شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
نقش دین در اخلاق
بخش اعظم اخلاق از ارزشهای خادم تشکیل میشود و ارزشهای خادم همان آداب متناسب با مقاماند، بنابراین چگونه میتوان انتظار داشت که دین اخلاقیات را که با تغییرات زندگی تغییر میکند یکجا در اختیار انسان قرار دهد؟
▪تبیین پرسش: اقلی بودن دین در اخلاقیات
از جمله مواردی که در قلمر و دین میبایست روشن گردد نقش دین در اخلاق است. بحث «ارتباط دین و اخلاق» یکی از مباحث مهم فلسفه دین است. ما در اینجا تنها از این زاویه مسالهٔ «ارتباط دین و اخلاق» را بررسی میکنیم که دین تا چه میزان به ارزشهای اخلاق میپردازد و یا توان پرداختن به چه نوع ارزشهای اخلاقی را دارد؟
برخی مدعی شدهاند که دین تنها به ارزشهای اخلاقی مخدوم میپردازد زیرا از تعیین ارزشهای اخلاقی خادم که بطور مستمر در تحولند ناتوان است به عبارت دیگر معتقدند که اخلاقیات به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند: اخلاقیات مخدوم و اخلاقیات خادم و خادم بودن و مخدوم بودن را باید در نسبت با زندگی لحاظ کرد آن دسته از ارزشهای اخلاقی که زندگی برای آنهاست ارزشهای مخدوم نامیده میشوند و ارزشهایی که برای زندگی و یا در خدمت زندگیاند ارزشهای خادماند و بدنه اصلی و حجم عظیم علم اخلاق را ارزشهای خادم تشکیل میدهند، ۹۹% ارزشهای خادمند، ۱% آنها مخدوم (اگر به یک درصد برسد)
از باب نمونه راست گویی و دروغ گویی هر چند از ارزشهای عام اخلاقی اندولی جزو ارزشهای خادم به شمار میروند زیرا زندگی برای راست گفتن نیست بلکه راست گفتن برای زندگی کردن است.
به تعبیر دیگر اخلاق، برای زندگی است یعنی راه و روش زندگی را میآموزد و تابع و خادم زندگی است.
دین دربارهٔ ارزشهای مخدوم سنگ تمام نهاده است ولی برای ارزشهای خادم که در حقیقت آداباند؛ نه فضایل و کاملاً به نحوهٔ زندگی ارتباط دارند، نه اخلاق یعنی ادب مقام، ادب جنگ، ادب خلوت و تحول اینها به معنای نسبیت نیست زیرا اینها مقتضای مقاماند همانند طفلی که بزرگ شود و جامهاش را عوض کند. در نتیجه با توجه به غالب بودن ارزشهای خادم، اخلاق یعنی آداب و چون آداب به نحوهٔ زندگی ارتباط دارند دائم در تحول خواهند بود و این تحول به معنای نسبیت اخلاق نخواهد بود.
استثناءات اخلاقی هم گواه همین امرند که اخلاق یعنی آداب و آداب به نحوهٔ زندگی ارتباط دارد اصولاً اخلاقیون به ما گفتهاند «هرمقامی ادبی دارد» یعنی اخلاق عبارت است از ادب متناسب با هر مقام گاهی جنگ میکنیم و گاهی صلح همه اخلاقیون گفتهاند در بعضی مواقع دروغ گفتن رواست چون مقام عوض میشود ادب مربوط به آن هم عوض خواهد شد و این به هیچ وجه به معنای نسبی شدن نیست مانند اینکه در حرب خدعه رواست بر خلاف مقام دوستی نسبیت اخلاقی وقتی است که شما نسبیت را در ارزشهای مخدوم ببرید.
حال که ارزشهای خادم، آداب مقاماند پس هر تحولی در زندگی رخ دهد در قلمرو اخلاقیات (یعنی ارزشهای خادم زندگی) هم تحول پدید میآید از طرفی تحولات عمدهٔ زندگی، ارتباط مستقیمی با تحول شناخت ما نسبت به زندگی و انسان دارد خلاصه آنکه علوم انسانی آئینه معشیت جدیدند، هم مولد آن و چون دین نسبت به علوم انسانی بیان اقلی دارد لذا بیانش نسبت به زندگی و آداب اخلاق آن هم اقلی خواهد بود. ]سروش، عبدالکریم، کیان، ش ۴۱، «دین اقلی و اکثری، صص ۶ ۵.[
به هر حال خلاصه پرسش این است که چون دین به ارزشهای خادم که آداب مقاماند و دائم به تحولات زندگی متحولند و حجم عظیم اخلاق را تشکیل میدهند نمیتواند بپردازد از اینرو دین در عرصه اخلاقیات اقلی است و نمیتواند بطور یکجا در اختیار انسان قرار دهد.
پاسخ: الف: نقد اقلی بودن دین در اخلاقیات
پس از تبیین شبهه لازم است جهت پاسخ به نکات ذیل توجه شود:
▪نکته اول: تبیین مفهوم اخلاق
پیش از پرداختن به قلمرو دین در عرصهٔ اخلاقیات لازم است مفهوم اخلاق تبیین شود اخلاق کاربردهای متعددی دارد گاهی مراد از آن جمع خلق است. ]اصفهانی، راغب، معجم مفردات الفاظ القرآن ذیل واژه خلق. [ خُلْق یا خُلُق به معنای صفتی است که در نفس انسان به صورت ملکه درآمده است و ملکه به صفتی اطلاق میشود که در روح و جان انسان چنان راسخ شده است که افعال و رفتار مناسب با آن صفت، خود بخود و بدون تأمل از انسان صادر میشود ملکه ممکن است پسندیده یا ناپسند باشد در اینصورت خلق مثبت، فضیلت نامیده میشود و خلق منفی را رذیلت گوئیم و اخلاق جمع خلقهای پسندیده و ناپسند است ]نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات،ج۱، ص ۲۲. قم ، اسماعلیات، بیتا.[ البته گاهی مراد از اخلاق صرفاً حالات با ملکات خوب و پسندیده است. مثل اینکه میگوئیم: دروغ گفتن ضد اخلاق است. ]غرویان، محسن، فلسفه اخلاق از دیدگاه اسلام، ص ۱۲، موسسه فرهنگی یمین ،۱۳۷۷، چ اول.[ گاهی مراد علم اخلاق است در تعریف علم اخلاق گفته شده است: علم اخلاق، علمی است که صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آنها را معرفی میکند و شیوهٔ تحصیل صفات نفسانی خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بدو اعمال ناپسند را نشان میدهد. ]طوسی، خواجه نصیرالدین، اخلاق ناصری، ص ۴۸، شیراز، انتشارات علمیه اسلامیه، بیتا. [ ژکس مینویسد «علم اخلاق عبارتست از تحقیق در رفتار آدمی بدان گونه که باید باشد» ]فلسفه اخلاق، سید محمد رضا مدرسی، ص ۹،[ گاهی نیز به تمامی مباحث اخلاقی اطلاق میشود. ]مبانی فلسفه اخلاق، برت ال. همولمز، ترجمه مسعود علیا، ص ۲۱، انتشارات قنفوس، ۱۳۸۲، چ اول ، تهران. [
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست