چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
چند پرسش پیرامون آیه مباهله
۱) داستان آیة مباهله چیست؟
۲) مقام حضرت علیعلیه السلام بالاتر است یا مقام پیامبرانعلیهم السلام (غیر از خاتمالانبیا)؟
۳) آیا همسران پیامبرصلی الله علیه وآله، اهلبیت او هستند؟
۴) آیا کسانی که مادرشان از سادات است، سید میباشند؟
آیة مباهله، آیة بسیار مهم و جالبی است که جواب چندین سؤال را با هم داده است.
دربارة شأن نزول این آیه چنین آمده است: گروهی از مسیحیان در منطقة مرزی حجاز و یمن، به نام «نجران»، ساکن بودند.۱
پیامبر وقتی به مدینه آمد و حکومت اسلامی رشد پیدا کرد، یهودیان اطراف مدینه در برابر پیامبرصلیاللهعلیه وآله توطئه کردند و گروهی از مسیحیان نجران نیز برای آن که از رسالت حضرت محمدصلیاللهعلیه وآله مطمئن شوند، به مدینه آمدند. عالمان آنان به بحث و گفتوگو با پیامبرصلیاللهعلیه وآله پرداختند و بر اعتقاد خود دربارة حضرت مسیحعلیهالسلام که فرزند خداست، اصرار میورزیدند. در این هنگام، آیة مباهله نازل شد که نشان میدهد در جایی که بحث علمی، ثمره و فایدهای ندارد، باید از راه دیگری وارد شد و این راه، همان مباهله، به معنای نفرین بود که در میان مسیحیان نیز پذیرفته شده بود؛ پس این آیه نازل شد:
«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ ۲؛ ای پیامبر! به آنان بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم؛ شما هم فرزندان خود را. ما زنان خویش را شما هم زنان خود را. ما نفس خود را بیاوریم شما هم نفس خود را؛ سپس طرفین را نفرین کنیم و بگوییم خدا لعنت کند هر کسی را که دروغ میگوید (یعنی میداند حق چیست؛ اما به زبان دروغ میگوید)».
به دنبال این توافق، روز مباهله، ۲۴ ذیالحجه مشخص شد. مسیحیان نجران دیدند پیامبر با چهار نفر آمد؛ علیعلیهالسلام؛ زهراعلیهاالسلام، امام حسن و امام حسینعلیهما السلام که با شخص پیامبر، یک هیئت پنجنفره را تشکیل میدادند. طبق نقل تاریخی شیعه و سنی، آنها وقتی اینگونه آمدن پیامبر را دیدند، عقبنشینی کردند و به اطرافیان خود گفتند: اگر پیامبر اسلام صلیاللهعلیه وآله به گفتة خودش اطمینان نداشت، نزدیکترین افراد خاندانش را نمیآورد. به همین جهت، مسیحیان نجران گفتند: ما راضی هستیم جزیه (مالیات) بدهیم و زیر چتر حکومت اسلامی زندگی کنیم. پیامبرصلیاللهعلیه وآله هم پذیرفت و دیگر نفرین نکرد.
این آیه، هم نشانة فضیلت اهلبیتعلیهمالسلام است و هم نشانه آشکاری است که پیامبرصلیاللهعلیه وآله رحمهللعالمین است. لازم به یادآوری است این هم که میگویند امام زمان(عج) میآید و خونریزی میکند، حتماً بدانید باطل است. امام زمانعلیهالسلام جانشین پیغمبری است که رحمت للعالمین است. حضرت امیرعلیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: وقتی حضرت میآید، عقول مردم را کامل میکند و مردم ایمان میآورند؛ یک تعدادی از لشکر سفیانی و دجال هستند که در جنگ کشته میشوند؛ آن هم قبل از ظهور حضرت؛ اما وقتی حضرت بیاید، یک حکومت عدل جهانی ایجاد میکند و حکومتهای دیگر هم با رضایت و از روی رغبت، ایمان میآورند.
در هر صورت، با توجه به این آیة شریفه، پیغمبرصلیاللهعلیه وآله مأمور است سه گروه را بیاورد و اگر گروه چهارمی را بیاورد، پیغمبرصلیاللهعلیه وآله گناه کرده و از دستور خدا سرپیچی کرده است و اگر کمتر هم ببرد، باز هم نافرمانی خدا را کرده، حال باید دید که حضرت چه کسانی را برده است؟
۱. «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ»؛ پیامبرصلیاللهعلیه وآله از میان فرزندان، امام حسن و امام حسینعلیهما السلام را با خود بُرد.
بر اساس این که امام حسن و امام حسینعلیهماالسلام به دستور پیامبرصلیاللهعلیه وآله در آن واقعه حضور داشتند و قرآن تعبیر نموده است که پیامبر فرزندان خود را ببرد، جواب آن سؤال معلوم میشود که نوة دختری هم، فرزند پدربزرگ است و الا پیامبرصلیاللهعلیه وآله باید میگفت من بچه ندارم و اینها بچههای دامادم هستند. بنابراین، همان طور که به سیدهایی که از طریق پدر به پیامبرصلیاللهعلیه وآله میرسند، به عنوان فرزندان و نسل پیامبرصلیاللهعلیه وآله احترام گذاشته میشود، لازم است به کسانی که مادرشان سید است نیز احترام گذاشت؛ اگرچه از نظر فقهی، به آنها خمس تعلق نمیگیرد.
۲. «وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ»؛ پیغمبر علاوه بر دختران و دیگر زنان خویشاوند خود، نُه زن داشت و در قرآن نیز لفظ جمع آورده شده است و این نشان میدهد که از میان زنان هر تعدادی که شرایط را داشته باشند باید ببرد و اگر صد تا زن هم از اهلبیت او حساب میشدند، باید ببرد [و این جمع آوردن، نکته دارد].
با وجود این که در آیه، لفظ جمع آمده، اما پیغمبر فقط زهراسلاماللهعلیها را برده یا باید بگوییم پیغمبرصلیاللهعلیه وآله خلاف امر خدا کارکرده (نعوذ باللَّه) که خداوند جمع خواسته و گفته زنهایت را باید ببری، ولی پیغمبر نافرمانی کرد و یکی را برد و این که اصلاً در شأن پیغمبر نیست یا این که بگوییم مراد آیه زنانی بود که از اهلبیت بودند و زن، شخصیت حقوقی پیامبرصلیاللهعلیه وآله به حساب میآید؛ از این رو، پیغمبر فقط زهراسلاماللهعلیها را برد؛ چون فقط او جزء اهلبیتش حساب میشد و حتی اگر خدیجه هم با آن همه مقام و منزلت که امالمؤمنین است، زنده بود، او را با خودش نمیبرد!
بنابراین، عبارت «نساءونا» به صورت جمع است؛ اما پیامبرصلیاللهعلیه وآله تنها یک نفر و آن هم حضرت فاطمهسلاماللهعلیها را برای مباهله همراه خود برد و این نشان میدهد که از میان خویشاوندان پیامبرصلیاللهعلیه وآله از جنس زن، تنها یک زن همراه او بود که جزء اهلبیت پیامبرصلیاللهعلیه وآله بود و اگر دیگری هم بود، به مقتضای لفظ جمع، باید پیامبر او را با خودش میبرد و به عبارت دیگر، این عمل پیامبرصلیاللهعلیه وآله نشان میدهد که زنان پیامبر، جزء اهلبیت نمیباشند.
در پاسخ سؤال دیگر باید گفت که مقام پیامبر اسلامصلیاللهعلیه وآله، برتر از تمامی پیامبران گذشته است؛ زیرا او خاتم انبیاء و سید مرسلین است.
حال سؤال این است که چرا پیامبر، حضرت علیعلیه السلام را با خود به مباهله برد؛ او نه جزء فرزندان پیامبرصلیاللهعلیه وآله است و نه جزء زنان پیامبر، پس ناگزیر باید پیامبر او را جزء نفس خویش حساب کرده باشد (انفسنا)؛ یعنی علیعلیهالسلام نفس و جان پیامبر است و مقام پیامبرصلیاللهعلیه وآله از همه انبیا بالاتر است؛ پس مقام حضرت علیعلیه السلام نیز از همه انبیا بالاتر میباشد.
در روایات درباره امام علیعلیه السلام میخوانیم که پیامبر به او فرمود: «لحمک من لحمی و دمک من دمی و الایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمی و دمی؛ گوشت تو از گوشت من و خون تو از خون من است و ایمان با گوشت و خون تو آمیخته شده، همان گونه که با گوشت و خون من آمیخته شده است» و تنها فرقی که من و تو داریم؛ این است که من پیغمبرم و تو پیغمبر نیستی. اگر چه خلقت جسمی امامانعلیهمالسلام بعد از پیامبران بوده، اما خلقت نور آنها، قبل از آفرینش پیامبران بوده است؛ «خلقکم اللَّه انواراً و جعلکم بعرشه محدقین»۳. اول و آخر و وسط عالم، اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام بودهاند.
یکی از دلایل این که مقام پیامبر از انبیا دیگر بالاتر است، این است که او زحمات همه را تکمیل کرد و دلیل این که ولایت، این قدر مهم است، این است که حتی زحمت پیغمبرصلیاللهعلیه وآله را علیعلیهالسلام تکمیل کرد؛ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی»۴.
آیا مقام حضرت زهراسلاماللهعلیها از مقام حضرت مریم نیز بالاتر است؟
بدون شک چنین است. در روایتی از پیامبر اکرمصلیاللهعلیه وآله میخوانیم: «یا بُنَیَّةَ الا ترَضینَ اَن تکونی سیدة نساء العالمین؟ قالت: یا ابة فاَینَ مریم بنتُ عمران؟ قالصلی الله علیه وآله: تلک سیدة نساء عالمها...۵؛ پیامبر به حضرت زهراسلاماللهعلیها فرمود: آیا راضی هستی که سیدة زنان جهان باشی؟ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها عرض کرد: ای پدر! پس مریم چه؟ حضرت فرمود: او سیدة زنان زمان خود بود...».
باید توجه داشت که عالمین، جمع است (نه مفرد و نه تثنیه)، پس شامل همة جهانهای قبل از ما و بعد از ما و اعم از جهان مادی - برزخی و آخرت میشود. اگر فضیلت ذاتی حضرت مریم سلاماللهعلیها این بود که مادر حضرت عیسیعلیهالسلام شد، فضیلت ذاتی حضرت زهرا سلاماللهعلیها این است که هم دختر نبوت بود و هم همسر ولایت و هم مادر امامان و اگر فضیلت عرضی مریم سلاماللهعلیها این بود که در راه دین عیسیعلیهالسلام زحمت کشید، فضیلت عرضی حضرت زهرا سلاماللهعلیها دفاع از دین خاتم انبیا و دفاع از ولایت و آیة «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» است؛ تا جایی که در راه این دفاع، به مقام شهادت نایل گشت؛ البته در این مقام، بحث فراوان است و آن را به مقام خود وامیگذاریم.
علیرضا مستشاری
پی نوشت:
۱. طبرسی، مجمع البیان، ج ۲، ص ۳۰۸.
۲. آل عمران، آیة ۶۱.
۳. زیارت جامعه کبیره.
۴. مائده، آیة ۳.
۵. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۱۰۵ ؛ جمال الدین محمد بن یوسف زرندی الحنفی، نظم درر المسمطین، مطبعة الامام المیرالمؤمنین، ص ۱۷۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست