دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا

سوزوکی مدل V-Strom ۶۵۰


سوزوکی مدل V-Strom ۶۵۰

موتورهای Adventure تا حد امکان کاربردی و غیرلوکس هستند. آنها را حتی می‌توان تا حدودی زشت نیز نامید. اغلب سوار‌شان شدن مشکل است و البته از آنها برای سواری در هر جای ممکن می‌توان استفاده …

موتورهای Adventure تا حد امکان کاربردی و غیرلوکس هستند. آنها را حتی می‌توان تا حدودی زشت نیز نامید. اغلب سوار‌شان شدن مشکل است و البته از آنها برای سواری در هر جای ممکن می‌توان استفاده کرد. راکب این موتورها باید کاملا حرفه‌یی باشد و هر کسی نمی‌تواند سوار آنها شود.

با وجود این جالب است بدانیم در سال ۲۰۱۱ بیش از هر سال دیگری موتورهای کلاس Adventure تولید می‌شود. دو موتور با وزن متوسط را کارخانه‌های سوزوکی و هوندا به بازار می‌فرستند که احتمالا ترکیبی از موتوهایی مانند Kawasaki Versys، BMW F۸۰۰GS, the Yamaha Tenereو Triumph›s Tiger ۸۰۰ هستند.

۲۰۱۲، سوزوکی V-Strom ۶۵۰ ABS

مدل‌های قدیمی سوزوکی طرفداران فراوانی داشت. سال گذشته موتورهای سوزوکی لقب زشت‌ترین موتورهای بازار را به خود اختصاص دادند اما باید به یاد داشت که یکی از کارآمدترین موتورهای نیز بودند. اگر بتوان از ظاهر زشت آن چشم‌پوشی کرد موتورهای ۶۵۰ حتی عملکردی بهتر از موتورهای ۱۰۰۰ سی‌سی داشتندو علاوه برآن سبک‌تر، راحت‌تر بودند و رانندگی با آنها کار مشکلی نبود و قابلیت حمل مسافر و چمدان را نیز داشت. از زمان ظهور آنها در بازار (۲۰۰۴) این موتور بهترین وسیله برای سفرهای درون کشوری محسوب می‌شود.

بنابراین موتورهای ۲۰۱۲ باید بتوانند خود را به این استانداردها نزدیک کنند. گیربکس آن کمی تغییر کرده و ۶۵۰ جدید سرعت بیشتری دارد و برای مسابقات نیز کاربرد دارد. ابعاد موتور درست مانند موتورهای قبلی V-Stromو Gladius است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این موتورها قابل اعتمادترند و رانندگی با آنها بسیار روان خواهد بود. موتور جدید با ۶‌کیلوگرم کاهش وزن از نمونه پیشین خوداکنون با ۲۱۴ کیلوگرم به بازار عرضه می‌شود که این امر مرهون باک کوچک‌تر موتور (باک ۲۰ لیتری) است بنابراین راننده می‌تواند ۳۵۰ کیلومتر را بدون هیچ دردسری طی کند.

مدل این موتور بطور کامل تغییر کرده است بویژه قسمت جلویی آن که بی‌شک شبیه نمونه صیقل یافته Gladius است. اما قسمت پشت آن بسیار راحت و بلند به نظر می‌رسد. بنابراین فضای لازم برای حمل چمدان‌ها را نیز دارد. صفحه نمایشی نیز پس از گذراندن ساعت‌های طولانی در تونل‌های باد تغییرات زیادی دارد و کارشناسان امید دارند که صفحه نمایش موتور جدید بهتر از نمونه‌های قبلی باشد. ترمز ABS آن تمام خصوصیات یک ترمز استاندارد را داراست و به نوعی امنیت بیشتری را برای صاحب آن فراهم می‌کند. در کل به نظر می‌رسد که موتورهایV-Strom ۶۵۰ ABS جدید بتوانند جایگاه موتورهای قدیمی را از آن خود کنند هرچند ممکن است در این راه با مشکلاتی روبرو شوند. باید به یاد داشت که پیش از هر چیز این یک موتور جاده‌یی است که می‌توان ساعت‌های طولانی با آن سفر کرد.

شیوا سعیدی