پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
نیمه پنهان مهد کودک
من یک مادر هستم. مدیر یک مهدکودک و دانشجوی سال آخر رشته روانشناسی هم هستم و عقیده دارم اگر مهدکودکها به مکانهایی به جز نگهداری کودک تبدیل شوند و به وظیفه اصلی خود که جامعهپذیرکردن و تربیت صحیح کودکان است، بپردازند، نسل کارآمد و شایستهای را به جامعه تحویل خواهند داد...
اما باید استانداردهای لازم برای فعالیت این اماکن بهوسیله مسئولان تبیین شود تا مهدها ملزم به رعایت این استانداردها شوند و خانوادهها هم با آگاهی از ضوابط، مراکز مناسبی را برای سپردن فرزندان دلبندشان شناسایی کنند.
در این بین، نقش مربیان مهدکودک بسیار حساس است و علاقهمندی به کار با کودکان، داشتن سلامت روانی و جسمانی، شکیبایی، داشتن تجربه و احساس مادری برای کودکان، سرحال و بانشاط بودن، احساس تعهد ایمانی و اخلاقی در کار با کودکان، آگاهی از مسائل و نیازهای کودکان، توجه به رشد در ابعاد مختلف جسمانی، حرکتی، عاطفی، روانی، ذهنی، اجتماعی و زبانآموزی کودکان، داشتن ظاهری آراسته و مرتب، با محبت و دلسوز بودن، توجه یکسان به کودکان و... از جمله ویژگیهایی است که یک مربی خوب مهد باید داشته باشد اما متاسفانه برخی مربیان، زمینههای رشد نابهنجار را در کودک فراهم و قابلیتهای وی را نابود میکنند. منظورم از رشد نابهنجار در کودکانی که ساعتهای زیادی از روز را در مهدکودک میگذرانند و فضای نامناسبی دارند این است: پرخاشگری، مستعد ابتلا به بیماریهای جسمی و فکری شدن، تاثیر متقابل بچهها از هم بهخصوص در امور ناشایست مانند ناسزاگویی، وجود و اجرای اصول تربیتی غلط برخی مربیان، قرار گرفتن در محیط فرهنگی ناهماهنگ با فضای خانه و اطرافیان است. دلایل ایجاد این رفتارهای نابهنجار در کودکان به ۲ دسته اصلی تقسیم میشود:
- الگوبرداری از رفتار سایر کودکان و مربیان
- بیتوجهی مربیان به خواسته کودک
یکی از روشها برای بهبود رفتارها، کاهش الگوهای نامناسب رفتاری در محیط است. مربیان باید در کنار این کاهش ارتباط با الگوهای نامناسب، حتما الگوهای رفتاری مناسبی را در اختیار کودک قرار دهند. همچنین باید در مواردی که با کودک دارای مشکل رفتاری مواجه میشوند، همدلی با او را افزایش دهند و فرصت تخلیه هیجانها را برای او فراهم کنند، رفتارهای پسندیده کودک را به وضوح تشویق کنند، با کودک قرارداد رفتاری ببندند تا برای رفتار مطلوبش جایزه دریافت کند و بداند که چه نوع گفتار و رفتاری پسندیده است. لازم است به کودک مسئولیت بدهند و در خصوص مسئولیت واگذارشده به او پیگیری و در صورت همکاری مناسب و انجام درست کار، او را تشوبق کنند. آنها باید با کودک برخورد مثبتی داشته باشند، برای کنترل او به نرمی رفتار کنند، کودک را با صحبت با او راهنمایی کنند و بر نقاط مثبت رفتار کودک تاکید داشته باشند، در مقابل سایر کودکان به او تذکر ندهند و با صبر و حوصله در جایی خلوت و در یک جلسه دو نفره در خصوص مشکل ایجادشده گفتوگو کنند و قوانین را برای کودک توضیح دهند و اعتراضهای کودک را در هر موردی با دقت بشنوند و کاملا توجه کنند که او چه میگوید و به چه موضوعی اعتراض دارد.
ریحانه کرمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست