یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

گواهینامه فروشی نیست


گواهینامه فروشی نیست

به نظر می رسد بازار آموزشگاه های تعلیم رانندگی همچنان داغ است, البته نه به داغی ماههای مرداد و شهریور زمانی که سردار انصاری, رئیس اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد به زودی امتحان رانندگی دو مرحله ای و گواهینامه های جدید با اعتبار پنج ساله صادر خواهد شد و برای متقاضیان جدید از اول مهر ماه امسال گواهینامه یکساله موقت صادر می شود و این قبیل خبرها از سوی مسئولین ذی ربط بر هر چه گرم تر شدن بازار این آموزشگاه ها دامن زد به طوری که تردد خودروهای مختص این آموزشگاه ها بیش از پیش در سطح شهر دیده شد و تابلوهای جدید با نام های مختلف بر سر در ساختمان های مسکونی و تجاری, نصب شد

به گفته شاهدان هجوم افراد به این آموزشگاه ها طوری بود که هنرجویان در زمان امتحان راهنمایی و رانندگی گوی سبقت را از یکدیگر می ربودند، به طوری که در ساعت۳۰: ۵ صبح در زمانی که هوا تاریک بود پشت در بسته آموزشگاه می نشستند تا به محض بازشدن در آموزشگاه در ساعت ۶ صبح جزء ثبت نام کنندگان باشند.

کارمند یکی از این آموزشگاه ها در مقابل اعتراض برخی از هنرجویان که موفق به ثبت نام نمی شوند، می گوید: در ساعت ۶ صبح به محض بازشدن آموزشگاه در فرصت ده دقیقه فقط می توانند از ۴ نفر ثبت نام به عمل آورند در حالی که تعداد طبیعی بیشتر از این است.

اما جدا از این موضوع، خیلی از هنرجویان از کم و کیف آموزش در این مراکز گله مند هستند.

مریم علاقمند ۲۳ ساله که در یکی از آموزشگاه های شمال شرق مشغول یادگیری رانندگی است، می گوید: مدت پنج ماه است که در آموزشگاه مشغول فراگیری رانندگی هستم ولی موفق به دریافت گواهینامه نشده ام.

او می افزاید: تاکنون مجبور شده ام بیش از چهار مربی عوض کنم. برخی به دلیل عدم هماهنگی با ساعت کاری ام و برخی دیگر به علت پر بودن وقت مربی و از همه مهم تر نبودن آموزش از سوی برخی از مربیان بوده به طوری که من تا جلسه هشتم در آموزش عملی ام (شهری) چیزی یاد نگرفتم.

حال نمی دانم چرا نظارتی بر روی این آموزشگاه ها و نحوه آموزش مربیان نمی شود تا هنرجو سرگردان نشود، این هنرجو تاکید می کند: من گذشته از آنکه از لحاظ مالی متضرر شده ام، دچار اغتشاش ذهنی شده ام از یک مربی یک چیز یاد گرفته ام که مربی بعدی آن را قبول نداشت.

او می گوید: بارها به رئیس آموزشگاه اعتراض کردم اما او در جواب با نگاه به پرونده آموزشگاهم گفت چون شما مربیان زیادی را عوض کرده اید، ایراد از خود شماست و در نهایت می گفت، می توانید برای رفع مشکل خود به آموزشگاه های دیگر مراجعه کنید، به همین سادگی.

پرویز اکبریان، رئیس هیات مدیره کانون آموزشگاه های رانندگی کشور، در این ارتباط می گوید: ما در زمینه تربیت مربیان توانسته ایم قدم های مثبتی را برداریم، چرا که قبلا فقط دو شرط برای مربیان وجود داشت از جمله داشتن سن حداقل ۳۳ سال و سپری شدن دو سال از صدور گواهینامه، اما به آن، شرایط دیگر از جمله، داشتن مدرک دیپلم بعنوان حداقل تحصیلات نیز اضافه شده است همچنین شرکت در دوره های آموزشی کمک های اولیه و محیط زیست، تا مربیان با یادگیری این مسائل آن را به هنرجویان خود منتقل کنند.

او ادامه می دهد: هم اکنون این آموزش در کانون برای مربیان برگزار می شود و قرار است به مرور در دیگر آموزشگاه ها نیز ارائه شود.

مربیان با گذراندن این آموزش ها و کسب حداقل ۷۰ نمره از ۱۰۰ نمره با داشتن کارنامه برای گرفتن کار به شهرک آزمایش معرفی می شوند تا مورد معاینه پزشکی قرار گیرند.

اکبریان مدت زمانی که هر هنرجو باید مورد آموزش قرار گیرد را ۲۰ ساعت شهری و ۱۰ ساعت تئوری (آیین نامه) اعلام می کند و می گوید: این حداقل آموزش است نه متوسط و نه بیشتر، چرا که برای رعایت حال هنرجو زمان را خیلی کم در نظر گرفته اند و این مخصوص کسانی است که حداقل های رانندگی را بلد هستند نه همه افراد ، و از طرفی، اگر آموزشگاه ها را با یک کلاس اول ابتدایی مقایسه کنیم آن وقت خواهیم دید که تعداد ساعات آموزش در این آموزشگاه ها بسیار پایین است چرا که شاگرد اول ابتدایی طی ۹ ماه با داشتن معلم و کمک پدر و مادر و یا معلم خصوصی موفق به گذراندن دوره اول ابتدایی می شود، اما در آموزشگاه فرد توقع دارد با حداقل زمان، مهارت رانندگی را یاد بگیرد، آن هم با وضعیت دشوار راه و جاده و ترافیک داخل شهرها. وی همچنین معتقد است: در آموزشگاه های تعلیم رانندگی بر خلاف دیگر کلاس های آموزشی که افراد با تفاوت سنی خیلی کم، در کنار همدیگر قرار می گیرند، در آموزشگاه ها افراد با سنین مختلف و هوش های متفاوت به این آموزشگاه مراجعه می کنند و آموزشگاه ها بدون هیچ گونه شرایطی فقط در قبال دریافت پول مجبور به ثبت نام از این افراد هستند در حالی که هم اکنون برخی از مدارس فقط از شاگردان ممتاز پذیرش به عمل می آورند.

عضو هیأت مدیره کانون آموزشگاه های رانندگی کشور، با تأکید براین که گواهینامه فروشی نیست بلکه کسب مهارت است، می افزاید: طبق آیین نامه ای که وزارت کشور آن را مصوب کرده است، مدت آموزش ۴۰ ساعت تعیین شده که ۲۷ ساعت شهر و ۱۳ جلسه برای آیین نامه است، این مصوبه به دلیل عدم ابلاغ از سوی راهنمایی و رانندگی اجرا نشده است اما احتمال اجرایی شدن آن امروزه خیلی زیاد است، چرا که این میزان آموزش، متوسط تعداد ساعات آموزش است در حالی که در کشورهای پیشرفته مانند آلمان و انگلیس حداقل آموزش ۱۲۰ ساعت است . وقتی با مسئولین راهنمایی و رانندگی این موضوع را در میان گذاشتم آنها گفتند چون از سال های قبل این تعداد ساعات مشخص شده نمی توان آن را یکدفعه افزایش داد چرا که برای مردم غیرقابل تحمل است و باعث ایجاد شوک در جامعه می شود.

به گفته او آموزشگاه ها برای جذب هنرجو در پی جذب مربیان با تجربه هستند و به نظر نمی رسد آموزشگاهی با به کار گرفتن افراد کم تجربه بخواهد به ضرر خود کار کند.

وی در خصوص مشکل برخی از هنرجویان خانم برای آموزش توسط مربیان با تجربه مرد می گوید: ما در یک زمان با این بحران که خانم ها نمی توانستند با آقایان آموزش بینند مواجه بودیم، چرا که خانم ها از شغل مربیگری استقبال نمی کردند، به همین دلیل نامه ای به رهبری و مراجع نوشتیم و خواستار رفع این مشکل از نظر شرعی شدیم، که رهبری در جواب پاسخ دادند در صورت داشتن همراه و رعایت شئونات اسلامی بلامانع است که این نظر گره بزرگی را از کار ما باز کرد.

رئیس هیأت مدیره کانون آموزشگاه های رانندگی کشور، با بیان این مطلب که آموزش رانندگی یکی از حساس ترین مشاغل است تأکید می کند: امروزه مربیان شاغل در این آموزشگاه ها به دلیل فقر فرهنگی در جامعه با مشکل روبه رو هستند و نیاز است در این خصوص کار فرهنگی صورت گیرد.

از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از افراد، تعدد این آموزشگاه ها و روانه شدن این خودروها ترافیک شهر تهران را سنگین تر کرده است. حال سؤال این است آیا وجود این تعداد آموزشگاه در سطح شهر تهران ضروریست؟ آیا بهتر نیست این آموزشگاه ها به خارج از شهر تهران منتقل شوند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.