چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
یادداشتی بر نمایش"دن کیشوت" به کارگردانی یرژی زون از لهستان
نمایش خیابانی"دن کیشوت" دومین اجرای گروه لهستانی به کارگردانی یرژی زون بود که با دو نوبت اجرا در پارکینگ تالار وحدت تعداد بسیار زیادی از مخاطبان جشنواره را به این محل کشاند و با اجرایی پر سر و صدا و با ابزارهای بزرگ و داربستهای عظیماش توانست توجه بیشتر این مخاطبان را به خود جلب کند.
یکی از مهمترین ویژگیهای"دن کیشوت" که این نمایش را به ویژه در حوزه اجرای خیابانی شاخص میکند، استفاده از ابزارها و میزانسنهای اجرایی در ابعاد بسیار بزرگ است. این بزرگی در نمایش گروه لهستانی با صدای بلند موسیقی، حرکات گروهی و جمعی پر سر و صدا و دیگر عناصر اغراق شده حاصل آمده است.
قهرمان نمایش"دن کیشوت" روی داربست با میلههای متحرک بزرگ و چند متری به وسط صحنه آورده میشود و بلافاصله پس از حضور اغراقآمیز یک گروه مذهبی(در رأس آنها کشیش) و یک گروه پزشکی(در رأس آنها یک پزشک) حرکتش در جریان روایت اجرایی و داستانی را آغاز میکند.
یرژی زون لهستانی در خوانش متفاوتی که از روایت آشنای"دن کیشوت" داشته، تصویری امروزی و متفاوت از دن کیشوت و نوکر وفادارش را در جهان معاصر و جنگ نیروهای گریزناپذیر امروزی با قهرمان بلندپرواز افسانهای به نمایش میگذارد. با این تفاوت که"دن کیشوت" نمایش او مردی جدی و گزیدهکار است و حوادث و رویدادهای متعدد پیرامون او در گسترهای وسیعتر و با ابعادی اغراق شدهتر و عجیبتر در اطراف او اتفاق میافتند.
"دن کیشوت" و نوکرش در نمایش یرژی زون، همان مبارزهها و نبردها را با عالم پیرامون دارند اما این بار این حوادث هستند که بر قهرمان واقع میشوند و قهرمان هر بار پس از قرار گرفتن در مرکز بحران و پس از واکنشهایی کوتاه و بیتاثیر از رویارویی با آنها میگریزد.
در واقع"دن کیشوت" در این نمایش ماجراجویی نمیکند و با مخاطرات مواجه نمیشود، بلکه این مخاطرات و حوادث هستند که خودشان را به او نزدیک میکنند.
نقطه جذابیت اجرا در حوزه ارتباط مخاطب و نمایش را هم باید در چگونگی این رویارویی و مواجهه دنبال کرد. در واقع تماشاگر در این نمایش به واسطه قرار گرفتن در موقعیتهای متفاوت و متعدد نمایشی رویدادها و اتفاقات نمایشی را به عنوان جریانی جذاب و در حال دگرگونی و تغییر مداوم تعقیب میکند و از دریافت و تماشای آن لذت میبرد.
اما در فهم این رویدادها و دریافت کامل مفهوم تصاویر پر تعداد نمایشی"دن کیشوت" و کشف آنها باید اعتراف کرد که مخاطب ایرانی و شاید تماشاگری که اندکی از پیش زمینههای جامعه کارگردان اثر فاصله دارد، در این حوزه با اندکی مشکل مواجه میشود. بنابراین بخشی از تصاویر نمایش یرژی زون تنها به تصویری جذاب و دیدنی تبدیل میشوند و به دشواری میتوان ارتباط و معنای آنها را در قالب یک ساختار مفهومی و ادراکی حاصل از اجرا تشخیص داد و متوجه شد.
ولی در عین حال خطی کلی از رویدادها و اتفاقات را با محوریت حضور قهرمان آن میتوان تعقیب کرد و از آن لذت برد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست