شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تهدیدهای رسانه های اینترنتی در ایران


تهدیدهای رسانه های اینترنتی در ایران

رسانه های اینترنتی در ایران هرچند از قدمت چندانی برخوردار نیستند, اما تاثیر قابل توجه و آینده روبه رشدی دارند

رسانه های اینترنتی در ایران هرچند از قدمت چندانی برخوردار نیستند، اما تاثیر قابل توجه و آینده روبه رشدی دارند.

تجربه سالها و ماه های اخیر رسانه های اینترنتی در ایران نشان می دهد که این رسانه ها حداقل از سوی ۳ عامل تهدید می شوند:

● تهدید اول - تندروی و هیجان زدگی

نگاهی به ترکیب مسئولان و نویسندگان سایت های خبری اینترنتی نشان می دهد میانگین سن گردانندگان این سایت ها بسیار کم است (شاید بین ۲۵ تا ۲۸ سال). این قلت سن و تجربه، ادبیات مورد استعمال بسیاری از سایت های خبری را تند و هیجان زده کرده است.

تندروی و بی ادبی چند سایت ظاهرا منسوب به دولت که اخیرا با تعرض همین تندقلمان به بیت حضرت امام جنجال آفرین شد، نمونه ای از این نوع تهدید سایت های خبری است.

● تهدید دوم - سوء استفاده از رسانه برای کسب آگهی

این عادت زشت بیشتر در برخی مطبوعات زردگرا مرسوم است و متاسفانه از همین دسته از مطبوعات به فضای رسانه های اینترنتی هم وارده و برخی از سایت های خوب را آلوده کرده است.

مصادیقی از این آلودگی خطرناک را که اعتبار رسانه های اینترنتی را به شدت تهدید می کند در این لینک ها ملاحظه می‏فرمایید:

▪ مصداق سوء استفاده از رسانه برای کسب آگهی (لینک جایگزین)

▪ مصداق سوء استفاده از رسانه برای کسب آگهی

▪ مصداق سوء استفاده از رسانه برای کسب آگهی (لینک جایگزین)

▪ مصداق سوء استفاده از رسانه برای کسب آگهی

▪ مصداق سوء استفاده از رسانه برای کسب آگهی

● تهدید سوم: ارایه اطلاعات نادرست و عوامفریب

گاهی برخی سایت های خبری اطلاعاتی به کاربران خود ارایه می کنند که برای کاربر آگاه به مسایل فنی وب کاملا نادرست و غیرقابل باور می نماید. ارایه نظرسنجی های آنلاین و ارایه نتایجی که به نفع مسئولان و مالکان سایت و به ضرر رقبا باشد، نمونه ای از عومفریبی رایج در برخی سایتهای اینترنتی است. این قبیل نظرسنجی های آنلاین به ویژه وقتی نتایج نظرسنجی دو سایت متفاوت به طور ۱۰۰ درصد با هم متضاد می شود، اعتبار رسانه ها و سایتهای اینترنتی را نزد افکار عمومی شدیدا کاهش می دهد.

استناد به رتبه سایت های ایرانی در سایت alexa.com نمونه ای دیگر از این نوع عوامفریبی هاست. کاربران فنی تر اینترنت می دانند که جایگاه هر سایت در رتبه بندی جهانی الکسا به استفاده کاربران مخاطب آن سایت از toolbar الکسا بستگی دارد و از آنجا که نصب تولبار الکسا در ایران مرسوم و معمول نیست، جایگاه سایت های ایرانی در الکسا هرگز نمی تواند گویای اقبال مردم داخل ایران به سایتی خاص باشد. در واقع تعیین جایگاه برتر در الکسا، یک نوع بازی "نصب تولبار و کلیک بیشتر" (چه به صورت دستی و چه به صورت خودکار؛ لینک، لینک، لینک و ...) است و هرگز در شان سایت های خبری معتبر نیست که وارد این "بازی" شوند.

● موخره:

در شرایطی که رسانه های رسمی کشور به دلایل مختلف دچار خودسانسوری هستند، سایت های خبری جزو معدود فرصت هایی هستند که می توانند اخبار غیررسمی و خاص را به افکار عمومی برسانند و متقابلا دیدگاه ها و نظرات کاربران را فارغ از سانسور و جهت دهی خاص، به اطلاع مسئولان کشور و دیگر کابران اینترنت برسانند. به این لحاظ، حفظ و ارتقاء اعتبار سایت های خبری و جلب اعتماد افکار عمومی در این نوع رسانه ها اهمیت مضاعفی دارد.



همچنین مشاهده کنید