دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
جادوی سخن در اساطیر ایران
بنا به روایتهای هندی، سخن دارای نیرویی سحرآمیز است که میتواند دانایی را از اندیشه به عمل در آورد.(۳) این نیروی جادوییکه منتره(۴) نامیده میشود، در وداها و در ادبیات هندی نمایانگر کلام مقدس است و قدرت آن در به انجام رساندن اعمال جادویی ازطریق گفتار است. شفای بیماران و راندن دیوان و موجودات زیانآور از نیروهای خاص منتره است.(۵)
در کتابهای ودا(۶)، اوپانیشاد(۷)، مهابهاراتا(۸) پورانا(۹) با منترههای خاص خدایان رو بهرو میشویم.
به نمونههای از این موارد اشاره میشود: واچ که مفهوم گفتار را دارد در ریگ ودا به صورت ایزدبانویی جلوه مینماید. او نیرو وهوشمندی به کسانی که دوستشان دارد میبخشد. او مادر وداهاست و همسر شاه آسمان، همه جهان در او گرد آمده است و از این روستکه سخن همه چیز است.(۱۰)
ایزد راما در اوپانیشادها، منتره Mantra نامیده شده است و با همین لقب نیروی تمرکزبخشی او توجیه میشود. - man در این واژهبرای تمرکز اندیشه از جانب این ایزد و tra - برای نشان دادن حمایت است، از این رو این واژه و این لقب به صورت واژهای جادویی درمیآید که به تنهایی میتواند هر آنچه را که جملهها و عبارتها هم نمیتوانند بیان کنند، توصیف کند.(۱۱)
سرسوتی(۱۲) ایزد بانویی است که سرچشمه و اساس آفرینش با کلام است. او ایزدبانوی بلاغت، خردمندی و دانش نیز هست.اوست که زبان و نگارش را بر انسان آشکار کرده است و مادر شعر نیز هست.
سرسوتی در ریگ ودا نام رودخانهای است که بعداً جنبه الوهیت پیدا میکند و نام او چنین
تعبیر میشود که - Sara مفهوم جاری بودن دارد و بر هر چه جاری است اطلاق میشود، از همین رو، گفتار و اندیشه نیز که جریانمییابند، در حیطهی قدرت او هستند و از او برآمدهاند. در بیان نامها و القاب فراوان او به "گفتار" و "بلاغت" نیز میتوان اشاره کرد.(۱۳)
در پورانا، گفتار، دختر هنر عرضه شده در آئینها به شمار میآید و به این صورت است که در همه مراسم آئینی حضور دارد.(۱۴)
در روایتهای هندی در میان موجودات میرا، "منو" که پیش نمونهی انسان و همانند کیومرث ایرانی است، نخستین کسی است کهصورت گفتاری هر اندیشهای و نامهای ملفوظ هر شیئی را رقم میزند و به آدمیان میآموزد. منو ارتباط میان هر نام و اصطلاحی را بااشیاء توصیف میکند و بدینسان نخستین زبان را به وجود میآورد. از این زبان نخستین که زبانی ازلی است و ابدی نیز خواهد شد،ریشههای همهی زبانها نشأت خواهد گرفت.(۱۵) بنابر همین روایتها، زبان سانسکریت، بیش از دیگر زبانهای جهان، این موهبتنصیبش شده است که مستقیماً از این زبان آغازین انشعاب یابد. سخنهای مقدسی که به این زبان در مراسم آئینی به کار گرفته میشوندنیز به این زبان نخستین تعلق دارند. زبانهای دیگر صورتهای آشفتهای از زبان اولیه هستند.
در سنتهای هندی آمده است که قدرت هر شخصیت ایزدی، در دعا و در کلام مقدس مخصوص به او و به عبارت دیگر در منتره اوجای دارد و به یاری و به واسطه این دعای خاص آن ایزد است که میان او و پرستندگانش ارتباط برقرار میشود.
در آیینها هر ایزدی با منتره خاص خود حضور دارد و تنها به یاری این آواهای رازآمیز است که حضور خدایان در مراسم آئینیاحساس میگردد و چون واقعیت جلوهگر میشود. منترهها ابزاری هستند که انسان با آنها میتواند به فراسوی مرزهای اندیشههای خودصعود کند. منتره همیشه حرکتی دارد و تأثیری خاص ایجاد میکند و برای به دست آوردن تأثیر خاص آن است که باید به زبان آوردهشود. نحوه درست بر زبان آوردن منترهها بدانها اثر جادویی میبخشد.
منترهها برای این که بیشتر تأثیر ببخشند باید مستقیماً به کار گرفته شوند، یعنی باید به صورت شفاهی ادا شوند. منتره مکتوب آننیرو را ندارد و نمیتوان منتره را از راه نوشتهها آموخت.(۱۶)
به کلام جادویی در روایتهای ایرانی میپردازیم:
در اوستا واژهای منثره Manqara که غالباً با صفت spرnta در مفهوم: کلام مقدس، ایزد موکل بر این کلام، کتاب اوستا، و همچنیندعاهای اوستایی و بخصوص دعای اصلی دین زردشتی، یعنی یثااهو وئیریو(۱۷) است، این دعا اهونه وئیریو(۱۸) نیز نامیده میشود، ناماین دعا در متون پهلوی به صورت اهونور(۱۹) میآید(۲۰). متن اصلی این دعا در اوستایی موجود در بند ۱۳ یسنای ۲۷ است اما در اوستایدوره ساسانی در آغاز یسنای ۲۸ جای داشته است که نام اهونَوَدْ که نام نخستین گاه (یسنای ۲۸ تا ۳۴) است از نخستین واژههای این دعابرآمده است.
این دعا از بیست و یک واژه تشکیل شده است و بنا بر دینکرد(۲۱) اهوره مزدابیست و یک نسک اوستا را مطابق بیست و یک واژهیاین دعا فرستاده است. بیست و یک واژهی این دعا به سه بند تقسیم شده است. همانطور که بیست و یک نسک اوستا را به سه بخشتقسیم میکنند: گاهانیگ(۲۲)، دادیگ(۲۳)، هدمانسریگ(۲۴)، که هر کدام به ترتیب شامل متنهای گاهانی و فقهی و آیینی است.(۲۵)
در سنت مزدیسنایی آمده است که آفرینش دعای اهونهوئیریو بر هر آفرینش دیگری تقدم داشته است. در یسنهای نوزده تا بیست ویک که به بغان یشت معروفند، سه دعای اصلی زردشتی و بخصوص این دعا در آن تفسیر شده است. در یسن ۱۹ بند ۲ آمده است که ایندعا پیش از آسمان، پیش از زمین، پیشتر از موجودات زنده، پیش از گیاهان و پیش از آتش پسر اهورامزدا و پیش از مرداهلو (کیومرث)آفریده شده است.(۲۶)
اشم وُهو(۲۷) دومین دعای مهم آئین مزدیسنایی است.(۲۸) در بیشتر بخشهای اوستا منثرهسپنته نشان دهنده این دعا نیز هست.
در یسنای ۲۷ بند ۱۴، متن اصلی آن را در کنار دیگر دعاهای زردشتی میتوان یافت. نام آنبرآمده از نخستین واژههای این دعاست و کاربرد آئینی بسیار دارد و تقریباً همیشه در آغاز و پایانسرودهای اوستایی آمده است.
سومین دعای اصلی آئین مزدیسنایی ینگهه هاتام(۲۹) است که در اوستا مکرراً ذکر میشود ومتن اصلی آن را بخصوص در یسنای ۲۷، بند ۱۵ مییابیم. این دعا در کنار دعاهای اهونه و ئیریوو اشم و هو برای از میان بردن دیوان خوانده میشوند. برشمردن این دعا در مراسم آئینی باعثدرست برگزار شدن آن آئین و خشنودی اهوره مزدا و آب و گیاه میشود.(۳۰)
دعای دیگری هست به نام ائیریما ایشیو(۳۱) که ارتباطی نزدیک با حوادث آخرین روزهایزندگی، تنپسین و رستاخیز و فرشکرد یعنی دورهی بازسازی جهان دارد.(۳۲) این دعا بخصوصبه ایزد اریامن که ایزد موکل بر تندرستی و شفای بیماری است اختصاص دارد و بر ضد بیماریهابه کار گرفته میشود.(۳۳)
دعاهای دیگری نیز در آیین مزدیسنایی وجود دارند مانند فرورانه(۳۴) که متن آن را در بیشتربخشهای اوستا و بخصوص در یسن ۱۲، بند ۸ میتوان یافت و دعای فشو شو منثره(۳۵) و غیرهکه برشمردن آنها در آیینهای مزدیسنایی متداول و بهزعم پیروان، معجزهآمیز است.(۳۶)
به مواردی از نقش منثره در بخشهای مختلف اشاره میشود:
الف. در گاهان:
در یسن ۲۸ بند ۵ آمده است که زردشت اهوره مزدا و اشه را میستاید و به آنها قول میدهدکه مردمان را با منثره در راه خوب راهنما باشد.
در یسن ۲۸ بند ۷ زردشت از اهوره مزدا میخواهد که نیروی لازم را به پرستندگان او بدهد تابتوانند منثره را بیاموزند.
در یسن ۳۱ بند ۶ زردشت قول بهترین پاداش را برای خردمندانی که منثره را به دیگرانآشکار کنند، میدهد.
در یسنای ۴۳ بند ۴ زردشت از اهوره مزدا میخواهد که از او و همهی مریدانش که منثره او رابرمیشمارند حمایت کند.
در یسنای ۴۵ بند ۳ زردشت به کسانی که مفاهیم مربوط به منثره را آن طور که باید انجامنمیدهند هشدار میدهد که در پایان جهان پشیمان خواهند شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست