چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
سهم مسلمانان چین در تمدن
متجاوز از ۱۳۰۰ سال پیش، آیین اسلام وارد سرزمین چین شد و امروزه شمار مسلمانان آن سامان نزدیك به ده میلیون نفر است كه منسوب به ده قوم مختلفاند. (۱) مسلمانان نیز چون دیگر اقوام این سرزمین كه در كنار آنان به كار و مبارزه مشغولند، سهم بسزایی در گسترش روابط دوستانه با كشورهای عربی - اسلامی و بطوركلی همه مسلمانان جهان دارند.
● رهآوردهای علمی
پیامبر اسلام(ص) فرمود: «دانش بجویید، اگر چه در چین باشد.»
پیرو این سخن گرانقدر، خلفای اسلامی نمایندگان سیاسی خود را راهی سرزمین چین كردند. اولین گروه اعزامی از طرف خلیفه سوم عثمان بن عفان در روز دوم محرم سال ۳۱ هجری برابر با ۲۵ اوت سال ۶۵۱ میلادی در دوره كومتخاندان پادشاهی تانگ، به شهر چانگان (۲) پایتخت آن روز چین وارد شد. امپراتور چین، اعزام آن گروه را به عنوان آغاز روابط دوستانه میان چین و عرب تلقی كرد و هیات را مورد استقبال قرار داد. براساس اسناد تاریخی، از سده هفتم گروههایی از مسلمانان عرب به قصد تجارت از راه دریا و خشكی وارد این سرزمین شدند. راه دریایی كه آنها پیمودند از عربستان آغاز میشد و پس از طی خلیج مانار و بنگال و تنگه مالاگا و دریای چین جنوبی به شهرهای كوانگچو (كانتون) ، چیوانچو (زیتون)، هانگچو، یانگچو میرسید و به شانگهای پایان مییافت. در حالی كه راه خشكی از ایران و افغانستان آغاز میشد و با گذشتن از ایالتسینكیانگ به شانگهای ختم میشد. به بركتسكونت گروهی از این مسلمانان مهاجر در چین و روی آوردن برخی از مردم آن سرزمین به اسلام در طول بیش از هزار و سیصد سال بتدریج آیین اسلام رواج یافت و مسلمانان در زمینههای گوناگون به فعالیت پرداختند.
نخست رهآوردهای علمی مسلمانان و شور و اشتیاق آنان در راه كسب هر چه بیشتر دانش را یادآور میشویم.
در آغاز مسلمانان چین به بررسی و بهرهوری از دانشهای اختصاصی مسلمانان عرب بویژه علم پزشكی، داروسازی، ریاضیات، ستارهشناسی، تقویمنگاری و انتقال این علوم به سرزمین چین پرداختند. داروها، نسخهها و اطلاعات پزشكی دیگری كه به چین آورده شد، در بخشهای بسیاری از كتاب داروهای گوناگون چین چاپ قرن دوازده و كتاب دایرهٔالمعارف پزشكی چین چاپ قرن شانزده، ذكر شده است.
سپس مسلمانان چین با به كارگیری دانش ستارهشناسی عرب و فارس به بررسی شرایط جوی پرداختند و در پی آن در قرن سیزده میلادی مركز اسلامی ویژه نظارت بر اوضاع جوی و تهیه تقویم چین تاسیس شد. در سال۱۲۶۷ م جمالالدین، ستارهشناس مسلمان، هفت نوع دستگاه نجومی اختراع كرد كه عبارتند از: «دستگاهی چند حلقهای ویژه ثبت اوضاع جوی، «وسیلهای جهتدار برای ثبتحوادث جو»، «كره آسمان»، «كره زمین» و... در این میان تقویم هجری مهمترین مرجع تقویم چهارصد ساله چین، كه از نیمه قرن سیزده آغاز شده، قرار گرفت. (۳) و در سال ۱۳۸۲م تلاشهای یكی از بزرگان اسلام در راه ترجمه كتابهای عربی در زمینه تقویمنگاری، جغرافیا و ستارهشناسی به ثمر نشست و از سوی دربار امپراتور مورد ستایش قرار گرفت.
از آنجا كه ریاضی پایه دانش ستارهشناسی است، مسلمانان همزمان كتابهای ریاضی عرب را نیز به چین آوردند، كه گزارش آن در اسناد تاریخی دوران حكومتخاندان پادشاهی یوآن (۴) به ثبت رسیده است. و بر این اساس، در دوران حكومتخاندان پادشاهی یوآن (۵) و مینگ، شمار بسیاری از دانشمندان همپایه در دانش ستارهشناسی و ریاضیات از میان مسلمانان چین به ظهور رسیدند.
مسلمانان چین به مهارت خارقالعاده خود در هنر معماری شهرت یافتند، آنها طی روزهای نخستین ورود اسلام به آن سرزمین به منظور برگزاری مراسم دینی خود مساجدی در ایالتهای شانگهای، گوانگچو، چیوانچو و هانگچو بنا كردند. مسجد هانگچو كه در اوایل سده چهاردهم به دست علاءالدین ساخته شد مورد ستایش جهانگرد عرب ابنبطوطه قرار گرفته است. این مسجد بارها مرمتشده و تاكنون همچنان پابرجاست. در سال۱۲۶۶ م معمار برجستهای به نام اختیارالدین مامور شد تا كاخهای پادشاهی یوآن را كه امروزه كاخ امپراتور در پكن بر پایه آن پیریزی شده استبنا كند.
مسلمانان چین، همزمان با توسعه و تكامل بخشیدن به فرهنگ خود به فراگیری فرهنگهای دیگر اقوام نیز پرداختند. امروزه موسیقی و رقص دو قوم اویغور و قزاق، سرودهها و ترانههای محلی اقوام هویی، دونگ شیانگ و سالا از شاهكارهای فرهنگ چین بهشمار میآیند. در دهه هفتاد قرن یازدهم «حاج یوسف هاس» قصاید داستانی خود را به نام «رمز سعادت و بركت» در ۱۳۲۹۰ بیتسرود، این اشعار با «دوازده مقام» - شامل ۳۴۰ ترانه - دیرزمانی به عنوان اثری ارزشمند در ادبیات چین زبانزد قوم اویغور شد. در همان زمان نیز «ماناس» - مجموعهای حماسی - از نمونههای ادبیات ملی نژاد قرقیز بهشمار میرفت.
در میانه قرن سیزده و چهارده میلادی نقاش مسلمان «گاوكه گونگ» (متوفی به سال ۱۳۱۰م) با ترسیم مناظر طبیعی، بویژه جنگلهای كوهستانی پوشیده از مه شهرت یافت. وی با بهرهگیری از روشهای سودمند مكاتب هنری معروف آن زمان مكتب هنری خاص خود را به وجود آورد. لازم به یادآوری است كه تابلو «بوتههای خیزران» وی از برجستهترین كارهای هنری آن عصر به شمار میآید.
«سعد الله» (۱۲۷۱ - ۱۳۶۸م) نیز با سرودن قصایدش به شهرت رسید. «شمسالدین» (۱۲۷۸ - ۱۳۵۱ م) كتابهای بسیاری تالیف كرد. وی به دانش گستردهاش در زمینه ادبیات، فلسفه، تاریخ، ریاضیات، ستارهشناسی، جغرافیا و طرحهای آبرسانی آوازه یافت. پس از قرن پانزده میلادی شمار بسیاری از شاعران، ادیبان و نقاشان از میان مسلمانان چین به ظهور رسیدند.
افزون بر «گای چای» (۱۷۷۴-۱۸۲۹م) نقاش مسلمانی كه در كشیدن چهره عموما و نقاشی گیاهان ثعلب و خیزران به طور خاص مهارت زیادی داشت مسلمانان دیگری نیز بودند كه نامشان در تاریخ چین درخشیده است، مانند: بدرالدین، مایلیوی، دینگ خدنیان، جین دایوی، شانجیدی، ماشی جیون و ساییوی و...
شایان ذكر است; «لیچی» متفكر، منتقد و تاریخدان مسلمان (۱۵۲۷-۱۶۰۲) چنان جراتی داشت، كه نیش قلم خود را متوجه تفكر فئودالیستی و سازمانهای اجتماعی حاكم آن دوران كرد، و زیانهای اینگونه تفكر را بر پیشرفت جامعه برشمرد. و به همین دلیل آثار علمی او پیوسته موردتوجه دانشمندان چین قرار داشت. از جمله آثار وی: «تسانگ شو» (كتاب پنهان) و ملحقات و «وینشو» (كتاب سوخته) میباشد كه بخش ملحقات آن پس از تحریر تجدید چاپ شد.
دانشمندان مسلمان چین شوق فراوانی به دانشاندوزی داشتند و بهرهوری ایشان از مزایای دیگران آنها را به ارائه خدمات تازهای در راه غنای فرهنگ كشور واداشت.
● پیرامون آموزش احكام اسلام و كتابهای اسلامی
مسلمانان چین عموما از راه شفاهی معارف اسلامی را فرامیگرفتند و آموزش معارف اسلامی در سالهای پایانی سده شانزده میلادی در مساجد ایالتشانسی آغاز شد. در هر مسجد گروهی از دانشجویان به فراگیری قرآن كریم، دیثشریف، فقه ،كلام و فلسفه، زبان عربی و فارسی نزد پیشنماز آن محل پرداختند و با گذشت زمان از این شیوه آموزش معارف اسلامی سایر مناطق مسلماننشین نیز پیروی كردند.
در قرن هفدهم، دانشمندان مسلمان چین از سویی به تالیف كتابهایی به زبان سنتی چین پرداختند و از سوی دیگر، كتابهای دینی نگاشته شده به زبانهای فارسی و عربی را به زبان چینی برگرداندند و از این طریق خدمات ارزندهای ارائه كردند.
وانگ دای یوی (۱۵۶۰-۱۶۶۰ م) نخستین كسی است كه درباره آیین اسلام به زبان چینی كتاب نوشت. وی كتابی را با عنوان پاسخ صحیح به پرسش از حقیقت نگاشت و در آن به پرسشهای مطرح شده پیرامون اسلام پاسخ گفت. این اثر بارها به چاپ رسید و با استقبال مسلمانان چین روبرو شد. افزون بر آن وی كتابهای حقیقت اسلام، راه و روش اسلام و آثاری پیرامون «توحید»، «فقه» و «احكام دین» نیز تالیف كرد.
شیخ یوسف ماچو (۱۶۴۰-۱۷۱۱) نویسنده كتاب ده جلدی روشنگری اسلام است كه تالیف آن به سال ۱۶۸۲ م پایان پذیرفت.
لیوچی (۱۶۵۵-۱۷۴۵) به شمار بسیار تالیف و ترجمهاش شهرت یافت، از جمله آثار او حقیقتهای اسلامی در شش جلد، راه و روش آخرین پیامبر(ص) در بیست جلد و دستورات اسلام در بیست جلد میباشد.
شیخ ماده سین (۱۷۹۴-۱۸۷۴) نویسندهای برجسته و پیشوایی ژرفنگر در علوم دینی است، وی همزمان با تدریس به دانشجویان در مساجد به امر ترجمه و تالیف نیز میپرداخت. از آثار وی میتوان: گزیدهای از اصول چهارگانه دین، هدف زندگی، شناختحقیقت اسلام و احكام دین را نام برد. از وی تاكنون سی اثر به چاپ رسیده است كه مشتمل بر موضوعات گوناگونی از قبیل «قانون و دستور اسلام»، «ستارهشناسی»، «جغرافیا»، «دستورزبان عربی» و «بلاغت» میباشد. بخشی از این كتابها را وی به تنهایی و بخشی را با همكاری نویسندگان دیگر تالیف كرد. لازم به یادآوری است كه تعدادی از این كتابها به زبان چینی و تعدادی دیگر به زبان فارسی یا عربی و یا به هر دو زبان نوشته شدهاند. متاسفانه او در زمانی كه تنها پنج جزء از قرآن كریم را به زبان چینی ترجمه كرده بود، درگذشت.
علاوه بر چهار دانشمند مشهور یاد شده دوران حكومتخاندان پادشاهی «چینگ»، (۶) نامآورانی چون جیون شی (۱۵۶۷-۱۶۵۷) و ووتسون چی (۱۵۹۸-۱۶۹۸) وجود داشتند.
شایان ذكر است; كه سلیمان دوون شیو (۱۸۲۸-۱۸۷۲) ساكن ایالتیوننان و رهبر جنبش مقاومت در برابر حكومت فئودالی خاندان چینگ، نخستین كسی است كه در سال ۱۸۶۲م اقدام به چاپ قرآن كریم به روش كندهكاری بر روی چوب كرد. البته فراموش نكنیم كه لیآنیوآن (۱۸۴۱-۱۹۰۳) نیز قبل از وی موفق به چاپ برگزیدهای از قرآن كریم با ترجمه چینی آن شده بود.
شمار زیاد تالیفات اسلامی چین بازتاب از خودگذشتگی نخستین دانشمندان ما در مسیر غور و بررسی معارف دینی است و همین امر نیز كمك شایانی به نشر اسلام در آن سرزمین كرده است.
مسلمانان چین در عرصه اقتصاد و سیاست نیز خدمات ارزندهای ارائه كردند. اقوامی مانند اویغور، هویی، قزاق، دونگ شیانگ، قرقیز، سالا، تاجیك، ازبك، تاتار و باوآن پیوسته در زمینه تولید، بهسازی و نوآوری وسایل كشاورزی، احیای زمینهای بایر، ایجاد شبكههای آبرسانی، تحول كشاورزی و پرورش دام در مناطق شمال غربی چین، با اقوام هان، مغول، تبت و دیگر اقلیتهای نژادی به تبادل تجربیات مشغول بودند. آنها در راه احیای زمینهای بایر شمال و جنوب كوههای تیانشان و منطقه گذرگاه غرب رودخانه زرد و بعضی از بخشهای ایالات نینگ شیا - گانسو و شانسی كوشیدند.
از اسناد تاریخی چنین درمییابیم كه آن گروه از مسلمانان چین كه در ساختشبكههای آبیاری شركت داشتند در مدت شش سال از ۱۲۷۴ تا۱۲۷۹ م به آبادانی ۰۰۰/۲۰۰ مو از اراضی بایر ایالتیوننان توفیق یافتند.
جمال الدین بای شو یی - ترجمه محمد علی حسینی
پینوشتها:
۱- اساس آمار ذكر شده گزارشهای رسمی است و جمعیت واقعی مسلمانان این كشور بسیار بیشتر است - م.
۲- .Ch|angan امروزه شانگهای نامیده میشود - م.
۳- تقویم جدید به نام Wan Nien Li توسط جمالالدین (به چینی (Cha - Ma - Lu - Ting ستارهشناس ایرانی نگاشته شد. نیدهام، ژزف، تاریخ تمدن و علم در چین، ج۳، ص۴۹، چاپ ,Cambridge سال ۱۹۵۴. - م.
۴- دوران حكومتسلسله یوآن (Yuan) از (۱۲۶۰ تا ۱۳۶۸) میباشد - م.
۵- دوران حكومتسلسله مینگ (Ming) از (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴) میباشد - م.
۶- چینگیامنچو (Ch|iug) نام یكی از اقوام مهاجم شمال چین است كه در سالهای (۱۶۴۴ تا ۱۹۱۲) در آن سرزمین حكومت كردند - م.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست