یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
ترشرویی و بدزبانی تاكی
بدخویی یا ترشرویی و بدزبانی از نتایج غضب به شمار می رود صفت ناپسندی كه در كنار آن حسن خلق، نرمخویی، خوش سخنی و گشاده رویی خودنمایی می كند. بدخویی و كج خلقی انسان را از خدا و خلق خدا دور می سازد و تجربه گواه است كه طبع مردم از بدخو متنفر است و دوری می جوید و خود او نیز لحظه ای از اندوه و رنج خالی نیست.
در روایتی، امام صادق(ع) می فرمایند: «بدخو خود را شكنجه می دهد» علاوه بر آن زیانهای بزرگی نیز به او می رسد و به عذاب در آخرت گرفتار می شود.
رسول خدا(ص) می فرمایند: «چون خداوند ایمان را آفرید، ایمان گفت: خدایا مرا نیرویی ده خدا او را به حسن خلق و سخاوت نیرو بخشید.
و چون كفر را آفرید، كفر گفت: خدایا مرا نیرویی ده، خداوند او را به سوء خلق و بخل نیرو بخشید.
در روایتی دیگر به آن حضرت گفتند «فلان زن در روز، روزه دار است و شبها را به عبادت می پردازد ولی بدخوست و با زبانش همسایگان را می آزارد.» فرمود: «هیچ خیری در او نیست و او از دوزخیان می باشد.»
● درمان بدخویی
فرد بدخو باید مفاسد دنیوی و اخروی آن را متذكر شده و درنظر داشته باشد كه این صفت خدا و خلق خدا را با او دشمن می كند لذا باید آن را برطرف كند.
بدخو باید در برابر هر حركت و هر سختی تأمل كند و تلاش نماید بدخویی و كج خلقی نكند و خود را از آن محافظت نماید. هرچه در ستایش حسن خلق و ضد آن است به یاد آورد و مواظبت كند تا بتدریج آن را به كلی از میان بردارد.
روایت های زیادی درمورد بدخلقی داریم از جمله رسول خدا(ص) می فرمایند:
«در ترازوی اعمال آدمی در روز قیامت بهتر از حسن خلق گذاشته نمی شود.»
ایشان در جمله ای دیگر می فرمایند:
«ای فرزندان عبدالمطلب شما نمی توانید با اموال خود به همه مردم گشایش دهید، پس با آن ها با گشاده رویی و خوشرویی برخورد كنید.»
و نیز می گویند: «خداوند این دین را خاص خود كرده است، دین شما جز با سخاوت و خوش خلقی سازگار نیست، دین خود را به این دو صفت بیارایید.»
از ایشان پرسیدند: كدام مؤمن برترین ایمان را دارد؟ فرمود «خوشخوترین آنها» و باز فرمودند: «بهترین شما كسانی هستند كه اخلاقشان نیكوتر است، مردم دور آنها جمع و به آن ها نزدیك می شوند.
امیرمؤمنان علی(ع) فرموده اند: «مؤمن الفت گیر است. كسی كه مردم با او الفت نگیرند، خیری در او نیست.» امام صادق(ع) فرموده اند:
«نیكوكاری و حسن خلق خانه ها را آباد و عمرها را دراز می كند و فرمودند سه چیز است كه هركس یكی از آن ها را پیش او آورد، خداوند بهشت را بر او واجب می كند: انفاق در تنگدستی، خوشرویی برای همه مردم و انصاف دادن از خود هرچند به زیانش باشد.»
نتیجه اینكه هر كس به وجدان خود مراجعه كند و احوال مردم خوش خو و بدخو را مورد مطالعه قرار دهد. درمی یابد كه بداخلاق از خدا و رحمت خدا دور است و مردم او را دشمن می دارند و از او متنفرند و بنابراین از نیكی و پیوند با آن ها محروم است و خوش خلق نزد خدا و خلق خدا محبوب است و پیوسته مورد رحمت و فیوضات الهی قرار می گیرد.
زهرا احمدی معافی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست