شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
ترشرویی و بدزبانی تاكی
بدخویی یا ترشرویی و بدزبانی از نتایج غضب به شمار می رود صفت ناپسندی كه در كنار آن حسن خلق، نرمخویی، خوش سخنی و گشاده رویی خودنمایی می كند. بدخویی و كج خلقی انسان را از خدا و خلق خدا دور می سازد و تجربه گواه است كه طبع مردم از بدخو متنفر است و دوری می جوید و خود او نیز لحظه ای از اندوه و رنج خالی نیست.
در روایتی، امام صادق(ع) می فرمایند: «بدخو خود را شكنجه می دهد» علاوه بر آن زیانهای بزرگی نیز به او می رسد و به عذاب در آخرت گرفتار می شود.
رسول خدا(ص) می فرمایند: «چون خداوند ایمان را آفرید، ایمان گفت: خدایا مرا نیرویی ده خدا او را به حسن خلق و سخاوت نیرو بخشید.
و چون كفر را آفرید، كفر گفت: خدایا مرا نیرویی ده، خداوند او را به سوء خلق و بخل نیرو بخشید.
در روایتی دیگر به آن حضرت گفتند «فلان زن در روز، روزه دار است و شبها را به عبادت می پردازد ولی بدخوست و با زبانش همسایگان را می آزارد.» فرمود: «هیچ خیری در او نیست و او از دوزخیان می باشد.»
● درمان بدخویی
فرد بدخو باید مفاسد دنیوی و اخروی آن را متذكر شده و درنظر داشته باشد كه این صفت خدا و خلق خدا را با او دشمن می كند لذا باید آن را برطرف كند.
بدخو باید در برابر هر حركت و هر سختی تأمل كند و تلاش نماید بدخویی و كج خلقی نكند و خود را از آن محافظت نماید. هرچه در ستایش حسن خلق و ضد آن است به یاد آورد و مواظبت كند تا بتدریج آن را به كلی از میان بردارد.
روایت های زیادی درمورد بدخلقی داریم از جمله رسول خدا(ص) می فرمایند:
«در ترازوی اعمال آدمی در روز قیامت بهتر از حسن خلق گذاشته نمی شود.»
ایشان در جمله ای دیگر می فرمایند:
«ای فرزندان عبدالمطلب شما نمی توانید با اموال خود به همه مردم گشایش دهید، پس با آن ها با گشاده رویی و خوشرویی برخورد كنید.»
و نیز می گویند: «خداوند این دین را خاص خود كرده است، دین شما جز با سخاوت و خوش خلقی سازگار نیست، دین خود را به این دو صفت بیارایید.»
از ایشان پرسیدند: كدام مؤمن برترین ایمان را دارد؟ فرمود «خوشخوترین آنها» و باز فرمودند: «بهترین شما كسانی هستند كه اخلاقشان نیكوتر است، مردم دور آنها جمع و به آن ها نزدیك می شوند.
امیرمؤمنان علی(ع) فرموده اند: «مؤمن الفت گیر است. كسی كه مردم با او الفت نگیرند، خیری در او نیست.» امام صادق(ع) فرموده اند:
«نیكوكاری و حسن خلق خانه ها را آباد و عمرها را دراز می كند و فرمودند سه چیز است كه هركس یكی از آن ها را پیش او آورد، خداوند بهشت را بر او واجب می كند: انفاق در تنگدستی، خوشرویی برای همه مردم و انصاف دادن از خود هرچند به زیانش باشد.»
نتیجه اینكه هر كس به وجدان خود مراجعه كند و احوال مردم خوش خو و بدخو را مورد مطالعه قرار دهد. درمی یابد كه بداخلاق از خدا و رحمت خدا دور است و مردم او را دشمن می دارند و از او متنفرند و بنابراین از نیكی و پیوند با آن ها محروم است و خوش خلق نزد خدا و خلق خدا محبوب است و پیوسته مورد رحمت و فیوضات الهی قرار می گیرد.
زهرا احمدی معافی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران نماز جمعه دولت چهاردهم دولت پزشکیان محمدجواد ظریف انتخابات ریاست جمهوری انتخابات رئیس جمهور ظریف مجلس شورای اسلامی
تهران گرمای هوا هواشناسی سازمان هواشناسی اربعین زلزله عزاداری پلیس وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پشه آئدس
مایکروسافت برق خودرو واردات خودرو قیمت خودرو دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان قیمت طلا بازنشستگان قیمت دلار بازار خودرو دلار
سینما کربلا امام حسین اوشین تلویزیون سینمای ایران خسرو شکیبایی امام حسین (ع) فیلم بازیگر
دانشگاه تهران پرنده فضا
یمن اسرائیل رژیم صهیونیستی تل آویو دونالد ترامپ فلسطین آمریکا جو بایدن غزه ترامپ روسیه جنگ غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر نقل و انتقالات تراکتور علی علیپور باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران سپاهان علیرضا بیرانوند
اختلال جهانی مرکز ملی فضای مجازی ویندوز ناسا کامپیوتر اینترنت سامسونگ عیسی زارع پور موبایل سرعت اینترنت فناوری
رژیم غذایی گرمازدگی چاقی سرطان کاهش وزن افسردگی گیاهان دارویی