پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

هولوگرام در پنج کلیک


هولوگرام در پنج کلیک

ده ها نوع کارت اینترنت در بازار ارایه می شود, بعضی از آن ها اسم و رسم دار و صاحب آگهی های متنوع در رسانه ها هستند و برخی گمنام تر اغلب مردم برای خرید کارت, از دوستان و آشنایانشان در مورد کیفیت کارت ها پرس و جو می کنند ولی همیشه این توصیه ها درست از آب درنمی آید, کم نیستند کسانی که در استفاده از کارت های مختلف دچار مشکلاتی می شوند

برخی از کارت‌های اینترنت موجود در بازار دارای برچسب‌ هولوگرام هستند و شمار زیادی نیز بدون این برچسب‌ها ارایه می‌‌شوند. این در حالی است که برخی اعلان‌های نصب شده پشت شیشه دکه‌های روزنامه‌فروشی، ما را به خرید کارت‌های دارای هولوگرام تشویق می‌‌کنند. ماجرای این برچسب‌های هولوگرام چیست؟ این داستان را در پنج کلیک پیگیری می‌‌کنیم.

●کلیک اول؛ کارت اینترنت موجود است

ده‌ها نوع کارت اینترنت در بازار ارایه می‌‌شود، بعضی از آن‌ها اسم و رسم‌دار و صاحب آگهی‌های متنوع در رسانه‌ها هستند و برخی گمنام‌تر. اغلب مردم برای خرید کارت، از دوستان و آشنایانشان در مورد کیفیت کارت‌ها پرس و جو می‌‌کنند. ولی همیشه این توصیه‌ها درست از آب درنمی‌آید، کم نیستند کسانی که در استفاده از کارت‌های مختلف دچار مشکلاتی می‌‌شوند.

وقتی کارت‌ها را از نزدیک بررسی کنید، خواهید دید از نظر ضخامت و جنس (مقوایی یا PVC) و ... تفاوت‌هایی دارند. از طریق چاپخانه‌ سبزآرنگ (یکی از مراکز چاپ روی کارت‌های PVC) با رضا حیدری (مدیرعامل شرکت ارتباط رسان افق) آشنا می‌‌شویم که با این چاپخانه همکاری دارد و از تولیدکنندگان کارت‌های اینترنت و تلفن است و حالا در زمینه تهیه هولوگرام نیز فعالیت دارد.

حیدری می‌‌گوید: «انجمن شرکت‌های انفورماتیک اقدام به شناسایی شرکت‌های دارای صلاحیت برای ارایه خدمات اینترنت کرده و هولوگرام‌های اختصاصی خود را در اختیار آن شرکت قرار می‌‌دهد. ما به عنوان مجری، تهیه هولوگرام‌ها را به عهده داریم و چند میلیون هولوگرام مورد نیاز انجمن را با مشخصات دقیق مورد نظر آن‌ها، تهیه کرده و در اختیارشان قرار می‌‌دهیم. شرکت‌هایی که مورد تأیید این انجمن باشند می‌‌توانند به تعداد دلخواه از این هولوگرام‌ها خریداری کنند و روی کارت‌های اینترنت خود بچسبانند. این هولوگرام‌ها دارای شماره سریال هستند و روی آن‌ها نوشته شده (دست‌کم کیفیت این کارت توسط انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران تضمین شده است) همچنین تعدادی اعلان روی کاغذ متالایز A۴ چاپ کرده‌ایم که در اختیار کیوسک‌های مطبوعاتی قرار می‌‌‌گیرد و به خریداران توجه می‌‌دهد که کارت‌های دارای هولوگرام را خریداری کنند.

شرکت ارتباط رسان افق به گفته مدیرعامل آن، یکی از تولیدکنندگان عمده کارت اینترنت و تلفن است که تجهیزات مختلف چاپ و پانچ و پین‌گذاری و چاپ مرکب اسکرچ و همچنین مگنت و ... را در اختیار دارد و برای کارهای پرتیراژ و چاپ در ابعاد دو ورقی از همکاری سبزآرنگ بهره‌مند می‌‌شود.

بد نیست همین جا یادآوری شود که از جمله شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کارت‌های اینترنت می‌‌توان از لاله کامپیوتر، صاایران و رایا ویستا نیز نام برد که از نظر تجهیزات و امکانات و وسعت کار و تنوع کارت‌ها وعملیات تخصصی تفاوت‌هایی دارند. بحث هولوگرام را پی بگیریم.

●کلیک دوم؛ اندر ضرورت هولوگرام

مهندس سیامک فراز (کارشناس ارشد انجمن شرکت‌های انفورماتیک) در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت الصاق هولوگرام روی کارت‌های اینترنت می‌‌گوید: «مسأله‌ اساسی شکایت‌های زیادی بود که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان از خدمات برخی شرکت‌ها و دارندگان کارت‌ها داشتند. عده‌ای از افراد و شرکت‌ها با حداقل امکانات کارت‌هایی منتشر ساخته و به‌دست مردم می‌‌دادند که موجب نارضایتی‌های فراوان می‌‌شد. ما این‌جا ۳۶۰ نوع کارت را گردآوری کرده‌ایم که در بازار ارایه شده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها از استانداردها و کیفیت لازم برخوردار نیستند.

در واقع ارایه برچسب هولوگرام به معنای وجود قابلیت و داشتن استانداردهای لازم برای ارایه خدمات اینترنت است. کمیته تخصصی اینترنت در انجمن، امکانات شرکت‌ها را بررسی کرده و کیفیت کارشان را تأیید می‌‌کند. در واقع لوگو این انجمن روی کارت‌ها به معنای تضمین حداقل کیفیت آن کارت‌ها است.

اما این حداقل شامل چه مشخصاتی است؟

«حداقل ۵۰ خط تلفن، داشتن ۵۱۲ کیلوبیت پهنای باند، مجوز وزارت ارتباطات و فن‌آوری و شرکت‌ ثبت شده» این در حالی است که به قول فراز «بعضی شرکت‌ها فاقد این امکانات و به قول ما (شرکت‌های زیرپله‌ای) با ۱۶ خط تلفن و یک دستگاه روتر، کارت‌ چاپ کرده و در اختیار مردم گذاشته‌اند،‌ بدون این‌که امکان استفاده مؤثر از آن کارت‌ها باشد. بعضی از این‌ها پس از مدتی ناپدید می‌‌شوند.»

اما این مسأله نیاز به اطلاع‌رسانی هم دارد، مردم باید بدانند وقتی صحبت از کیفیت کارت اینترنت می‌‌شود، چه مواردی باید مورد نظر باشد؟

فراز: «هولوگرام انجمن شرکت‌های انفورماتیک، نوعی استاندارد است. باید تمام آن‌چه درباره یک کارت از طرف ISP مربوطه اعلام می‌‌شود، به درستی وجود داشته باشد آیا سرعت اتصال ۵۶ کیلوبایت هست یا نه؟ آیا تمام مدتی که روی کارت اعلام شده (مثلاً ۵ ساعت)،‌واقعاً ۵ ساعت کامل است یا مثلاً ۵/۴ ساعت؟ آیا پشتیبانی در هر ساعتی از شبانه‌روز وجود دارد و پاسخگوی مشکلات و پرسش‌های مشتریان هستند؟ چنان‌چه در هر یک از این موارد کم و کاستی باشد، خریداران کارت‌ها می‌‌توانند شکایت کنند و انجمن رسیدگی خواهد کرد.»

ضمانت اجرایی انجمن چیست؟ فراز پاسخ می‌‌دهد: «انجمن با شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت که از هولوگرام انجمن استفاده می‌‌کنند، قرارداد دارد و کار آن‌ها به‌طور پیوسته چک می‌‌شود.»

اگر تخلفی مشاهده شود،‌ هولوگرام داده نمی‌‌شود و حتی ممکن است در صورت تداوم تخلف از انجمن اخراج شوند. به هر حال شرکت‌هایی که خدمات درست ارایه ندهند، به مشتریان خود خسارت وارد کرده‌اند و ملزم به جبران خسارت هستند. هدف این پروژه دفاع از حقوق مصرف‌کننده است. اما به موازات انجمن شرکت‌های انفورماتیک، انجمن دیگری نیز با همین دغدغه‌ها و اهداف چنین مأموریتی را در دستور کار دارد.

مهندس علیرضا علمی دبیر انجمن ISP ها نیز از همین نقطه نظر به ضرورت ایمنی‌سازی کارت‌های اینترنت و استفاده از هولوگرام اشاره دارد: «عده‌ای در تهران و شهرستان‌ها کارت‌های اینترنت چاپ و توزیع می‌‌کردند که پشتوانه‌ای نداشت. بعضی تقلبی بودند و بعضی‌ها سرویس خوبی نداشتند. انجمن‌ ISPها به منظور حفظ حقوق مصرف‌کننده،‌ هولوگرام‌هایی را تهیه کرده که نصب آن‌ها بر روی کارت‌ها، برای مشتریان اطمینان بخش باشد.»

علمی در ادامه می‌‌گوید که شرکت‌هایی که درخواست هولوگرام داشته باشند، اگر عضو انجمن ISPها نباشند، ابتدا به عضویت درمی‌آیند و پس از احراز قابلیت‌ها و شرایط آن‌ها، برچسب هولوگرام در اختیارشان قرار می‌‌گیرد.»

دبیر انجمن ISPها خبر می‌دهد که هولوگرام طراحی شده توسط این انجمن در تهران و ۸ استان دیگر توزیع شده‌اند و یادآور می‌‌شود که اعضای انجمن ISPها در حال حاضر ۲۳۵ شرکت است، در حالی که حدود ۴۰۰-۳۰۰ شرکت غیر عضو نیز در تهران و بیشتر در شهرهای دوره‌افتاده‌تر، غیر عضو هستند و به ارایه خدمات اینترنت می‌‌پردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اهرمی برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های فاقد کیفیت و استفاده فراگیر از کارت‌های معتبر وجود دارد، می‌‌گوید که در این زمینه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین نقش را دارد و از طریق اطلاع‌رسانی و آگاه ساختن مصرف‌کننده نهایی می‌‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

مهندس فراز نیز از همکاری اتحادیه‌های مرتبط با توزیع کارت‌ها خبر می‌‌دهد:

«بین انجمن شرکت‌های انفورماتیک و اتحادیه‌های توزیع جراید، سوپرمارکت‌ها و کتابفروش‌ها تفاهم‌نامه امضا شده، در واقع ما به عنوان کارشناس و مجری آن اتحادیه‌ها، اقدام به ارزیابی شرکت‌ها و ارایه لیبل‌های هولوگرام می‌‌کنیم و آن‌ها طبق مقررات صنفی خود می‌‌توانند به اعضای صنفشان بگویند کالاها و اجناس نامطلوب و فاقد کیفیت را نفروشند.»

وی می‌‌افزاید این پروژه از دو سال پیش به درخواست همین اتحادیه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و حدود دو ماه است که اجرا می‌‌شود و با همکاری این اتحادیه‌ها از ماه آینده اجباری می‌‌شود.

●کلیک سوم؛ جدال تقلب و امنیت

وقتی صحبت از هولوگرام می‌‌شود بلافاصله این نکته به نظر‌ می‌‌آید که مبادا همان هولوگرام نیز مورد تقلب قرار گیرد و بار دیگر اصل قضیه لوث شود.

مهندس علمی (دبیر انجمن ISPها) احتمال چنین سوءاستفاده‌‌ای را منتفی می‌‌داند:‌ «هولوگرام‌ها در خارج چاپ می‌‌شوند و توزیع آن‌ها تحت شرایط خاصی صورت می‌‌گیرد، وجود شماره سریال روی هولوگرام‌ها احتمال تقلب را به صفر می‌‌رساند، با همه این‌ها کسانی که بخواهند دست به سوءاستفاده بزنند، باید برای سودی اندک بهای سنگینی بپردازند، زیرا به محض تقلب با آن‌ها برخورد قضایی می‌‌شود.»

این خوش‌بینی در حالی است که خود شاهد مواردی از سوءاستفاده در کارهای چاپ شده بوده است، او می‌‌گوید: «متأسفانه در مواردی شاهد برخی سوءاستفاده‌ها از کارت‌های چاپ شده بوده‌ایم. وقتی ما به چاپخانه‌‌ای اعتماد می‌‌کنیم، مدیر آن چاپخانه باید مسؤولیت همه کارکنان را در ارتباط با کارهای چاپی بپذیرد. امیدوارم این موارد جزیی، تکرار نشود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.