چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

اژدهای چینی در جاده های ایران


اژدهای چینی در جاده های ایران

گروه خودروسازی لیفان آنقدر پیشرفت کرده که در کمتر از ۲۰ سال از یک تعمیرگاه موتورسیکلت به نامی جهانی تبدیل شده است

چین، نامی است که در صنعت لرزه بر اندام هر کشور دیگری می‌اندازد. مردم این کشور هر فعالیت صنعتی را که آغاز می‌کنند با اتکا به رشد قارچ گونه، تنوع در کیفیت و به تبع آن تنوع در قیمت، معادلات صنعتی جهان را بر هم می‌زنند و بسیار ساده در مدتی کوتاه بدون خون و خونریزی جهان را با سیلی از محصولات ریز و درشت خود فتح می‌کنند. صنعت خودروسازی نیز از نگاه تیز و تمامیت خواه چینی‌ها در امان نمانده است.

نخستین خودروی ملی این کشور سال ۱۹۵۸ توسط شرکت FAW (First Automobile Works) به جهان معرفی شد و از آن پس ده‌ها شرکت خودروسازی، یکی پس از دیگری در این کشور ظهور کردند و هر کدام به روش‌های منحصربه‌فردی موفق به تثبیت جایگاهشان در مدتی کوتاه شدند. چینی‌ها سال گذشته (۲۰۱۰)‌ با اتکا به حدود ۹۰ شرکت خودروسازی موفق به تولید حدود ۱۸ میلیون دستگاه خودرو شدند که در این میان ۸/۱۳ میلیون دستگاه در کلاس خودرو‌های سواری قرار می‌گرفتند. این کشور همچنین میزبان بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان است. براساس آمار اعلام شده هم اکنون حدود ۸۰ میلیون خودرو در سطح این کشور در حال تردد هستند و براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.

● گروه خودروسازی لیفان

۸۸ امین شرکت صنعتی برتر جمهوری خلق چین در سال ۲۰۰۹، یک گروه خودروساز جدید به نام لیفان است. خودروسازی که سال ۱۹۹۲ توسط یین مینگشان (یکی از ۱۰۰ ثروتمند چینی)، در قالب یک تعمیرگاه موتورسیکلت با ۹ تعمیرکار آغاز به کار کرد. سرمایه اولیه این شرکت در سال ۱۹۹۲، ۲۰ هزار یوآن (حدود ۳/۳ میلیون تومان) اعلام شد. گروه لیفان همان ابتدای راه و با مساعد دیدن شرایط در کنار تعمیر موتورسیکلت، به ساخت آن هم روی آورد و با جدی گرفتن این موضوع توانست به یکی از ۵ موتورسیکلت ساز برتر چین تبدیل شود. مرکز فعالیت این شرکت شهر چونگ‌کینگ چین با حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت است. لیفان هم‌اکنون به عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی این شهر شناخته می‌شود. گروه لیفان در سال ۲۰۰۳ اولین واحد خودروسازی خود را در شهر چونگ کینگ افتتاح کرد.

ابتدای کار، هدف مونتاژ انواع خودرو بود ولی به زودی و با آغاز کار مرکز تحقیقات خودروسازی لیفان، اولین محصول بومی این شرکت با نام لیفان ۵۲۰ تنها پس از ۳ سال تولید و در ۱۰ کشور جهان به صورت همزمان رونمایی شد. شرکت لیفان پیش از این با همکاری شرکت ژاپنی دایهاتسو، اقدام به عرضه وانتی بر پایه مدل آترای کرده بود که سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار با برند لیفان روانه بازار چین شد و تولید آن امروزه نیز همچنان ادامه دارد. سال ۲۰۱۰ بهترین‌ها را برای این کمپانی پرکار به همراه داشت. لیفان به تالار بورس شانگهای راه یافت و مجموعه اتومبیل‌سازی آن نیز در بسیاری از کشور‌های آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی عرضه شدند. محصولات لیفان در مجموع به ۵۷ کشور صادر می‌شوند اما ایران، آذربایجان، اروگوئه، ویتنام، سوریه، اتیوپی، لائوس، ۴ کشور در آمریکای جنوبی، ایتالیا و بازار بزرگ کشور روسیه ازجمله اصلی‌ترین مشتریان خودرو‌های تولیدی لیفان به شمار می‌روند. این شرکت هم‌اکنون در بازار‌های برون‌مرزی با ۶ کارخانه مشغول به فعالیت است. موتورسیکلت‌های لیفان که عنوان موفق‌ترین موتورسیکلت‌های صادراتی چین را به خود اختصاص داده‌اند نیز هم‌اکنون در بیش از ۱۸ کشور اروپایی، ژاپن و کانادا در کنار برخی کشور‌های جهان سوم آسیایی عرضه می‌شوند.

● موتورسیکلت‌سازی لیفان

گروه لیفان بیش از هر چیز با موتورسیکلت‌هایش در چین شناخته می‌شود. شاید با قدم زدن در خیابان‌های هر یک از شهر‌های این کشور بسختی بتوانید یکی از ۱۱۶ هزار دستگاه فروش سالانه خودرو‌های لیفان در چین را مشاهده کنید، اما مطمئنا تنوع ۶۰ موتورسیکلت این شرکت از چشم شما دور نخواهد ماند. این شرکت در بخش طراحی و تولید موتورسیکلت هم‌اکنون حدود ۶۰ مدل موتورسیکلت در ۵ کلاس تولید می‌کند. علاوه بر آن تولید انبوه ۵۳ مدل موتور برای انواع مختلف موتورسیکلت و فروش آن به دیگر شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی جهان نیز از دیگر محصولات این شرکت است. یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های بخش موتورسیکلت‌سازی کمپانی لیفان به توسعه پیشرانه‌های سری CG مربوط می‌شود. این کمپانی همچنین توجه ویژه‌ای دارد به اسکوتر‌های برقی که برای رفت و آمد در شهر مناسب هستند و به همین منظور ۱۲ مدل اسکوتر برقی را طراحی و روانه بازار کرده است. چین با داشتن سهمی بیش از ۵۰ درصد به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده موتورسیکلت در جهان شناخته می‌شود. شرکت لیفان در این میان با داشتن سهم تولید یک میلیون و ۷۷۷ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال از نظر تیراژ به عنوان سومین تولیدکننده موتورسیکلت چین شناخته می‌شود. این کمپانی همچنین سال گذشته با صادرات ۳۱ میلیون دلاری موتورسیکلت که شامل حدود ۴۵ هزار دستگاه می‌شد موفق به کسب عنوان موفق‌ترین صادرکننده چین شده است.

● اتومبیل‌های لیفان

لیفان در بین کمپانی‌های خصوصی خودروسازی چین سرآمد است، چراکه پس از عرضه نخستین محصول بومی‌اش با عنوان لیفان ۵۲۰ موفق به فتح بازار‌های بسیاری در چین و خارج از مرز‌های این کشور شد. بنا بر اعلام

مسوولان کمپانی لیفان، خطوط تولید این شرکت ظرفیت تولید حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. سبد محصولات لیفان هم‌اکنون شامل ۴ خودرو می‌شود که قرار است در آینده‌ای نزدیک یک خودروی دیگر نیز به آنها اضافه شود.

لیفان در بین کمپانی‌های خصوصی خودروسازی چین سرآمد است، چراکه پس از عرضه نخستین محصول بومی‌اش با عنوان لیفان ۵۲۰ موفق به فتح بازار‌های بسیاری در چین و خارج از مرز‌های این کشور شد.

کوچک‌ترین محصول کمپانی لیفان در خانواده خودرو‌های هاچ‌بک، مدل ۳۲۰ با طول ۷/۳ متر است که تقریبا در حد و اندازه‌های پژو ۲۰۶ قرار می‌گیرد. این خودرو نخستین بار سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد و طراحی آن به نوعی کپی‌برداری از طرح معروف خودرو مینی است. ۳۲۰ با پیشرانه ۳/۱ لیتری ۸۸ اسب بخاری و قیمت پایه‌ای حدود ۸ هزار دلار به فروش می‌رسد. تولید این محصول هم‌اکنون به صورت جدی در مرکز تولیدی لیفان در روسیه که با عنوان Derways شناخته می‌شود در حال پیگیری است و این کمپانی بتازگی مدل جدید ۳۲۰ با چهره‌ای جدید را برای عرضه در بازار معرفی کرده است.

محصول دیگر این کمپانی مدل ۵۲۰ است که عرضه آن از حدود ۲ سال قبل در ایران نیز آغاز شده است. این خودرو در کلاس سدان‌های کامپکت یا جمع و جور قرار می‌گیرد و از نظر ابعاد، مشخصات فنی و امکانات در رده خودرو‌هایی همچون پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، تندر ۹۰ و ریو قرار می‌گیرد. این خودرو هم اکنون با پیشرانه ۶/۱ لیتری ۱۰۶ اسب بخاری در کشورمان عرضه می‌شود، اما هنوز خبری از مدل ۳/۱ لیتری وعده داده شده نیست. کرمان خودرو به عنوان نماینده رسمی لیفان در ایران در صورت عرضه مدل ۳/۱ لیتری این خودرو می‌تواند با قیمتی ارزان‌تر جایگاه برخی رقبای دولتی لیفان ۵۲۰ را متزلزل کند. شرکت لیفان همچنین مدتی است عرضه مدل ۵۲۰ را متوقف کرده و به جای آن نسخه بهسازی شده این خودرو که با کد ۵۲۰i شناخته می‌شود را با تغییراتی در نمای عقب و چراغ‌ها و برخی تغییرات در مجموعه خنک‌سازی، صندلی‌ها و آینه‌ها به عنوان فیس لیفت و برای تازه‌سازی اولین محصولش در بازار انجام داده است. کرمان خودرویی‌ها هم‌اکنون این محصول را با قیمت ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه می‌کنند.

سومین محصول لیفان مدل ۶۲۰ است که در کلاس خودرو‌هایی همچون مگان، مزدا ۳، سمند و پارس دسته‌بندی می‌شود. این خودرو از پیشرانه پرتوان ۶/۱ لیتری ۱۱۴ اسب بخاری Tritec بهره می‌برد. سری موتورهای Tritec محصول مشترک کمپانی‌های کرایسلر و روور انگلستان است و تا سال ۲۰۰۸ در محصولات کرایسلر و مینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این محصول هم‌اکنون در بازار ایران با قیمتی بین ۵/۱۸ تا ۵/۱۹ میلیون تومان عرضه می‌شود و رقبای اصلی آن شامل پارس۵۳۰ MVM ، ELXو مگان ۱۶۰۰ می‌شوند. محصول دیگر کمپانی لیفان چین، در واقع اولین محصول این کمپانی چینی بر پایه ون کوچک شهری از دایهاتسو با نام اترای است که لیفان نام Foison را برای آن برگزیده است. دایهاتسو به عنوان زیر مجموعه تویوتای ژاپن تاکنون موفق شده بیش از ۱۰ نسل از این مینی ون را با موفقیت به بازار‌های جهانی عرضه کند.

محصول جدید لیفان که قرار است بزودی در کنار خودرو‌های سواری لیفان به فروش برسد، خودرویی شاسی‌بلند سایز کوچک این کمپانی با عنوان X۶۰ است. هرچند لیفان سال گذشته از این محصول پرده‌برداری کرده است، اما به نظر می‌رسد بزودی وارد ایران خواهد شد، چراکه کرمان خودرو آن را در نمایشگاه تبریز در مهرماه ۱۳۹۰ نمایش داد. این محصول با استقبال خوب بازدیدکنندگان ایرانی مواجه شد. X۶۰ با پیشرانه ۸/۱ لیتری ۱۳۱ اسب بخاری باید به رقابت با MVM X۳۳ ۱۴۰ اسب بخاری با امکانات تقریبا مشابه برود؛ در حالی که براساس شنیده‌ها X۶۰ قرار است با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود.

● لیفان در ایران

کرمان خودرو، هم‌اکنون به عنوان نماینده رسمی لیفان چین در ایران، محصولات این شرکت را به صورت CKD یا مونتاژی به بازار عرضه می‌کند. گروه خودروسازی کرمان برای همه ایرانیان نامی آشناست، شرکتی که سال ۱۳۶۹ به عنوان اولین شرکت زیر مجموعه گروه خودروسازی کرمان آغاز به کار کرد. کرمان خودرو از همان ابتدا رقابت جدی با خودروسازان دولتی را در دستور کار قرار داد و به همین منظور برند معتبر و پرطرفدار دوو را به ایران وارد و پس از مدت کوتاهی مونتاژ این محصولات را با هدف داخلی‌سازی آغاز کرد. سال ۱۳۶۹ مصادف با افزایش ناگهانی واردات خودرو به ایران بود. رقم ۹۱۹ دستگاه خودروی وارداتی طی سال ۱۳۶۸ در این سال به حدود ۱۸ هزار دستگاه رسیده بود و رشد واردات تا جایی ادامه یافت که سال ۱۳۷۱ حدود ۷۶ هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد. گروه خودروسازی کرمان در این زمان به واردات خودرو‌های دوو اسپرو و ریسر مشغول بود که با مشاهده حجم عظیم واردات خودرو و خارج شدن ارز از کشور تصمیم به مونتاژ و بومی‌سازی محصولات دوو گرفت. این شرکت سال ۱۳۷۳ موفق به کسب مجوز تولید سالانه ۴۳ هزار دستگاه خودروهای دوو سی‌یلو و ماتیز شد، اما به دلیل وجود موانع بسیار در طول حدود ۱۰ سال تولید هم موفق به عرضه این رقم نشد.

اواسط سال ۱۳۸۱ بود که سایه مدیریت جنرال موتورز آمریکا روی شرکت دوو پدیدار شد. نتیجه این تغییر در مدیریت به وجود آمدن خطوط قرمزی در عرضه محصولات این شرکت در ایران بود، لذا کرمان خودرویی‌ها که دیگر امیدی به عرضه خودروهای دوو در ایران نداشتند برای عرضه برندهای جایگزین تحقیقاتی را آغاز کردند. مدیرعامل این شرکت مدت بسیاری را در کشور چین گذراند و تحقیقات بسیاری در زمینه خودروسازان این کشور انجام شد. اهمیت عرضه خودرو‌های چینی به دلیل قیمت مناسب، توانایی در بومی‌سازی و خرید امتیاز و همچنین عدم تاثیر تحریم‌ها روی این تجارت بسیار بالا بود. لذا کرمان خودرویی‌ها برای محکم کاری هر چه بیشتر، یکی از موفق‌ترین برند‌های خصوصی خودروسازی چین که لیفان نام داشت را برای عرضه در ایران برگزیدند. چری، فولکس واگن و هیوندای برند‌هایی بودند که پیش از این به خطوط تولید گروه خودروسازی کرمان راه یافته بودند، اما شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت به دور از حاشیه‌ها با لیفان راه خود را ادامه دهد. لذا شعار معروف «دوو اتومبیل خانواده» را به لیفان منتسب کرد و ابتدای راه، خودکفایی ۱۰ درصدی در تولید را نشانه‌گذاری کرد. خطوط تولید و مونتاژ این شرکت از حدود ۳ سال گذشته تاکنون موفق به تغذیه بخش قابل توجهی از بازار خودروی ایران شده است. در ادامه این شرکت قصد دارد به سبد محصولات فعلی خود یک شاسی بلند از لیفان که بتازگی در نمایشگاه خودروی تبریز رونمایی شده را نیز بیفزاید.

● مسوولیت اجتماعی لیفان

لیفانی‌ها معتقدند از دل جامعه متولد شده‌اند و باید خدمتگزار مردم باشند، لذا این کمپانی تاکنون مبلغی معادل ۱۳۰ میلیارد تومان برای حرکت‌های خیرخواهانه خرج کرده و در مجموع ۱۰۰ مدرسه در شهر چونگ‌کینگ تاسیس کرده است که نشان‌دهنده توجه خاص این شرکت خصوصی به مسائل حاشیه‌ای است که از نظر بسیاری از خودروسازان مخفی می‌مانند. کمپانی لیفان همچنین در ورزش و بخصوص فوتبال نیز سرمایه‌گذاری کرده است. تیم چونگ‌کینگ از سال ۱۹۹۵ در لیگ برتر چین مشغول فعالیت بود تا این که سال ۲۰۰۰ توسط کمپانی لیفان خریداری شد. این تیم تنها یک بار در سال ۹۶ موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر چین شده است و از زمان مالکیت لیفان به رتبه بهتر از دوم دست پیدا نکرده است. جدیدترین نتایج این تیم در سال ۲۰۱۰ نیز منجر به سقوط این تیم به رقابت‌های دسته اول فوتبال باشگاه‌های چین شده است.

امیرحسین برخورداری