یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
عکاسی که زاویه دید ندارد, اپراتور است

میتوان به صراحت گفت خیلی از کسانی که اکنون به عنوان عکاسان فیلم فعالیت میکنند، حرفهای این کار نیستند و تازه در خیلی از موارد برای همین دوستان غیرحرفهای، عکاسی سینما مهمتر از عکاسی سریال است، در حالی که از نظر یک عکاس حرفهای این مساله اهمیت ندارد. مهم خروجی کار است که باید نشاندهنده توانایی فرد در ارائه کارش باشد.
برای خیلی از عکاسان، نورهای سینمایی جذابتر است، به همین دلیل علاقه دارند از فیلمها عکاسی کنند تا سریالهای تلویزیونی. در حالی که من به عنوان عکاس به این موضوع توجه میکنم که اثری باکیفیت به وجود بیاید و همان حساسیتی که هنگام عکاسی از فیلمها دارم در مورد سریالها نیز وجود دارد.
بخش عمدهای از ایرادهایی که میتوان به عکاسان این حوزه وارد کرد این است که متاسفانه آنها با مقوله عکاسی از فیلم، تئاتر و سریال آشنا نیستند و فکر میکنند با داشتن یک دوربین دیجیتال میتوان عکاس شد.
الان هرکسی که یک دوربین دیجیتال دارد بهعنوان عکاس وارد طرح سینمایی یا تلویزیونی میشود. البته این ضعف ناشی از عکاسها نیست، بلکه بیشترین آسیب از سوی تهیهکنندگانی است که توجهی به این موضوع ندارند یا نمیخواهند هزینهای برای عکاسی از کار خود بپردازند.
در صحبتهایی که با برخی تهیهکنندگان تلویزیونی داشتهام، گفتهاند تلویزیون کد مالی برای عکس قائل نیست. یعنی وقتی بودجهای برای ساخت یک سریال و برنامه در نظر گرفته میشود، عکاس سهمی از این بودجه نمیبرد و آنها مجبورند از جیب خودشان هزینه عکاس را بدهند. به همین دلیل ترجیح میدهند با هزینهای کمتر یا در اختیار دادن یک دوربین دیجیتال به یکی از عوامل، این مساله را رفع کنند.
این نقلقولی است که از سوی خیلی از تهیهکنندگان شنیدهام، در صورتی که تلویزیون به عنوان بزرگترین رسانه کشور به عکسهای خوب و باکیفیتی نیاز دارد که شناسنامه کارهایش باشد و با ارائه آنها در زمان مناسب یا تهیه آرشیوی خوب بتواند گنجینه ارزشمندی از فعالیتهای خود ارائه کند.
وقتی عکس، سهمی از بودجه یک سریال نمیبرد (اگر گفته تهیهکنندگان محترم صحت داشته باشد) تهیهکننده و مدیرتولید هم با مبلغی ناچیز سعی میکنند سروته قضیه را هم بیاورند و در این میان کسی که بیشترین آسیب را میبیند عکاسی است که میخواهد به صورت حرفهای کار کند، چون در قبال زحمت و تلاش حرفهایش، هزینه ناچیزی دریافت میکند.
اگر تهیهکنندگان و مدیران تولید به عکس توجه کنند میتوانند حتی پس از پایان طرح از این عکسها استفاده کنند. مثلا یکی از عکسهای من از سریال« او یک فرشته بود» در ابعاد بزرگ چاپ و به رئیس سازمان صداوسیما هدیه داده شد.
بنابراین عکسهای خوب و بد طی زمان از هم تشخیص داده میشود و عکسهایی که خوب باشد، ماندگار خواهد شد. برای همین تهیهکنندگان میتوانند آیندهنگر باشند و با صرف هزینه بیشتری در ماندگاری آثارشان تلاش کنند، اما الان وضعی وجود دارد که برای یک عکاس حرفهای صرف نمیکند از سریالها عکاسی کند و ممکن است انگیزه زیادی برای گرفتن عکسهای خوب نداشته باشد.
از سوی دیگر، در خیلی از طرحها، از عکاسان غیرحرفهای استفاده میشود که توانایی لازم را برای گرفتن عکسهای باکیفیت و تاثیرگذار ندارند و در نهایت ما با آثاری مواجه میشویم که ماندگار نخواهند شد.
من در سریالی کار کردم که برنامهریز وحشت داشت من را آفیش کند تا در صحنه حضور داشته باشم. علت این کار را نمیدانم، اما شاید فکر میکرد، در نهایت این عکسها برای انتشار در خبرگزاریها و روزنامهها استفاده میشود.
در مورد فیلمهای سینمایی نیز یکی از کارکردهای عکس، استفاده در تبلیغات است. عکاسی که میخواهد از یک فیلم یا سریال عکاسی کند باید با میزانسن، نور، روحیه بازیگر، کارگردان و البته مسائل تکنیکی آشنا باشد.
عکاسی فیلم اصلا کار راحتی نیست و دقت زیاد میخواهد، چون هنگام فیلمبرداری از یک صحنه طراح گریم دنبال سایهها و طراح نور، دنبال نور خودش است و عکاس باید بی سروصدا و از میان این موانع عکس بگیرد
اتفاقا برخلاف عدهای که فکر میکنند عکاسی فیلم مانند عکاسی پرتره است باید بگویم این شاخه اصلا کار راحتی نیست و به دقت و حساسیت زیادی نیاز دارد، چون هنگام فیلمبرداری از یک صحنه، طراح گریم دنبال سایهها و طراح نور دنبال نور خودش است و عکاس باید بی سروصدا و از میان این موانع عکس بگیرد. در ضمن این عکس باید جوابگوی سلیقه مخاطب، کارگردان و تهیهکننده باشد. از طرف دیگر در همان یک فریم، عکاس باید توانایی و زاویه دید خود را اعمال کند.
مشکل ما این است که عکاسی از فیلم و سریال هنوز در کشور ما جانیفتاده است. یکی از مسائلی که عکاسان ما باید به آن توجه کنند تا بتوانند عکسهای تاثیرگذاری ارائه دهند این که نگاه خودشان در عکسها باشد وگرنه مانند یک اپراتور عمل کردهاند.
عکاس باید شم هنری خود را در آثارش نمایش دهد و به اصطلاح این عکسها از فیلتر دید خود او رد شده باشد.
به همین دلیل عکاس از ابتدا باید جایگاه خود را در یک طرح مشخص کند و زیرسلطه عوامل دیگر قرار نگیرد. این امر زمانی میسر میشود که عکاسی بتواند با دیگر عوامل به هماهنگی برسد و به آنها نشان دهد عکاس هم بخشی از این کار است.
محمد فوقانی
عکاس سینما و تلویزیون
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست