چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
ناتوی فرهنگی اهداف, ابزارها و مصادیق
امروز، مسئله خطرناك، این است كه سررشته تحولات منفی در سطح بینالمللی، در دست كسانی است كه میخواهند به وسیله این تحولات، اهداف خودشان را كه یا زر است یا زور، تأمین كنند و برای آنها چیزی به نام هویت ملتها، اصلاً ارزش ندارد كه متأسفانه این، در صد و پنجاه سال اخیر، در دنیا اتفاق افتاده است؛ یعنی تحولات كشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریكای لاتین، در دام طراحی باندهای قدرت بینالمللی افتاده است و طراح اینها، صهیونیست و سرمایهداران بینالمللی بودهاند. آن چه برای اینها مهم است، كسب قدرت سیاسی است كه بتوانند در كشورها و دولتهای اروپایی و غیره نفوذ كنند؛ قدرت سیاسی را در دست بگیرند؛ پول كسب كنند و این كمپانیها، سرمایههای عظیم، كارتلها و تراستها را به وجود آورند. هدف، این بوده است؛ آن وقت اگر اقتضا كند كه اخلاق جنسی ملتها را خراب كنند، به راحتی میكنند؛ مصرفگرایی را در بین آنها ترویج كنند، به راحتی این كار را انجام میدهند؛ بیاعتنایی به هویتهای ملی و مبانیِ فرهنگی را در آنها ترویج كنند، این كار را میكنند. اینها، اهداف كلان آنها است كه تصویر كردهاند.
آن وقت، همیشه لشگری هم از امكانات فرهنگی و رسانهای و روزنامههای فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات، در مشت اینها قرار دارد كه از آنها به «ناتوی فرهنگی» تعبیر میكنند؛ یعنی مانند پیمان ناتو كه آمریكاییها در اروپا به عنوان مقابله با شوروی سابق، یك مجموعه مقتدر نظامی به وجود آوردند؛ اما برای سركوب هر صدای معارض با خودشان، در منطقه خاورمیانه و آسیا و غیره، از آن استفاده میكردند، حالا یك ناتوی فرهنگی هم به وجود آوردهاند. این، بسیار چیز خطرناكی است. البته برای حالا هم نیست؛ سالهاست كه این اتفاق افتاده است. مجموعه زنجیره به هم پیوسته رسانههای گوناگون از ماهوارهها، تلویزیونها و رادیوها كه حالا اینترنت هم داخلش شده است، در جهت مشخصی حركت میكنند تا سررشته تحولات جوامع را به دست بگیرند.«گوشهای از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان استان سمنان»
امروزه رسانههای فراملی، به مثابه یكی از مؤثرترین ابزار تحكیم هژمونی نظام سلطه جهانی، به ویژه آمریكا، عمل میكنند. این رسانهها، وابسته به شركتهای قدرتمند و بانفوذ فراملیتیاند و در جهت تأمین منافع كشورهایی چون آمریكا، نقشی اساسی دارند. به بیان دیگر، مؤثرترین ابزار برای جهانی كردن فرهنگ غرب، شركتهای فراملی و نیروی محركه این فرآیند، بهرهگیری از انقلاب، در عرصه فناوری اطلاعات و جهانی شدن ارتباطات است. پدیده جهانی شدن ارتباطات را پس از دهه ۱۹۶۰م. میتوان از رشد رسانهها و شركتهای فراملی، نظیر تایم وارنر، دیزنی، رویترز، سونی، مردوخ و برتلزمن، دریافت كه همگی وابسته به اقتصادهای پیشرفتهاند؛ به گونهای كه سازمانهای دولتی و غیردولتی ارتباطی را به شدت تحتالشعاع خود قرار دادهاند.
بخش زیادی از سلطه رسانههای غربی بر جهان، به آمریكا تعلق دارد كه این مسئله را باید ناشی از تجربه بازاریابی، رشد و استفاده از تكنولوژیهای جدید در جهت دستیابی به جلوههای ویژه دانست. شاید به همین علت است كه تلاش دولتهای ملی در جهت حفظ جوامع خود از سیطره فرهنگی آمریكا، چندان موفقیتآمیز نبوده است؛ زیرا از یك سو، محصولات فرهنگی آمریكا، حاوی مفاهیم جذابی چون آزادی، حق انتخابهای فردی و آینده مطلوب است و از سوی دیگر، زیرساختهای نامطلوب كشورها، باعث تسهیل انتقال و پذیرش محصولات فرهنگی آمریكایی شده است. دیگر دلایل موفقیت رسانههای آمریكایی در تسلط بر جهان را میتوان به صورت زیر برشمرد:
۱) سلطهگرایی جهانی رسانهای آمریكایی
در گذشته، تعادلی بین منافع كارگری و كشاورزی از یك سو و شركتها از سوی دیگر، وجود داشت؛ امّا امروزه، این شركتهای تجاری رسانهای هستند كه بر امور، سلطه یافتهاند. بخشی از این سلطهیابی، به كمكی برمیگردد كه رسانهها در امر مبارزات انتخاباتی ایفا میكنند. هزینههای تبلیغات رسانهای نامزدها، مرتب در حال افزایش است كه این امر، به افزایش توانایی مالی شركتهای رسانهای از طریق بهرهجویی از نامزدهای به قدرت رسیده، منجر شده است. از این رو، این شركتها از حمایت وسیع قانونی در آمریكا بهرهمندند.
از یك قرن قبل، دادگاه عالی آمریكا، همان حقوقی را كه برای افراد قائل است، برای شركتها نیز در نظر گرفت و از این جهت، نظارت بر رسانهها، بسیار دشوار گردید. همچنین، در دهه ۱۹۷۰م. این شركتها از اصلاحیه اول قانون اساسی آمریكا، برای گسترش و سیطره جهانی فعالیتهای خود، بهره گرفتند. از آن جا كه رسانهها، از حمایت مالی گسترده آگهی دهندگان برخوردارند، به نحو گستردهای، اقدام به پخش آگهیهای تبلیغاتی و تجاری میكنند. این رسانهها، تبدیل به دستگاههای عظیم بازاریابی و ایدئولوژیكی، به منظور تأثیرگذاری شركتها شدهاند. در واقع، این رسانهها، مفسران نهایی واقعیت هستند و واقعیت را هم بر اساس منافع شركتها تعریف میكنند.
نتیجه این كه، اقتدار شركتهای رسانهای، در حال افزایش است و آنان به دنبال یافتن بازارهای جدید، كاهش مالیات بر فعالیتهای خود و كسب منافع بیشتر از حكومتها هستند. در این راستا، شركتها و رسانههای فراملی، اولویت بسیار زیادی برای مقرراتزدایی قائلند؛ زیرا بدین وسیله میتوانند به سادگی در رسانههای ملی نفوذ كنند و از طریق بنگاههای تبلیغاتی خود، به صورت نامحدودی، بر آنها تأثیر بگذارند. یكی از راههایی كه به موفقیت شركتهای فراملی رسانهای آمریكا بر جهان انجامیده است، تمركز در فعالیتها و حركت به سوی تأسیس اتحادیههای رسانهای است. دو نمونه بارز این مسئله، عبارتند از:
الف) اتحادیه ارتباطات راه دور بینالملل)ITV(؛ این اتحادیه، در سال ۱۸۵۶م. تأسیس و در سال ۱۹۳۲م. به اتحادیه بینالملل تلگراف، تغییر نام داد؛ سپس به منظور جلوگیری از نفوذ جهان سوم، مجدداً سازماندهی شد و در پیآن، نقش شركتهای حقوقی در آن بیشتر گردید. این سازمان كه هم اكنون، به عنوان یكی از نهادهای تخصصی سازمان ملل فعالیت میكند، نقش روز افزونی در حمایت از رسانههای ملی دارد.
ب) گات )GATT(یا موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت؛ این سازمان كه امروزه، سازمان تجارت جهانی )WTO(خوانده میشود، در سال ۱۹۴۷م. تأسیس و در سال ۱۹۹۶م. تغییر نام داد. این سازمان، در جهت حفظ منافع شركتهای رسانهای و گسترش جریان اطلاعاتی غرب، تلاش زیادی كرد. به این دلیل، این شركتها بر قوانین و جریانهای مربوط به روند گسترش اطلاعات، نظارت دقیق داشته، هر گونه مخالفتی را سركوب میكنند. آنها با بیطرف ساختن دولتها، نفوذ جهانی خود را كامل كرده، بدون نظارت مؤثر، به فعالیت مشغولند؛ این در حالی است كه سازمانهای بینالمللی دیگر، نظیر سازمان ملل متحد و یونسكو، در این زمینه، ضعیف و خلع سلاح شدهاند.۱
۲) عملیات روانی سازمان سیا علیه اسلام
سازمان سیا )CIA(گرچه یك رسانه فراملی نیست، ولی در نقش یك رسانه فراملی، در تهاجم به فرهنگهای ملی، عمل میكند. از این رو، آرتور كاستلز، یكی از مقامات جنگ فرهنگی سیا، خطاب به یك مقام مسئول آمریكایی در سال ۱۹۴۹م. چنین گفته است: به من، ۱۰۰ میلیون دلار و ۱۰۰۰ انسان مصمم بدهید؛ تضمین میكنم كه چنان موجی از ناآرامیهای دمكراتیك در میان تودهها، حتی در میان سربازان امپراتوری استالین، ایجاد كنم كه برای مدتی طولانی، تمامی دغدغه وی به مسائل داخلی معطوف شود.
«جنگ سرد فرهنگی سیا و جهان هنر و ادب»، عنوان كتابی است از خانم فرانسیس ساندرس - پژوهشگر و روزنامهنگار انگلیسی - است كه در سال ۱۹۹۹م. در لندن منتشر شد و اندكی بعد، غوغایی به پا كرد. این كتاب، به افشاگری نقش سازمان سیا در هدایت فرهنگی و هنری در بسیاری از كشورها، به ویژه در دوران جنگ سرد میپردازد. خانم ساندرس، در كتابش نشان میدهد كه كوردمهیر، رئیس بخش عملیات روانی سازمان سیا، با همكاری دوستش، آرتوشلزینگر و بر پایه طرحی كه ملون لاسكی ارائه داد، حركتی را آغاز كردند كه به ایجاد یك شبكه فرهنگی غولآسای جهانی یا ناتوی فرهنگی انجامید؛ به طوری كه بودجه آن در سال ۱۹۵۰م. و در زمان ریاست جمهوری ترومن، ۳۴ میلیون دلار بود. گرچه جنگ سرد به پایان آمد، ولی سازمان سیا، با بهرهگیری از تجارب دوران جنگ سرد، با بودجه و شدت بیشتری، برای پیروزی در عرصههای دیگری، چون اسلام و ایران و از طریق شیوههای زیر تلاش میكند:
الف) سینما
در هالیوود، مأموران سیا، كارگردانان را ترغیب میكنند تا در فیلمهای خود، از سیاه پوستان بیشتری استفاده نمایند؛ آنان را آراسته و خوش لباس به تصویر بكشند و از این طریق، آمریكا را جامعهای آزاد و دمكرات نشان دهند. فیلم «مزرعه حیوانات» جرج ارول، در این راستا و با سرمایه سیا در سال ۱۹۸۴م. تولید شد. در این مورد، حتی میتوان به فیلم «روز استقلال هالیوود» در سال ۱۹۹۶م. اشاره كرد. در این فیلم، موجودات فضایی میخواهند جهان و بشر را از بین ببرند تا به منابع و ثروتهای زمین دست یابند؛ اما نیروی هوایی آمریكا، تحت رهبری و هدایت رئیس جمهور، بر این موجودات فائق میآیند. این فیلم در حقیقت، ستایشی از قدرت عظیم آمریكا برای دستیابی به پیروزی، در نبرد با دشمن انسانیت است!
ب) كتاب
بسیاری از كتابهای كمپانی پراگر، با بودجه سیا چاپ میشوند. كتاب «طبقه جدید» میلوان جیلاس هم با كمك سیا و در تیراژ بالا منتشر شد و در سراسر جهان توزیع گردید. سیا، ۵۰ هزار نسخه از یكی از كتابهای ایروینگ كریستون را برای توزیع مجانی در سراسر جهان خریداری كرد. طبق تخمین خانم ساندرس، تنها در دوران جنگ سرد، حدود ۱۰۰۰ عنوان كتاب به وسیله سیا و تحت پوشش بنگاههای انتشاراتی تجاری و دانشگاهی، در آمریكا به چاپ رسید.
ج) همایش
سیا در سال ۱۹۵۰م. با گردآوردن ۱۰۰ نویسنده مشهور از سراسر جهان، كنگره آزادی فرهنگی را در برلین دایر كرد. در این كنگره، نویسندگان برجستهای چون آرتور كوستلر، سیدنی هوك، ملوین لاسكی، ایناتسیو سیلونه و جرج ارول شركت داشتند. یكی از اولین اقدامات كنگره، اختصاص بودجهای كلان، برای چاپ نشریات روشنفكری در پاریس، برلین و لندن بود. هدف ابتدایی كنگره، تقویت چپگرایان غیركمونیست و مقابله با روحیات و تبلیغات ضدآمریكایی بود. هدایت كنگره را مایكل یسلون، كارمند واحد جنگ روانی برعهده داشت.
د) دانشگاه
تعدادی از دانشگاههای مشهور آمریكا، مانند كلمبیا، استانفورد، نیویورك و هاروارد، زیر نفوذ سازمان سیا هستند. بنیاد فارفیلد در دانشگاه كلمبیا، یكی از مهمترین مراكزی است كه بودجه عملیات فرهنگی سیا، از طریق آن به نهادهای فرهنگی مبلّغ فرهنگ آمریكایی منتقل میگردد. ظاهراً این بنیاد را یك ثروتمند یهودی به نام جولیوس فیلشن ایجاد كرده؛ ولی در واقع، با بودجه سیا اداره میشود. هدایت این بنیاد را زمانی جك تامپسون، مأمور سیا و استاد دانشگاه كلمبیا در دست داشت.
و) روشنفكران
خانم ساندرس، فهرستی از شوالیهها یا روشنفكرانی چون كارل پوپر، توماس كوهن، آیزایا برلین، والت روستو، دانیل بل، ریمون آرون، حنا آرنت، سیدنی هوك و هنری لوس را ذكر میكند كه با تأسیس نشریاتی چون پارتیزان ریویو، نیولیدر، در مونات، كینان ریویو و پرووه، مخالفان كمونیسم دیروز و دشمنان اسلام امروز را در سراسر جهان، تغذیه فكری میكنند. عجیب آن كه اكثر شوالیههای جنگ سرد فرهنگی، یهودیاند!
ه) ترور
ترویج فرهنگ به اصطلاح آزاد، همپای سیاست ترور و كشتار روشنفكران و دگراندیشان، در تمامی دوران جنگ سرد و پس از آن، جریان دارد. طبق برخی از تخمینها، حداقل در دوران جنگ سرد، سیا، حدود ۱۵۰ هزار معلم، استاد، رهبر اتحادیه كارگری، كشیش و روحانی مخالف را به قتل رسانده و برخی این رقم را تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش دادهاند. این پدیده كه از آن به «ترور دولتی» یاد میشود، پنهان و مخفیانه صورت میگیرد.۲
نویسنده: مرتضی شیرودی
۱. هربرت شیلر، مقابله با رسانههای فراملی، چالش بزرگ آینده، ماهنامه سیاحت غرب، آذر ۱۳۸۲، ص ۱۲-۱۷ .
۲. به نقل از عبداللَّه شهبازی، سیا و جنگ سرد فرهنگ، مندرج در .Shahbazi.org
۳. استفان پیلت، «بازیهای رایانهای سلاح تبلیغاتی»، لوموند دیپلماتیك، اكتبر ۲۰۰۳؛ به نقل از ماهنامه سیاحت غرب، آبان ۱۳۸۲، ص ۵۴.
۴. اریك كلینبرگ، ده ارباب رسانهای آمریكا، لوموند دیپلماتیك، آوریل ۲۰۰۲، ص ۲۴.
۵. دیوید راك، جهانگرایان یهودی؛ به نقل از ماهنامه سیاحت غرب، مهر ۱۳۸۲، ص ۳۷-۴۲.
منبع:ماهنامه پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست