سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

روشهای برقراری ارتباط موفق مدیران با كاركنان


روشهای برقراری ارتباط موفق مدیران با كاركنان

اهم وظایف مدیران , در قلمرو روابط انسانی محصور است روابط انسانی شامل كلیه ارتباطاتی است كه به اقتضای كار با كاركنان خود دارند مدیریت موثر آن است كه از استعدادها و افكار و عقاید و نیروی افراد هر دستگاه و افراد جامعه و كاركنان هر موسسه حداكثر بهره وری را دشته باشد

اهم وظایف مدیران ، در قلمرو روابط انسانی محصور است. روابط انسانی شامل كلیه ارتباطاتی است كه به اقتضای كار با كاركنان خود دارند. مدیریت موثر آن است كه از استعدادها و افكار و عقاید و نیروی افراد هر دستگاه و افراد جامعه و كاركنان هر موسسه حداكثر بهره وری را دشته باشد.در ذیل برخی از روشها و اصول كلی را كه هر مدیر برای انجام كار خود باید مورد نظر قرار دهد به اختصار بیان می كنیم.

- وضع هر یك از كاركنان را مورد بررسی قرار دهید.

- به زیر دستان علاقه نشان دهید، همه افراد خون گرم نیستند

- شنونده خوبی باشد.

- كاری كنید كه كاركنانتان با میل و رغبت كار را انجام دهند.

- انتقاد یا ملامت رابه طور مثبت انجام دهید.

- مدیری كه همیشه مراعات حال زیر دستان را می كند، كاركنان او فعال و وفادار بوده و نسبت به هم همكاری خواهند داشت.

- نظر مشورتی و كمك زیردستان را بخواهید.

- انتقاد و ملامت را در خفا انجام دهید.

- تحسین را در حضور دیگران انجام دهید.

- قسمتی از مسئولیت خود را به زیر دستان تفویض كنید

- در صورت استحقاق در تجلیل زیر دستان خود اقدام كنید.

- هرگز فراموش نكنید كه مدیر سرمشق زیر دستان خود می باشد.

- به كاركنان خود نشان دهید به آنان اعتماد داشته و از ایشان انتظار دارید تا به بهترین وجهی انجام وظیفه كنند.

- برای زیردستان خود هدفی معین كیند كه به خاطر رسیدن به آن به تلاش بیفتند وجد و جهد كنند.

- به زیردستان فرصت دهید در تصمیماتی كه گرفته می شود ( خصوصا تصمیماتی كه در وضع آنان اثر دارد ) شركت جویند.

- از تحكم و تسلط اجتناب كنید.

- خواسته های خود را به صورت پیشنهاد یا خواهش درآورید.

- هنگام طرح در خواست یا پیشنهاد دلیل آنرا حتما ذكر كنید.

- حتی وقتی كه هنوز طرح ها و برنامه های شما در مرحله ابتدائی است بگذارید، معاونین شما، راجع به آنها اطلاعاتی پیدا كنند.

- همیشه جنبه مثبت را در نظر بگیرید.

- تعادل داشته باشید

- هر وقت در اشتباه می باشید یا كه مرتكب اشتباهی شده اید به خطای خود اعتراف كنید.

- اگر فكر و سلیقه ای را پسندیدید دلیل آن را به مبتكر و صاحب فكر بگوئید

- به این حقیقت كه افراد، افكار ونظریات پیشنهادی خود را بهتر از سایرین به مورد اجرا می گذارند اهمیت بدهید.

- درباره آنچه می گوئید و طرز ادای آن دقیق باشید.

- از غرولند معمولی كاركنان ناراحت نشوید.

- این احساس را در زیردستان بوجود آورید كه كار آنان مهم است

- كاركنان خود را از اموری كه در وضع آنان تاثیر دارد مطلع سازید.

- وضع كاركنان تان را به آنان اطلاع دهید