یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

رتبه پنجم دنیا


رتبه پنجم دنیا

کشور ترکیه به علت قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیائی, به عنوان یک کشور آسیائی ـ اروپائی رابط بین این دو قاره است

کشور ترکیه به علت قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیائی، به‌عنوان یک کشور آسیائی ـ اروپائی رابط بین این دو قاره است. طی سال‌های اخیر این کشور به پیشرفت‌های قابل توجهی در صنایع بزرگ و کوچک، کشاورزی، حمل و نقل زمینی و دریائی رسیده است. به‌عنوان مثال شرکت کشتی‌سازی توزلا با تولید کشتی‌های ۴۵ هزار DWT با نیروی کار ۱۳ هزار نفری در سال ۲۰۰۳ میلادی به نیروی کار ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفری در سال ۲۰۰۶ میلادی دست یافته و مجموع ظرفیت تولید را از ۶۵۴ هزار تن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساند که در حال حاضر یکی از پیشروترین شرکت‌های کشتی‌سازی در ترکیه است.

حجم ورق‌های فولادی مصرف شده در کارگاه‌های کشتی‌سازی ترکیه به دو برابر افزایش یافته و سهم کشتی‌سازی ترکیه از بازار جهانی از رقم ۹/۰ درصد به ۴/۱ درصد رسیده به گونه‌ای که ترکیه پس از آلمان به رتبه پنجم کشتی‌ساز دنیا دست یافته است. سازمان امور دریائی وزارت حمل و نقل ترکیه کسب رتبه چهارم کشتی‌سازی دنیا را در سال ۲۰۱۰ در برنامه کاری خود قرار داده است. هم‌چنین افزایش ظرفیت و توانائی صنایع دریائی ترکیه در بخش تعمیرات نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای رشد یافته است. علاوه‌بر این با اجرای طرح‌های توسعه نوسازی و بازسازی صنایع کشتی‌سازی ظرفیت تولید برخی از کشتی‌سازی‌ها در ترکیه از مرز یک میلیون تن DWT در سال عبور کرده است.

در سال‌های نه‌چندان دور، کشورهای آمریکا و ایتالیا به‌عنوان سازندگان قایق‌های تفریحی لوکس (yacht) در دنیا مطرح بودند اما صنعت ساخت این قایق‌های تفریحی در ترکیه از اواسط دهه ۸۰ میلادی به شدت پیشرفت نمود. کشتی‌سازی‌های ترکیه با یکدیگر به رقابت شدیدی برخاستند. اگرچه آنها از لحاظ نوع و اندازه مواد استفاده شده و استراتژی‌های تولیدی به کار رفته با هم متفاوت بودند اما در استفاده بیش از ۹۵ درصدی محصولات شرکت MTU مشترک بودند. وزن سبک، کوچکی ابعاد و قابلیت اطمینان از جمله ارزش‌های موتورهای MTU هستند که سازندگان قایق‌های تفریحی از آنها به‌طور گسترده استفاده می‌کنند.

● حضور و ظهور MTU در ترکیه

MTU با تولید موتورهای دیزل و تجربه‌ای بیش از ۹۰ سال، یک شرکت تابعه Daimlerckrysler تولیدکننده و توسعه‌دهنده سیستم‌های رانش، موتورهای دیزل، واحدهای کنترلی الکتریکی و روشنائی و تجهیزات سبک و سنگین نظامی، کشتی‌های جنگی، کشتی‌های تجاری و تفریحی، کاربردهای صنعتی، راە‌آهن و ژنراتورها می‌باشد. محصولات MTU در ۱۳۰ کشور با بیش از ۱۵۰ توزیع‌کننده و بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ مرکز فروش و خدمات در سراسر جهان وجود دارد.

در حال حاضر بیش از ۴ هزار موتور MTU در ترکیه فعالیت دارد. بیشترین سهم را نیروی دریائی و کشتی‌های تجاری به خود اختصاص داده‌اند. هم‌چنین در تعدادی از قایق‌های تفریحی و شناورهای گارد ساحلی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بنا به گفته مدیر شرکت MTU در ترکیه چشم‌انداز استفاده از موتورهای MTU در آینده عالی است. ارتش و نیروی دریائی بیش از صدها موتور از نوع MTU نیاز دارند و این در حالی است که ساخت قایق‌های تفریحی و بازار ژنراتور در حال رشد هستند و نیاز به موتور دارند تا سال ۲۰۱۰ میلادی ارتش ترکیه می‌بایست ۳ هزار و ۳۰۰ موتور MTU به منظور حفظ و حراست از ۲ هزار و ۷۵۳ کیلومتر مرز خود در اختیار داشته باشند.

در سال ۱۹۷۵ مدیر فعلی MTU که در آن زمان یک مهندس جوان بود در شرکت MTU در آلمان مشغول به کار شد و پس از فرازها و فرودها توانست در سال ۱۹۹۰ با ایجاد یک دفتر کوچک و یک کارگاه به اندازه ۲۰ متر مربع، MTU را در ترکیه فعال کند.

در حال حاضر در این شرکت ۸۲ کارمند مشغول به کار هستند و این شرکت دارای زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع کارخانه‌هائی با مدرن‌ترین ساختما‌ن‌های اداری، کارگاه تعمیراتی و انبار قطعات یدکی بزرگ است. شرکت MTU Motor Turbin sanayiva Ticaret در سال ۲۰۰۱ در استانبول تأسیس شد.

این شرکت مسئول فروش محصولات MTU، Diesel، Detroit و Vm Motori و ... خدمات ۲۴ ساعته شامل خدمات پس از فروش سیستم‌های حفاظتی آتش Clarke در ترکیه می‌باشد MTU در منطقه آزاد آسیا اروپای ترکیه که شعبه‌ای از منطقه آزاد اروپاست فروش موتورهای دیزل و ژنراتورها را انجام می‌دهد. این شرکت توانائی مدرنیزه کردن، تعمیرات و اوراق کردن را نیز دارد و کارخانه‌ای به منظور تست موتورها از ۳۰ اسب بخار تا ۱۵ هزار اسب بخار در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع Hadin Koy تأسیس شد که در این کارخانه به مشتری‌ها نیز آموزش داده می‌شود.

● پل‌های شناور بین آسیا و اروپا

به علت موقعیت استانبول از نقطه تلاقی دو قاره آسیا و اروپا، تقریباً ۲ میلیون نفر در روز از این منطقه رفت‌وآمد می‌کنند. تانکرهای بزرگ برای عبور از دریای سیاه به دریای آجین مجبورند از این مسیر باریک عبور کنند. تعداد زیاد کشتی‌های ماهیگیری، مسافربری‌های کوچک، قایق‌های تفریحی و پل‌های شناور این نقطه را از خطرناک‌ترین مناطق جهان به وجود آورده‌اند. با این شرایط هرگونه عیب و نقصی در موتورها خسارات زیادی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین استفاده از موتورهای ایمن و قابل اتکاء امری حیاتی است.

شرکت حمل و نقل دریائی (IDO (۱ برای تمامی ناوگان خود از موتورهای MTU استفاده نموده است. این شرکت با استفاده از ۷۵ نوع موتور از سری ۱۸۳ تا ۱۱۶۳ یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های مسافربری و حمل اتومبیل در جهان محسوب می‌شود.

۲۴ کشتی با طول ۸۷ متر در حدود ۶۰۰ هزار اتومبیل و ۱۵ میلیون مسافر در سال جابه‌جا می‌کنند.

● ژنراتورهای مترو، برج‌ها و ...

ساعت سه بعدازظهر چراغ‌های کارخانه جدید MTU در Hadimkoy به علت افت توان خاموش شد اما سه ثانیه بعد ژنراتور اضطراری فعال شده و تمامی چراغ‌ها روشن شدند. این نمونه‌ای از اتفاق است که در ترکیه به علت نرخ بالای رشد مراکز صنعتی جدید در شهر بزرگ به وجود می‌آید.

متروی استانبول به سبک شدن بار ترافیکی روزانه خیابان‌ها کمک می‌کند در انتهای خط مترو یک ژنراتور با نیروی موتور MTU۲۰V۹۵۰ وجود دارد. این سیستم در سال ۱۹۹۹ میلادی به منظور اطمینان از قطع نشدن برق مترو نصب و راه‌اندازی شد. هر ژنراتور نیروی الکتریکی ۲۸۸۵ KVA تولید می‌کند که برای ۶ ترن، پله‌های برقی و سیستم روشنائی کافی است. سیستم‌های مخابراتی در ترکیه از دیگر جاهائی است که برای تأمین الکتریسیته خود از موتورهای MTU استفاده می‌نماید. از ۷۰۰ ژنراتورهای MTU موجود، ۳۰۰ عدد از آنها متعلق به مخابرات است.

اولین بار ژنراتورها با این نوع موتور در کارخانه نساجی و به دنبال آن در شرکت نفت ترک پترول و تلویزیون ترکیه مورد استفاده قرار گرفت.

با مشارکت تولیدکنندگانی مانند Emsa، Aksa و Teksan موتورهای MTU جای خود را در بازار ترکیه مستحکم کرد. فروش از ۵۰ واحد به ۲۴۵ واحد در سال افزایش یافت. در حال حاضر ژنراتورهای اصلی و اضطراری بسیاری در ارتش، نیروی دریائی، بانک مرکزی، شناورهای شرکت حمل و نقل IDO هتل‌ها و کارخانه‌های نجات وجود دارد.

کارخانه اتوبوس‌سازی مرسدس بنز با ۱۵۰۰ پرسنل و تولید ۱۶ اتوبوس در روز برای صادرات به اروپا و جنوب روسیه، ۷ ژنراتور به منظور تأمین برق خود دارد. یک واحد۱۲V۴۰۰۰ در کارگاه رنگ، دو عدد DDC۲۴V۷۱۵ برای دستگاه‌های تولید، دو عدد ۱۶V۲۰۰۰۵ برای ساختمان مدیریت و انبار و دو واحد ۱۲V۱۸۳ برای مکان‌های تفریحی پرسنل نیز وجود دارد.

● آخرین سرعت واقعی

در شرکت کشتی‌سازی Yonea - oank در توزلا یک قایق ۱۲ متری با سرعت ۱۱۷km/h) ۶۴ knots) که توسط دو موتور ۱۲V۴۳ حرکت می‌کند ساخته شد. از این شناور به منظور تعقیب و دستگیری اشرار و تبهکاران استفاده می‌شود. طراحی بی‌نظیر مخصوصاً MR.TP۱۵ که در گارد ساحلی ترکیه استفاده می‌شود موفقیت بزرگی در رابطه با شناورهای تندرو برای این شرکت است.

تهیه و تنظیم: محمد رضازادگان، بازرس مؤسسه رده‌بندی آسیا

پی‌نوشت:

۱) Istanbul Deniz Otabusleri

منبع: MTU Report Magazine