دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
توسعه ظرفیت سازمانی
ظرفیت سازمانی عبارت است از توان بالقوه هر شرکت در به کارگیری موفقیت آمیز مهارتها و منابع سازمانی برای دستیابی به هدفهای سازمان و برآورده کردن انتظارهای سهامداران. هدف اصلی توسعه ظرفیت سازمانی، این است که عملکرد آینده هر سازمانی بهبود پیدا کند. ظرفیت سازمانی، شامل: منابع، دانش، و فرایندهایی است که در جهت دستیابی به هدفهای سازمانی به کار گرفته می شوند.
انواع ظرفیتهای سازمانی
ظرفیتهای سازمان، دارای دو بعد اصلی بشرح ظرفیت منابع و ظرفیت مدیریت است. این ابعاد برای تمام سازمانها وجود داشته و از آن استفاده می کنند.
الف) منابع: شامل مواردی است که به گونه سنتی به آن بخش سخت ظرفیت سازمانی می گویند، نظیر: تکنولوژی، منابع مالی و منابع انسانی. منابع یک سازمان، شامل: کارکنان، زیر ساختارها، تسهیلات، تجهیزات و وجوه نقد می شود که در دسترس سازمان قرار دارند.
ب) مدیریت: به شرایطی گفته می شود که تحت آن هدفهای سازمان وضع شده و در آینده به این هدفها جامه عمل پوشانده می شود. فعالیتهای مدیریتی، شامل: برنامه ریزی، هدف گذاری، تعیین مسئولیتها، رهبری، تخصیص منابع، انگیزش و نظارت بر کارکنان و حفظ رابطه با سهامداران است. فعالیتهای مدیریتی میتوانند به فعالیتهای رهبری استراتژیک، مدیریت برنامه و فرایند و شبکه ها و ارتباطات، طبقه بندی شوند.
هر سازمانی برای عملکرد بهتربه حداقل منابع نیاز دارد و به تبع آن نیازمند مدیریت و رهبری شایسته است. سازمانهای مختلف دارای ظرفیتهای مختلفی هستند که بستگی به ماموریت، محیط بیرونی، نقاط ضعف و قوت آن سازمان دارد. به عناصر و فعالیتهای مدیریتی، بخش نرم ظرفیت می گویند.
ظرفیتهای عملیاتی و تطبیقی
ظرفیت عملیاتی ظرفیتی، است که طی آن سازمان به صورت متداول فعالیتهای خود را انجام می دهد و ظرفیت تطبیقی ظرفیتی است که طی آن، سازمان چگونگی برخورد با تغییرهای محیط بیرونی را یاد می گیرد.
ظرفیتهای فردی،گروهی و سازمانی
ظرفیتهای فردی، شامل: دانش، مهارت، طرز نگرش و تفکر فردی است. افراد بعنوان عضوی از سازمان از این ظرفیت در سازمان استفاده کرده، زمانی سازمان را ترک می کنند، این ظرفیتها نیز از سازمان خارج می شود. زمانی که افراد، دانش مهارت و چگونگی نگرش خود را با دیگران تسهیم می کنند و یا زمانی که این ظرفیتها در فعالیتها و فرایندهای گروهی به کار گرفته میشوند، ظرفیت گروهی ایجاد می شود. زمانی که ظرفیتهای فردی و گروهی بین سایر اعضای سازمان تقسیم شد و به نوعی با: فرهنگ، استراتژیها، ساختار، سیستمهای مدیریتی و خط و مشی ها تعامل پیدا کرد، ظرفیت سازمانی ایجاد می شود.
توسعه ظرفیت سازمان
توسعه ظرفیت سازمان یک دیدگاه سیستماتیکی است، از یادگیری پیوسته برای بهبود بخشیدن به توانایی سازمان درجهت استفاده موثر و اثربخش از منابع مالی و انسانی در دسترس، به منظور کسب هدفهای بشر دوستانه در سازمان و جامعه.
با توجه به تعریف یاد شده، مطالب زیر قابل بیان است:
الف) توسعه ظرفیت یک فرایند پیشرو (رو به جلو) است.
ب) هدف توسعه ظرفیت، افزایش توانایی سازمان برای انجام دادن وظایف و دستیابی به هدفهای بلند مدت سازمان است.
ج) توسعه ظرفیت، توانایی سازمان را در یادگیری و حل مسائل افزایش می دهد.
د) توسعه ظرفیت، شامل ایجاد یک توانایی برای برخورد با مسائل، و همچنین ماندگاری در آینده است.
علی باغبان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان