سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

استمرار حرکت پرشور مردم در حماسه ۱۳ آبان


استمرار حرکت پرشور مردم در حماسه ۱۳ آبان

روز به زنجیر کشیدن استکبار

در ۱۳ آبان ۸۸ سه میلیون موج به هم می پیوندند تا اقیانوس خروشان هم دلی و اتحاد، مواضع و خیالات استکبار را درهم بکوبد. بسیج دانش آموزی که همواره خاستگاه اندیشه های متعهد و استعدادهای برتر بوده، این بار نیز با نگاهی وسیع و موقعیت سنجی دقیق به صحنه می آید تا خنثی گر بسیاری از دام ها و توطئه ها باشد.

این قشر سه میلیونی در کنار سایر اقشار جامعه حماسه دیگری را ثبت کرده و مشت محکمی به دهان آمریکا و ایادی اش می زنند.

در شرایط حساس جنگ نرم، دشمنان، معنویت جوانان را نشانه رفته اند و می خواهند این طور جلوه دهند که هویت جوان ایرانی در فضایی مه آلود قرار دارد. بدون شک حضور پررنگ و باشکوه جوانان آگاه، دروغ های خبری و رسانه ای شان را آشکار ساخته و بار دیگر حقایق بسیاری از قدرت معنوی این ملت و تعلق خاطرش به ولایت را نشان می دهد.

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ سه رویداد مهمی است که این روز را یکی از روزهای شاخص تاریخ انقلاب اسلامی قرار داده است. هویت هر سه رویداد مبارزه با استکبار بوده و به همین دلیل روز ملی مبارزه با استکبار نامیده می شود.

همزمان با اوج مبارزات انقلاب ده ها دانش آموز که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع پیدا کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت قرار گرفته و به شهادت رسیدند. به دلیل بسته بودن درها هیچ یک از دانش آموزان نتوانستند از برابر آتش گلوله های مأموران بگریزند و این امر تلفات آنان را افزایش داد. بعد از حادثه ۱۷ شهریور ۵۷، شهادت دانش آموزان دومین خونریزی دولت شریف امامی محسوب می شد. این در حالی بود که تنها ۷۰ روز از عمر دولت وی می گذشت. ابعاد کشتار دانشگاه به حدی بود که وقتی در برنامه اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی سربازان به روی دانش آموزان در دانشگاه از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و کابینه شریف امامی سقوط کرد.

● ترس از شیعه در کالبد استکبار

روز ۱۳ آبان در تاریخ انقلاب اسلامی برگ زرین و مقطعی حساس و مناسبتی پرخاطره است. ۱۴ سال بعد از تبعید امام(ره) درست در همین روز دانش آموزان و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران و خیابان های اطراف با شعار «درود بر خمینی» و «مرگ بر شاه» و نیز تقدیم خون سرخ خویش پایه های حکومت ظلم را به لرزه درآورده و بار دیگر استکبار را خوار و ذلیل ساختند.

شاید به دلیل همین ایستادگی ها و شهادت طلبی های تاریخی جوانان شیعه ایرانی در صحنه های مختلف انقلاب است که «ژوزف نای» نظریه پرداز تهدید نرم علیه ایران در آمریکا وجه تمایز ملت انقلابی مان با سایر ملت ها را این گونه بیان می کند: «برای پیروزی بر یک ملت باید میل و ذائقه آن ملت را تغییر داد و نظام ارزشی شان را نابود کرد. اولا شیعه پرنده ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیررس ما است. پرنده ای که دو بال دارد و آن را فناناپذیر می کند.

یکی بال سبز تشیع که انتظار است و عدالت و این دو ریشه در مهدویت شیعی و اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان دارد. دیگری بال سرخ تشیع است که شهادت پذیری است که شیعیان آن را از عاشورا برگرفته اند. شیعه غیر از این دو بال، بعد سومی هم دارد و آن مرجعیت است. شیعه زرهی به نام ولایت پذیری بر تن کرده و قدرتش با شهادت فزونی می یابد.»

این نظریه پرداز پیرامون شیوه مقابله با موج خروشنده جوانان بیدار ایران این گونه می گوید: «ابتدا به ولایت و مرجعیت تعرض کنید، سپس شهادت طلبی ایرانیان را بدل به رفاه طلبی کنید. اگر این دو فرآیند تحقق یابد، خود به خود اندیشه های امام زمانی و عدالت طلبانه از جامعه ایران رخت برمی بندد!!»

جالب است که بدانید هیلاری کلینتون بر مبنای چنین نظریه ای در آخرین بیانیه خود علیه ایران رویکرد مقابله با ایران را رویکرد تهدید نرم و استفاده از سلاح های فرهنگی اعلام می کند!

جابر فضلی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دانش آموزی و فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ با تأکید بر این که معتقدیم خاستگاه ارتش بیست میلیونی از دامن قشر دانش آموز و فرهنگی است، توضیح می دهد: «از تاریخ ۷ آبان هر سال تا ۱۳آبان همان سال برنامه های هفته بسیج دانش آموزی اجرا می شود. عنوان کلی برنامه های امسال دانش آموز بسیجی، الگوی دانایی، بصیرت و ولایت مداری است. پیش بینی می شود در این برنامه ها ۲۰ هزار دانش آموز، بسیجی استان تهران شرکت داشته باشند که اوج تجلی شان حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان خواهد بود.»

وی در پاسخ به جنجال های دگراندیشان مبنی بر این که در روز ۱۳ آبان اقدام به اعتراض خواهند کرد، می گوید: «من معتقدم این ادعاها بیشتر مانور در دنیای مجازی است که بیشتر خودشان را غرق کرده اند و چشم بر واقعیات جامعه بسته اند. در پس حضور پرشور جوانان انقلابی، مدعیان شورش طلب به موج های مرده ای تبدیل می شوند که سرسوزنی تلاطم ایجاد نخواهند کرد و همچون حباب روی آب در برابر سیل خروشان ملت حزب الله محو خواهند شد.»

● شناخت چهره و استراتژی دشمن

صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند رو به سوی دانشگاه نهادند تا بار دیگر پیوندشان را با رهبر بت شکن خویش به جهان اعلام کنند. ساعت یازده صبح مأموران ابتدا چند گلوله گاز اشک آور در میان دانش آموزان و دانشجویان پرتاب کردند. اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می کشیدند، صدای خود را رساتر کردند و با فریاد دشمن شکن «الله اکبر» لرزه بر اندام ماموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و لاله های انقلاب یکی پس از دیگری در خون غلتیدند. جوانان با فریاد «الله اکبر» و با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر شاه» به شهادت رسیدند و انقلاب اسلامی را با خون خود تداوم بخشیدند. این گونه دشمنان اسلام را بیش از پیش به رسوایی و شکست کشاندند. در این واقعه ۵۶ تن شهید و صدها نفر مجروح شدند.

صفحات تاریخ را که ورق می زنیم این فکر از ذهنمان می گذرد که در ۱۳ آبان ۸۸ چگونه باید تداوم بخش راه آن شهدای مظلوم باشیم؟ آیا دوباره فرصت مبارزه با استکبار نیست؟ چرا که استکبار و ایادی اش هیچ گاه دست از شیطنت برنداشته و از هر غفلتی برای ضربه زدن سود می برد.

حجت الاسلام علیرضا روحی نماینده ولی فقیه در بسیج دانش آموزی ضمن اشاره به این که حوادث پس از انتخابات اخیر یکی از مصادیق بارز جنگ نرم دشمن با ماست، می گوید: «ایجاد اغتشاشات، شک و تردید در بین مردم بخصوص جوانان، پرداختن به مسائل حاشیه ای همگی ابعاد مختلف جنگ نرم دشمنان علیه نظام است. کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه پیرو هستند، در حقیقت نقشه های دشمن را اجرایی می کنند.»

وی در پاسخ به سؤال شیوه مهار ما چگونه باشد؟ بر شناخت و آگاهی دادن به افراد تأکید کرده و می گوید: «وقتی می گوییم جنگ نرم خطرسازتر است، به دلیل عدم آگاهی جامعه است. اگر جامعه ای آگاهی داشته باشد آثار جنگ نرم از بین خواهد رفت، چرا که شناخت و آگاهی باعث می شود که دوست را از دشمن تشخیص بدهیم و حق را از باطل جدا کنیم. ضمناً وقتی دشمن را شناختیم خودمان را برای مقابله با آن بهتر آماده می کنیم. مثلا می دانیم در روز ۱۳ آبان چه چیز را در دستور کار خود قرار داده اند؟ و خودمان را آماده پاسخگویی می کنیم. یکی از دلایل فزونی خطر جنگ نرم به جنگ نظامی در همین مورد است که در جنگ نرم دشمن ناشناس ولی در جنگ نظامی دشمن روبروی ماست.»

وی ادامه می دهد: «در جنگ نظامی باید سربازان را آموزش نظامی داد. در جنگ نرم هم باید دانش آموزان و فرهنگیان را آموزش دهیم.»

● زهی خیال باطل!

یکی از شاهدان عینی کشتار دانش آموزان در ۱۳آبان ۵۷ صحنه ها را این گونه توصیف می کند: «شنبه ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ساعت ۱۱صبح، بیش از هفت هزار دانش آموز و دانشجو و دیگر طبقات مردم در محوطه دانشگاه تهران گرد آمده و عده ای سرگرم تماشای نمایشگاه عکس بودند و گروهی به سخنرانی گوش می کردند که ناگهان یک کپسول گاز اشک آور در هوا چرخید و روی زمین دانشگاه فرود آمد. عده ای سراسیمه به سوی در ورودی دانشگاه دویدند، ولی در همین موقع صدای تیراندازی بلند شد. سربازان از پشت میله های دانشگاه به سوی مردم شلیک کردند. هنوز فریادهای «نترسید تیراندازی هوایی است» بلند بود که دانشجویی به زمین غلتید، از این لحظه به بعد دانشگاه و خیابان های اطراف آن مبدل به صحنه جنگ و گریز شد.»

عباس سازگاری دبیر و بسیجی فرهنگی که خود معلم تاریخ است می گوید: «این جوانان ما هم آگاهی دارند و هم از یک عقبه تاریخی پربار در مسیر مبازرات علیه استکبار برخوردارند. چه کسی می تواند بر ریشه های اصیل ما تیشه بزند، در حالی که ریشه های متعفن خودشان آن قدر در دروغ و حیله فرو رفته که گندیده است. به پیشرفت های علمی و معنوی جوانانمان پس از پیروزی انقلاب نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که چه جهش های عظیمی اتفاق افتاده و چه موجی از شکوفایی شکل گرفته است. همه این پیشرفت ها همچون خاری در چشم استکبار فرو رفته و حال در پی تفرقه افکنی و نفاق افتاده اند تا این جریان پویا را متوقف کنند، اما زهی خیال باطل!»

● برنامه ها و فعالیت های دانش آموزان بسیجی منطبق با آمار

هم اکنون بر طبق آخرین آمار یک میلیون و دویست دانش آموز، ۶۲۰ هزار نفر در قالب عضویت فعال و عادی جذب بسیج دانش آموزی شده اند.

فضلی فرمانده بسیج دانش آموزی توضیح می دهد: «این ۶۲۰هزار بسیجی دانش آموز در واحدهای پویندگان، پیشگامان و امیدان انسجام داده شده اند. در سطح آموزش و پرورش تشکل های فعال، مومن به انقلاب و تاثیرگذار نظیر انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، عزیزان هلال احمر و نیروهای امور تربیتی مشغول به فعالیت هستند. سالیانه حداقل ۲۰۰هزار دانش آموز بسیجی (تنها در تهران بزرگ) در برنامه هایی چون طرح ولایت، آیه های تمدن، راهیان نور و هجرت(۳) شرکت می کنند. ۴۶هزار نفر از معلمین و دبیران تهرانی نیز در بسیج فرهنگی عضویت دارند.»

وی با تاکید دوباره به این که خاستگاه ارتش بیست میلیونی قطعا از قشر دانش آموزی و فرهنگیان است، می گوید: «چند برنامه در دستور کار ماست که از شاخصه های برنامه های دانش آموزی به حساب می آیند. طرح ولایت هر ساله تابستان در حداقل ۴ دوره ۵ روزه برگزار می شود. در این طرح برگزاری کلاس های اعتقادی، سیاسی و احکام را داریم که طبق آمار موجود در تابستان ۸۸- ۴۰۰۰ دانش آموز دختر و پسر و ۱۰۰۰ نفر فرهنگی شرکت داشته اند.

طرح هجرت(۳) برنامه مهم دیگری از سوی بسیج دانش آموزی است که با همکاری بسیج سازندگی هر ساله اقدام به نوسازی و رنگ آمیزی مدارس می کنند. در تابستان امسال ۶۲۰هزار نفر روز کار انجام شد که در ۳۸۰ مدرسه تهران این حرکت مشهود بوده است. در آینده نیز همین طرح را با قوت و با حداقل دوبرابر ظرفیت گذشته انجام خواهیم داد.»

وی ادامه می دهد: «طرح آیه های تمدن را نیز در دستور کار داریم که به صورت ویژه اجرا می شود. در این طرح سعی می کنیم با دانش آموزان برای ورود به دانشگاه همراهی داشته باشیم. در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰نفر از طریق همین حمایت ها و با داشتن عضویت فعال بسیج، در کنکور سراسری دانشگاه توانستند رتبه زیر هزار کسب کنند. ۸۵۰نفر دیگر نیز از دانش آموزان بسیجی عضو طرح آیه های تمدن با رتبه های بیشتر از هزار وارد دانشگاه سراسری شده اند.»

● فرصت بزرگ برای مقابله با استکبار

امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت شهادت دانش آموزان در روز ۱۳ آبان ۵۷ از پاریس برای امت قهرمان ایران فرستادند، فرمودند: «عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است. ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام... صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم.»

و حال در ۱۳ آبان ۸۸با صبر و آگاهی به صحنه می رویم تا بار دیگر فریاد آزادیخواهی و استقلال طلبی ایران اسلامی را به گوش جهانیان برسانیم.

خواب خوش غرب را برآشفته کرده و با شعار کوبنده «مرگ بر آمریکا» خنثی گر توطئه های استکبار باشیم. بدون شک ۱۳ آبان ۸۸ فرصت بزرگ دیگری برای به زنجیر کشیدن استکبار خواهد بود.

همه چیز از صبح آزادی برمی خیزد، عزت ملت ما، جوش و خروشش و آرمان های بزرگ ایران. وقتی صبح آزادی را خواستیم، می دانستیم که دید استکبار لحظه ای رهایمان نشخواهد کرد. یک زمان جنگ نظامی بود و امروز جنگ در صحنه فرهنگی.

معنویت ما ایرانی ها همیشه مهم ترین سلاحمان در برابر استکبار بوده است. معنویت ما بود که دل هایمان را گره زد و در سایه همدلی و عشق به امام(ره) انقلاب متولد شد.

معنویت ما بود که صبر و ایستادگی ۸سال دفاع مقدس را رقم زد. و اینک معنویت ماست که ما را متصل به ریشه ها نگه داشته و همچنان انقلاب مسیر خود را به سمت افق های روشن فردا طی می کند.

در این بین نقش جوانان پررنگ تر از سایر اقشار جامعه است، چرا که اگر معنویت را از ساحت فکری جوان بگیریم، در بی هویتی رها شده و ممکن است هر بلایی سرش بیاورند. اتفاقاً استکبار همین را می خواهد و می داند تنها راه نفوذ گرفتن معنویت، آگاهی و سربلندی از جوانان است.

با شدت گرفتن تظاهرات، مأموران حکومت نظامی خیابان های اطراف دانشگاه و قسمتی از خیابان انقلاب را بستند و دانشجویان و دانش آموزان در خیابان های اطراف پراکنده شدند. تظاهرکنندگان در چند نقطه از خیابان های جمهوری اسلامی و ولی عصر(عج) فعلی و خیابان های منشعب از آن آتش افروختند و با دادن شعار الله اکبر و لااله الاالله خود را از حملات ددمنشانه مأموران نجات می دادند. ساعت دو بعدازظهر مجدداً سربازان حکومت نظامی بر روی دانشجویان و دانش آموزان که در داخل دانشگاه بودند، تیراندازی کردند که در همان لحظات اول عده ای از آنها به زمین افتادند و در خون غلتیدند. دانشجویان و دانش آموزان با پلاکاردهایی که در آن شمار کشته شدگان دانشگاه را نوشته بودند با دادن شعار الله اکبر خمینی رهبر به راه پیمایی پرداختند. جنگ و گریز مأموران نظامی با دانشجویان و دانش آموزان تا پاسی از شب ادامه داشت...

و اینک در ۱۳آبان ۸۸ شکوه این روز را پاس می داریم، زیرا مردانگی و فتوت ایثار و از خودگذشتگی و دشمن ستیزی با سران کفر را مقدس می دانیم. یاد همه شهیدان این روزهای بزرگ گرامی باد و خاطره سیزده آبان همیشه در جان ها جاودان.

● افراد ناآگاه ابزار مغرضین

در روزهای مبارزه برای پیروزی انقلاب فرصت آن نبود که بر روی ماهیت شعارهای مردمی کار کارشناسی شود. آنها از ته دل و از متن باورهای دینی و مذهبی خود شعارها را سر می دادند و درونمایه اکثر فریادها و اعتراضات طلب استقلال و آزادی بود. این ملت از ابتدای تاریخ تا به حال هرگز سلطه بیگانگان به ویژه استکبار را نپذیرفته و استکبارستیزی یکی از شاخه های اصلی افکار و آرمان هایشان است.

جابر فضلی فرمانده بسیج دانش آموزی تهران بزرگ می گوید: «یکی از سؤالات من از دگراندیشان این است که شما بگویید تأکیدات امام(ره) چه بوده است؟ چون هر چه که ما می گوییم آنها در پاسخ می گویند: امام(ره) این ها را برای آن زمان گفته و در زمان حال مسائل دیگری حائز اهمیت است. آیا حفظ استقلال ملت و نرفتن زیر یوغ آمریکا و اسرائیل از تأکیدات امام (ره) نبود؟ آیا مبارزه با افکار پوچ ناسیونالیسم از تأکیدات امام(ره) نبود؟ پس چگونه است که دگر اندیشان ادعای پیروی دارند اما در عمل و گفتارشان با جملات و پاراگراف های پرزرق وبرق افکار ناسیونالیستی را به جوانان تزریق می کنند؟» فرمانده بسیج دانش آموزی تهران ارتقا معرفت دینی و نیز وسعت بصیرت سیاسی را دو راهکار مهم برای ایستادگی در برابر موج های مخالف معرفی می کند.»

در ابتدای انقلاب سه تفکر وارداتی لیبرالیسم، کمونیسیم و مارکسیسم هر کدام در مقابل تفکر اسلامی مانور می دادند، ولی امام(ره) آنچنان شاگردانش را در مکتب خودسازی تربیت کرده بود که با دیدباز تجزیه و تحلیل کرده و گول ظواهر را نمی خوردند.

در موج جدید مبارزات غرب تفکر لیبرالیسم بیش از هر تفکر دیگری نمود پیدا کرده و رسانه های غربی و تئوریسین های جنگ نرم سعی دارند در قالب الفاظ زیبا ذهن جوانان را به بازی بگیرند. هادی مسلم پور کارشناس علوم سیاسی توضیح می دهد: «آنها با طرح مباحثی چون آزادی زنان، حقوق کودکان و آزادی بیان و... جلو می آیند. چه کسی از احقاق حقوق زنان و کودکان در جامعه، عدالت اقتصادی و اجتماعی و آزادی رسانه ای بدش می آید؟ این گونه است که عده ای ذهن جوان و ناآگاه سریعاً جذب چنین حرف های فریبنده ای شده و خیال می کنند مغرضین قصد خیر دارند، در حالی که مغرضین وابسته به غرب تنها قصد بازی دادن و سودجویی دادند.

مگر ما در جامعه خود آزادی نداریم و یا اسلام این همه درباب حقوق زنان قانون نگذاشته است؟ جوان بدون مطالعه و آگاهی نسبت به داشته هایش از غرب پیروی می کند تا به خیال خود آنچه خود دارد زبیگانه تمنا کند. در نهایت بدون گرفتن نتایج مدنظرش تنها بازی داده شده و پس از مهره قرار گرفتن در آشوب ها رها می شود!

● ارتقای معرفت دینی و بصیرت سیاسی

کسانی که آهنگ ناسازگاری با نظام را دارند از دو دسته اند: یا به صورت انسجام یافته آموزش فکری دیده اند و از اساس با ریشه ها تضاد دارند و یا از روی ناآگاهی، فریب حرف های خوش رنگ و لعاب را خورده اند. ما را با دسته اول کاری نیست ولی درمورد دسته دوم اولاً باید به این فکر کنیم که در باب آگاهی بخشی ضعیف عمل کرده ایم و در ثانی با روندی تندتر به فکر چاره اندیشی افتاده و سریعاً دریچه های بصیرت و شناخت دشمن را در میدان جنگ نرم برروی جوانان بگشاییم. از سوی دیگر یکی از حساس ترین مسائل و بلکه حیاتی ترین مسئله ای که امروز باید برای ما مطرح شود ولی کمتر مطرح شده، مسئله تجددی است که امروز در همه جامعه های غیر اروپایی و نیز در جامعه های اسلامی با آن روبرو هستیم. در این صد، صدوپنجاه سال که همه جامعه های غیر اروپایی منجمله جامعه های اسلامی در برخورد با غرب و تماس با تمدن غربی قرار گرفتند و باید متجدد می شدند. غرب نیز رسالت متمدن کردن این جامعه ها را برعهده گرفت ولی به نام متمدن کردن و آشنا کردن این جامعه ها با تمدن، به ما تجدد دادند و چنین معنی کردند که این تمدن است! به عبارتی می توان گفت تجدد بهترین ضربه ای بود که می توانست در هر گوشه ای از دنیا، در تمام جامعه های غیر اروپایی انسان را در هر شکل و قالب فکری که بود، از قالب خودش، فکر خودش، شخصیت خودش تهی کند و تنها کار غربی ها این شد که وسوسه متجدد شدن را در همه جامعه ها با هر شکل و نظری که بودند به وجود آورند. آنها دانستند که اگر به طریقی و با حیله ای وسوسه عشق متجدد شدن را در شرقی به وجود بیاورند، شرقی حتی با آنان همکاری خواهد کرد. در اینکه از هر چه از گذشته به او می رسد ببرد و هر عاملی را که شخصیت او را به عنوان غیر اروپایی بالا می برد و هر عاملی را که فرهنگ خاصی و شخصیت خاصی برایش می سازد به دست خودش و با کمک غرب به لجن بکشد و نابود کند. برای اینکه آنان را متجدد کنند ابتدا باید با مذهبشان بجنگند، زیرا که مذهب موجب می شود که هر جامعه ای با داشتن مذهبش، در خودش احساس شخصیت کند و سپس هویت ملی و فرهنگی اش را بگیرد.

فضلی فرمانده بسیج دانش آموزی در پاسخ به این سؤال که برای مقابله چه کنیم؟ می گوید: «امام(ره) می فرمایند: اگر معرفت دینی درست بشود، همه چیز درست می شود. به نظر می رسد تقویت معرفت دینی باید پرچم اصلی ما باشد. در راهکار دیگری باید بکوشیم بصیرت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه به ویژه جوانان را بالا ببریم و از همه مهمتر الگوسازی های موفقی ارائه دهیم.»

راهکار مقابله با جنگ نرم شناخت، خودباوری و ارائه الگوهای موفق

حجت الاسلام روحی نماینده ولی فقیه در بسیج دانش آموزی نیز می گوید: «خودباوری و هویت شناسی شیوه مؤثر مقابله است. اگر جامعه جوان ما خودش را باور داشته باشد و هویت خود را بشناسد، دشمن در جنگ نرم پیروز نمی شود. اگر طیفی مغلوب جنگ فرهنگی می شوند، به این دلیل است که هویت خود را نمی شناسند. در جنگ نرم بدون کمترین هزینه یک بی ارزشی را به عنوان ارزش به ناآگاهان ارائه می دهند. مثلاً مد لباس غربی، جوانی این قبیل مدها را می پذیرد که هویت ملی و تاریخی خود را نمی شناسد، لذا سریع موارد وارداتی را می پذیرد.»

وی ادامه می دهد: «ما نیازمند ارائه الگوهای خوب برای مقابله با جنگ نرم هستیم. ۳۶هزار شهید دانش آموز داریم که هر کدامشان دریایی از معرفت و معنویت هستند. با این حال باید گفت همه شهدای جنگ نظامی صاحب افتخارند و الگوهای اساسی جامعه ما محسوب می شوند، اما در عرصه جنگ نرم اگر کسی آسیب ببیند، ناشناخته می ماند و یا بعضاً صاحب جایگاه شهدای جنگ نظامی نمی شود. باید در زمینه الگوسازی تحول اساسی ایجاد کنیم.»

روحی به نمایش غرب در عرصه تکنولوژی اشاره کرده و می گوید: «دشمن تکنولوژی خود را نمایش داده و می بالد. مثلاً به دستاوردهای پزشکی خود افتخار می کند، درحالی که اوج افتخارات پزشکی از اسلام و ایران است. ما باید بدانیم و از الگوهای خودی استفاده کنیم. و یا غرب به تکنولوژی هسته ای خود می بالد. بنا به گزارشات تاریخی اولین دانشمند هسته ای شیخ بهایی بوده که آن حمام معروف را که با یک شمع گرم می شده، ساخته است.

ما باید مستندات علمی و تاریخی کشورمان را بشناسیم تا برای مقابله الگوهای موفقی ارائه دهیم.»

● جسم پوسیده استکبار!

روز ۱۳آبان فرصتی است که بار دیگر در صحنه مبارزه با استکبار و کفرستیزی برای بسیاری از ملت های آزاده دنیا الگو شویم. آنها چشم امیدشان به این گوشه دنیاست که با اتکا به معنویت انقلاب کرده اند و آزادی را در قالب آیین رهایی بخش اسلام معنا بخشیده اند. لیلا سادات فرجی دانش آموز دوره پیش دانشگاهی بسیجی فعال در عرصه نشریات بسیج دانش آموزی می گوید: «حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان تمرینی برای هم سن و سالان من است تا به بلوغ سیاسی رسیده و تفکر روشن خود را در عرصه استکبارستیزی در مقابل مغرضین قرار دهند. وقتی آدمک های استکبار را به آتش می کشیم در حقیقت نشان می دهیم که جسم پیر استکبار از درون پوسیده و پوشالی است و تنها نمای بیرونی اش رعب آور و زیرک است. هرگاه آگاهانه عمل کنیم، همه نقشه های شیطان بزرگ را نقش بر آب کرده ایم.»

فرجی بر تشکیل کلاس های تربیتی، اعتقادی و سیاسی در قلب بسیج دانش آموزی تأکید داشته و می گوید: «باید از سخنرانان و مربیان زبده دعوت کرد تا روند آگاهی بخشی به نسل جوان مسیر تکامل را طی کرده و حربه های جنگ نرم دشمنان مهار شود.»

گالیا توانگر