پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
علم غیب پیامبر ص
علیرضا مستشاری
«قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذیرٌ وَ بَشیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛۱
بگو: من قدرتِ [جلبِ] سودی و [دفعِ] زیانی را از خود ندارم؛ جز آن چه خدا خواهد و [غیب هم نمیدانم] اگر غیب میدانستم، یقیناً برای خود از هر خیری فراوان و بسیار فراهم میکردم و هیچ گزند و آسیبی به من نمیرسید. من فقط برای گروهی که ایمان میآورند، بیم دهنده و مژده رسانم».
پرسش: از برخی آیات فهمیده میشود که حضرت رسولصلیاللهعلیه وآله علم غیب نداشته است و میبایست این مطلب را نیز به مردم اعلام کند؛ در حالی که از برخی دیگر از آیات و روایات و شواهد تاریخی به دست میآید که آن حضرت علم غیب داشته، از آینده خبر میداد؛ مانند هشداری که به عایشه داد که از سگهای حوأب دوری کند که اشاره به جنگ جمل است که در آینده اتفاق افتاد؛۲ این دو چگونه با هم سازگارند؟
در ابتدا مناسب است گفته شود که فهم قرآن، بدون متخصص، مشکل است؛ به طور مثال در قرآن آیات محکم و متشابه وجود دارد و محکمات قرآن طوری است که همه میفهمند و نیازی به آیة دیگری هم ندارد؛ مثل «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْظالِمِینَ»، «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»۳؛ اما آیة «الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی»۴ و یا جایی که میفرماید: «خدا کرسی و تخت دارد که آسمان و زمین را در برگرفته، «... وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» و آیة دیگری که میگوید: «خداوند بر عرش نشسته، و هشت ملک او را جابه جا میکنند»،۵ اینگونه آیات را متشابه میگویند. معنای متشابهات را فقط خدا میداند و کسانی که راسخ در علم و دانش الهی و متخصصند؛ «وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ...».۶ البته گاهی در این موارد وقتی چند آیه را کنار هم بگذاریم، معنا روشن میشود.
همچنین در قرآن «آیات عام و خاص» داریم؛ به طور مثال در سورة انعام، آیة ۵۱ آمده است: «لَیْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِیٌّ وَ لا شَفِیعٌ؛ مردم غیر از خدا، هیچ ولی و شفیعی ندارند»؛ اما در سورة بقره، آیة ۲۵۵ میفرماید: «إِلاَّ بِإِذْنِهِ؛ مگر با اجازة خدا» که نشان میدهد اگر خدا بخواهد، شفاعت هست؛ مثلاً اگر من به شما بگویم که در این ۹ روز ماه رمضان، هیچکس خانه ما نیامد، این یک عام است و بعد که میگویم: الاّ برادرم، کلمة «الاّ»، عام را تخصیص میزند. اگر فقط قسمت اول ملاحظه شود، معنایش این است که هیچ شخصی خانه ما نیامده، ولی با «مگر»، استثنا خورد. این استثنا، گاهی بلافاصله بعد از عام میآید که استثنای متصل است و گاهی استثناء در آیه دیگر میآید. مثلا الان به شما میگویم به هیچ اتاقی نرفتم ساعتی بعد میگویم به سه اتاق رفتم. این استثناء منفصل است.
با توجه به مقدمهای که گفته شد، آیاتی که میگوید: پیغمبر علم غیب ندارد، در آیات دیگر، استثنا دارد؛ به طور مثال در آیة ۲۶ سورة جن میفرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد» و در ادامة آیه، دربارة اهمیت بهرهمندی پیامبر از علم و عصمت آمده است: «فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا؛ برای او از پشت سرش نگاهبانانی برخواهد گماشت». پیغمبر به علم غیب نیاز دارد؛ چون اگر نداند، خیلی از کارهایش ممکن است مختل شوند. همیشه فرشتگان، از چپ و راست نگهبانیاش میکنند که خطا نرود که منظور، عصمت است و این، همان عصمت خدادادی است که پیامبران علاوه بر عصمت اختیاری، در کنار لیاقت و شایستگی خود، از آن بهرهمندند و هر دو را با هم دارند.
بنابر آن چه گفته شد، در بعضی آیات آمده است: هیچ کسی علم غیب ندارد؛ مانند آیات سورة اعراف و انعام؛ اما در
سورة جن، این مطلب استثنا شده که رسول اللَّه و حتی همة رسولان، علم غیب دارند. جمع بین این آیات نیز چند وجه
است:
۱. آیهای که میگوید: پیغمبر علم غیب ندارد، «مربوط به زندگی شخصی» میشود. آنها میگفتند: چرا پیغمبر در خرید گوسفند ضرر کرده است. چرا گوسفند مریض بود و فردایش مرد؛ مگر پیغمبر نیست. آیه نازل شد که بگو: من زندگی شخصیام، زندگی عادی است. وقتی گندم و گوسفند از شما میخرم، از علم غیب استفاده نمیکنم و چه بسا اصلا نمیدانم؛ زیرا گاهی در مسائل شخصی، اگر ضرورت یا مصحلتی نباشد، پیغمبر، علم غیب را دخالت نمیدهد و خود معصومانعلیهمالسلام نیز بدون ضرورت، درخواست علم غیب نمیکردند. به همین جهت در اصول کافی دربارة علم غیب پیامبرصلیاللهعلیهوآله و امامانعلیهمالسلام آمده است: «اگر امامان خواسته باشند، علم پیدا میکنند و به آنها داده میشود»۷ و اگر نخواهند، به آنها داده نمیشود. یکی از نشانههای بزرگواری آنها این است که مانند مردم داد و ستد میکردند و در سود و زیان تفاوتی با دیگران نداشتند و برای منافع شخصی خویش، از علم غیب استفاده نمیکردند.
۲. برخی دیگر گفتهاند: آیهای که میگوید پیامبرصلی الله علیه وآله هیچ علم غیبی ندارد، معنایش این است که «مستقلاً علم غیب ندارد» و آیة دیگری که میگوید: رسول خدا، علم غیب دارد، منظور این است که «باذن اللَّه» دارد؛ چنان که آن آیاتی که میگوید هیچ شفاعتی نیست، استقلالاً میگوید و آیاتی که میگوید: شفاعت هست، یعنی به اذن خدا هست.
نکته
دو چیز هست که هیچ کس غیر از خدا آنها را نمیداند؛ یکی زمان واقع شدن روز قیامت است و دیگری زمان ظهور حضرت حجت علیهالسلام است و از بعضی روایات فهمیده میشود که خود حضرت حجتعلیهالسلام هم نمیداند که ظهورش چه وقت است. از این رو، در روایات آمده است: حضرت مهدیعلیهالسلام میفرماید دعا کنید که ظهور نزدیک شود؛۸ البته شرط عمومی ظهور، معلوم است؛ اما تاریخش را خود حضرت هم نمیداند.
پس اگر ما قائلیم که اهل بیتعلیهمالسلام چیزهایی از علم غیب میدانند، مشرک نیستیم؛ زیرا نمیگوییم که مستقل از خدا و یا در مقابل خدا هستند؛ در حالی که پیامبرصلیاللهعلیه وآله و امامانعلیهم السلام هم مثل ما بشرند؛ ولی به خاطر وظیفة هدایت گریشان بیش از آن چه که به ما دادهاند، به آنها دادهاند و به هر مقدار خداوند مصلحت بداند و یا آنها جهت انجام مسئولیت رسالت و امامت از خداوند بخواهند، خداوند به آنها عنایت خواهد کرد.
پی نوشت:
۱. اعراف، آیة ۱۸۸.
۲. مجلسی بحارالأنوار، ج ۳۲، ص ۱۶۷، باب ۲؛ «... فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ فَاتَّقِی اللَّهَ یَا عَائِشَةُ وَ احْذَرِی مَا سَمِعْتِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ قَدْ قَالَ لَکِ لَا تَکُونِی صَاحِبَةَ کِلَابِ الْحَوْأَبِ وَ لَا یَغُرَّنَّکِ الزُّبَیْرُ وَ طَلْحَة...».
۳. فاتحه، آیة ۲.
۴. طه، آیة ۵.
۵. «وَ الْمَلَکُ عَلی أَرْجائِها وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمانِیَةٌ»، (الحاقه، آیة ۱۷).
۶. آل عمران، آیة ۷.
۷. کلینی الکافی، ج ۱، ص ۲۵۸.
۸. اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج».
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست