دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
طراحی وطنی, نرم افزار ایرانی, مخابرات پارسی

سال ۱۳۸۴ از دو جنبه در زمینه بانكداری الكترونیك و از نگاه مدیر فنآوری اطلاعات برجسته بود.
اولین مورد این بود كه خبری از بانكداری متمركز با طعم و تولید خارجی نشد. طبیعی است كه سفارش دهنده برای بومی سازی، ایرانی است. پیشرفتهایی در این زمینه داشتهایم و محصولاتی مقدماتی از قبیل حساب جاری و سپرده كه دشواری چندانی در نوشتن آنها نداریم و مواردی ساده از این قبیل بومی شده و قابلیت اجرا پیدا كردهاند. اما هیچیك یك مجموعه كوچك، كم دردسر و یكپارچه راه اندازی نكردهاند.
از مشكلات عمده در این راه، اجرایی كردن نرمافزار در سطح وسیع و تعداد زیادی كاربر، شعبه و تراكنش است. ممكن است كه شما در سطح آزمایشی و برای نشان دادن قابلیتها به مدیران یك بانك، نرم افزاری را اجرایی كرده و بهترین ارایه را نیز برگزار كنید. اما اجرایی كردن آن تحت سخت افزار مناسب و فشار كار زیاد و به مدت طولانی، كاری دشوارتر و چندین برابر سخت تر است.بانكهای پارسیان، پست بانك و كشاورزی اقدام به خرید، بومی سازی و اجرایی نمودن بانكداری متمركز نمودند. قرار بود كه پست بانك تا كنون كارش تمام شده باشد، كشاورزی طلیعهای قابل تامل و ارایه داشته و پارسیان نیز كارهایی از شعبه را در دست بگیرد. هر كدام مقداری پیشرفت كرده و حتما به نتایج محسوس و تجربه شایان توجهی رسیدهاند. اما تا این لحظه باید ما به نتایج غیر قابل چشم پوشی و تعیین كنندهای در زمینه خرید بانكداری متمركز از خارج میرسیدیم كه هنوز خبری نیست.
اما بانكداری متمركز با طراحی وطنی و نرم افزار ایرانی پیشرفت چشمگیری داشته و نرم افزار نگین از شركت كیشویر كه پایگاه اصلی آن در بانك سامان و فروش دوم آن در بانك پاسارگاد است، بر روی سرورهای شخصی؛ و نرم افزار جام از شركت بهسازان ملت كه پایگاه اصلی آن بانك ملت است، بر روی رایانههای بزرگ در حال اجرا بوده و مشتریان از كاركرد آنها كاملا راضی میباشند. این دو بانك با این استفاده از این دو نرم افزار در حال جذب مشتری بیشتر و صرفه جویی در هزینههای خود میباشند.
دومین مورد این بود كه مخابرات ایران به مقداری از وعدههای خود عمل كرد و تعداد زیادی از خطوط مورد نیاز بانكها را تامین نمود. این خطوط به طور عمده ۶۴ هزار بیت بر ثانیه بوده و بسیار فراتر از نیاز معمول یك شعبه و كاملا كافی میباشند.دو بانك ملت و رفاه تمام شعب خود را مجهز به این خطوط نموده و رضایت كامل دارند.مهمترین خاصیتی كه در این سال اثبات شد، میزان ثبات و پایداری مناسب خطوط نقطه به نقطه مخابرات بود. با توجه به آمارهای موجود این دو بانك میتوان گفت كه در دسترس بودن كلی آن از ۹۵ / ۹۹ كمتر نبوده است. این میزان اگر ۹۹ درصد هم باشد، برای شعبه بانك كافی و مطلوب است. اكنون استفاده از خطوط زمینی نقطه به نقطه در خط مقدم شعبه، حتی برای كارشناسان ایراد گیر نیز بدیهی شده است.
منبع : ماهنامه راه راست
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست