شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
قواعد پنج گانه ی موفقیت در کنکور
در این مقاله سعی میکنیم اصول و قواعد اساسی موفقیت در کنکور را مورد بررسی قرار دهیم. این قواعد عبارتند از:
▪ احساس خلأ
▪ تعیین هدف
▪ برنامهریزی و مشاورهی صحیح و اصولی
▪ مطالعهی صحیح و اصولی
▪ بهداشت روان
▪ اینک به شرح مختصر هریک از این قواعد پنجگانه میپردازیم:
۱) احساس خلأ
اصولا" شکلگیری هر انگیزهای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلأ میباشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمیرود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمیدارد. اثبات این مسئله آسان است. ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به انگیزه داریم و برای طی کامل مسیر نیز این انگیزه باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزهای برای حرکت ایجاد نمیشود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هر لحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده است یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز میماند.
تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نکند به سوی کسب دانش گام بر نمیدارد و برای استمرار این حرکت نیز باید فقدان علم همواره مدنظر باشد. بیشک از بین رفتن این احساس، انگیزهی جویندهی علم را زایل میکند و او را از حرکت باز میدارد.
۲) تعیین هدف
گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کاملِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس کند برای رفع آن تلاش میکند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین هدف و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:
پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس کند برای رفع آن تلاش میکند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین هدف و شناخت کامل و دقیق آن نیست.
الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بیارزش و پوچ مانند فرار از سربازی و چشم همچشمی نمیتواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد.
ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملا" به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکتکننده در کنکور از اهداف واقعی خود بیخبرند. وقتی از آنها پرسیده میشود، هدف شما از مطالعه و تحمل سختیهای شرکت در کنکور چیست؟ از علاقه، استعداد، درآمد و امثال اینها صحبت میکنند اما پس از چند لحظه اعتراف میکنند که علاقهای به رشتهی مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمیکنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.
ج) هدف باید ثابت باشد. معمولا" تغییر هدف آثار سو و جبران ناپذیری را بر جای میگذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشتهی مهندسی عمران شروع به مطالعه میکند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماما" مصروف یادگیری دروس اختصاصی میکند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی میگیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است.
د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلا" انتخاب رشتههایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب میشود.
۳) برنامهریزی و مشاورهی صحیح و اصولی
پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس میشود یک برنامهی صحیح و اصولی میباشد. در این مرحله انسان از خود میپرسد: "حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم، راه درست کدام است؟" راه درست برای نیل به مقصود همان برنامهریزی صحیح و اصولی است. رسالت یک برنامهی خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامهریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد:
بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم میآورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است.
الف) تجزیهی زمان باقیمانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلا" اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دورههایی کوتاه مدت همچون دورههای هفت یا ده روزه تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیمبندی موجب میشود داوطلب گذران دورههای زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامهی آیندهی خود را پیشبینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.
ب) برنامهریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئنترین راه، حرکت در مسیری است که از آزمون و خطا سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربهی برنامههای غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامههایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرحریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
ج) تجویز کلیهی دروس در کلیهی واحدهای زمانی: نکتهی بسیار مهمی که هر برنامهی اصولی باید آنرا تأمین کند، قرار دادن کلیهی دروس در کلیهی واحدهای زمانی است. مثلا" اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحلهی ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلب کلیهی دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر مادهی درسی و تعویق در مطالعهی هر درس هر چند کم اهمیت، تبعات سو و جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
۴) مطالعهی صحیح و اصولی
یکی از کلید واژههای اساسی در موفقیت تحصیلی و به خصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقولهی پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است. با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی میتوانند در این مبارزهی نفسگیر پیروز شوند که با تکنیکها و روشهای مطالعه آشنا باشند. روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانشآموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید.
نکتهی بسیار مهمی که هر برنامهی اصولی باید آنرا تأمین کند، قرار دادن کلیهی دروس در کلیهی واحدهای زمانی است.
۵) بهداشت روان
تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزهی داوطلب نمیتوان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم میآورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفتهای بهداشت روان از این قرار است.
الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیر طبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب میشود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامهی تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانهی راه سرد و متوقف شود رابطهی میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقبا" از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملا" اثبات شده است.
ب) استرس: استرسهای روانی اگر بیقاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز میدارند.
ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن بهعنوان اضطراب و دلشوره یاد میکنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید مینماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر میکند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هر گونه دانش مفید را از بین میبرد.
منبع: وبلاگ روانشناسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست