دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

زمینه های تحقیقاتی مناسب در کارآفرینی


زمینه های تحقیقاتی مناسب در کارآفرینی

آنچه دراین رابطه اهمیت دارد این است که علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته میشود وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از پیش مارا نیازمند یافتن زمینه های پیشرو در صحنه اقتصادی می کند و در این راستا ضرورت داشتن مدل , الگوها و راهکارهای مناسب جهت آموزش , تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر می شود

کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موُثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است. به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا ، ایده ها ، محصولات ، و خدمات همواره در حال تغییر می باشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.از این رو در یک گسترده وسیع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان ، تولید کنندگان ، سرمایه گذاران) باید به کارآفرینی بپردازند و به سهم خود کارآفرین باشند.

آنچه دراین رابطه اهمیت دارد این است که علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته میشود. وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از پیش مارا نیازمند یافتن زمینه های پیشرو در صحنه اقتصادی می کند و در این راستا ضرورت داشتن مدل ، الگوها و راهکارهای مناسب جهت آموزش ، تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر می شود.

در این رابطه با استفاده از منابع موجود و تجربیات حاصله فهرستی از موضوعات قابل تحقیق در سطح کارشناسی ارشد( و بعضا " در سطح دکتری) بصورت پروژه تحقیقاتی یا پایان نامه یا هر گونه تحقیق دیگری بطور خاص و در سطح مشخصی باید مورد توجه قرار گیرد.

اهم موضوعات قابل تحقیق در کارآفرینی:

۱) جنبه های اقتصادی کسب و کار:

▪ بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید

▪ مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان د رصنایع مختلف

▪ بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی شومپیتر

▪ بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)

▪ بررسی شیوه های تاُمین مالی برای حمایت از کارآفرینان

▪ نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوریهای اقتصاد

▪ رویه ها و روش های مالی در موسسسات کارآفرینی

▪ نقش کارآفرینی در احیای صنایع رو به زوال

▪ نقش کارآفرینی و اشتغال زایی( بویژه جوانان)

▪ بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کارآفرینی و موُسسات خیریه

▪ جهانی شدن (Globalization ) و کارآفرینی

▪ جایگاه کارافرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشورهای جهان سوم

▪ کارآفرینی در بخش کشاورزی

۲) ویژگی های روانشناختی و فردی:

▪ بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکت ها و تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش های صنعت و خدمات

▪ شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات

▪ بررسی ویژگی های شخصیتی (Traits ) و روانشناسی کارآفرینان فردی( Entrepreneurs)

▪ بررسی ویژگی های شخصیتی - روانشناسی کارآفرینان سازمانی ( Intrapreneurs)

▪ بررسی متغیر های تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف

▪ مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی بین ایران و امریکا

▪ مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن

▪ نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویژگی های شخصیتی در کارافرینان

▪ اخلاق کارآفرینی( Entrepreneurship ethics)

▪ تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران

▪ عوامل موُثر بر تصمیم گیری توسط کارآفرینان

▪ مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران

بررسی و تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات

۳) عوامل اجتماعی ونقش دولت:

▪ بررسی و مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف

▪ بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی

▪ بررسی ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان

▪ بررسی نقش سیاست های حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکت های جدید

▪ نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی

▪ بررسی جنبه های قانونی و حقوقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت

▪ نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه

▪ ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن

▪ موانع کارآفرینی در کشورهای جهان سوم

▪ ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران

▪ بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی

▪ تأثیر هنر بر استعداد کارآفرینی

۴) آموزش کارآفرینی:

▪ طراحی دوره های آموزشی در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی

▪ طراحی دوره های آموزشی در سطوح دانشگاه

▪ مدل ارزیابی بازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی

▪ ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی

▪ ارائه راهکارهای اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاههای کارآفرین ( Incubator ) توسط نهادهای اجرایی و آموزشی

۵) نقش شرکتهای کوچک:

▪ بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی - توزیعی فرانشیز (Franchise) در ایران

▪ نقش شرکتهای کوچک در توسعه اقتصاد

▪ بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصتهای کارآفرینی

▪ نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی

▪ ساختار سرمایه در مؤسسات کوچک و کارآفرین

▪ مدیریت استراتژیک در مؤسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی

▪ بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران

▪ نقش فرانشیز در اشتغال زائی و توسعه اقتصادی

۶) نقش استراتژی و عوامل سازمانی:

▪ ساختارهای تأمین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture

▪ بررسی استراتژی های کارآفرینی سازمانی در رشد و بقای شرکتها رابطه مدیریت، رهبری و فرهنگ در مؤسسات کارآفرین

▪ نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)

▪ ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی

▪ اثربخشی در مؤسسات کارآفرین و مقایسه با مؤسسات غیر کارآفرین

▪ ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی

▪ دورنمای کارآفرینی در قرن ۲۱ و پیامدهای آن برای ایران

▪ توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور

▪ نقش ساختار و استراتژی در مؤسسات کارآفرینی

▪ ایجاد تیمهای کارآفرینی جهت رشد مؤسسه

▪ چالشهای مؤسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه

▪ انحلال مؤسسات و شرکتها در بخشهای مختلف صنایع

▪ تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پرورش کارآفرین

۷) تکنولوژی اطلاعات :

▪ نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصتهای کارآفرینی

▪ فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکتهای کارآفرین

▪ بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران

▪ طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات

▪ طراحی سیستمهای پاداش و حقوق و دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی

مرجع: به نقل از مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف