یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
هفت نکته ی ضروری در «برنامه ی کسب وکار»
نگارش یک «برنامهی کسب و کار» مناسب و خوب، برای یک کسب و کار شخصی، مستلزم زمان، تعهد و پیشفرضهای مناسب به همراه «برنامهی کسب و کار» متناسب از پیش تعیین شده که موفقیت آن پیشتر ثابت شده باشد، است. برای نوشتن یک «برنامهی کسب و کار» و «خطمشی» موفق و موثر، باید چندین ساعت بدون وقفه در هر هفته و به مدت چندین هفته، بر روی برنامه کار کنید. در کنار آن موارد و نکات هفتگانهی زیر را به دقت مورد توجه قرار دهید:
۱- چکیده و خلاصهی «برنامهی کسب وکار»
الف: این نکته را در واقع باید پس از پایان کار انجام دهید. مهمترین نکات و دیدگاههای برنامه را خلاصه کنید. (برای نمونه، مشخص کردن چشماندازها و پیشبینیهای فروش، خطمشیهای رشد؛ دلیل نیاز به منابع مالی و چگونگی تامین آنها؛ محصولات یا خدماتی که عرضه میکنید، رشد و روند بازار، کارکنان کلیدی.)
ب: این چکیده باید به اندازهی کافی خلاصه و ساده باشد. جملات، جداول و نمودارهای اصلی و کلیدی را استفاده کنید.
۲- ماموریت و هدف کسب وکار رابیان کنید.
باید مشخص کنید که کسبوکارتان را در حقیقت به چه منظور انجام میدهید. مشخص کنید که نیازهای مشتریان، کارکنان، خود شما و یا سرمایهگذاران چیست و چگونه میخواهید به این نیازها پاسخ دهید. مشخص کردن ماموریت و هدف در «برنامهی کسب وکار» باید با شور، حرارت و اشتیاق همراه باشد.
۳- توضیحات در مورد تاریخچه وماهیت شرکت.
الف: شکل حقوقی شرکت چیست؟ کجا مستقر است؟ سوابق تاریخی شکلگیری شرکت چیست؟
ب: کالاها و خدماتی را که در حال حاضر ارایه می کنید، فهرست بندی کنید.
ج: کالاها و خدماتی را که قصد دارید در آینده ارایه دهید، را فهرستبندی کنید.
د: مشخص کنید که مزیت رقابتی شما چیست؟ مشخص کنید که چرا افراد و سایر کسبوکارها که در حال حاضر مشتری شما هستند و از شما خرید میکنند کالا و خدمت شما را به سایر رقبای شما ترجیح میدهند.
۴- تجزیه و تحلیل بازار
الف: مشخص کنید که به چه بازارهایی سرویس میدهید. خصوصیات جعرافیایی و جمعیتی را از نظر نوع مردم (برای نمونه ممکن است مشتریان شما مادرانی با فرزندان زیر ۷ سال باشند، یا مردان جوان تحصیل کرده و متخصص یا خانوادههایی با درآمد بالا)، اندازهی کسبوکار (برای نمونه شرکتهایی با کمتر از ۱۰ پرسنل یا شرکتهایی با بیش از ۵۰۰ کارمند و یا افراد متخصص و حرفهای مستقل) و همچنین نوع جغرافیای کاری (برای نمونه، نواحی محلی و نزدیک، کل جغرافیایی یک کشور را، در سطح بینالمللی و یا اینترنت) مشخص کنید.
ب: مشخص کنید که اندازهی بازار آیندهی شما چهقدر است. بدین منظور میتوانید از منابع آماری مختلف که در ارگانها و سازمانهای متولی صنعت شما موجود است، یا از موسسات تحقیقاتی _ آماری و یا منابع آماری اینترنت اندازهی کل بازار آینده را برآورد کنید.
ج: روند تغییرات تقاضا را مشخص کنید. تغییرات جمعیتی، جغرافیایی را از نظر مردم، نوع زندگی و کسب وکارها و سلیقههایی را که بر بازار مؤثر هستند، شناسایی کنید. (برای نمونه از نظر مردم میتوانید به افزایش طول عمر، کوچک شدن خانواده ها و تشکیل کسبوکارهای کوچک توجه کنید. از نظر سبک و سیاق زندگی و مشاغل، میتوانید به افزایش تعداد مردمی که تنها زندگی میکنند، یا افزایش کسب و کارهایی که «برونسپاری» میکنند، دقت کنید. از نظر سلیقهها هم برای نمونه میتوان به تغییر سلیقه در رنگها و یا ورزشهای مورد علاقهی مردم اشاره کرد.)
د: مشخص کنید که الگوهای توزیع و خرید به چه شکل هستند. برای نمونه محصولات به شکل خردهفروشی توزیع میشوند یا از طریق اینترنت سفارش داده و خدمات پس از آن ارایه میشوند. روشهای رایج توزیع در صنعت شما چیست؟ آیا معیار خریداران مبتنی بر قیمت، اطمینان، اعتبار شرکت و یا کیفیت است.
ه: رقبای شما به شکل مستقیم و غیرمستقیم چه کسانی هستند؟ برای نمونه ناشران کتابهای کودک، با شرکتهای سازندهی بازیهای ویدیو وکامپیوتری رقابت میکنند.
۵- «برنامهی بازاریابی» (Marketing Plan)
برای این برنامه باید مواری زیر را مشخص کنید:
الف: آمیخته بازاریابی (marketing mix). مشخص کنید که از چه روشهایی بازاریابی میکنید؛ پست مستقیم، وب سایت، انتشار یک روزنامه، چاپ مقاله در جراید، یا روشهای غیر از آن. مشخص کنید که فعالیتهای بازاریابی شما به چه شکل و در چه زمانی اجرا میشوند.
ب: بودجهی بازاریابی. مشخص کنید که سیاست شما در قیمتگذاری چیست. آیا میخواهید ارایه کنندهی محصول یا خدمت خود با کمترین قیمت در بازار باشید یا قصد دارید بالاترین کیفیت و قیمت را ارایه کنید؟
۶- چکیدهی شیوهی مدیریت سازمان، مدیران و کارکنان.
الف: مشخص کنید مدیر اجرایی ارشد (CEO)، رییس و معاون سازمان در بازاریابی، رییس و معاون سازمان در بخش فروش، رییس بخش توسعهی محصولات، رییس و معاونت سازمان در بخش امور مالی و همچنین بخش بازرگانی چه کسانی هستند. چه کسی کالا یا خدمات را تولید میکند و چه کسی به مشتری میفروشد.
الف-۱. توضیحات مربوط به هر سمت و شغل کلیدی را یادداشت کنید.
الف-۲. اگر به صورت انفرادی کار میکنید، برای تمام فعالیتهای مدیریتی و تولیدی جدول زمانی (برنامهبندی شده) تهیه کنید. در این حالت شما باید ساعاتی را در هر روز، یا یک روز را در هفته برای رسیدگی به امور دفترداری، بازاریابی، فروش، توسعهی محصول و مانند آن اختصاص دهید.
الف-۳. یا اینکه مشخص کنید کارکنان، مقاطعهکاران یا مشاورانی که این وظایف را برای شما انجام میدهند، چه کسانی هستند. مقدار پرداختی به هر یک از آنها چهقدر است؟ جوانب حقوقی و قانونی، همچنین مزایا باید مشخص شوند. بودجهی لازم برای کارکنان را مشخص و تهیه کنید و برنامهریزی منظمی برای مرور و رسیدگی به همهی این فعالیتها داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی انجام میشود.
۷- صورتهای مالی.
الف: سیستم حسابداری منظم، منسجم و در حد امکان یکپارچهای داشته باشید تا بتوانید امور مالی را به دقت کنترل کنید. از ترازنامه، صورت سود و زیان (هم تاریخی و هم پیشبینی شده)، تجزیه و تحلیل نقطهی سربهسر و دورنمای جریان وجوه نقد، استفاده کنید.
ب: از طریق منابع و مراجع مربوط به «برنامهی کسبوکار» یا کتابهای حسابداری، وبسایتها یا برنامههای نرمافزاری، نمونهی صورتهای مالی را آنچنان که با ماهیت صنعت و کسبوکار شما منطبق و هماهنگ است، استخراج کنید. تا حد امکان سعی کنید که وقت خود را با پرسش وکمک خواستن از شرکتهای مشاورهای کوچک، یا حسابداران، مشاوران و محققان بازاریابی برای انجام «برنامهی کسبوکار» هدر ندهید. سعی کنید که بر اساس ساعاتی که به هر بخش آن اختصاص میدهید و با پیروی از یک نظم و انضباط کاری، «برنامهی کسب وکار» را خودتان با موفقیت انجام دهید تا بتوانید در کسبوکار هم موفق شوید.
مرجع: همکاران سیستم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست