موفق آن دوران یعنی کرمانخودرو که در آن سالها مشغول تولید محصولات دوو بود تولید میشد و از بازار بسیار خوبی نیز بهرهمند بود تا جایی که تولید این خودرو در سال ۱۳۷۹ برابر بود با ۴۰۴۱ دستگاه.
سال ۱۳۸۰ تولید این خودرو به ۴۹۳۱ دستگاه و سال ۱۳۸۱ تولید این اعجوبه به ۶۶۹۰ دستگاه هم رسید.
تولید این خودرو تا سال ۱۳۸۲ ادامه داشت که البته سال ۸۲ تنها هفت دستگاه ماتیز تولید شد. اما سیر صعودی تولید این خودرو نشاندهنده موفقیت ماتیز در بازار بود. پس از توقف تولید ماتیز در کرمانخودرو، تولید یک خودروی همکلاس ماتیز توسط زیرمجموعه کرمانخودرو یعنی مدیرانخودرو آغاز شد. این خودرو محصول کشور چین بوده و MVM۱۱۰ نام دارد.
طراحی بدنه تا حد بسیار زیادی شبیه به ماتیز است. در داخل کابین نیز به غیر از غربیلک فرمان هیچ تفاوتی با ماتیز ندارد. اما شباهتها به اینجا ختم نمیشود. موتور این خودرو نیز سه سیلندر است البته با ۱۲ سوپاپ قدرت بیشتری نسبت به ماتیز تولید میکند. تا به اینجای کار همه چیز مهیای موفقیتی دوباره است اما ظاهراً یک جای کار میلنگد و آن هم چینیبودن MVM است. همچنین عملکرد ضعیف کرمانخودرو نیز در سالهای اخیر مزید بر علت شده، به هر حال این خودرو از ماتیز ارزانتر، و لی قدرت و امکانات آن نسبت به ماتیز بیشتر است.
به هر حال از ماتیز باید گذشت و به MVM رسید، خودرویی که توسط کمپانی چینی چری ساخته میشود و در دیگر کشورها قیمتی در حدود ۴۵۰۰ دلار البته با ایربگ و ABS دارد که در ایران فاقد این دو آپشن است.
● محاسن و معایب
MVM یک خودروی کوچک بوده و بهتر است با آن تصادف نکنید اما باید این نکته را یادآور شوم که به رغم کوچکبودن بدنهای بسیار قوی دارد و به قول مکانیکها در هنگام تصادف سپرها زود میشکند اما به شاسی که میرسد دیگر کمتر خودرویی حریف استحکام شاسی این خودرو میشود. بدنه و درها تقویت شده هستند و به راحتی آسیب نمیبینند اما قطعات بدنه کمی گران قیمت هستند.
قطعات این خودرو از کیفیت مناسبی برخوردارند البته برخی از قطعات همانند دیسک و صفحه خیلی زود فرسوده میشوند و اگر درست با آن رفتار کنید بیشتر از ۱۲۰۰۰ کیلومتر هم دوام میآورند. اما MVM با موتوری قویتر از ماتیز قاعدتاً باید شتاب بالاتر هم داشته باشد. این خودرو در شتاب اولیه کند است که این کندی ناشی از ضعف گیربکس است.
گیربکس این خودرو از روزهای اول خرید خودرو صاحبان را دچار مشکل میکند به صورتی که یا دندهها درست تعویض نمیشوند یا سروصدای زیادی دارند.
این ضعف بیشتر در دنده چهار مشاهده میشود جایی که زمان بسیار زیادی لازم است که سرعت خودرو از ۱۰۰ کیلومتر به ۱۲۰ یا ۱۴۰ کیلومتر برسد این ضعف بسیار آزاردهنده خواهد بود.
از سوی دیگر دنده پنج این خودرو برعکس ماتیز بسیار قدرت داشته و در شرایط مساعد به ۱۸۰ کیلومتر سرعت هم میرسد اما خیلیها سرعت زیاد را برای این خودرو اشتباهی بزرگ میدانند و بر این قضیه اذعان دارند که خودرو برای سرعتهای بالا بسیار سبک است این نکته را باید گفت که MVM و ماتیز به دلیل فرم طراحی بدنه که درب موتوری کوچک و شیبدار دارند در سرعتهای بالا باد روی خودرو به خصوص در موتور سوار شده و خودرو را به سمت سطح جاده هدایت میکند که به نوعی جلوگیری از بلند شدن خودرو در سرعتهای بالا است.
این خودرو وزنی معادل ۸۸۰ کیلوگرم دارد که به نظر میرسد سبک هم نیست و میتوان تا حدی با آن مانور داد. از نظر کیفیت قطعات کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و به رغم خشک بودن قطعات داشبورد و رودریها باز هم دچار ریختگی رنگ و ترک خوردن نمیشود.
کلیدها نیز به خوبی در دسترس قرار دارد ولی کلید روشن و خاموش کردن چراغهای جلو که یک کپی دیگر این بار از خودروسازان آلمانی است ارگونومی خوبی ندارد و برای روشن کردن کلید حتماً باید به جلو خم شد و کلید چراغها را که سمت چپ داشبورد قرار دارد به حرکت درآورد.
فرمان هیدرولیک این خودرو به دلیل وزن سبک آن و پمپ هیدرولیک قوی قابل مقایسه با هیدرولیکهای دیگر خودروها به خصوص خودروهای تولید داخل نیست و بسیار نرم است و در رانندگی شهری بسیار به کمک راننده میآید. اما حساس به سرعت نیست و در سرعتهای بالاتر نیز این نرمی را دارد که بسیار خطرناک است.
صندلیهای این خودرو بسیار راحتتر از برخی دیگر خودروها مانند پراید است. حتی به رغم کوچکبودن ابعاد بدنه باز هم سرنشینان عقب، این خودرو را راحتتر از ۲۰۶ میدانند. صندلیهای عقب این خودرو قابلیت تاشدن را دارد از فضای عقب میتوان به عنوان فضای بار استفاده نمود.
نکته جالب در مورد قطعات این خودرو دوام بالای برخی از قطعات MVM است به طوری که بسیاری از افراد عمر مفید لنت این خودرو را ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر میدانند. همچنین موتور این خودرو عملکرد خوبی داشته و به راحتی آسیب نمیبیند و نکته جالبی که در مورد موتور این خودرو وجود دارد محافظت بسیار زیاد از شمعها در مقابل خیسشدن است.
شمعهای آن در زیرپوششی از پلاستیکی قرار دارند که به سختی آب به داخل آن نفوذ میکند. نویدی که میتوان به افراد علاقهمند به مانور دادن داد این است که MVM ترمز دستی بسیار خوبی داشته و حتی میتوان با ترمز دستی این خودرو را پارک کرد. قسمت بار این خودرو کوچک است و به درد خانوادهها نمیخورد. این خودرو از هندلینگ بهتری نسبت به پراید برخوردار است و انتظارات راننده را بیشتر از پراید در سر پیچها برآورده میسازد. اما یک ضعف بزرگ دارد که بلند شدن قسمت عقب این خودرو بر روی ناهمواریها است. این مشکل فنی با نصب اسپویلر عقب نیز برطرف نشده و همچنان به قوت خود باقی است.
ترمزهای این خودرو عملکرد مناسبی نداشته و کمی ضعیف هستند. در عوض کلاچ این خودرو بسیار نرم بوده و در ترافیک راننده را خسته نمیکند. صدای موتور این خودرو در داخل کابین بسیار زیاد است و قابل حل نیز نمیباشد.
اما نکته دیگر که بسیار مهم است خدمات پس از فروش است که بسیار ضعیف و تقریباً مشتریان آن ناراضی به نظر میرسند. همچنین در سالهای اخیر کیفیت قطعات و مونتاژ پایین آمده و نمیتوان انتظار کم استهلاک بودن از MVM را داشت. هرچند که در سالهای اول تولید این خودرو اقتصادی بود و صاحب خود را راضی نگه میداشت. در حال حاضر در نمایندگیها بیشتر افراد از صدای ناهنجار اگزوز و خرابی زود به زود این قسمت گله دارند.
همچنین قیمت این خودرو نیز به نسبت قبل افزایش پیدا کرده است. جلوبندی آن عملکرد بسیار خوبی داشته و استهلاک پایینی دارد. کمکهای این خودرو گازی بوده و بسیار نرم هستند. اما لاستیکهای آن که سایز ۱۵۵ هستند بسیار کوچک به نظر میرسند که با تعویض آنها با نمونه ۱۷۵ چسبندگی بهتر و سواری نرمتری را به دست خواهید آورد و عملکرد کولر و بخاری نیز خوب بوده و هرچند همانند ماتیز نیست ولی از پراید بسیار بهتر است.
این خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت است و ایمبولایزر بوده و برخلاف دیگر خودروها بر روی سوئیچ اصلی و هم بر روی سوئیچ زاپاس نصب شده و با قفل کردن درها، شیشهها به صورت خودکار بالا میروند و به علت داشتن یک پاور با مدت ۲۰ ثانیه از زمان خاموش کردن خودرو میتوان شیشهها را به راحتی بالا و پایین برد.
بوق خودرو بر روی فرمان قرار دارد که البته به صورت دو دکمه است و عادت کردن به آن کمی زمان لازم دارد. برخلاف تصور خیلی از افراد که MVM را یک خودروی شهری میدانند این خودرو بیشتر از پراید قابلیت جادهای و مسافرتهای بینشهری را دارد. شاید در هنگام سربالاییها علمکرد پراید را نداشته باشد ولی در دیگر موقعیتها از پراید بسیار جلوتر خواهد بود و با مصرف پایین سوخت مسافرتهای بینشهری نیز با آن خالی از لطف نیست. بروز ایرادهای برقی در این خودرو یک مشکل بزرگ برای مشتریان شهرستانی تلقی میشود زیرا نمایندگیها در شهرستانها بیشتر نقش یک غریبه را بازی میکنند و قطعات آن را نیز موجود ندارند و شاید بتوان از آنها در حد یک لنت عوض کردن انتظار داشت که نشان از ضعف آموزش این نمایندگیها را است.
نمونه چهار سیلندر MVM هم به تازگی وارد بازار شده که از شتاب و سرعت خوبی برخوردار است و میتوان در مقایسه با روآ دچار تردید برای خرید شد و خرید آن اقتصادیتر به نظر میرسد البته برای خانوادههای کم جمعیت که نیاز به فضای زیادی ندارند و با قیمتی در حدود نه میلیون و پانصد هزار تومان در مقابل مصرف کم، امکانات مناسب و عملکرد خوب غیرمنطقی هم به نظر نمیرسد و میتوان آن را انتخاب خوبی دانست.
این خودرو که حجم ۱۰۸۳ سیسی و قدرت ۶۸ اسببخار دارد در مقایسه با ۲۰۶ تیپ دو از شتاب بالاتری برخوردار است و میتوان وزن سبک این خودرو را مزید بر علت دانست اما به واقع باید کیفیت این خودرو را بالا برد و تضمین کرد تا بتواند در بازار موفق باشد.
● داشتههای MVM
MVM۱۱۰ دارای یک موتور سه سیلندر به حجم ۸۱۲ سیسی است که ۵۲ اسببخار قدرت تولید میکند. یک گیربکس پنج سرعته دستی بر روی آن قرار دارد که عملکرد مناسبی ندارد همچنین به صورت آپشن یک گیربکس اتوماتیک نیز قابل نصب است و ترمز ABS هم بدین صورت قابل سفارش است. اما چهار تا شیشه این خودرو به همراه آینههای جانبی برقی بوده و دارای سیستم ضد سرقت نیز هست. ترمزهای آن در قسمت جلو دیسکی و در قسمت عقب کاسهای است که عملکرد چندان مناسبی ندارد. مخزن باک بنزین این خودرو ۳۵ لیتر حجم دارد و از مصرف سوختی در حدود ۶ لیتر به صورت ترکیبی بهره میبرد. گارانتی آن نیز شامل ۱۸ ماه یا ۳۰ هزار کیلومتر است.
● همکلاسان
MVM را میتوان با پراید و ۲۰۶ مقایسه کرد که از نظر قدرت قابل مقایسه با هیچ کدام نیست ولی از نظر امکانات رفاهی از هر دو رقیب سبقت میگیرد. همچنین از نظر قیمت قطعات مناسبتر از ۲۰۶ و گرانتر از پراید است. از نظر سرعت و هندلینگ نیز نسبت به دو خودروی دیگر حرفهای زیادی برای گفتن دارد و از نظر نرمی و راحتی نیز باز هم میتوان روی این خودرو حساب باز کرد به خصوص در قسمت نرمی سیستم تعلیق که هم از ۲۰۶ و هم از پراید بسیار بهتر است. مصرف سوخت این خودرو هم از دو رقیب کمتر بوده ولی قطعات آن مانند دو خودروی دیگر به راحتی یافت نمیشود.
در بحث خدمات پس از فروش نیز میدان را واگذار میکند و حرفی برای گفتن ندارد اما نکته دیگر یافتن تعمیرکاران خبره برای MVM است که بسیار کم هستند و در مقایسه با ۲۰۶ و پراید دردسر بیشتری برای تعمیرات خواهید داشت.
● قطعات MVM
قطعات MVM در بازار زیاد نیست و تعداد محدودی قطعه فروش اقدام به فروش لوازم این خودرو میکنند. این خودروی چینی هم قطعات متفرقه داشته و دارد که نکته جالبی است. این قیمتها در بازار تهران توسط قطعهفروشان داده شده و قطعاً با نمایندگی متفاوت است هر چند که نمایندگیها هم از این فروشندگان قطعات خود را تامین میکنند. اما با درصدی افزایش به مشتریان میدهند.قطعات این خودرو تنها به ماتیز شباهت دارد و نمی توان آنها را با خودرو دیگری جایگزین کرد. قیمت برخی از قطعات MVM در جدول زیر مشاهده میکنید.
نویسنده : عمادالدین جعفری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست