دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

برزخ حیرت میان مدرسه و دانشگاه پیش دانشگاهی در بند "واژه" ماند


برزخ حیرت میان مدرسه و دانشگاه پیش دانشگاهی در بند "واژه" ماند

آموزش و پرورش در دهه۷۰ دستخوش تغییراتی شد و نظام قدیم به ترمی واحدی و پس از آن به سالی واحدی تغییر کرده. فعلا بحث درباره دلایل تغییرات را به وقتی دیگر موکول می کنم و فقط در مورد …

آموزش و پرورش در دهه۷۰ دستخوش تغییراتی شد و نظام قدیم به ترمی واحدی و پس از آن به سالی واحدی تغییر کرده. فعلا بحث درباره دلایل تغییرات را به وقتی دیگر موکول می کنم و فقط در مورد ماندگاری دوره پیش دانشگاهی بصورت ترمی در بدنه آموزش و پرورش مطالب ذیل را بیان می نمایم.

۱) هدف اصلی از ایجاد پیش دانشگاهی، پذیرش تعداد مشخص و محدود از دیپلمه های سال سوم در این دوره و از طرفی تدریس دروس با محتوای کیفی و در نهایت گزینش از بین این گروه برای تحصیل در دانشگاه های کشور بوده است و قرار بود درصدی از دیپلمه ها به تحصیلات فنی و کار هدایت شوند که به نظر می آید این طرح نتوانست از ازدحام پشت کنکور جلوگیری نماید.

۲) با توجه به حضور کلیه دیپلمه های سال سوم در پیش دانشگاهی، این دوره با نظام قبلی (سال چهارم قدیم) فرقی نکرده و فقط یک فرهنگ و نام جدید در بدنه آموزش و پرورش تعبیه شده که مشکلاتی را برای آموزش و پرورش ایجاد نموده است. ضمن اینکه ولع رفتن بی هدف به دانشگاه را نیز بیشتر کرد.

۳) نامیدن پیش دانشگاهی به یک دوره از دبیرستان باعث شکاف در بدنه آموزش و پرورش شده و غیرمستقیم به نیروها و دانش آموزان پیش دانشگاهی در مقایسه با کادر و دانش آموزان دبیرستان، برتری کاذب داده است.

۴) حذف سال چهارم از مدارس متوسطه باعث افت انگیزه برای کادر متوسطه شده که سختی های اول تا سوم را تحمل نموده و کار را هنگام نتیجه گیری به افراد دیگری که توانایی بالاتری دارند! سپرده اند.

۵) بدلیل عدم تأثیر معدل این دوره در دانشگاه و مسئولیت تصحیح اوراق و غیره توسط دبیر مربوطه و تعطیلات بیشتر نسبت به ۳سال متوسطه، این دوره را به شکل بافتی جدا از آموزش و پرورش و تقریبا غیرقابل کنترل درآورده است. در این میان مدارس غیرانتفاعی نیز با تدریس کتابها در تابستان، زمستان را به تست زدن و اردوهای مختلف با هزینه های بالا، پرداخته و عملا پیش دانشگاهی را به تحصیل آزاد در مدارس تبدیل کرده اند.

۶) با توجه به سنگینی مطالب کتابهای پیش دانشگاهی دانش آموزان جهت بهره وری بهتر به مدارس غیرانتفاعی و کلاسهای آزاد روی آورده اند و در این بین مشکلات مادی و روحی فراوانی به خانواده ها تحمیل شده است.

۷) با عنایت به مشکلات موجود در ثبت نام مقاطع تحصیلی، ثبت نام پیش دانشگاهی یک معضل برای خانواده هاست اغلب دانش آموزان مدتها جهت ثبت نام در مدارس خاص و غیرانتفاعی و شاهد سرگردانند و نمی دانند چه باید بکنند و چه تصمیمی بگیرند که ضمن پرداخت هزینه تحصیل کمتر از زمان یکساله پیش دانشگاهی بهترین نحو استفاده نمایند.

۸) بنابراین می توان جهت استفاده بهینه از امکانات و نیروی اجرایی و دبیر، با تغییر دوره پیش دانشگاهی به سال چهارم و تشکیل هر چهار دوره در اکثر مدارس و تبدیل نظام ترمی واحدی به سالی واحدی و تأثیر معدل سال چهارم در کنکور به جای سال سوم، اکثر مشکلات فوق را حل کرد.

یونس نام آور