چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
زن, عرفان و سیاست
در این مقاله، زن از سه بُعد تاریخی، فقهی و عرفانی مورد مطالعه قرار میگیرد. در این سه عرصه اسلام به زن عزّت و هویّت بخشیده است. با بررسی شخصیت زنان نامدار در قرآن كریم، روشن میشود كه زن با حضور مؤمنانه و عارفانه میتواند منشأ اثر و تعالی جامعه باشد. در دوران انقلاب اسلامی زنان با حفظ شئونات اخلاقی و طهارت نفس، در همه عرصهها، به ویژه دفاع مقدّس، تأثیرگذار بودند. این دلیل روشنی است بر آنكه زن با هویّت عرفانی و حضور مؤمنانه، نه تنها خود را حفظ میكند، بلكه سلامت و كمال اخلاقی جامعه را نیز تضمین مینماید.
زن به عنوان عجیبترین پدیده جهان هستی، افكار اندیشمندان و صاحبنظران فراوانی را از آغاز تاكنون به خود جلب كرده است. پراكندگی نظرات و گرایشهای ضد و نقیض كلامی و فلسفی و تحلیل تاریخی هویّت زن، به قدری است كه آرایش و هماهنگی آنها كار آسانی نیست. با این وجود، با توجه به تظاهرات ذاتی و رفتاری زن در طول تاریخ، میتوان هویّت زن، را در سه ساحت متفاوت مطالعه كرد:
۱) هویّت تاریخی؛
۲) هویّت حقوقی و فقهی؛
۳) هویّت عرفانی.
با مطالعه و بررسی این سه هویّت، درمییابیم كه وجه غالب در وجود زن، «وجه عرفانی» است، و زنانی كه در تاریخ بشریت درخشیدهاند غالبا خصایص عرفانی و اخلاقی داشتهاند. نگاهی كوتاه به تاریخ حیات زنان نامدار در اسلام و حتی در ادیان گذشته، كه قرآن كریم متذكر آن شده است، این واقعیت را آشكار میسازد كه آنان با مقامات و حالات عرفانی منشأ اثرات مفید و ماندگاری بودهاند و نه تنها زنان از مشاركتهای اجتماعی و سیاسی محروم نبودهاند، بلكه به حضور مؤمنانه تشویق هم شدهاند.
در این روزگار، زن برای آنكه دچار بحران هویّت نشود و با این بحران جامعه را به آسیبهای گوناگون مبتلا نكند، باید به تحصیل سلامت روان و اخلاق خود بیندیشد، و قطعا در بازشناسی هویّت، به ایمان و احساس وظیفه در برابر خدا خواهد رسید، كه به او هویّتی قویم و با اقتدار و حضور مؤمنانه و جامعهساز خواهد بخشید. از این رهگذر، بنیان خانواده به عنوان كانون اصلی تربیت و سلامت، در جایگاه واقعی خود قرار خواهد گرفت، و افراد سالم و شایسته محصول تربیت و تلاش والدینی هستند كه در مدار دین و خداباوری حركت میكنند.
زن به عنوان مظهر رحمت و رأفت و آرامش الهی نیز سلامت جامعه و بقای اخلاقی آن را تضمین میكند. اگر زن با همكاری همه مؤلّفهها و اركان جامعه، هویّت حقیقی خود را احراز نكند، هم به خود ظلم كرده و هم جامعه را از بركات وجود خود، كه خدای متعال در او به ودیعه نهاده، محروم نموده است.
۱) هویّت تاریخی
زن در ادوار گوناگون تاریخ، فرود و فرازهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. در دوران توحّش و بربریت، ارزش زن در ردیف حیوانات و اثاثیه منزل بود و صرفا برای اطفای شهوات و انجام كارهای پست و بیارزش از او بهره میبردند، و در مقابل، او از كمترین حقوق اجتماعی و مزایای انسانی محروم بود؛ نه تصرّفی در خانه و ثروت داشت، نه اختیاری در تربیت فرزندان و نه از نعمت علم و دانش بهرهمند، بلكه همچون ابزاری بیاراده در دست شوهر خود اسیر بود و به انجام كارهایی كه مغایر طبیعت و سرشت او بودند، مجبورش میساختند. حتی در عصر قبایل نیمه وحشی، اعتقادات شومی نسبت به زن به وجود آمدند و برخی جوامع عمل به آن را جزو وظایف مذهبی خود میدانستند.
آنچه از مجموع این تفكرات برمیآید، این است كه نه تنها حقوق و حرمت زن را نادیده میگیرند، بلكه در اصل وجود زن نیز قضاوتهایی ناروا دارند؛ مثلاً، غالبا زن را آفریده شیطان میدانستند و روح انسانی و آخرتی برای او قایل نبودند و نیز او را مظهر پلیدی و ابزار اغوای شیطان میپنداشتند. از اینرو، آزردن او را بهترین عمل در پیشگاه پروردگار خویش قلمداد میكردند و در همین زمینه بود كه دختران را زنده به گور میكردند تا دامنه این شیطنت توسعه پیدا نكند.
در جوامع اروپایی، زن به عنوان یك انسان شناخته شد، اما همچنان از مزایای اجتماعی محروم بود، به گونهای كه حقوق فردی برای زن قایل نبودند. حق انتخاب شوهر را نیز از او سلب نمودند و هر كسی را كه اولیای دختران میپسندیدند آنها هم به ناچار باید به عنوان شوهر میپذیرفتند و حتی تصرّفی در اموال و اولاد نداشتند و در كارهای سخت خانواده و امور زراعی به عنوان ابزار مورد استفاده قرار میگرفتند.
پس از انقلاب صنعتی و توسعه كارخانهها، صاحبان سرمایه با كمبود نیروی انسانی مواجه شدند و طی محاسبات انجام شده، نیروی زن را برای تأمین كمبودها بسیار عظیم یافتند. بدینروی، با یدك كشیدن آزادی زن و مرد، زنان را از محیط خانواده و روستاها به شهرها و مراكز صنعتی كشانیدند. دیری نپایید كه كار خستهكننده و طاقتفرسا در پای دستگاههای عظیم صنعتی و استفاده نامشروع و آمیزش ناروای مردان، زن را از هر نوع دلخوشی و سلامت اخلاقی و عاطفی محروم نمود.
زن، این موجود شریف، در جوّ آلوده به انواع فساد، خود را بیدفاع میدید و احساس میكرد كه همه چیز خود را از دست داده است؛ همچون حیوان از او بار میكشند و انواع ستمها را بر او روا میدارند، اما او نباید اعتراض كند؛ هم باید دوشادوش مردان و بلكه بیشتر از آنان كار كند و مزد ناچیزی بگیرد و هم باید اسیر دست افراد هوسران باشد و هر ساعتی به دامن كسی بغلتد و به زشتترین اعمال حیوانی تن در دهد.
حتی دنیای غرب برای فروش كالاهای سودآور خود، جهان سوم را بازار مناسبی یافت. برای پیشرفت كار، ابتدا در سایه تبلیغات دروغین، ملل عقب نگه داشته شده را شیفته تمدن خود ساخت و این دلباختگی را به آنجا رساند كه ملل جهان سوم همه الگوها و اصالتهای ملّی و فرهنگی خود را فراموش كردند و تسلیم بیچون و چرای افكار جهان غرب شدند و هر روز منتظر بودند كه چه كالایی به عنوان سوغاتی از غرب میرسد تا از آن استقبال كنند. جالب اینجاست كه در كنار استقبال از فراوردههای صنعتی، اخلاق و فرهنگ غربی را نیز بدون هیچ تأمّلی میپذیرفتند و آداب و سنن ملّی و مذهبی خود را به خاك پای غرب تقدیم میكردند و بندگی و حلقه بهگوشی آنان را برای خود افتخار میدانستند.
مظلومترین قربانی در ماجرای استعمار فرهنگی غرب، زن است. نظام سرمایهداری برای داغتر كردن بازار تولید و مصرف، تصمیم گرفت همه قوا و امكانات جهان را به استخدام خود درآورد و در این زمینه، مسئله «جنسیت» را، كه نیروی نهفته و غریزی در انسان است، از هر سلاحی برندهتر دانست.
به همین دلیل، بدون هیچ وقفهای فرهنگ «برهنگی» را ترویج كرد و اخلاق و هنر و عشق و زیبایی را، كه ترجمان ذاتی وجود زن هستند، تماما در خدمت تمایلات مادی دنیاپرستان حریص قرار داد. اگر كالایی از رونق میافتاد، زن را به عنوان فروشنده مجبور میكردند صحنههایی محرّك و مهیّج بیاراید تا مشتریان را به سوی خود جلب كند، بخصوص طرّاحان مد و لوازم آرایشی برای غارتگری، چشم زیادی به زن دوختهاند و زن در اینجا، نه تنها باید لباس بدننما با آرایش موزون بپوشد، بلكه باید دایم مد عوض كند تا بازار فروش مدسازان را داغتر نماید. این است محصول آزادی و تساوی حقوق زن و مرد كه سرانجام، زن را به وادی پوچی و نیستانگاری سوق میدهد، به گونهای كه هر روز مظلومانه باید به پای پول و سرمایه سكس قربانی شود! «فمنیسم» با همه ادعاهایش، ارمغانی جز این برای زن مظلوم نداشته است.
به لحاظ هویّت تاریخی، تنها مكتبی كه به زن شخصیت داده و برای او ارزش و اعتبار اجتماعی قایل شده، اسلام است. مختصات و ویژگیهای عاطفی و اخلاقی زن مسلمان و نیز حجاب وی به عنوان سنگری برای حفظ و حراست از او، مباحثی هستند كه از حوصله این نوشتار خارجند، اما در اینجا فقط یك نكته ذكر میگردد كه طرح آن به لحاظ اهمیت لازم مینماید: زنِ سرگردان و تحقیر شده، كه همه سرمایههای معنوی و عاطفی او غارت شدهاند، برای نجات خود، راهی جز اسلام ندارد. فراگیری تعلیمات اسلامی و تمسّك به فرهنگ قرآن و سنّت نبوی متضمّن سعادت و خوشبختی زنان در جوامع بشری است.
بررسی ابعاد زندگی حضرت فاطمه علیهاالسلام به عنوان بانوی نمونه اسلام، كافی است كه بحث ما را در رابطه با زن و حقوق او در اسلام روشن كند. ایشان در محیط خانه، نمونه اعلای یك زن خانهدار بود و در اداره خانواده و تربیت فرزندان، از ظریفترین مسائل تربیتی غفلت نمیكرد، عشق و خلوص و تقوا از در و دیوار خانه بیآرایش و محقّرش میباریدند. همچنین در محیط جامعه، مظهر ایمان و تعهد در برابر سرنوشت مردم بود؛ طنین فریاد او همواره بر سر منحرفان و غاصبان خلافت بلند بود.
نمونه بارز ظلمستیزی حضرت فاطمه علیهاالسلام قضیه «فدك» بود كه شاید ارزش مادی چندانی هم نداشت و آن حضرت به دنیا و ظواهر آن بیاعتنا بود، اما حقیقت قضیه چیز دیگری است: سازشناپذیری با زور. فدك یك وسیله بود، روح قضیه حضور حضرت زهرا علیهاالسلام در صحنههای گوناگون اجتماعی و سیاسی، به عنوان تبلور شخصیت زن است. همچنین نفی انتخابات «سقیفه» و دفاع از حق ولایت و امامتِ حضرت علی علیهالسلام بیانگر تدبیر سیاسی حضرت فاطمه علیهاالسلام است.
از چه گویی او فدك را خواسته؟
همتی بین تا فلك آراسته.(۲)
ما باید از این قضایا درس بگیریم و آن را به عنوان ملاك و دلیلی بر مسئول بودن زن مسلمان در جامعه مطرح نماییم و از افراد آگاه و بیتعصّب سؤال كنیم كه آیا زنی كه با یك نهیبش پشت دشمن میلرزد، با زن مدرن امروزی قابل مقایسه است؟ آیا زنی كه ارزش آن از پیچ و مهره دستگاه صنعتی كمتر است یا زنی كه اصالت و اعتبار خود را به پای سكس باخته، اصلاً وجودی دارد تا بحث از مسئولیت و حقوق او به میان آید؟
شخصیت برجسته دیگری كه حق او در تاریخ اسلام به خوبی ادا نشده، سفیر كربلا حضرت زینب علیهاالسلام است. تحقیقا بررسی ابعاد زندگی سراسر حماسه و افتخار سفیر كربلا مهر باطلی بر یاوهسراییهای قلم به دستان مزدوری است كه زن مسلمان را محصور در چادر و اسیر كنج خانه میدانند. حضور حضرت زینب علیهاالسلام در عظیمترین حادثه خونین تاریخ، جایی برای تأمّل و طرح سؤالات شبههآمیز نگذاشته است.
در آفاقی تیره و عصری ظلمانی و در جوّ خون و هراس، كه هر نوع عاطفه و دغدغههای وجدانی در دشمن مرده بود و جز قساوت و بیرحمی از وجودش نمیبارید، تازیانه حق از آستین زنی شجاع به در آمد و پیكر سفّاكترین رژیم زمان را نواخت و پرچم ادامه نهضت را به دوش كشید و بدون هیچ ترس و تزلزلی بر دشمن تاخت و شیرینی ـ به اصطلاح ـ پیروزی را بر كام او به زهری كشنده مبدّل ساخت. او اگرچه به ظاهر اسیری در بند بود، اما طنین فریادش در همهجا بر سر ستمگران فرومیریخت و بذر اندیشه و انقلاب برادرش امام حسین علیهالسلام از دامنش به هر جایی پراكنده میشد. سفیر كربلا آنچنان در تاریخ قد برمیافرازد كه حتی كسانی كه دین ندارند، در برابر آزادگی و صلابت بینظیر او سر تعظیم فرود میآورند. این همه شگفتی از آثار زنی آگاه و مسئول است كه در دامن اسلام، با اندیشه و فرهنگ اسلامی پرورش یافته است!
نكته گفتنی در اینجا برای زن گرفتار در بند برهنگی این است: اگر از وضعیت ناهنجار زندگی در رنج است و اگر خود را پستترین قربانی در پای هوس شكمپرستان قدّارهبند میبیند و برای رهایی از این رنجها و دردها به فكر چاره است، مطمئنا طبیبی جز حضرت زینب علیهاالسلام ندارد. آشنایی با الفبای زندگی آن حضرت و بقای حیاتی نوین بر مبنای ملاكها و الگوهایی كه آن بزرگوار ارائه داده است، قطعا زن را به دنیای عظیم معرفت و اندیشه اسلامی میكشاند و او را بر منظر بلندی مینشاند و قلعههای رفیع اخلاق و انسانیت را در چشمانداز او قرار میدهد و امنیت درون او را به بركت تقوا و نجابت تأمین میكند و حریم عفاف و پاكدامنی او را با سلاح غیرت حفظ میكند و در نهایت، در سایه تعالیم آن بزرگ بانو، هویّت خویش را در آب زلال ایمان پیدا میكند و در پرتو عشق به آن بزرگوار، امید و شور زندگی را بدو باز میگرداند.(۳)
۲) هویّت فقهی و حقوقی
هویّت حقوقی زن را میتوان با استناد به سیره حضرت زهرا علیهالسلام قویم و محكم بیان كرد. نگرشی به حقوق زن بر اساس نمونهها و مصادیق آن در زندگی پربار فاطمه زهرا علیهاالسلام به عنوان یك سند شرعی در نظام حقوقی، ما را از هر دلیل و مدركی بینیاز میكند.
اسماعیل منصوری لاریجانی(۱)
۱. دكترای عرفان اسلامی و حقوق بینالملل، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیهالسلام .
۲. نگارنده، خمسه آل عشق، انتشارات آیه، ۱۳۷۹.
۳. نگارنده، زینب كبری فریادی بر اعصار، انتشارات آیه، ۱۳۶۹، ص ۱ـ۷.
۴. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۹، روایت ۱۹، باب ۲.
۵. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج ۳، ص ۳۴۴.
۶. علی بن عیسی الاربلی، كشف الغمّه فی معرفهٔ الائمّهٔ (با ترجمه فارسی به نام ترجمه المناقب)، انتشارات مكتبهٔ البنی هاشم، بی جا، بی تا، ج ۲، ص ۳۵۵.
۷. محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۵، ص ۱۹۰.
۸. امام خمینی، صحیفه نور، ج ۶، ص ۱۹۴.
۹. میرزا حسین نوری طبرسی، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۸ ق، ج ۱۳، ص ۴۸، باب ۱۷، روایت ۱۴۷۰۵.
۱۰. محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۹۱، روایت ۱۶، باب ۴.
۱۱. علی قرشی، وقایع الایّام، ج ۳۰، ص ۲۹۵.
۱۲. هاشم البحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۳۱۷ / میرزا حسین نوری طبرسی، پیشین، ج ۷، ناب ۲۶، ص ۲۱۵، روایت ۸۰۷۳.
۱۳. محمد دشتی، نهج الحیات، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیهالسلام ، قم، بیتا، ص ۹۹.
۱۴. شیخ صدوق، الامالی او المجالس، انتشارات كتابخانه اسلامیه، بی جا، ۱۳۶۲، ص ۱۱۰.
۱۵. محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۹۵.
۱۶. علی بن عیسی الاربلی، كشف الغمّه فی معرفهٔ الائمّهٔ (با ترجمه فارسی به نام ترجمه المناقب)، انتشارات مكتبهٔ البنی هاشم، بی جا، بی تا، ج ۲، ص ۶۲.
۱۷. ویل دورانت، لذات فلسفه، ص ۱۳۲.
۱۸. علی بن عیسی الاربلی، پیشین، ج ۲، ص ۲۳.
۱۹. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۰۱.
۲۰. نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۸.
۲۱. عبدالله جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، ص ۲۳۲ـ۲۳۵.
۲۲. حسامالدین هندی، كنزالعمّال فی سنن الاقوال و الافعال، ح ۴۵۳۹.
۲۳. فاطمه طباطبایی، جلوههای رحمانی، ص ۴۷.
۲۴. فاطمه طباطبایی، یك ساغر از هزار، ص ۴۰۵.
۲۵. محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۸۴، ص ۱۹۹.
۲۶. خواجه شمسالدین محمّد حافظ، دیوان اشعار. ۲۷. همان. ۲۸. نگارنده، خمسه آل عشق، انتشارات آیه، ۱۳۷۹.
۲۹. مصطفی زمانی، قصص قرآن، ص ۲۹۲.
۳۰. ناصر مكارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۳۱.
۳۱. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ج ۱۷، ص ۱۲۴.
۳۲. سیدخلیل خلیلیان، سیمای زن در قرآن، ص ۹۰.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست